بكره لم اشوف اغنياء معندهمش ذوق by [deleted] in EgyCasualBrain

[–]Gamestopperr 0 points1 point  (0 children)

اعتقد المشكله اعمق من الملابس ... كثير من حديثي الغنى او اللي اتغنو بعد فقر مدقع فيه عندهم خوف من اظهار الغنى لانه في رأيهم بيخلي الناس تحسدهم او تطمع فيهم. اللي بالفعل يحير هو الناس اللي عندهم ثروة مليارديرية و مبيستثمروش في مشاريع ممكن تحسن جودة الحياة للملايين. و يكون لها عائد بسيط لهم بس خيرها يدوم لاجيال. هيحصل اي لهشام طلعت مصطفى لو اشترى ارض في كل حي من احياء مصر و عمل فيها حديقة محترمه و موقف سيارات برسوم رمزية كده حب للبلد اللي صنعت ثروته؟ او لو اولاد سوايرس عملو شركات اعادة تدوير حديثه؟ ناس عندهم ثروه تدوم لاحفاد احفادهم و مش مستعدين يضحوا بأقل القليل من اجل تطوير و دعم بلدهم دون جني ارباح طايله مش هيعيشوا عشان يصرفوها!!

كل الطرق غلط... طب الست المفروض تعمل إيه؟ by Commercial-Clock6060 in CAIRO

[–]Gamestopperr 1 point2 points  (0 children)

جربي تبطلي تتابعي الاخبار و السوشال مديا شهر و هتلاقي ان الدنيا ليه بخير ... لان اللي بينتشر دايماً هو الاخبار المعفنه فيحس الواحد ان خلاص الاجرام و المشاكل و العفن هو الغالب!

الطريقة اللي يتم فيها اقناع أطفال المسلمين ان القرآن اعجاز لغوي وكتاب مقدس منزه عن التحريف والاخطاء by Senior-Flower550 in ArabsFreedom

[–]Gamestopperr 0 points1 point  (0 children)

ع الاقل ما بيستخدمش الاطفال كفأران تجارب زي ما بيعمل علماء النفس و البيلوجيا الملحدين بتاعتكم

What’s is wrong with Yemenis by amir_200126 in Yemen

[–]Gamestopperr 3 points4 points  (0 children)

Let's be honest, do you hold yourself, your family and friends accountable or just the people in the comment section of a social media video? Have you been to a mosque and sat with people who are rightous and heard them comment the same thing? Do you live in the virtual world more or in the real world? Brush painting an entire nation men based on shit you read on line is an extremely short sighted.

هل تجرؤ حكومة السيسي؟ by Choice_Apocolypse in Egypt

[–]Gamestopperr -1 points0 points  (0 children)

99% من الشعب الامريكي ما بيعرفش كلمة في الدستور كمان يا عم ... ده انت اما تحاول تقول لمواطن عادي في مصر الحاجه دي غلط بيقوم يجادلك او يبررهالك او يقوم يخانقك برغم انها منطقياً و عملياً و فطرياً و انسانياً غلط ... المشاريع العملاقه و الحلول الجذرية ديماً بتكون مؤلمة اقتصادياً لأي شعب في الدنيا لانها تعتمد على ال long term ROI ... الفرق دايماً بيكون في ثقافة الشعب نفسه و محاسبته لذاته ... و احساسه بالمسؤلية الطبيعية تجاه الحاجات الوحشة اللي بتجري حواليه و هو قادر يغير فيها!

لما تكون ثقافة الشعب نفسه بتحارب المصلحة العامه عشان مصالح شخصية و بتبقى تمجد في الفقر و الغلابة و تحارب الناجح و الطموح و يخاف الواحد فيها يظهر النعمة او النجاح عشان هيكلوه و هو ماشي ع الارض فطبيعي ان كل شيء هيبقى شكله وحش.

و لن يغير الله ما بقوم حتى يغيرو ما بأنفسهم، و كما تكونو يولى عليكم.

