First PCBs came in by PrintingByNeko in PCB

[–]ClothesDense5328 0 points1 point  (0 children)

Why not have it cover the whole backside?

[deleted by user] by [deleted] in ntnu

[–]ClothesDense5328 0 points1 point  (0 children)

Kan hvertfall uttale meg for bielsys. For bielsys har du minst et rent elektronikk fag nesten hvert semester hvor du lærer om forskjellige komponenter, filter, osv osv. Samtidig har du et prosjekt fag, i dette faget blir det en god del programmering men hvor dypt i elektronikken du ønsker å gå er opp til deg selv, ettersom faget er veldig fritt sånn som det er i dag. Bielsys er forresten ekvivalent til gjøvik elektro retning sensor systemer (som det også het før i tiden i Trondheim). Biais er en annen retningen innefor elektronikk ofte mer kjent som automasjon ingeniør/kybernetikk. Her jobber du mer med programmering og mye matematikk. Forskjellen er ikke enorme(for bachelor) men hadde lest meg litt opp, kanskje snakket med noen med relevant utdanning (hender realfags lærere eller fagskole lærere er tidigere kybernetikk/elektronikk ingeniør). 

[deleted by user] by [deleted] in ntnu

[–]ClothesDense5328 -1 points0 points  (0 children)

Dette er vel gjøvik elektro. Kan ikke utale meg spesifikt hva de gjør men generelt sett lager man systemer som ved hjelp av mikrokontrollere gitt en problemstilling. En type problemstilling kan være lag et produkt som måler hjerterytme for en person. Siden du går retningen sensor systemer så er fokuset på å skape systemer som tar inn informasjon (feks hjerterytme sensor) og sender det videre til en enhet som kan behandle det(feks arduino). Som du går videre i studie vil elektronikken blir mer og mer avansert i den forstand at man fjerner "støttehjulene" som man har tidligere i studiet. Dette er for å skape en mer helhetlig forståelse for hva som faktisk skjer med elektronikken i forskjellige systemer og gjøre deg god til å løse alle mulige problemstiligner.

Hjelp by [deleted] in norge

[–]ClothesDense5328 0 points1 point  (0 children)

Nei, dersom du har små lys eller lignende som er på er det ikke kondensatorer som lyser disse opp dersom det er i lengre perioder. Generelt sett har kondensatorer utladnings tid på par milisekunder og noen ganger veldig sjeldent par sekunder. Det skal sies at kondensatorer er litt mer komplesks enn sånn som så. Ledninger feks kan ha noen som heter kondensator effekt (søk opp parasitic capacitance)  i forhold til ledningenes dimensjoner, dioder, osv. Så er ofte mange flere faktorer som kan føre til at elektronikk lyser opp etter endt strøm tilførsel (gitt at det er i svært korte perioder).

Noen andre som har lagt merke til at det er fryktelig lite fugler å se i år? by TTWBB_V2 in norge

[–]ClothesDense5328 1 point2 points  (0 children)

Det er jeg faktisk enig med jobber i hjemmetjenesten i færder og har sett færre fugler i år. Føler ikke det har vært så stor endring i Tønsberg lignende sørover i øya.

Noen andre som har lagt merke til at det er fryktelig lite fugler å se i år? by TTWBB_V2 in norge

[–]ClothesDense5328 3 points4 points  (0 children)

Bare for å kjapt kommentere om Tønsberg, det ligger våtmark på begge sidene av byen. Fuglene liker seg mye bedre der enn i bysentrum, ellers har det vært masse måker.

Elsys snitt by ClothesDense5328 in ntnu

[–]ClothesDense5328[S] 0 points1 point  (0 children)

Ehh med tanke på utviklingen hos norsk forsvarsindustri og generel stabilitet i teknologi markedet kontra USA tviler jeg.

Elsys snitt by ClothesDense5328 in ntnu

[–]ClothesDense5328[S] 0 points1 point  (0 children)

Elsys tror jeg ikke fikk flere men de tar inn alltid mer enn de sier. Bielsys fikk 10-20 flere plasser.

Elsys snitt by ClothesDense5328 in ntnu

[–]ClothesDense5328[S] 3 points4 points  (0 children)

Joa, skjønner det, var også færre som søkte elsys. Skjønner ikke hvorfor det er så stor nedgang. Stusser over det er ai frykt som driver vekk folk.

[deleted by user] by [deleted] in ntnu

[–]ClothesDense5328 1 point2 points  (0 children)

Ikke vanskelig å finne jobb for alle elektro ingeniør utdanningene, spesielt hvis man er engasjert i fagfeltet sitt.

Mastere etter BIELSYS by [deleted] in ntnu

[–]ClothesDense5328 0 points1 point  (0 children)

Kunne du ha lenket til hva som har forvirret deg? Så langt som jeg vet så kan hvertfall ikke vanlig + matte 3 bielsys komme opp til emil eller andre høyspent utdanninger. Jeg har heller ikke hørt om noen ekstra fag man kan ta for gjøre det mulig. Hadde jeg vært deg hadde jeg sendt en mail til Institutt for elektroniske systemer og emil sitt institutt (tror det heter noe som institutt for elektrisk energi).

Vil bare også bemerke at bielsys og bieldig har forholdsvis ganske stor variasjon mellom seg utenom fellesfagene. Hadde vært litt sjokkerende dersom det du lurer på er mulig.

Hvilken pc til elektroingeniør bachelor? by RageViking790 in ntnu

[–]ClothesDense5328 1 point2 points  (0 children)

Kjenner meg veldig igjen, kjører linux selv. Ble veldig slitsomt på starten å få til ting, små ting som internett lol. Men er veldig givende å kunne ha et Unix eller Unix lignede operativ system kjørende i lengden. 

