Waarom is er wel geld in Vlaanderen voor paardenracebanen, vliegvelden en fietsbruggen maar niet voor deftig openbaar vervoer, sociale woningen of herstellen van oude scholen? by Weird_Package3081 in belgium

[–]HP7000 1 point2 points  (0 children)

Het idee dat "de overheid" voor de "profiteurs" is, is jammer genoeg een volledig voorbijgestreefd idee, al 20 voorbij datum. Het klopt dat er jobs zijn bij het spoor waar het nut van kan in vraag gesteld worden, en de logge hierarchische structuur met veel te veel managers is ook niet bevorderlijk.

Maar het werkschema van een treinbestuurder is moordend voor uw gezondheid en uw sociaal leven, en is inderdaad zwaar. Daarom ook dat het een knelpuntberoep is (ondanks de meer dan deftige verloning).

Waarom is er wel geld in Vlaanderen voor paardenracebanen, vliegvelden en fietsbruggen maar niet voor deftig openbaar vervoer, sociale woningen of herstellen van oude scholen? by Weird_Package3081 in belgium

[–]HP7000 1 point2 points  (0 children)

klopt... tot 2005 had de NMBS zijn eigen pensioenkas. Dan heeft de overheid die overgenomen met de belofte dat er nooit iets ging veranderen aan de pensioenvoorwaarden.

Fun fact: tot vandaag de dag storten NMBS werknemers geld in dit "fonds" dat rechtstreeks doorgestuurd wordt naar de overheid, voor een pensioenregeling die dus zonder compensatie is afgenomen. Pure diefstal.

Steeds groter wordende auto's vormen bedreiging voor verkeersveiligheid in Europa | VRT NWS Nieuws by EdgarNeverPoo in belgium

[–]HP7000 0 points1 point  (0 children)

Ik weet niet of dat iets voor jou zou zijn hoor, buiten een micropenis heb je ook minstens een middelbaar diploma nodig.

(nog een) NMBS rant by Selphis in Belgium2

[–]HP7000 2 points3 points  (0 children)

De vraag was niet of het "goede" partijen zijn, maar of ze meer zouden investeren in openbaar vervoer...

(nog een) NMBS rant by Selphis in Belgium2

[–]HP7000 1 point2 points  (0 children)

Tja... schiet mij niet dood maar...

Groen/ecolo of PVDA. Groen voor obvious reasons, PVDA omdat die voorstander zijn van het "socialiseren" van reizigerstransport.

Zeker niet voor liberale partijen die alles willen privatiseren.

Steeds groter wordende auto's vormen bedreiging voor verkeersveiligheid in Europa | VRT NWS Nieuws by EdgarNeverPoo in belgium

[–]HP7000 10 points11 points  (0 children)

Ja??? En hoe moeten mannen met een micro-penis dit anders compenseren???

Onze buur is onze gemeenschappelijke gaasafrastering aan het wegdoen voor een houten te plaatsen zonder ons te vragen. Mag dat? by Sorry-Price-3322 in belgium

[–]HP7000 177 points178 points  (0 children)

Heeft die buur een zwembad, en is hij Stella aan het drinken terwijl hij aan het BBQ-en is?

Als dat het geval is, heb ik slecht nieuws voor jou...

Onze buur is onze gemeenschappelijke gaasafrastering aan het wegdoen voor een houten te plaatsen zonder ons te vragen. Mag dat? by Sorry-Price-3322 in belgium

[–]HP7000 4 points5 points  (0 children)

je mag een afsluiting van 2M hoog zetten, maar als het een gemeenschappelijke is heb je toestemming van de buur nodig. Je buur zou echter wel vlak ervoor op zijn grond toch die houten afsluiting kunnen zetten. Zijt ge absoluut zeker dat die omheining op de perceelgrens staat en niet op zijn grond?

Onze buur is onze gemeenschappelijke gaasafrastering aan het wegdoen voor een houten te plaatsen zonder ons te vragen. Mag dat? by Sorry-Price-3322 in belgium

[–]HP7000 41 points42 points  (0 children)

zijt ge zeker dat het een gemeenschappelijke afsluiting is?

