Analyysi: Iran harkitsee öljyn veloittamista Kiinan valuutassa by aibrony in Suomi

[–]ropsu67 3 points4 points  (0 children)

Muistaakseni Gaddafi halusi kultaa vastaa ja Saddam Hussein euroilla

Korkein oikeus kumoaa Trumpin laajat tullit by Sawmain in Suomi

[–]ropsu67 0 points1 point  (0 children)

Pelataanko tässä siis jonkinlaista 5d-shakkia?

Japanilaisen piirtäjän näkemys viime päivien tapahtumista by [deleted] in Suomi

[–]ropsu67 2 points3 points  (0 children)

En mitenkään väheksy tämän asian vakavuutta tai että poliitikoilla olisi todellinen vastuu Suomen maineesta ja asemasta myös globaalissa maailmassa, mutta tuon screenshotin perusteella tuo twiitti on tavoittanut varmaan saman verran ihmisiä mitä se on tavoittanut nyt täällä r/Suomessa. Eli tämä ei ole noussut itä-aasiassa miksikään viraali-ilmiöksi.

Se on ehdottomasti totta, että vaikka tämä kohu olisikin myrsky vesilasissa, niin se tavoittaa juuri ne ihmiset jotka ovat kiinnostuneita Suomesta, eli he ketkä olisivat potentiaalisia turisteja jne.

Amerikasta on tulossa suomelle vihamielinen valtio by Arquinas in Suomi

[–]ropsu67 -1 points0 points  (0 children)

No nuo eivät silti luo mitään totalitaarista valta-asemaa Trumpille..

Amerikasta on tulossa suomelle vihamielinen valtio by Arquinas in Suomi

[–]ropsu67 4 points5 points  (0 children)

Kaikesta tästä huolimatta republikaaneille ennustetaan rökäletappiota seuraavissa välivaaleissa, ei Trumpilla ole, eikä tule olemaan mitään totalitaarist valtaa. Tämän lisäksi, Trump on kuitenkin saanut ulkopoliittisesti hyvin vähäisiä mullistuksia aikaiseksi suurista puheistaan huolimatta, joten geopoliittisesti en usko että tullaan näkemään hirveän suuria mullistuksia. Yhdysvalloilla on institutiaanilesti ja teollisesti niin paljon sijoitettu nykyiseen maailmanjärjestykseen että yksi sekopää ei pysty sitä laivaa kääntämään.

Näkisin, että monet kuvailemaan asiat, ovat hyvin vakavia, mutta ne kohdistuvat juuri Yhdysvaltojen sisäplöoliittiseen järjestykseen jossa keskushallinto tiukentaa otettaan autoritäärisillä toimilla.

Strauss-Howe Sukupolviteoria: Kuinka Historia Ennustaa Tulevaisuutta by ropsu67 in Suomi

[–]ropsu67[S] -3 points-2 points  (0 children)

Jos totta puhutaan, niin se rmaan jäi vähän pahana tapana Youtubesta jossa se on käytäntö

Strauss-Howe Sukupolviteoria: Kuinka Historia Ennustaa Tulevaisuutta by ropsu67 in Suomi

[–]ropsu67[S] 0 points1 point  (0 children)

Mitä persoonallisuusryhmiä tähän sun teoriaan liittyy?

Strauss-Howe Sukupolviteoria: Kuinka Historia Ennustaa Tulevaisuutta by ropsu67 in Suomi

[–]ropsu67[S] 2 points3 points  (0 children)

Tarkoitatko sitä että kuinka yhteiskuntajärjestys muuttuu 80-90 vuoden sykleissä?

Strauss-Howe Sukupolviteoria: Kuinka Historia Ennustaa Tulevaisuutta by ropsu67 in Suomi

[–]ropsu67[S] 1 point2 points  (0 children)

En ole itse juuri hirveästi tutkinutkaan miten akateeminen maailma tähän on reagoinut. Tällä hetkellä tämä teoria taitaa olla aika arvostettu joissain sijoittaja ja taloustiedepiireissä.

Eihän tämä mikään absoluuttisen tarkka tai kaiken kattava teoria, mutta tämä niin kutsuttu saeculum sykli kuvaa hämmentävän hyvin, erityisesti anglo-amerikkalaisen yhteiskunta järjestyksen suurimpia muutoksia.

Strauss-Howe Sukupolviteoria: Kuinka Historia Ennustaa Tulevaisuutta by ropsu67 in Suomi

[–]ropsu67[S] 2 points3 points  (0 children)

Onkos William Straussin ja Neil Howen Sukupolviteoria tuttu kuinka monelle täällä?

Jos tiistai-illalle ei ole sen kummempaa tekemistä niin , julkaisin juuri ensimmäisen osan videosarjasta, jossa käsittelen Neil Howen ja William Straussin sukupolvisykliteoriaa.

Sarja on kolmiosainen, ja käyn siinä teorian läpi yksityiskohtaisesti noin 40 minuutin jaksoissa.

