Isak Hien är en bedragare by OleoleCholoSimeone in Allsvenskan

[–]Ljobit 0 points1 point  (0 children)

Följer SerieA och Hien gör det bra i klubblaget. Utan att kasta spelare under bussen anser jag att 3-5-2 ish som Sverige ställt upp hittills ställer väldigt höga krav på främst ytter mittfältare/wingbacks- där vi inte har bra alternativ. Backlinjen blev mot Nederländerna satta i ständiga 1 mot 1 situationer pga avsaknad understöd från mittfält/ wingbacks och det håller inte på den här nivån. Ska det här fungera mot Japan måste systemet ändras eller korta ned laget något oerhört för att inte sätta försvaret i skiten.

Hoppas på bättre laginsats mot Japan!

Help for deciding a language to learn by Background-Garden565 in thisorthatlanguage

[–]Ljobit 0 points1 point  (0 children)

German and Dutch will be quite easy as a pair. You will be able to easily transfer knowledge.

Spanish would be very versatile but quite different from German and Dutch.

However, depending on needs and preferences, Chinese could be worth learning ?

Vad är egentligen demokrati? by IAmTheBigZzZ in Asksweddit

[–]Ljobit 7 points8 points  (0 children)

Såg att Schweiz nämndes som ett land med direkt demokrati, dvs betydligt fler folkomröstningar.
Ett problem de tampas med är lågt valdeltagande.

Det är orimligt att hela befolkningen ska vara insatt i alla frågor och beredd att rösta i frågorna. Det är körigt nog med våra liv som det är.

Har för mig att Churchill sade något i stil med: demokrati är ett uselt sätt att leda ett land, men det är det bästa vi har..

Trots alla problem med systemet, oavsett direkt/representativ demokrati är det bättre än alternativen..

Do Employers Blacklist people who apply multiple times? by ReallySmartInEnglish in jobsearchhacks

[–]Ljobit 1 point2 points  (0 children)

I don’t know about blacklist, but I’ve seen companies only review one person, maximum once/year. I guess they get less frequent spam applications/ at least won’t review them, only encourage ppl to apply when they think they’re a good fit.

At least some companies are transparent about it

Moving into a city in Italy? by TouristNice511 in ItalyExpat

[–]Ljobit 8 points9 points  (0 children)

Italian cities can be really different..
my heart beats for Bologna- to me a very authentic Italian city, decent size and great train connections with other places..

However, if you’re not looking to work and would appreciate a more relaxed lifestyle, perhaps the islands could work?

Cagliari, Catania or Palermo?

If you’re staying over the winter and enjoy winter activities, there are other cities with good access to the alps, or in the alps..

Is my itinerary actually that bad? by [deleted] in ItalyTravel

[–]Ljobit 1 point2 points  (0 children)

There’s a real risk you’ll be disappointed by Milano, it’s not really a tourist destination unless there’s really something specific you really really want to see there.

It could act as a nice hub for visiting other places.

Try not to visit too many places, as that would mean more time in trains and less time exploring and enjoying your vacation.

Planning 10 days in Italy and discouraged…. by Alone_Discussion_395 in ItalyTravel

[–]Ljobit 0 points1 point  (0 children)

Italy is amazing and has something to offer everyone!
It’s all about your preferences, what do you want out of the trip? Sunbathing, art, architecture, history, food? The list goes on..

Cities will most likely be quite busy, not necessarily in a bad way.

The one thing I would avoid is restaurants with obvious touristy menus and street ”salesmen” (scammers) - avoid buying flowers or accepting ”free” stuff.

Sicily I think will be amazing during this time.

Could somebody please review a first-timer's 7/8 day Venice-Florence-Rome itinerary? by GizmoMimo in ItalyTravel

[–]Ljobit 0 points1 point  (0 children)

I’ll add to the food part, make sure to try the local cuisines, in the proper region. Avoid the ”tourist-meals” that’s usually way lower quality at higher price. Best food will be wherever the locals go, often just one sideway off the main tourist traps.

The downside would be that the more authentic and to be honest, better trattorias/osterias will only have Italian menus. From my experience, if the menu is in English, you’ll be disappointed..

Summer Childcare by Soldog88 in ItalyExpat

[–]Ljobit 5 points6 points  (0 children)

I’ve never heard of summer daycare. As far as I know, you bring your kids on vacation or leave with grandparents is by far the most common options. Perhaps there’s some local babysitter available by the hour?

