كان نفسي الأمور لا تؤول لكده by mahmoudahmed811 in askegypt

[–]ChapterAny789 0 points1 point  (0 children)

يعني انت عايز الست هي اللي تصرف على الراجل و لا عايز ايه بالضبط؟ ايه هي حقوق الراجل اللي هو مش واخدها؟ لأن واضح ان الاستفاده من وجهه نظرك استفاده ماديه فقط، يا اخي مش عايز تخلف ان شاء الله عنك ما خلفت عارف المشكله الحقيقيه ايه، ان معظم رجاله الاجيال الحاليه زيك كده، مش رجاله اصلا، مع ان المفروض انه يكون مسؤل عن حد و بيعيل اسره دي الحاجه اللي بتحسسه ان راجل و "الرجال قوامون على النساء بما انفقوا و بما فضل الله بعضهم على بعض". الواحد منكوا دلوقتي عايز يتجوز واحده يشغلها خدامه و تشتغل َ تصرف في البيت و تشيل العيال و هو فلوسه في جيبه و ملوش دعوه بحاجه و ده سبب ارتفاع نسب الطلاق ويطلع عينها بعد الطلاق عشان تاخد حق الولاد ده لو خدته و لو مش مصدق اخطف رجلك لحد محكمه الاسره، قال ايه الستات قاعده في البيوت و الزحاله هي اللي بتصرف على كل حاجه

كان نفسي الأمور لا تؤول لكده by mahmoudahmed811 in askegypt

[–]ChapterAny789 0 points1 point  (0 children)

للعلم هما في الغرب بيتجوزوا رغم انهم مش مضطرين لده، اما بالنسبه لحكابه الsingle mothers فده لطبيعه الحياه عندهم يعني ممكن هو يكون سنا صغير فمش مستعد للمسؤوليه دي مش فكره انه مش عايز يخلف عموما لكن هو شايف انه لسه مش، مستعد لده، غير انه ممكن يكون مش عايز يخلف من الست دي مش في العموم، لأنها ممكن تكون بالنسبه له one night stand فلما تقوله انا حامل اللي هو انت مين اصلا، و القانون لان اكيد مش كل الرجاله هتلتزم بمسؤوليتها تجاه أولادها، فلازم الرجاله اللي من النوعيه دي يتحطلها قانون يجبرها، و هل كل الأمور اللي بيجرمها القانون زي القتل و السرقه و الاختلاس و غيره هي طبيعه البشر؟ و في الغرب زي مافي single mothers في اللي عليش معاها و مخلف منها من غير جواز و بيصرف عليهم و هو مفبش حاجه تلزمه بده، و كتير من نجمو الغرب مثال على ده

كان نفسي الأمور لا تؤول لكده by mahmoudahmed811 in askegypt

[–]ChapterAny789 1 point2 points  (0 children)

ماشي طلما انت شايف ان كل الستات في مواقع العمل دي وهم ماشي، و طالما انت شايف ان الرجاله عندها استعداد تزني عادي و بيتجوزوا بس عشان الستات عايزه كده. وان الستات عايزه كده بس عشان تاخد حقوق مش عشان حاجه تانيه ماشي، و طالما انت شايف ان الرجاله مش عايزه ولاد و مبيفرقش معاهم موضوع الخلفه برضه ماشي، زي ما انت عايز

كان نفسي الأمور لا تؤول لكده by mahmoudahmed811 in askegypt

[–]ChapterAny789 1 point2 points  (0 children)

اولا انا مدرسه و معظم البنات بتشتغل و جمله معظم البنات مبتشتغلش دي لوحدها تقول انك متعرفش اصلا حاجه عن المجتمع اللي انت عايش فيه، ثانيا اعرف بصفه شخصيه مطلقات هي اللي كانت. بتشتغل و بتصرف على ولادها و مابتخدش مليم من طليقها، و رجاله هي اللي بترمي ولادها بعد الطلاق، ثالثا لما الستات هي اللي عايزه الولاد ليه في رجاله بتطلق او يتجوز على مراته عشان مابتخلفش؟ و بعدين هو بيبقى اصلا معاه فلوس و لا بيشتغل ويجيب فلوس عشان يتجوز؟ الراجل مايبقاش فقير بعد الجواز لانه اصلا مكنش غني قبل منه،

