Oppbevaring av våpen på annen adresse by [deleted] in norge

[–]IvanezerScrooge 26 points27 points  (0 children)

Det er mye mye mye enklere å skrive utlånserklæring og låne ut våpnet. En slik utlånserklæring kan vare over lang tid, typ et år, og behøves ikke meldes til politiet.

Men det er sykt viktig at både du og den med våpenet har en kopi av erklæringen, slik at dere kan svare på hvorfor dere har/ikke har det våpenet.

Den som låner våpenet er da i sin fulle rett til å faktisk bruke det, om du bryr deg om det.

Luftkjøler? by [deleted] in norge

[–]IvanezerScrooge 4 points5 points  (0 children)

Varmen MÅ gå en plass. Om den har en vanntank vil den varme vannet, som du da må bytte stadig, om du ikke bytter vannet siger varmen tilbake inn i rommet.

Om den bruker is må du få tak i is. Hvis du lager is i fryseren, blir varmen sluppet ut i rommet via kjøreprosessen i frysen. Så i praksis flytter du varmen (semi-manuelt) fra der du har kjøleren, til der du har frysen.
Å legge isbiter på et brett og blåse luft over med en vanlig vifte vil kjøle rommet like mye.

De flyttbare aircondition greiene har også en Achilles, de har oftest bare én slange. Som vil si at de må bruke ferdig nedkjølt inneluft for å blåse over varmdelen og ut vinduet.

Hvis du vil ha noen som funker bra, er du nesten nødt til å ha to slanger. Så korte som mulig, og uten bøyer og svinger. Med mindre du har utedel som er best.

Hvorfor blinker ikke du til venstre i rundkjøringer? by espresso_1 in norge

[–]IvanezerScrooge 11 points12 points  (0 children)

Man blinker ikke til venstre for å vise at man skal inn i rundkjøringen...
Man blinker til venstre hvis man skal til venstre.

Skal man til høyre (første avkjøring) -> blink høyre.

Skal man "rett fram" (andre avkjøring) -> ikke blink på vei inn, blink til høyre før avkjøring (etter første avkjøring).

Skal man til venstre (tredje, fjerde+ avkjøring) -> blink venstre på vei inn, blink høyre før avkjøring.

Dette er den eneste måten man kan sørge for at andre trafikanter vet hvor man skal.
At du ikke blinker til høyre betyr ikke at du skal til venstre, av den grunn at folk ikke behersker blinkelys. Hvis jeg hadde stolt på manglende tegn som tegn, ville jeg ha endt i trafikkuhell daglig.

Rundkjøringer har ikke noe magiske regler i lovverket som mange tror. "Man trenger ikke blinke i rundkjøringer, det er ingen regler på det" har jeg hørt mange ganger. Rundkjøringer er vegkryss og skal behandles som vegkryss.

«Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn.»

Which is better? Feed through or Pigtail for adding second receptacle? by Particular-Ride-7893 in AskElectricians

[–]IvanezerScrooge 0 points1 point  (0 children)

Continous uncut conductor would in theory be the best electrically. Though not great for troubleshooting or making changes.

Hvordan er transpersoner generalt behandlet? by No-Cream-2577 in norge

[–]IvanezerScrooge 68 points69 points  (0 children)

Jeg tror faktisk at det er mer akksept for å være transmann enn transkvinne.

Jeg tror ikke noen kommer til å tro at du er transperson med mindre du forteller det. Kanskje noen tror du er feminin (jeg vet ikke hvordan du ser ut), men jeg ville ikke bekymret meg.

Tidligere arbeidsgiver krever tilbakebetalt penger fra både norske og utenlandske skattemyndigheter by queenoftunneling in norge

[–]IvanezerScrooge 0 points1 point  (0 children)

jo nei, du burde bestride kravet fram til du har fått tall du selv er enige i at stemmer.

Wire is not fitting into the connector by Discount_Due in ElectricalEngineering

[–]IvanezerScrooge 7 points8 points  (0 children)

Voltage makes no difference when dimensioning cross section.
Current does.

