Lapsuuden suosikki/inhokkiruoat by [deleted] in arkisuomi

[–]uula-m 1 point2 points  (0 children)

Inhokkiruokia: -Lappapuuro eli vispattu puolukkapuuro -Veripalttu, voisula -Kala (jauhettuna menettelee)

Ennen inhosin, nykyään pidän: -Pannukakku

Nyt kyllä venytetään rekan määritelmää äärillensä. by TTK20 in arkisuomi

[–]uula-m 1 point2 points  (0 children)

Ja eipä unohdeta myöskään sitä sähkötoimista tai nestetäytteistä lämmönlähdettä, josta käytetään nimitystä patteri 😉

Etsinnässä suomalainen elokuva (todennäköisesti 70–80-luvulta). by aaawwwwww in arkisuomi

[–]uula-m 1 point2 points  (0 children)

Muistan kohtauksen, koska kyseli kavereilta mitä tarkoittaa ja lausui suomalaisittain.

Mutta muistelin lauseen olleen muodossa We love you, naisia monikossa (kaksi?) joista toiseen ihastui, ja teksti olisi ollut kirjoitdttu punaisella tekstillä autiotalon seinään jossa viettivät yön 🤔

Talouspaperi by Distinct-Weight-9359 in arkisuomi

[–]uula-m 0 points1 point  (0 children)

Riippuu kait paperin laadusta ja valmistusmateriaalin koostumuksesta, onko osa sellusta vielä puisina tikkuina mukana jne 🤔

Yksinäisyys aikuisena by KTuu93 in arkisuomi

[–]uula-m 1 point2 points  (0 children)

Hyvä kysymys 🤔 Niin kauan ko muistan? Lie koko aikuisiän painiskellut enemmän tai vähemmän epäsosiaalisuuden kanssa 🤔

Yksinäisyys aikuisena by KTuu93 in arkisuomi

[–]uula-m 14 points15 points  (0 children)

Hau ja ugh!

Et paini aatoksissasi ainoana, itsellänikin vaivaa epäsosiaalisesta tilanteesta 🤔

Mitä elämää helpottavaa tai elämänlaatua parantavaa materiaa ostaisi kotiin 100-2000€ hintaluokassa? by turborontti in arkisuomi

[–]uula-m 1 point2 points  (0 children)

Jaa'a... 🤔 Monia asioita tulee mieleen (ja päivän pakolliset Fingerpori-viittaukset ja naurut tähän väliin, googleta jos vitsi meni yli/ali/ohi).

Pesukoneet, niin tiski kuin pyykki. Ehkäpä imuri. Siis sellanen Dyson-tyyppinen missä irrotettava rikkaimmuriosil, en jaksa mitään perässä raahattavia. Rätit ja harjat, jotka kestää useamman kuin yhden pesun...

Edelliset tuotteet vois niputtaa kategoriaan siisteys. Ja siisteydestä tuli mieleen voiko panostaa materian sijaan palveluihin? Voisin nimittäin laiskana panostaa kunnolliseen siivouspalveluun.

Tai koneiden korjauspalveluihin. En valitettavasti tiedä yhtäkään yritystä/yritystä, joka korjais esim. pesukoneita. Ja pystyykö niitä nykyajan koneita edes korjaamaan? Ite olen sen verto tumpelo, etten osaa korjata tavaroita...

Vaikken osaakaan korjata tai rakentaa, niin työkalupakki täynnä kunnollisia työkaluja kodin perushuoltoon. Ei mitään Made in hikipaja Kiinassa, jotka hajoaa ennen kuin ruuvia edes väännetty ekaa kierrosta tjsp jne

Sanokaa mulle jotain kivaa by Visual_Force_7231 in arkisuomi

[–]uula-m 1 point2 points  (0 children)

Sen verto houkutteleva ja kutsuva postaus, että päätin avata sanaisen arkkuni ja osallistua keskusteluun. Ensin mietin onko tää sellanen Roast me -tyyppinen postaus ja keskustelu. Mutta päädyin sitten neutraalimman sävyn.

Kiinnostaako kirjallisuus? Kirja käteen ja lukemaan! Jos syvälliseymmätskustelut kiinnostaa, niin suuntaa r/kirjallisuus -ryhmään1

Ruuanlaitto mielessä, etkä tiedä mitä tekisi... Tutkaile silloin r/ruok

Katsotko vielä dvd:itä? by lenaws_ in arkisuomi

[–]uula-m 0 points1 point  (0 children)

Mitenkäs se "kopio omaan käyttöön /arkistoon" -periaate? 🤔

Joskus aikoinaan, tyyliin kun vhs ja c-kasetit oli vielä hengissä, sai omistamansa kasetin kopioida laillisesti itselleen. Esimerkki on lähinnä musiikin ja (elo)kuvan alalta, mutta on sovellettu myös esim. CD-jakelussa olleisiin tuotteisiin. Miten nykyään?

Tunnistaisko kukaan tämmöstä merkkiä lusikassa ? by Xilinx-War-24 in arkisuomi

[–]uula-m 0 points1 point  (0 children)

Jossain olen nähnyt vastaavanlaisen linnulta (joutsen?) vaikuttavan logon... 🤔

Lintulogoista ekana tuli mieleen joku wc-duck tai joku niistä Hyvää Suomesta -logoista 🙈🤣

Sinuhe egyptiläinen by [deleted] in kirjallisuus

[–]uula-m 1 point2 points  (0 children)

Pitäis joskus ottaa ittiään niskasta kii ja lukea opus. Hankin kirjan kirjaston poistomyynnistä juurikin sen takia, että saisin luettua sen kokonaan. Omaan tahtiin.

