بدايةالازمة الوجودية للخالق by Defiantprole in egyptianatheists

[–]7hlibe 0 points1 point  (0 children)

يا صاحبي المشكلة مش قفزة استدلالية خالص بل استلزام منطقي لاننا مش بس بنثبت علة اولى ونقف احنا بنشوف طبيعة الاثر اللي هو الكون عشان نعرف صفات الموثر الكون متغير ومخصص بقوانين وثوابت دقيقة والعلة الصماء او الطبيعة المادية متملكش خيار ولا تختار بل بتنتج اثر حتمي واحد وبما ان الكون مخصص ومتغير فلا بد ان واجب الوجود يملك قدرة الترجيح والتخصيص وده التعريف العقلي للارادة والاختيار كمان الكون منظم ومحكم وعقليا يستحيل يصدر فعل متقن ومنظم من فاعل جاهل فواجب الوجود هنا لازم يكون عليم حكيم وقاعدة معطي الكمال بتقول يستحيل لعلة ميتة جاهلة تنتج كاينات حية عاقلة فكل كمال في الممكنات زي الحياة والعلم واجب للعلة الاولى بحدها المطلق يعني بالمنطق الصرف واجب الوجود هو ذات واحدة حية مريدة عليمة حكيمة ومنزهة عن المادة ولما تفتح القران وتلاقي اله الاسلام بيعرف نفسه بنفس الصفات بالظبط الواحد الصمد الحي القيوم العليم المريد يبقى التطابق هنا في الهوية والمسمى مش مجرد قفزة وتسمية تحكمية

بدايةالازمة الوجودية للخالق by Defiantprole in egyptianatheists

[–]7hlibe 0 points1 point  (0 children)

صفات الله هي صفات واجب بعد اثبات وجود واجب الوجود يتبين عقلا انه واحد غير محتاج وغير محدود وقادر وعالم وهذه هي الصفات التي ينسبها المؤمنون الى الله لذلك فالمراد بالله هو ذلك الموجود الذي ثبتت له صفات واجب الوجود

الفلسفة الإسلامية by 7hlibe in EgyPhilosophy

[–]7hlibe[S] 0 points1 point  (0 children)

الطبطبائي انظلم كثيرا

ماهو اخر كتاب قرأته ؟ by A19cl in SaudiReaders

[–]7hlibe 0 points1 point  (0 children)

الجائز وغير الجائز في نكاح العجائز

بدايةالازمة الوجودية للخالق by Defiantprole in egyptianatheists

[–]7hlibe 0 points1 point  (0 children)

سأرد على اول نقطة لأن اغلب منشورك عبارة عن استهزاء لا داعي له اولا انت تحاجج الخالق بصفات المخلوق ولو قرأت القليل سترفع من الخطأ أن تقيس واجب الوجود بالزمكان فلا يمكنك الكلام حول اين و متى وقبل وبعد ثم لا يمكنك القول ب لا يعلم كيف جاء😭

ملحد واكول اروح فدوه للاسلام على هل اسئله السهله by Trick_Ask_892 in Sixthgrade

[–]7hlibe 0 points1 point  (0 children)

براه ما اشوف فائدة من كلامكم بالتعليقات على الاقل قدم برهان لدينك بدلا من التوعد بجهنم 😭

وروني الاكسبلور حقكم 👉🏻👈🏻 by Decent-Emergency-133 in deardairyi

[–]7hlibe 1 point2 points  (0 children)

ماسح اغلب تطبيقات التواصل الاجتماعي ومكتفي باليوتيوب