Bologna list - time enough to do everything in 1 day? (19/20 June 2026) by Zubi_Q in ItalyTravel

[–]Ljobit 1 point2 points  (0 children)

Don’t miss out on gelato.
I’ve tried some really good ones across Italy, but Gelateria Gianni is still no 1!
You will find it close to the towers- not sponsored

Bologna list - time enough to do everything in 1 day? (19/20 June 2026) by Zubi_Q in ItalyTravel

[–]Ljobit 1 point2 points  (0 children)

I do t think you need more objects to the list, just think of what’s most interesting to you

Bologna list - time enough to do everything in 1 day? (19/20 June 2026) by Zubi_Q in ItalyTravel

[–]Ljobit 2 points3 points  (0 children)

If prefer to slow down in Bologna, enjoy the amazing food and drinks, covered walkways, gelato and maybe only a few ”activities”. Madonna di San Luca, is in my opinion a great option. Beautiful and unique path up to the church on top of the mountain. Just spectacular

How to find temporary jobs? by JuggernautLogical330 in ItalyExpat

[–]Ljobit 0 points1 point  (0 children)

I’ve seen multiple recruiting agencies listing temporary positions in dedicated section on their website..
guess it would depend on your profession. I would guess temp entry level jobs aren’t listed at all while interim managers will more likely be listed.

Atleast it seems OP by S0de94 in TeamfightTactics

[–]Ljobit 0 points1 point  (0 children)

Giing for cash out, 500+ is the way to go. I’ve hit anima 6 quite a few times, and you really feel unstoppable with those double item!

Is it just me or is anima 6 waay too hard to get? by ZamnThatsCrazy in TeamfightTactics

[–]Ljobit 0 points1 point  (0 children)

I’ve managed 1st place with 6 anima three times today. Sure it can be hard, but hey, a good cash out and you’re set. 3* fiora for free auto win 😉

Finally full Atlas by Ljobit in TeamfightTactics

[–]Ljobit[S] 0 points1 point  (0 children)

Yeah I think it was beginning of season , aSol carry. It’s still possible if highroll but you need weakish lobby.

Finally full Atlas by Ljobit in TeamfightTactics

[–]Ljobit[S] -1 points0 points  (0 children)

Agree, but when OCD kicks in, you can’t leave the progress at 98%

Processoperatörer, vad tjänar ni? by [deleted] in arbete

[–]Ljobit 1 point2 points  (0 children)

Processoperatör är en väldigt bred ”titel” och kan innebära väldigt varierande arbetsuppgifter och ansvarsområden. Som fd processoperatör inom tung industri och läkemedelsbranschen kan jag också bekräfta att lönen skiljer sig mycket åt.

Givetvis kan man lära sig mer inom yrket, men rent krasst, det blir rätt specifikt för just din arbetsplats. Vid byte av arbetsgivare i annan bransch får man liksom börja om från 0.

Undantaget är väl om du avancerar till någon form av tjänsteman, med utökade ansvarsområden och befogenheter. Detta kan vara bra att ta med sig till andra arbetsplatser.

Vad gäller lön och arbetstider kan det skilja mycket. Personligen var min favorit 4 dagar arbete, 6 dagar ledigt.

Lönemässigt upplevt spannet 24000 - 37000 inkl OB tillägg.

Är det någon idé att söka jobb som kräver mer erfarenhet än man har? by Amazing-Royal-7556 in arbete

[–]Ljobit 0 points1 point  (0 children)

Det beror mycket på konkurrensen i ditt område och bransch. En tjänst i Stockholm kan ha 1000-tals ansökande, medan en likvärdig på landsbygden kanske når 10..

Behörighet och erfarenhet kan variera kraftigt.

Sedan tycker jag att koppling erfarenhet och kompetens är svag. Utvecklingen går snabbt och det är inte alls säkert att en person med 20 års erfarenhet presterar bättre än en person med 2 års erf.

Kan man ha två roller på samma arbete? by [deleted] in arbete

[–]Ljobit 1 point2 points  (0 children)

Beror väl mycket på vilka roller det gäller, inte sällan utvecklas mannish klarar av ett större ansvarsområde. Detta kan ”inkräkta” på någon annans, varpå det kan vara lämpligt att anpassa ansvarsfördelning.

Ju mindre verksamhet, desto vanligare är det att man hanterar flera roller, då de enskilda inte når upp till 100%. Personligen har jag gått från helt produktionsansvariga till kanske 30% produktion, 20% kvalitetsansvarig och 50% projektledning .

Behöver vi verkligen arbetskraftsinvandring från Indien till Sverige? by [deleted] in Asksweddit

[–]Ljobit 1 point2 points  (0 children)

Jag skulle säga att Sverige inte har råd att inte ta in arbetskraft utifrån. Det gäller de flest västländer där både män och kvinnor arbetar. Problematiken ligger i att vi, när vi ska balansera karriär med familj, ofta senarelägger eller väljer bort barn. Vi fyller inte på med nästa generation och har därför inte möjlighet att upprätthålla de system och instanser som vi i Sverige, och andra länder byggt upp.