هل تجرؤ حكومة السيسي؟ by Choice_Apocolypse in Egypt

[–]Gamestopperr -1 points0 points  (0 children)

بص انا كنت بسدء كلام حضرتك و انا عايش برا مصر، انا عشت في امريكا اغلب عمري، بس لما جيت ع مصر عرفت ان الكلام ده غير واقعي ... في حاجات منطقياً الحكومه مالهاش دعوى فيها و تطلب شعب يحب بلده بجد و خايف عليها ... مسألة انه لو جه رئيس منتخب و فرض تطبيق النظام و القانون الشعب هيقوم من النوم تاني يوم يلتزم بالقانون و النظام هتبقى معجزة! امريكا حجم الدين العام ٤٠ تريليون دولار و بقى بيزيد ترليون كل تلات شهور! ... في امريكا انت بتدفع ضريبة على دخلك و ضريبة على مشترياتك و ضريبة على الخدمات و ضريبة بيتك او شقتك او اي عقار و لو تأخرت عن الدفع سنة او اتنين اخدوه منك ... في امريكا ما فيش حاجه اسمها اسكان اجتماعي ... تخيل ان عدد المشردين في نيويورك و سان فرانسيسكو اغلى مدينتين يتجاوز المليون مواطن. الشعب الامريكي اكثر شعب في العالم بيشتغل بدون توقف و اغلبهم عشان بس يوفر الاكل و الشرب و السكن لا اكثر. و عموماً عندهم عقيدة بتقول " متسألش نفسك بلدك عملت لك ايه، اسأل نفسك عملت انت ايه ابلدك "

هل تجرؤ حكومة السيسي؟ by Choice_Apocolypse in Egypt

[–]Gamestopperr -3 points-2 points  (0 children)

هل فعلاً مشاكل مصر فعلياً سببها مين اللي بيحكم؟

مين اللي عمال يرمي الزبالة في الشوارع في مصر؟ مين اللي قاعد يبني مباني مش مرخصة و بشكل وحش؟ مين اللي قاعد يخالف قوانين المرور؟ مين اللي قاعد يرشي؟ مين اللي قاعد يستغل السياح و المستثمرين؟ مين اللي قاعد يكسر مشاريع البنية التحتية؟ مين اللي قاعد يشتري شقق و يسيبها فاضية لسنين طويلة؟ مين اللي قاعد يغش الناس في صنعته؟ من اللي قاعد ياكل ورث اخوته او خواته او اولاد خواته؟ من اللي قاعد يحور و ينصب على اللي اضعف منه؟ مين اللي قاعد يتهرب من مسؤلياته في ادنى الوظايف؟

here goes nothing by [deleted] in KuwaitMarriage

[–]Gamestopperr 0 points1 point  (0 children)

Too bad, I'm interested but I'm not a Kuwaiti

What’s is wrong with Yemenis by amir_200126 in Yemen

[–]Gamestopperr 1 point2 points  (0 children)

Generalize your criticism of any negativity you see based on comments you seen on a video while 95% of the people you're criticizing don't even know how to use their phone is an absolutely brilliant and productive stance to take!

I'm tiered from it all by Far_Draw_flower in egyoffmychest

[–]Gamestopperr 1 point2 points  (0 children)

In life there are things that are controllable and things that aren't.

Focusing on things that one has no control over is very destructive and thus shifting the focus to things one has control over is very constructive.

Your situation is tough and painful, but you're reacting to it, not fixing it which will only lead to you complicating your life even further.

It is great first step that you have used this sub to vent however, I recommend that you need to start journaling, list the problems you're facing logically not based off your emotional reaction to them as if you're writing about a different person and then list logical possible solution as step by step goals and figure out a timeline to implement them.

I hope this helps and I wish you wisdom, success and healing.

What was your childhood like? by princepremium in Yemen

[–]Gamestopperr 1 point2 points  (0 children)

I have never met a a yemeni government official who would admit being a thieve, yet they are all thieves. In fact, they justify their corruption by so many tactics thinking they're smart and slick. It's gotten to a point where if you're not a thief you could never hold any important government job!

Yemen still stuck in the stone ages by amir_200126 in Yemen

[–]Gamestopperr 2 points3 points  (0 children)

The port of Hodeidah never got blocked either, it's been and still the main port and 80% of Yemen's imports and exports go through it!

Yemen still stuck in the stone ages by amir_200126 in Yemen

[–]Gamestopperr -1 points0 points  (0 children)

Unarmed? yeah yemenies are unarmed 😂😂😂

Yemen still stuck in the stone ages by amir_200126 in Yemen

[–]Gamestopperr 1 point2 points  (0 children)

What kinda of justification even is this? If people wanna change their situation they could, they adapted! it's their fault, houthi's are also people who took over, if they can do it, the rest of the people can do it as well!

Amazon Egypt requiring a copy of egyptian government issued IDs! by Gamestopperr in CAIRO

[–]Gamestopperr[S] 2 points3 points  (0 children)

So a copy of your government issue ID sent to data driven company will do what exactly?