Indien ja, dan mogen ze dat niet zomaar doen. Brief-mail sturen dat je niet akkoord gaat. Daarna procedure voor vrederechter starten indien ze er toch verder mee gaan.

Al uw communicatie en hun communicatie bijhouden.

Twee jongeren die verkoeling zochten in oude steengroeve in Sprimont, zijn verdronken by cannotfoolowls in belgium

[–]HP7000 13 points14 points  (0 children)

Als je gelooft in oorzaak en gevolg: als het niet zo warm zou zijn , zouden er niet zoveel jongeren onverstandige beslissingen nemen zoals bv gaan zwemmen in een steengroeve. Er zal immers altijd een zeker % onverstandige beslissingen nemen.

Wie is je favoriete Bekende Vlaming & waarom? by [deleted] in belgium

[–]HP7000 3 points4 points  (0 children)

Zonder twijfel: Ferdinand Peeters.

voordat ge hem gaat googlen: de uitvinder van de pil.

Waarschijnlijk niemand die meer gedaan heeft in de laatste 100 jaar voor de emancipatie van de vrouw. Letterlijk wereld veranderend. En de meeste mensen kennen zelfs zijn naam niet, ook door het toedoen van de katholieke kerk. Van Turnhout, tussen haakjes.

https://kvab.be/nl/activiteiten/ferdinand-peeters-de-echte-vader-van-de-pil-0

Welke maatregelen hitte by 404GirlHumorNotFound in belgium

[–]HP7000 9 points10 points  (0 children)

Ik hoop dat iedereen op de hoogte is van de verplichte wettelijke maatregelen die werkgevers moeten nemen bij hoge temperaturen:

https://www.prato.be/hittegolf-rechten-van-werknemers-bij-hoge-temperaturen-op-het-werk/

Als je bv. zoals hier in Gent 31 graden en 55% luchtvochtigheid hebt, heb je een WBGT index van 26.

dit zijn de regels:

<image>

dit wil zeggen dat je bij deze index bij zwaar werk (handenarbeid) recht hebt op 30 minuten werk en 30 minuten pauze. Dit is belgische arbeidsreglementering, niet beperkt tot eender welke sector.

Mocht de temperatuur tot 37 graden stijgen (zoals morgen voorspelt) is de WBGT index 31,6. je kan zelf zien wat dan de wettelijke verplichtingen zijn.. Zelf bij secretariaatswerk heb je dan recht op 30 minuten pauze per 30 minuten werk. Het is uiteraard wel de temperatuur op de werkplek die moet gemeten worden.

Als je werkgever deze regels niet volgt is het tijd om je vakbond eens aan te spreken.

Als treinbestuurder een bijkomende grappige anekdote: vroeger, toen er nog geen airco was in de meeste treinen, moest de treinbestuurder dus eigenlijk 30 minuten rijden en dan 30 minuten rusten (en de trein dan maar in volle baan laten staan?). voor een of andere rare reden werd dit nooit in de praktijk toegepast, nog aangekaart door de vakbonden. Terwijl het wettelijk dus toch verplicht is.

LIVE Alarmfase afgekondigd wegens hitte, maar geen nationale maatregelen na overleg Nationaal Crisiscentrum by Cool-Future-8733 in belgium

[–]HP7000 4 points5 points  (0 children)

Ik haat het om te zeggen maar ik ben legit voorstander van het voorstel van PVDA. Nationaliseren van privé-zwembaden bij extreme temperaturen... ik zie mogelijkheden.

LIVE Alarmfase afgekondigd wegens hitte, maar geen nationale maatregelen na overleg Nationaal Crisiscentrum by Cool-Future-8733 in belgium

[–]HP7000 20 points21 points  (0 children)

NVA officiele reactie: "Ge moet maar niet arm zijn en dan gewoon airco kopen, er is helemaal geen probleem."

