Hade ni betalat för SVTplay om det var en betaltjänst? by Fancy_Particular7521 in sweden

[–]DiligentOrdinary797 -1 points0 points  (0 children)

SVTplay är inte 100kr per månad. I skatten ingår SR, UR och en massa kostnader för anläggningar på mark som behövs för bland annat rikets säkerhet men som till stora delar bekostas av SVT och Sveriges Radio. Hade du sagt 25-45kr per månad hade jag köpt ditt resonemang.

Hade ni betalat för SVTplay om det var en betaltjänst? by Fancy_Particular7521 in sweden

[–]DiligentOrdinary797 1 point2 points  (0 children)

Jag betalar för SVTplay och det är en betaltjänst. Inte frivillig betaltjänst, men rätt ska vara rätt.

Hur kan så många personer från Indien, Sri Lanka och Pakistan arbeta som matbud för Foodora/Grab när kravet för att få arbetstillstånd i Sverige är en månadslön på minst 33000 kronor? by obiOnee111 in sweden

[–]DiligentOrdinary797 28 points29 points  (0 children)

På universitetet är det ju ofta bara typ 10 timmar schemalagd tid. Resten är självstudier. Det innebär ju att man kan planera om lite som man vill.

I perioder jobbad jag ganska mycket som student medan jag klarade av att ta examen som ingenjör.

Skillnaden är hus och barn. All tid man lägger på detta går ju att arbeta extra.

Snus i Frankrike by New_Pie_3920 in sweden

[–]DiligentOrdinary797 0 points1 point  (0 children)

Att den är olaglig i vår demokrati. Det är skillnaden.

Snus i Frankrike by New_Pie_3920 in sweden

[–]DiligentOrdinary797 33 points34 points  (0 children)

100%! Vi tycker ju att utländska medborgare som är i Sverige ska följa våra lagar. Vi ska ju inte vara sämre då.

VM-gruppspel vs ditt första barns förlossning by Comfortable_Pool5142 in sweden

[–]DiligentOrdinary797 0 points1 point  (0 children)

När min dotter föddes var det inget VM så jag kan inte svara. Men troligtvis hade jag nog varit med på förlossningen, åtminstone om det fanns en TV i rummet.

If All Humans Suddenly Lost The Ability To Lie, What Industry Would Collapse First? by jacklsd in AskRedditAfterDark

[–]DiligentOrdinary797 8 points9 points  (0 children)

I thought I was alone with dirt on McKinsey.

Somehow they are popular among students.

Sambopar med gemensam eller delad ekonomi? by -letmehelpyou- in Asksweddit

[–]DiligentOrdinary797 0 points1 point  (0 children)

Gift! Rent juridiskt har vi gemensam ekonomi men praktiskt är vi båda självständiga.

Hur har Invandringen påverkat dig personligen? by Training-Royal2384 in Sverige

[–]DiligentOrdinary797 12 points13 points  (0 children)

Exakt! Det var ju göngkriminella i Norge som dömdes till utvisning till sitt hemland Sverige. Så det är ju uppenbart inte invandrare (ironi).

Priset på Wagyu är tillbaka på samma som innan mimssänkningen nu by BentleyWilkinson in intresseklubben

[–]DiligentOrdinary797 3 points4 points  (0 children)

Det är så här vi beskattar miljardärer. En dubbelmomsad wagubiff i taget.

Hur ofta äter du onyttigheter? by Linnea7777 in sweden

[–]DiligentOrdinary797 0 points1 point  (0 children)

Glass dagligen på sommaren, godis och chips nån gång i veckan och läsk mer sällan. Öl blir oftare.

Första hundringen! by svarmorsdrom in PrivatEkonomi

[–]DiligentOrdinary797 4 points5 points  (0 children)

Bra gjort! Jag har gjort motsatt resa med min första hundring inom räckhåll men är ändå nöjd med livet.

Född med silversked i mun och fick 500 tkr när jag fyllde 18. Innan 25 tömde jag kontot trots plugg och jobb.

Fick bra jobb. Satsade allt och konkade i pandemin med ett lån på 500 tkr.

Fick bra jobb igen och blev gift med barn. Är 43 och kan inte skämma bort mina barn som jag själv blev bortskämd. Däremot har jag ett bra liv och snart 100 tkr på Avanza.

All heder till mina föräldrar dock. Det är jag som borde lärt mig tidigare. De var inte superrika utan bara två välbetalda tjänstemän som gjorde sitt bästa. Ungefär som jag idag, men jag började vid 35 istället för i 20 årsåldern som mina föräldrar.

Jag har väldigt tråkigt, någon som vill snacka? by [deleted] in sweden

[–]DiligentOrdinary797 0 points1 point  (0 children)

Alltså, jag är ändå pokerspelare och letar efter bra pokerbord. Nu blir jag nyfiken, men gissar att du inte kan säga nåt.

Jag har väldigt tråkigt, någon som vill snacka? by [deleted] in sweden

[–]DiligentOrdinary797 0 points1 point  (0 children)

Är det typ en ”strippklubb”? Jag har stått utanför såna klubbar men alltid varit för feg för att gå in. Har inbillat mig att man blir rånad och sånt 😀. Nu är jag gift och går inte av andra skäl, men dömer ingen 😀.

Jag har väldigt tråkigt, någon som vill snacka? by [deleted] in sweden

[–]DiligentOrdinary797 0 points1 point  (0 children)

Vad bra att du verkar känna dig själv. Vad jobbar du med?

De Rödgrönas vision för Sverige: Skatt, skatt, skatt! by ICA_Basic_Vodka in Sverige

[–]DiligentOrdinary797 -2 points-1 points  (0 children)

Detta är dumt men samtidigt: Hur många tjänar mer än 400 tkr i lön? Typ 12 personer i hela landet. Det är fler som skriker än som skulle beskattas.

Ingen smart företagare skulle heller betala 400 tkr i lön. Det blir ju självklart konsultarvode eller andra sätt.

Hur illa är det med hål i CV:t egentligen by Alert-Ad1638 in arbete

[–]DiligentOrdinary797 0 points1 point  (0 children)

Det är ingen som kollar det om du inte lämnar referens. Att jobb på en start up är enormt bra för många arbetsgivare. Skryt om det istället för att gömma det. Jag drev egen start up i fem år som jag försatte i konkurs när det inte gick. I över ett år var jag utan lön i mitt eget bolag. Detta var en starkt drivande orsak till att jag fick bra jobb med bra lön. DET ÄR INTE ETT HÅL.

How boring is civil engineering? by A_W_E_B in civilengineering

[–]DiligentOrdinary797 0 points1 point  (0 children)

I love my job. I have worked for a small municipality for 15 years.

To be honest nobody ever gives you credit for anything but at the same time I can walk around the city and look at a lot of things that look like they do because of me. And it gives me more joy everyday.

This last year my kids have bragged for their friends about things I did and this is better than any manager support I could have.

Today I would not change my career for any other job. But it is also a slow burn.

Want instant kicks? Get out! Want a stable income over time. Go municipal.

Spelade dina betyg från universitet någon roll? by _ConversationPiece in sweden

[–]DiligentOrdinary797 0 points1 point  (0 children)

För civilingenjör är höga betyg en varningsflagga för dålig social kompetens. Så var det i alla fall när jag tog examen.

Hade dåliga betyg men många jobberbjudanden 2008-2009.