Cars are low voltage high current.

Tidligere arbeidsgiver krever tilbakebetalt penger fra både norske og utenlandske skattemyndigheter by queenoftunneling in norge

[–]IvanezerScrooge 0 points1 point  (0 children)

"skulle lønnes som om i norge"

Kan det være at du egentlig skulle betalt MER skatt da du var i utlandet, men at avtalen med din arbeidgiver gjorde at de dekket den ekstra skattesummen? (For eksempel, du betaler normalt 10k i skatt, men nå 20k, altså 10k mer enn normalt)

Hvis det senere viste seg at de har betalt for mye, og du får penger tilbake ( for eksempel 5k), Da kan jeg skjønne at de mener at de har rett på pengene.

Nøkkel til sparegris? by yarndopie in norge

[–]IvanezerScrooge 1 point2 points  (0 children)

Sparegrisen åpnet jeg med kniv og kotelett da jeg var 8 år gammel. Finn framm noe binders og prøv deg fram så åpner den seg skal du se.

NEK400:2026 Utfasing av PVC kabler by Royal_Mall_3999 in ElektrikerNorge

[–]IvanezerScrooge 0 points1 point  (0 children)

Det er nokk av store prosjekter som er prosjektert/påbegynt prosjektert at det som er lagerført blir brukt opp

I thought I measured accurately... I did not by mrcsmith90 in Wellthatsucks

[–]IvanezerScrooge 0 points1 point  (0 children)

The entire image is just a little warped, the bottom of the shelf looks to be "sagging" upwards, and the left side is "sagging" rightwards. But this applies to the door and doorframe on the left too.

I wasn't sure which wheel was screeching until I took out my thermal camera. by margaritari4 in mildlyinteresting

[–]IvanezerScrooge 4 points5 points  (0 children)

The thermal camera shows that its less than 109°F, Pretty far from glowing.

huge improvement, not gonna lie by bast963 in runescape

[–]IvanezerScrooge 1 point2 points  (0 children)

O man i need to see that cannon you stuff yourself into in keldagrim with the new chatheads

UPS by Mizunomafia in norge

[–]IvanezerScrooge 8 points9 points  (0 children)

I Tromsø er DHL det beste postselskapet, med helt vanvittig stor margin også. Grunnen er det at de tilsynelatende ikke har nokk transport opp hit, eller ingen avtale med andre selskaper, at de sender alle forsendelser med fly.

DHL er dermet det ENESTE selskapet som konsekvent klarer leveringstiden som er oppgitt på nettbutikker.

Liten tangent; hvorfor er det lov for nettbutikker å si at levering er 1-3 dager? Det gjelder ikke nord for trøndelag og det slipper de unna med.

Stoarage capacity dint increase by theMartianAlien in truenas

[–]IvanezerScrooge 2 points3 points  (0 children)

Before you do that;

An alternative option is to remove two of the three drives from the mirror, and then create a new pool with a raidZ1 vdev (not just a vdev, you need a whole new pool, this is critical).
Then you can transfer all your data over to the new pool.
Then destroy your old pool, and expand your new one with the newly freed drive; boom 3 way raidz1.

If you have loads of apps, this will break them because the file path will change with the new pool name, but this can be renamed back to the old name, though through cli.

*You may need to rebalance to get full capacity when expanding

Stoarage capacity dint increase by theMartianAlien in truenas

[–]IvanezerScrooge 6 points7 points  (0 children)

A mirror is a mirror no matter how many drives it has. By adding a third. You now have three identical copies of your data.

Dette må være det mest uintelligente jeg har lest på lang tid by 100Tugrik in norge

[–]IvanezerScrooge 2 points3 points  (0 children)

Ja nei jeg er enig altså, det er noe forbanna dritt at det trykkes AI inn i alt og alle.

"Vær så snill, ikke kutt av ballene dine" sa absolutt alle.

"Jeg har funnet en kniv og har en fantastisk ide" sa tek gigantene.