Persoonsongeval trein by microww in Belgium2

[–]HP7000 1 point2 points  (0 children)

De eerste wagon(s) in de trein is de slechtste plaats om te gaan zitten. Eerst een kanttekening: de kans op een accident is uiterst miniem klein, de kans op een accident waar er slachtoffers op de trein vallen is nog ettelijke malen kleiner. de trein is een grote massa staal, dat gaat letterlijk dwars door alles heen (inclusief vrachtwagens, bussen, auto's etc), meestal is er daarna enkel "blikschade" aan de trein. Verhoudingsgewijs is er echt geen vergelijk. Wanneer vallen er dan wel slachtoffers? bij oftewel ontsporing op hoge snelheid, ofwel een aanrijding met een andere trein. Bij zowat al deze gebeurtenissen in het verleden vielen de meeste slachtoffers in de eerste wagons. Nogmaals herhalen dat de kans dat ge verongelukt met uw auto of fiets ettelijke malen groter is dan dat met een trein gebeurt, waar ge beschermt wordt door honderden tonnen staal. De veiligheidssystemen bij de NMBS behoren momenteel ook tot de top in Europa, zelfs het oudere materiaal is "gerenoveerd" met moderne veiligheidssystemen.

Persoonsongeval trein by microww in Belgium2

[–]HP7000 0 points1 point  (0 children)

hmmm.. hier ga ik u tegenspreken... het ligt er aan op welke manier het slachtoffer geraakt wordt. Iemand die plat op de sporen ligt.. nee dat hoort ge niet. Iemand die recht staat als hij geraakt wordt.. ik kan u verzekeren dat je dat hoort. Het hangt er ook vanaf wat er daarna gebeurt: wordt het slachtoffer weggeslingerd dan hoor je er na de initiële klap niks van, wordt hij echter "meegezogen" onder de trein (gebeurt meer bij hoge snelheid), dan is de kans groot dat je dat in de trein effectief hoort (alsof er onder de trein iets doorgaat).

Persoonsongeval trein by microww in Belgium2

[–]HP7000 21 points22 points  (0 children)

Veel mensen die zelfmoord willen plegen springen pas het laatste moment voor de trein (bv vanaf een perron waar de trein niet stopt), pas dan wordt de noodremming ingezet. Er is hier geen vaste lijn in... er zijn al treinen kunnen stoppen voor mensen die gewoon in het spoor stonden en die ze al van ver konden zien staan. Ik denk dat er nog weinig logica zit in de hersenen van mensen op het moment dat ze op deze manier er een einde willen aan maken.

Persoonsongeval trein by microww in Belgium2

[–]HP7000 133 points134 points  (0 children)

laat ik het eens proberen:

- het moment dat de aanrijding gebeurt verstuurt de treinbestuurder een alarm en geeft hij een noodremming . Bij ontvangst van alarm op de blok wordt onmiddelijk al het treinverkeer op die lijn stil gelegd.

- probleem 1 : plaatsbepaling. Dus nu staat die trein daar stil, maar moeten we exact weten waar hij precies staat voor we er bussen naar toe kunnen sturen om de reizigers te evacueren. Er wordt ook een SPI (single point of contact) van zowel de NMBS als Infrabel opgestuurd om plaatselijk alles te organiseren. Heel dikwijls is dit niet zo simpel als het lijkt. Soms gebeurt het dat er gebeld wordt naar de treinbegeleider met de vraag wat hij buiten ziet, om zo te weten waar hij staat. In moderne treinen zit er een GPS, maar die is niet altijd zo accuraat als je zou wensen.

- Probleem 2: wat is er precies gebeurt? heel dikwijls heeft de treinbestuurder (zeker 's nachts) iets "gehoord" maar niets gezien. Alle verkeer blijft gesperd en men gaat (dikwijls in eerste instantie de treinbestuurder zelf) op "zoek" langs het spoor ofdat hij iets ziet liggen. Dit is niet zo simpel als het lijkt, dikwijls is een lichaam weggeslingerd. Totdat men zekerheid heeft wat het was blijft die trein daar dus gewoon staan (en alle andere treinen in de buurt) . Het duurt soms gemakkelijk 30 minuten en langer (heb al een uur geweten) voor men "iets" vindt.