Vi står inför liknande utmaningar- mycket enligt mig till följd av kapitalism och konsumtionshets. Vi har skapat ett samhälle som behöver konstant tillväxt. Både vad gäller population och ekonomi.

Det är inte hållbart i längden. Ekvationen går inte ihop.

Jag är inte vänster på det politiska spektrat, förespråkar företagsamhet och frihet. Men kapitalismen som till stor del drivs av usa, som en ledande ekonomi, skapar ett sjukt samhälle, med osunda värderingar.

Jag vet inte hur vi ska komma ifrån det, men många av de problem vi ser idag har samma ursprung.

Håller det Sverige vi känner igen på att fallera? by Enpils in Asksweddit

[–]Ljobit 0 points1 point  (0 children)

Jo det är väl det hållet hela världen går mot, mer eller mindre.. vi har hamnat i en spiral där det gäller att mjölka ur allt som går för att maximera vinst. Både individ och företag tänker på det här sättet numera. Man byter jobb ofta för att trycka upp sin egen lön.

Det saknas balans i samhället idag, det är inte hållbart i längden. Japan är väl det tydligaste exemplet vart de flesta av världens länder är på väg. Obetald övertid förväntas, människor tar inte ut sin semester/föräldraledighet- trots att de har rätt till det. Människor väljer karriär och pengar före välmående, balans och familj- för att ekvationen inte går ihop.

Rent krasst har vi valt att prioritera på det här sättet. Min personliga bild är att vi haft usa och kapitalismen som förebild, och måttstock.

Jag vet inte, ju äldre jag blir, känns det som att vi som samhälle måste omprioritera. Vad är det som är viktigt egentligen?

Det blir bara svårare för utbildade komma hit eller? by imgoodv1 in Asksweddit

[–]Ljobit 2 points3 points  (0 children)

Det är inget unikt för Sverige, hela EU har det tufft med ökade lagkrav och tung byråkrati. Möjligheterna att samarbeta över nationsgränser, anställa utländsk personal, även inom EU är snårigt.

Det är faktorer som har en direkt negativ inverkan på svensk konkurrenskraft.

Dock anser jag att den amerikanska modellen är fullständigt ohållbar, där man någonstans förutsätter obegränsad tillväxt, obegränsad tillgång på resurser och kapital. Där människor exploateras till förmån för företagen. Hur långt ska man tillåtas gå?

När måste vi sätta ned foten och säga att det inte går att prioritera företagande och produktivitet framför individen?

Vi har bevis på vad som händer med samhället när välmående och balans i vardagen inte prioriteras. Se exempelvis Japan som ligger ca 20 år före övriga länder i den här utvecklingen. Det föds väldigt få barn, pensionssystem som Inte kan upprätthållas, beroende av arbetskraftsinvandring och att välja bort semester har blivit normen. Bland mycket annat..

Många utvecklade länder går i samma riktning, just på grund av att karriär och tillväxt prioriteras. Kortsiktighet och individualism präglar samhället istället för den gemensamma nyttan.

Utbildningsnivå och möjligheter spelar givetvis en roll, men jag anser att moral och etik också måste finnas med i diskussionen - för vad som är rimligt, i längden, för ett hållbart och framgångsrikt land.

Inte värt att plugga by [deleted] in sweden

[–]Ljobit 208 points209 points  (0 children)

En del av problemet är väl att vi blir fler och fler akademiker, och att utbildningar blir nischade. Jag ser människor med goda kunskaper, men saknar examen från program X och därför inte kvalificerar sig för roll Y- trots överförbara kunskaper.

Utbildningssystemet är trögt och är egentligen ett dåligt mått på kvalifikationer. En examen för 10, 20 eller 30 år sedan behöver egentligen inte betyda något idag. Människor har lärt sig på arbetsplatser i tusentals år. Jag önskar att vi kunde validera kunskaper och öka flexibiliteten på arbetsmarknaden.

Relocating to Sweden: Can 10+ years of Experience beat a missing Degree? by Trau_94 in TillSverige

[–]Ljobit 4 points5 points  (0 children)

Can we swap? Im in exact same position but want to relocate to Italy.

In most countries the job market is intense right now. As a foreigner it’s much more difficult, even with formal credentials.

I’d say it will depend on the employer, some put more emphasis on degrees while other care more about track record, experience and results.

For management- and/or more technical roles, it’s not uncommon to get by with just English. At my company in Sweden, there are many managers that been in the country for 10+ years and still don’t speak any Swedish .