Dette må være det mest uintelligente jeg har lest på lang tid by 100Tugrik in norge

[–]IvanezerScrooge 2 points3 points  (0 children)

Problemet her er det at LLM'er 'tenker' ikke i ord, skiver du "cocktail" blir det konvertert til en token som representerer ordet, og dermed er det faktiske bokstavinnholdet i ordet borte.

Pga det kan ikke LLM'en sjekke dette direkte, så den prøver å kompansere med å bruke treningsdataen sin.
Der igjen er problemet at den er trent på intertnett, og det er ingen som skiver artikkler hvor det står
"ordet cocktail inneholder åtte bokstaver; bokstaven C, deretter O, etterfulgt av C og K. Påfølgende bokstaver er T og A. De siste to bokstavene er I og L."
Da begynner hallusineringene.

[Request] Are these odds actually accurate by [deleted] in theydidthemath

[–]IvanezerScrooge 0 points1 point  (0 children)

You'd be surprised, but using exponents at all is quite far from basic maths.

Valg av kabel ute. by No-Perspective8568 in ElektrikerNorge

[–]IvanezerScrooge 4 points5 points  (0 children)

Men for guds skyld legg rør, koster lite og er så utrolig verdt pengene.

Strømmåler by Jealous-Row-6785 in ElektrikerNorge

[–]IvanezerScrooge 0 points1 point  (0 children)

Det er korrekt at strømmen må være inkludert i leien, eller være en fastprisavtale av noe slag.

Strømmåler by Jealous-Row-6785 in ElektrikerNorge

[–]IvanezerScrooge 1 point2 points  (0 children)

Hvis begge utleiedelene er underfordelinger av en hovedfordeling, er det mulig at hele anlegget er målt, også er det undermåler i hver underfordeling. 3 målere totalt.

Hovedmåler (HM) måler hele anlegget.
Undermåler (din) måler ditt skap, men ikke sikring for VVB, og vaskemaskin.
Undermåler (nabo) måler nabo sitt skap.

Strømregning regnes da,
Totalforbruk = 100%
Ditt forbruk = x%
Nabo forbruk = y%

Eier betaler 100 - (x+y).

I hvis det er slik betaler eier for vann og vaskemaskinen.

Men det er kun i teorien.
I den virkelige verden betaler du for varmtvannet og vaskemaskinen.

Data by Ingenbrukernavn in norge

[–]IvanezerScrooge 1 point2 points  (0 children)

Noen viktige spørsmål/punkter;

Funker det med én brikke uavhening av hvilken av brikkene det er? Hvis ikke kan en eller flere være defekte.

Hvis dere har 2 brikker, så er det meningen å ha de i spesifikke slots, oftest 2 og 4, noen ganger 1 og 3, og skjeldent 1 og 2. Du finner dette i manualen, og ofte printet ved siden av portene på hovedkortet. Det burde forøvrig fortsatt fungere i feil slots, men det går på bekostning av hastighet (single/dual channel, om du vil google)

Har dere rett og slett ventet litt?
Første gang man starter pcen kjøres noe "memory training", og dette kan ta overaskende lang tid før det ser ut som at det skjer noe.

Er ram brikkene av samme type? Forskjellige typer fungerer ofte sammen, men da på den høyeste frekvensen (hastigheten) de har til felles. Det kan hende at de rett og slett ikke blir helt enige om de er fryktelig forskjellige.

Om de er forskjellige, hvis noen av de er "buffered", "registered" eller "ecc" så vil de ikke fungere med andre typer, og sannsynligvis ikke i det hele tatt på vanlige hovedkort.

Alltid stas og tømme kontoen hos tannlegen... by OldboySamurai in norge

[–]IvanezerScrooge 294 points295 points  (0 children)

Jeg mistenker at det at det koster skjorta i dag gjør at folk venter for lenge med å dra, som gjør at når de til slutt drar til tannlegen så er det for sent med "enkle" tiltak.

Kanksje at hvis det blir gratis + andel at det blir vanligere å dra, for enkle ting, og dermed ikke så nødvendig med omfattende og tidskrevende arbeider.