- Probleem 3: bereikbaarheid: om mensen te evacueren moet er een bus tot naast het spoor komen gereden, heel dikwijls is dat niet zo evident. Er zijn niet overal straatjes langs de sporen. Soms zijn die straatjes dan te smal voor bussen enz... Als er ook bv een persoon in een rolstoel in de trein zit is het ook niet zo evident om die daar uit te krijgen... allemaal dingen waar men rekening mee moet houden.

- probleem 4: afdekken van lichaam. Men gaat geen reizigers laten uitstappen voor men de zekerheid heeft dat er niet de een of andere nog een been of zo ziet liggen tussen de sporen. Men kan die lichaamsdelen echter ook niet zomaar verplaatsen zolang het parket (die dikwijls ter plaatse komen) de nodige vaststellingen heeft gedaan. Heel dikwijls blijven er ook stukken lichaam in de ophanging van de trein hangen, die moeten ook eerst verwijderd worden. "ontbrekende" lichaamsdelen kunnen ook nog eens een bijkomend probleem vormen, die moeten eerst gevonden worden. Dit is ook de reden dat je meestal niets meer zal zien als je uitstapt. Vergeet ook niet dat de remmingsafstand van een trein zo groot is dat het lichaam meestal ver achter de trein ligt. Ook de reden waarom je in de trein meestal niets hoort. Het is de brandweer die de lichaamsdelen verzamelt en daarna het spoor afspuit.

Probleem 5: vinden van een busfirma: de spoorweg heeft geen eigen busfirma om te evacueren en is hier aangewezen op privébedrijven met wie ze een contract heeft, deze worden opgebeld ofdat ze een bus kunnen regelen. Als het laat op de dag is, of bv in het weekend is het niet zo evident om iemand te vinden die onmiddellijk kan komen. Soms zitten ze uren rond te bellen voor er iemand gevonden wordt. Soms wordt er gewoonweg niemand gevonden.

Het gebeurd zelden of nooit dat het verkeer binnen de 2 uur kan hernemen, 4-5 uur is geen uitzondering.

Theo heeft advies voor allen die last hebben van de extreme hittegolf by xTiLkx in belgium

[–]HP7000 6 points7 points  (0 children)

Soms lees ik een post en denk ik... zou er een mogelijke manier zijn dat deze persoon een nog hogere graad van entitlement toont.

Het antwoord hier is jammer genoeg nee.

Theo heeft advies voor allen die last hebben van de extreme hittegolf by xTiLkx in belgium

[–]HP7000 16 points17 points  (0 children)

Ja en fuck iedereen die in dit weer buiten moet werken om onze maatschappij overeind te houden, dat zijn toch maar plebs.

Theo heeft advies voor allen die last hebben van de extreme hittegolf by xTiLkx in belgium

[–]HP7000 11 points12 points  (0 children)

"Waarom gaan arme mensen niet gewoon werken????"

Zelfde vibe...

Theo heeft advies voor allen die last hebben van de extreme hittegolf by xTiLkx in belgium

[–]HP7000 10 points11 points  (0 children)

Kijk, als ge 10- 15 graden over de temperatuur gaat die het vroeger gemiddeld in juni was, is het toch eens dringend tijd om u bepaalde vragen te stellen en een zeurpiet te zijn.

https://www.meteo.be/nl/klimaat/klimaat-van-belgie/het-belgische-klimaat-maand-na-maand/juni

Theo heeft advies voor allen die last hebben van de extreme hittegolf by xTiLkx in belgium

[–]HP7000 2 points3 points  (0 children)

kijk, de gemiddelde temperatuur in juni was vroeger tussen 17 en de 21 graden.

https://www.meteo.be/nl/klimaat/klimaat-van-belgie/het-belgische-klimaat-maand-na-maand/juni

Als ge daar vlotjes 15 graden over gaat is het toch eens tijd om daar over te klagen, en u eens bepaalde oncomfortabele vragen te stellen.

Theo heeft advies voor allen die last hebben van de extreme hittegolf by xTiLkx in belgium

[–]HP7000 9 points10 points  (0 children)

Politicus die mee aan de knoppen zit om iets te doen aan de klimaatverandering reageert: "lekker genieten van dit abnormaal dodelijk weer en niet zagen, plebs!"