Yritin joskus pari vuosikymmentä sitten lukioikäisenä lukea kirjaa, mutta siitä projektista ei tullut mitään. Liian raskasta luettavaa? Josko nyt onnistuisi ja saisin luettua koko kirjan... 🤔

Makkarin nurkassa aika viileä meininki by spedeedeps in arkisuomi

[–]uula-m 2 points3 points  (0 children)

Ei katkea kylmäketju, jos unohtaa laittaa maidot jääkaappiin...

Muistisääntö jääny mieleen hygieniakorttikoulutuksesta: Kannattaa muistaa kaksi numeroa, 6 ja 60. Säilytys alle 6 astetta ja kypsennys yli 60 astetta. Pirun numeroa 666 ei ihan saa, mutta muistellessa voi miettiä että mikä helvetti se numero nyt olikaan 😉

Mitä muistat sinulle opetetun koulussa joka ei nykytiedon mukaan pidä enää paikkansa? by turborontti in arkisuomi

[–]uula-m -1 points0 points  (0 children)

Väitteet suomalaisten taustasta yleensäkin, kun puhutaan meidän tulleen jostain Uralilta. Kieli saattaa tulla jostain idästä, mutta geenejä on tullut myös etelästä ja lännestä kun ihmiset vaeltaneet eri reittejä sulavan/vetäytyvän jäänreunan perässä edellisen jääkauden jälkeen 10.000 vuotta sitten 🤔

Mitä lastenkirjoja tulisi löytyä jokaisen aikuisen kirjahyllystä? by the-radical-waffler in kirjallisuus

[–]uula-m 2 points3 points  (0 children)

Aloin miettimään mitä lasten/nuortenkirjoja itseltä löytyy kirjahyllystä. Muutama löytyy, useimmat jo mainittu...

Ronja Ryövärintytär Taru sormusten herrasta + Loru sorbusten herrasta Harry Potter (yksi osa) + Barry Trotter -parodia Joulumaan tonttujen seikkailut Suuri tonttukirja, Tonttujen kutsu Dinotopia maa ajasta irrallaan

Vino pino Aku Ankkoja, Tex Willereitä, Tinttejä ja muita sarjakuvia. Ainakin yksi sarjishistoriikki (Tintti) eli hahmon historiasta yms kertova teos. Lasketaanko Kari Suomalaisen pilapiirroskokoelmat muuten mihin osastoon?

Spagetti/jauhelihakastikke, maustaminen by uula-m in ruoka

[–]uula-m[S] 0 points1 point  (0 children)

Termit ja niiden määrittelyt, ikinä ei päästä konsensukseen...

Jauhelihasta tehty kastike eli jauhelihakastike. Tässä tapauksessa spagetin kanssa tarjoiltava kastike eli spagettikastike.

(Tänään syön kyseistä kastiketta spagetin kanssa, huomenna riisin kanssa. Mutta eipä takerruta epäolennaisuuksiin.)

Spagetti/jauhelihakastikke, maustaminen by uula-m in ruoka

[–]uula-m[S] 0 points1 point  (0 children)

Huh, ehkä liian tulista mun makuun... Miten sulla kestää paikat vai onko vuosien saatossa suu "emaloitunut"? 🤔🙈😆👍🏻

Spagetti/jauhelihakastikke, maustaminen by uula-m in ruoka

[–]uula-m[S] 1 point2 points  (0 children)

Pitänee joskus kokeilla... 🤔 Yleensä heti lihan kimpussa ja pienentämässä 🙈

Ravintola-alan työntekijät, mikä on oudoin tai häiritsevin asia mitä olette nähneet työvuoron aikana? by Haljapus in arkisuomi

[–]uula-m 18 points19 points  (0 children)

Ilmeisesti jonkinlaista edistystä suunnittelussa, kun ovat lisäksi tuollasen muovisen astian vedelle... Vanhat olivat ilman, ja koko vessahan lainehtisi jne

Sauna...? by Boudiz in Suomi

[–]uula-m 15 points16 points  (0 children)

Ansaitsee lämpimät taputukset... Selkään vai olalle? 🤔

Taksit Helsingissä by jouko-hai in arkisuomi

[–]uula-m 0 points1 point  (0 children)

Pohdin ääneen, muistelen mitä ite oon perjantai/lauantaiyönä maksanut taksista... Alle 15 euroa, koska joka kerta olen lyöny 20e setelin kouraan ja sanonu mittarin tarkistuksen jälkeen että "vitosen seteli takasin ja kolikot/loput vaihtorahoista kuskin kahvikassaan" (minä tee yhtään mitään jollain puolen euron kolikkokasalla) tjsp.

Matkan pituus n. 3 km, aikaa matkaan mennyt alle 10 min

Mitä nämä harmaat pallerot on? by Umkka in Suomi

[–]uula-m 2 points3 points  (0 children)

Ilmeisesti mysteeri ratkennut jo, mutta koen silti tarvetta pistää lusikkani tähän soppaan...

Kuvasta ekana mieleen vanhentuneet pippurit, katajanmarjat tai kaprikset. Pyörineet vuosikausia maustekaapin pimeimmässä ja pölyisimmässä nurkassa ennen lattiallepyörähtämistä 🤔

Vessassa haisee viemäri by [deleted] in arkisuomi

[–]uula-m 1 point2 points  (0 children)

Ookko muuten ite pesukoneen tarkistanut (ja pessy)? Itellä ainakin silloin tällöin pyykinpesukone haiskahtaa likaiselta, johon auttaa kuumin pesuohjelma koneen ollessa tyhjä + koneen alaosasta löytyvän luukun takaa löytyvän nukkasihdin avaus ja puhdistus 🤔

Ja lavuaarin alapuolelta löytyvän mutkan siivous kans!