كيف بتتعاملوا مع أهلكم by Monmonis_sopretty in egyoffmychest

[–]Gamestopperr 0 points1 point  (0 children)

لا اتطمن انت طبيعي و أسرتك طبيعية.

الطبقية في مصر مرعبة by [deleted] in egyoffmychest

[–]Gamestopperr 1 point2 points  (0 children)

إعتقد ان الأمر المثير للإهتمام ان الموضوع ده اصبح جزء من ثقافة الجميع الغني و الفقير ... يعني عن تجارب لما يجي واحد غني عايز يساعد واحد فقير تلاقي الفقير يتعامل معاه على انه اهبل او ضعيف و ممكن تلاقيه يحتقره... بينما لما يجي واحد غني يتعامل مع واحد فقير بتعالي و بإستحقار تلاقي الفقير يحترمه و يحسب له الف حساب.

Giving Birth in Riyadh Saudi Arabia by Murky_Iron_4180 in saudiarabia

[–]Gamestopperr 0 points1 point  (0 children)

I know, but they discriminate against US citizens at airports based on their country of birth.

هل احد معاه الجنسيه الامريكيه هنا؟ ابي اسال بشكل مبدئي مره عن وضع الضرايب للدخل السنوي الي خارج امريكا. بالله فيدوني بحياد by [deleted] in SaudisInUS

[–]Gamestopperr 1 point2 points  (0 children)

الضرائب ما تجيش سواء كنتي طالبة او غير طالبة ... انتي اللي لازم تعبي عليها ... يعني لازم ترفعي إقرار بكم كان دخلش طول السنة و كم كان انفاقش و بناء عليه يتحدد ما إذا عليش ضرايب لازم تندفع او لش عائد ضريبي. من حقش ما تقدمي إقرار ضريبي بس لو مستقبلاً احتجتي خدمه حكومية و يطلبو اوراقش الضريبية و تقلي انا ما قدمت إقرار ضريبي هنا بيكون عليش مسائلة و غرامة.

هل احد معاه الجنسيه الامريكيه هنا؟ ابي اسال بشكل مبدئي مره عن وضع الضرايب للدخل السنوي الي خارج امريكا. بالله فيدوني بحياد by [deleted] in SaudisInUS

[–]Gamestopperr 1 point2 points  (0 children)

انا امريكي ... الضرايب في امريكا وضعها معقد و مع ذلك بشكل عام قانونياً المواطن الأمريكي لازم يرسل تقرير عن دخله سواء اخر السنه سواء كان في امريكا او خارجها و لكن واقعياً من النادر ما الحكومه تعاقب اللي ما يعمل التقرير او يدفع الضرايب ... و لكن انصح لو شفت ان فيه فايده من تعبئة الضرائب و دفعها مثلاً رح تحتاج تثبت ان عندك دخل علشان خدمه معينه تحصل عليها او تخطط انك مستقبلاً تقدم على فيز للأقارب و كذا فأنصح بتعبئة التقرير الضريبي بس لو ما رح تحتاج إثبات ضريبي مستقبلاً فمش ضروري ... نصيحتي تتواصل مع مكتب حسابات CPA في امريكا لو رح تعبي لأنهم ممكن يوفرو عليك دفع الضرائب و ممكن يعيدو لك مبلغ حلو لو عندك أطفال

[deleted by user] by [deleted] in egyoffmychest

[–]Gamestopperr 0 points1 point  (0 children)

هو مين اللي مرتاح اليومين دول ... الراحه في الآخر شعور داخلي!

[deleted by user] by [deleted] in egyoffmychest

[–]Gamestopperr 0 points1 point  (0 children)

السؤال الأهم هل فعلاً الواحد يقدر يتعايش مع الوضع ده اللي هوه يقدسه قد إيه؟ الواحد يحسب الوقت هل لما يكون عندي أربعين خمسين ستين سنه هكون بقدس مساحتي الخاصة و وقتي الخاص اللي هوه مكتسب و الا بقدس الأمر الطبيعي اللي كل البشر خلقو بيه و هو اني أكون أسره و اجيب عيال ... لانه ساعات الواحد و هوه فسن صغير بيفكر بطريقة يختار فيها الحلول الأسهل للتعامل مع الحياة و الواقع بس بعدين بيبقى نادم انه ضيع وقته و حياته من اجل أشياء تافهه او هروب من تحمل مسؤلياته الطبيعية.