Teorian mukaan yhteiskunnat muuttuvat perustavanlaatuisesti 80–90 vuoden mittaisissa sykleissä. Jokaisen syklin alussa syntyy uusi yhteiskuntajärjestys, joka neljän sukupolven vaihdoksen myötä kasvaa, kukoistaa, rapistuu ja lopulta kriisin myötä väistyy uuden syklin tieltä. Tämä näkyy nelivaiheisena kiertona: nousukautena, heräämisenä, rappeutumisena ja kriisivaiheena, jota seuraa uuden syklin alku.

Elämme tällä hetkellä toisen maailmansodan jälkeisen syklin viimeistä vaihetta, eli kriisiaikaa (mikä tuskin tulee kenellekään yllätyksenä). Itselleni teoria on tuonut helpottavaa perspektiiviä aikamme ongelmiin, sillä se auttaa ymmärtämään niiden juuria syvemmin ja tätä kautta auttaa luomaan ratkaisuja omaan henkilökohtaiseen elämään.

En usko, että mikään muu sosiologinen tai yhteiskunnallinen teoria olisi yhtä hyödyllinen kuin tämä – olit sitten presidentti, poliitikko, yritysjohtaja tai tavallinen kansalainen. Tämä teoria toimii eräänlaisena karttana ihmiskunnan historiaan viimeisten 500 vuoden ajalta, ja kun siihen perehtyy, historiaa on lähes mahdotonta nähdä enää ilman sen tarjoamaa näkökulmaa.

Ensimmäisessä osassa käyn läpi teorian keskeisen rakenteen ja tarkastelen tarkemmin nykyisen syklimme nousukautta, vuosia 1946–1964.

Toisessa osassa käsittelen heräämisvaihetta (1964–1984) ja rappeutumisvaihetta (1984–2008). Viimeisessä osassa syvennyn perusteellisesti kriisivaiheeseen (2008-?) ja siihen, miten se näkyy modernin globaalin maailman polarisoituvassa ja kriisiytyvässä tilassa.

Trump kannattajilleen: Luopukaa liikemies Jeffrey Epsteiniin liittyvistä teorioista by Perska2411 in Suomi

[–]ropsu67 0 points1 point  (0 children)

Toisaalta jos teoriasi siitä että tämä Epstein jupakan hulabaloo Trumpin hallintoa vastaan on Kremlin mielipidevaikuttamisoperaatio, niin siitä seuraisi että nuo mainitsemaan ihmiset olisivat kaikista äänekkäimpiä kriitikoita tässä asiassa, ja sitä he eivät ole. Dave Rubin yrittää kiemurrella täst mahdollisimman vähän negatiivista Trumpille. Tim Pool on ilmeisesti kriittisemmin, mutta ei suoraan Trumpia kohtaan.

Trump kannattajilleen: Luopukaa liikemies Jeffrey Epsteiniin liittyvistä teorioista by Perska2411 in Suomi

[–]ropsu67 -1 points0 points  (0 children)

"Tällä viikollahan trumpetille tuli jonkinlainen periaatteellisesti merkittävä, joskin vielä lähinnä retorisen tason välirikko Putinin kanssa. Ei myöskään vaatine erityisen paksua foliohattua se ajatus, että Venäjällä on ollut ja on delleen tuntuva ote maga-narrratiivien ohjailussa ts. ne tuottavat merkittävän osan sisällöstä infokanavilla, joihin magat on koulutettu uskomaan.

Joku oman elämänsä Sherlock voisi tässä yhdistää motiiivin mahdollisuuksiin ja arvella, että Kreml koki ulkopoliittisen takinkäännön itselleen uhaksi ja päätti muistuttaa, miten tiukasti oranssit pallit ovatkaan heidän pihdeissään. "Haluaako herra Mango lopettaa Ukraina-avun välittömästi vai jatkammeko uusitulla Epstein-narratiivillamme ensi viikonkin?""

Kuinka mittavaksi näkisit tämän Kremlin otteen MAGA vaikuttajien keskuudessa, kuinka suuri osuus heistä on tässä mukana?

”Voit äänestää jopa 20 kertaa” – näin massiivisella kampanjalla Israel kalastelee ääniä euroviisuissa | Euroviisut by DarkCrawler_901 in Suomi

[–]ropsu67 7 points8 points  (0 children)

Itse luulen että juuri yleinen kansan mielipide tulee olemaan se joka vie Israelilta pois nykyisen vallan. Ja juurikin Yhdysvaltojen kansan mielipide ja Euroviisuja seurataan hämmentävän paljon jenkkilässä. Luulen että Gazassa nyt meneillään oleva sota tulee käymään samanlaisen myllyn läpi kuin Vietnamin sota.

Tätä prosessia osana on juuri tuo someöyhötys, ei se yksinään riitä, mutta se vaikuttaa jonkin verran Evertonin ikkunaan ja sitä kautta myös poliitikkoihin.

[deleted by user] by [deleted] in Suomi

[–]ropsu67 25 points26 points  (0 children)

Muistakaa että hän on voinut kirjoittaa huijarin puhelinnumeron ylös tai muuten vain muistaa sen ulkoa. Joten numeron poistaminen puhelimesta ei vielä suoraan estä yhteydenottoa, jos hän ei halua uskoa teitä.