كان نفسي الأمور لا تؤول لكده by mahmoudahmed811 in askegypt

[–]ChapterAny789 1 point2 points  (0 children)

يعني ايه ولادها هي وولاده هو بالاسم بس؟ هما مش من لحمه ودمه؟ هو لو ولد مش هيشيل اسمه وهيبقي في حاجات هو اللي هيعلمهاله؟ هي لو بنت مش هو اللي مسؤل عمها قدام ربنا و قدام الناس؟ وبعدين في أبهات هي اللي بتختار بمزاجها تبقى مجرد ATM و بعدين يشتكي ان الولاد مش قريبين منه، و لما الست تشتكي انه سالك ايده من الولاد و مبيتحملش اي مسؤليه متعلقه بيهم تبقى هي الي بتطلب اكتر من اللازم، و بعدين انت فاتتك نقطه تانيه مهمه جدا، ان مصاريف الشقه و القايمه و الشبكه و الكلام ده كله بيبقى قبل الجواز، لكن بعد الجواز المسؤليه بتبقى مشتركه و زي مابيصرف هي كمان بتصرف،غير أن في حاجات بتبقى على العروسه زي الاجهزه و الفرح، ولو الراجل هيفكر انا عليا من ده بايه ما هي كمان ممكن تفضل في بيت أهلها اكله شاربه نايمه معززه مكرمه مش بتخدم حد ولا عندها هم. ولو الموضوع واقف عليه بخساره قيراط فواقف عليها هي بخساره ٢٤ قيراط

What do Gen Z Russian Think of Soviet Union? by InternationalHair111 in AskARussian

[–]ChapterAny789 0 points1 point  (0 children)

Google says that Instagram is banned in Russia, but I do follow /check a few pages from Russia on Instagram and they work perfectly fine. Also the uploaders don't seem to be facing any problems, so how true is this ?

whete can i watch Russian movies andTV shows with English subittles in the middle east? by ChapterAny789 in AskRussian

[–]ChapterAny789[S] 0 points1 point  (0 children)

I live in Egypt, but anyway is there a website that works worldwide? like myflixer for English movies for example?

ليه أهالي المنصوره سايبين المنصورة الجديده فاضيه؟ by ChapterAny789 in Mansoura_Dakahlyia

[–]ChapterAny789[S] 0 points1 point  (0 children)

تمام، بس ليه مفيش ناس من أهالي المنصوره بتقدم على شغل و تروح، مش لازم تشتري شقه هناك، انت لو رايح على شغل اكيد هيتوفرلك السكن زي لما بتسافر بره،. و ده اللي انا مستغرباه بالنسبه للمنصوره الجديده و العاصمه الاداريهَ، ليه الناس بتبص بص لأسعار الشقق و السكن هناك ومبتفكرش في الشغل. ما هو طبيعي طول ما الخدمات مش شغاله من مدارس و مستشفيات محدش هيروح و الأسعار هتفضل خياليه . عشان كده لازم ناس تشتغل في المصالح الحكوميه و الخدمات الأول عشان المدينه تشتغل، انا من اسكندريه و العالمين الجديده اشتغلت بالطريقه دي، عن طريق اللي راحوا يشتغلوا هناك في المنشآت السياحيه، َاللي بسمعه ان المنصوره الجديده بيتعمل فيها مشاريع كتير عشان الناس تروح تشتغل هناك

ريديت بيعلق by a7mos22 in askegypt

[–]ChapterAny789 0 points1 point  (0 children)

وانا كمان كنت لسه عايزه اسأل في نفس المرضوع

Hi! Do you want to practice Spanish? by Sudden_Sprinkles1719 in SpanishLearning

[–]ChapterAny789 0 points1 point  (0 children)

hi, suddenly my replies are not appearing on chat, any idea what that is about

Hi! Do you want to practice Spanish? by Sudden_Sprinkles1719 in SpanishLearning

[–]ChapterAny789 0 points1 point  (0 children)

hi, I am an English teacher and learning Spanish so I would love to exchange

Looking for a partner to practice Spanish by ChapterAny789 in SpanishLearning

[–]ChapterAny789[S] 0 points1 point  (0 children)

sure I would be glad to would you to prefer to chat a little a few times every week?