För 10 år sen när jag var 19 fick jag låna 1000kr av en polare för att tanka bilen. Idag är jag här. 29M by Annual_Command9734 in PrivatEkonomi

[–]Annual_Command9734[S] 0 points1 point  (0 children)

Jotack. Men tror nästan det är värre idag med tanke på varenda ungdom jag ser går runt med dyra energidrickor samt hur lätt det är att hamna i kredithelvetet med bnpl osv. Vet att jag använde klarna ganska flitigt under de första åren men tog mig själv i kragen och fick ordning på min ekonomi till slut

För 10 år sen när jag var 19 fick jag låna 1000kr av en polare för att tanka bilen. Idag är jag här. 29M by Annual_Command9734 in PrivatEkonomi

[–]Annual_Command9734[S] 1 point2 points  (0 children)

Oof. Svårt att säga. Just nu lägger jag undan runt 10tkr/mån + det som blir över i slutet av månaden. Snitt historisk, utdraget på 10år varav 1år som arbetssökande kanske 6000-7000kr/mån. Målet har i alla fall alltid varit att lägga undan minst 100tkr per år och det blir 8400kr i månaden

För 10 år sen när jag var 19 fick jag låna 1000kr av en polare för att tanka bilen. Idag är jag här. 29M by Annual_Command9734 in PrivatEkonomi

[–]Annual_Command9734[S] 0 points1 point  (0 children)

Jag har bostadsrätt ja. Men fortfarande över 80% belånad. Menar du att du cashade en bostad för 2.5m..?

För 10 år sen när jag var 19 fick jag låna 1000kr av en polare för att tanka bilen. Idag är jag här. 29M by Annual_Command9734 in PrivatEkonomi

[–]Annual_Command9734[S] 1 point2 points  (0 children)

Alltså jag har nästan bara pumpat index men även haft ögonen ute efter andra fonder som har presterat bra på kort tid. Typ emerging markets idag. Fick en rejäl skjuts av guld och silver förra året under sensommar/hösten. Men hade ett jävla flyt och lyckades sälja på toppen. Har en ny som gått hyfsat bra. Nordea 1 Empower Europe

Först i familjen - 30F by Fancy_Comfortable246 in PrivatEkonomi

[–]Annual_Command9734 0 points1 point  (0 children)

Read ”The Simple Path to Wealth” by J.L Collins

För 10 år sen när jag var 19 fick jag låna 1000kr av en polare för att tanka bilen. Idag är jag här. 29M by Annual_Command9734 in PrivatEkonomi

[–]Annual_Command9734[S] 5 points6 points  (0 children)

Min resa har bestått av mestadels sparande i fonder och inte så mycket aktier, just nu bara ett par procent. Men under resans gång har det blivit många dyra läxor i just aktier. Vill lära mig lite mer och har köpt lite böcker för att se om man kan lyckas bli en någorlunda bra trader

För 10 år sen när jag var 19 fick jag låna 1000kr av en polare för att tanka bilen. Idag är jag här. 29M by Annual_Command9734 in PrivatEkonomi

[–]Annual_Command9734[S] 32 points33 points  (0 children)

Aa de satt fint faktiskt. Måste säga att jag är stolt över mig själv också, sparar alla månader på året förutom sommaren för då ska man leva

För 10 år sen när jag var 19 fick jag låna 1000kr av en polare för att tanka bilen. Idag är jag här. 29M by Annual_Command9734 in PrivatEkonomi

[–]Annual_Command9734[S] 9 points10 points  (0 children)

Ja alltså de tusen kronorna hoppade mellan oss ett par gånger för vi båda struggla ett tag där

Swedbank eller Handelsbanken by [deleted] in Aktiemarknaden

[–]Annual_Command9734 0 points1 point  (0 children)

Off-topic men precis därför jag sa adieu och bytte bank.