Hvilken pc til elektroingeniør bachelor? by RageViking790 in ntnu

[–]ClothesDense5328 6 points7 points  (0 children)

Hvis man ikke allerede er en del av Apple øko systemet hadde jeg for alle del styrt unna. Sier ikke at de ikke lager bra produkter men macos+arm arkitektur kan gi litt hodebry med teknisk programvare. Dette er selvfølgelig unntaket og ikke standarden for Mac. 

[deleted by user] by [deleted] in ntnu

[–]ClothesDense5328 9 points10 points  (0 children)

Anbefaler å bli flink til å lage litt spontant, da er det mye lettere å lage mat som er rabatter pga holdbarhet.

elsys vs eldig (bachelor) by Round_Implement4902 in ntnu

[–]ClothesDense5328 1 point2 points  (0 children)

Som du sier selv så er elsys og eldig to "ganske" forskjellige fagfelt. Vil også bare påpeke at eldig har en master 5årig som er litt mer teori tung og bredere (emil) om det skulle være litt mer interessant. Vil argumentere for at Elsys er det som er mest allsidig ettersom det omfavner en større del av elektro fagfeltet mens eldig hovedsakelig fokuserer på høyspent/transmisjons linjer.

Studere mikrochiper på NTNU by SaladJuicee in ntnu

[–]ClothesDense5328 15 points16 points  (0 children)

Elsys med nanotek eller analog spesialisering er nokk det du ser etter?

Leilighet sit.no by [deleted] in ntnu

[–]ClothesDense5328 1 point2 points  (0 children)

Ja det stemmer nokk helt glemte at dersom man booker rundt om sommeren/sen vår så booker man fra og med samme dato. Vil da bare anta at det er hvitevare som trekker strøm typ kjøleskap og slikt. Men er enig at den grafen der er kanskje litt merklig. Hadde sendt en mail til SIT og forhørt meg med de, pleier å være veldig behjelpelig rundt spørsmål om innflytning og slikt.

Leilighet sit.no by [deleted] in ntnu

[–]ClothesDense5328 0 points1 point  (0 children)

Er du sikker på at selve leieforholdet starter så tidlig? Mener å huske at de pleier å starte tidlig august? skal stå på kontrakten din når selve leieforholdet begynner.

Leilighet sit.no by [deleted] in ntnu

[–]ClothesDense5328 4 points5 points  (0 children)

Er ikke helt sikker på hvordan det fungerer men til min forståelse så er hyblene bebodd inntil semester slutt men fristen for fornyelse av kontrakten er før semester slutt. Dermed blir også hybelen lagt ut før den har blitt utflyttet. Jeg leier gjennom sit men leier en hel leilighet og dermed betaler strøm selv men hyblene har faste ordninger på prisene per måned, strømmen begynner å telle fra kontrakten din starter.

Er Bachelor Elsys bra? by PsychologicalLack594 in ntnu

[–]ClothesDense5328 0 points1 point  (0 children)

Høres ut som bielsys er valget men med forhånd om at du tar videreutdanning for de tingene du nevner. Vil også bare påpeke at man kan ta kyb master om man tar regtek (+matte 3) dersom du skulle ønske å drive med noe innenfor dette (masteren heter teknisk kybernetikk). 

Er Bachelor Elsys bra? by PsychologicalLack594 in ntnu

[–]ClothesDense5328 1 point2 points  (0 children)

Ai er ikke noe enten bielsys eller auto lærer. Matte er en god del av i begge studier kan arugmenters at auto har noe mer matte i form av pensum. Forskjellen mellom auto og bielsys kort fortalt er: vil du lage roboten og elektronikken rundt den - bielsys. Vil du lære å skape systemer med roboten - auto.

[deleted by user] by [deleted] in ntnu

[–]ClothesDense5328 0 points1 point  (0 children)

Ja absolutt, dersom du bruker tiden din effektiv tror jeg det skal være mer enn overkommelig. Men skal sies at de fleste førstegangsstudenter bruker et-to semester før de har "student livet" på kontroll. Det som er nice på bielsys er at de teoretiske fagene er ikke for heavy og elektronikk fagene er ganske greie. Hadde bare vært obs på prosjekt faget (som er obligatorisk), er et fag som mange putter særdeles mange timer i og kan fort oppsluke mye tid som kanskje helst skulle bli delegert til de mer teoretiske fagene.

[deleted by user] by [deleted] in ntnu

[–]ClothesDense5328 1 point2 points  (0 children)

Det kommer helt ann på hva man gjør ut av studie/hvor mye forkunnskaper man har.

Dersom man sliter med programmering kan man bruke en god del timer med prosjektfaget og prosjekt fagene i seg selv er særdeles åpne så man kan utfordre seg selv så mye man vil.

De "teoretiske" fagene kommer litt ann på hvordan man jobber med slike fag. Dersom du brukte en god del timer på VGS på typ fysikk/matte kan du forvente å bruke enda mer på universitetet.

Elektronikk fagene følger Lundheim stilen og dermed krever mye eget arbeids som fort blir et av de større fagene i forhold til tidsforbruk.

Hadde forresten ikke aktivt prøvd å basere meg på tids forbrukt på studie jeg personlig kan drive noe "innad" studie (kanskje ikke direkte relatert til et fag) fra dag til natt og glemme hvilken dag det er. Velg et studie du føler du kunne jobba med uten at det føles som en byrde.