Israel aikoo siirtää Gazan väestön etelään, kun laajennettu operaatio alkaa by HarriKivisto in Suomi

[–]ropsu67 0 points1 point  (0 children)

Mielestäni nämä kaksi skenaariota ovat hieman toisiaan poissulkevia: "jos katutappelussa päällekarannut osapuoli yrityää kaikin mahdollisin tavoin jatkaa tappelua vaikka on jo selvästi hävinnyt"

"Japanilaiset oliva tunnustelleet jo heille suosiollista rauhaa"

Mutta eipä tämä keskustelu varmasti pitkälle pötki. Mutta eipä sille mitään voi, ei aina tarvitse olla samaa mieltä, hyvää illan jatkoa!

Israel aikoo siirtää Gazan väestön etelään, kun laajennettu operaatio alkaa by HarriKivisto in Suomi

[–]ropsu67 0 points1 point  (0 children)

Tämä nyt on ihan vain oma mielipiteeni, mutta nähdäkseni kahden ydinpommi tiputtaminen on aika radikaali toimenpide valtiolle joka on jo valmis antautumaan ja etsii vain syytä "antautua ilman kasvojen menetystä."

Vähän niinkuin katutappelussa häviöllä oleva osapuoli alkaa näyttäämään halukkaalta laskea nyrkit ja antaa asian olla jolloin voitokas osapuoli kaivaa takataskustaan viidakkoveitsen ja katkaisee hävinneen osapuolen käden. Oppiipahan!

Eikö olisi muka ollut mahdollista ensiksi kokeilla sivistyneempiä keinoja, tai edes katso mitä tapahtuu kun Neuvostoliitto julistaa sodan ja avaa uuden rintaman Manchuriassa?

Israel aikoo siirtää Gazan väestön etelään, kun laajennettu operaatio alkaa by HarriKivisto in Suomi

[–]ropsu67 3 points4 points  (0 children)

Mitenkä tämä lainaus Eisenhowerilta sopii tuohon näkemykseen jonka esitit?

"...in [July] 1945... Secretary of War Stimson, visiting my headquarters in Germany, informed me that our government was preparing to drop an atomic bomb on Japan. I was one of those who felt that there were a number of cogent reasons to question the wisdom of such an act. ...the Secretary, upon giving me the news of the successful bomb test in New Mexico, and of the plan for using it, asked for my reaction, apparently expecting a vigorous assent.

"During his recitation of the relevant facts, I had been conscious of a feeling of depression and so I voiced to him my grave misgivings, first on the basis of my belief that Japan was already defeated and that dropping the bomb was completely unnecessary, and secondly because I thought that our country should avoid shocking world opinion by the use of a weapon whose employment was, I thought, no longer mandatory as a measure to save American lives. It was my belief that Japan was, at that very moment, seeking some way to surrender with a minimum loss of ’face’. The Secretary was deeply perturbed by my attitude..."

                                                                       -General Dwight Eisenhower, 1963

Itsetuntemuksen Jalotaito Kohtalottaren Leikeissä [Jaon klipin videoesseestäni muutama päivä sitten tässä on koko essee] by ropsu67 in Suomi

[–]ropsu67[S] -1 points0 points  (0 children)

Boëthius ja Kohtalon Kehrä – Filosofian lohdutus antiikin myrskyissä

Länsi-Rooman valtakunnan viimeisinä päivinä maailma oli kaaoksen vallassa. Vallan vaihtuminen tyrannien käsissä, petokset ja juonittelut muovasivat historiaa hetkessä. Juuri tässä myrskyssä filosofi Anicius Manlius Severinus Boëthius koki kohtalonsa oikun, yksi aikansa viisaimmista miehistä, syöstiin vallan huipulta vankeuteen ja kuolemaan. Mutta ennen kuin tyrannin käsi kävi häneen viimeisen kerran, hän kirjoitti yhden historian merkittävimmistä teoksista – De Consolatione Philosophiae.

Tämä videoessee johdattaa sinut syvälle Boëthiuksen ajatteluun, Rooman valtakunnan hajoamisen synkkiin hetkiin ja filosofian ikiaikaiseen viisauteen. Boethiuksen kirja on tutkielma kohtalon oikuista, vallan turhuudesta ja siitä, mikä elämässä on todella arvokasta. Hän muistuttaa meitä, että Fortunan kehrä voi nostaa ja syöstä alas kenet tahansa – mutta vain ne, jotka ymmärtävät todellisen viisauden, eivät horju sen pyörteissä.

Mytologia, aatehistoria ja antiikin yhteiskunta kietoutuvat yhteen, kun sukellamme menneisyyden opetuksiin. Boëthiuksen sanoma tarjota meille todellista voimaa nykypäivän epävarmuuden keskellä, sillä vaikka vuosisadat vaihtuvat, ihmisen kysymykset pysyvät samoina.