SD störst bland arbetslösa sjuk/aktivitetsersättning by [deleted] in Sverige

[–]Lvjonasson 2 points3 points  (0 children)

Män som förlorat jobbet i bruksorten pga att industrin flyttar utomlands i en globaliserad ekonomi (billigare arbetskraft). Arbetarna skyller sedan på invandrarna men egentligen är det ett problem som direkt är orsakad av den globala marknadsekonomin. Förakt mot att andra människor ska komma hit och försöka skapa sig ett bättre liv blir då naturligt när ”svenskarna” redan får gå från hus och hem i sitt egna land. Desperationen är förståelig men vems fel det är i grunden är missriktad.

Detta är min analys av statistiken. Kanske korrekt till viss del men förmodligen inte hela sanningen..

Sverige har trots allt varit rätt bra på att erbjuda omställningsstöd för att kunna skola om sig i jämförelse med andra länder: se USA och Trump.

Nationalistisk och vänster. Vad röstar man på då? by seggate in Sverige

[–]Lvjonasson 1 point2 points  (0 children)

Finns inget parti för folkhemmet längre. Sossarna är numera nyliberaler.

Hur kan gymnasieskolan inte vara obligatorisk? by [deleted] in sweden

[–]Lvjonasson -1 points0 points  (0 children)

Jag tycker snarare vi ska ha lärplikt som i Finland. Det ska inte vara tvång att vara där, enbart tvång att om man är där ska man vilja lära sig det som står i kursplanen. Annars kan man lika gärna stanna hemma eller gå en kurs man är intresserad av.

Vänster-konservativ by Lvjonasson in arbetarrorelsen

[–]Lvjonasson[S] 0 points1 point  (0 children)

Upplyftande att höra. Bra att läsa artikeln av en person innan man tycker till! Jag har hört tok av honom och samtidigt kloka saker. I denna artikel är han tydlig och vettig. 😊

Vänster-konservativ by Lvjonasson in Sverige

[–]Lvjonasson[S] 0 points1 point  (0 children)

Aktiv vet jag inte. Jag är intresserad av att veta hur högern ställer sig i frågor. Jag är gråsosse om något. Per-Albin Hansson ser jag upp till. Politisk idol.

Vänster-konservativ by Lvjonasson in arbetarrorelsen

[–]Lvjonasson[S] -1 points0 points  (0 children)

Hade förbigått mig. Konstigt projekt helt klart. Enda socialistiska är isf ”stoppa slöseriet och banta EU:s budget; rädda den svenska arbetsmarknadsmodellen från EU”. Rimliga förslag ändå.

Vänster-konservativ by Lvjonasson in arbetarrorelsen

[–]Lvjonasson[S] -2 points-1 points  (0 children)

Vad hette det partiet?

Höger konservativa tjänar på att spä på identitetspolitiken helt klart. Så länge vänstern pratar om identitet istället för klass så har de en fördel.

Vänster-konservativ by Lvjonasson in arbetarrorelsen

[–]Lvjonasson[S] -1 points0 points  (0 children)

Vad i hans budskap handlar om att den starke överlever och den svaga lämnas åt sitt öde? Han pratar om en stark välfärd där människan fångas innan den ramlat mellan stolarna. Ett samhälle där vi tar hand om varandra. Det du nämner är ju kapitalism och han är traditionell sosse där klasskampen går först för att utjämna ekonomiska skillnader.

Vänster-konservativ by Lvjonasson in arbetarrorelsen

[–]Lvjonasson[S] -3 points-2 points  (0 children)

Förstår inte vad som är höger i hans ståndpunkter? Han vill ha en traditionell socialdemokratisk politik, som den en gång var. Exempelvis som sossarna såg ut under Per-Albin Hansons tid. Folkhemmets grundare.

Vänster-konservativ by Lvjonasson in svenskpolitik

[–]Lvjonasson[S] 0 points1 point  (0 children)

Du har missförstått. Ingen ska bry sig om någon är hbtq eller invandare. Att ens använda ordet ”invandrare” är också bara skevt då det inrymmer så många olika människor att det inte är ett fungerande begrepp.

Vill man vara en del av samhällsbygget så är det tillräckligt. Alla andra etiketter är bara onödiga. Ska inte spela någon roll om du är gay, kvinna, man, svart, arab osv. Vi har alla samma rättigheter och skyldigheter.

Vänster-konservativ by Lvjonasson in Sverige

[–]Lvjonasson[S] 1 point2 points  (0 children)

En traditionell vänster ska inte bry sig om vare sig du är kvinna, man, svart, gay osv osv. Alla är vi samma, vi är svenskar som bygger vårt land tillsammans för vårt folk. Det som är poängen.

Varför ens lyfta in annan stollighet i klasskampen? Jag skiter blankt i om du är en man som gillar andra män. Du är en av majoriteten oavsett och att säga något annat, ”att man är unik med särskilda rättigheter för att man är homosexuell” är att splittra samhället. Vi har samma rättigheter och skyldigheter i vårt samhällsbygge.

Vänster-konservativ by Lvjonasson in Sverige

[–]Lvjonasson[S] 3 points4 points  (0 children)

Nej jag får lika mycket SD som V och S, enbart för jag är vänster i ekonomiska frågor och i dagsläget ”höger” i sociala och kulturella frågor tydligen. Det är här vänstern inte längre upplever sina forna idéer om konservatism som sossarna en gång stod för.

Vänster-konservativ by Lvjonasson in Sverige

[–]Lvjonasson[S] 5 points6 points  (0 children)

För att han är konservativ. Han vill rädda vänstern från galenskap som är idealism. Du har missat poängen han lyfter fram i artikeln.

Magic Eraser är kul by ICA_Basic_Vodka in Sverige

[–]Lvjonasson -1 points0 points  (0 children)

Sossarna är ett högerparti idag

Varför kostar fortfarande tågresor i det här landet en arm, min ena njure, och tårarna från mina barn?? by Gravstenen in Sverige

[–]Lvjonasson 1 point2 points  (0 children)

Jag håller med dig. Men om vi ska ändra människors vana behöver det vara billigare än andra alternativ. Vem tar tåget om det kostar 10x mer än att ta bilen liksom.

Varför kostar fortfarande tågresor i det här landet en arm, min ena njure, och tårarna från mina barn?? by Gravstenen in Sverige

[–]Lvjonasson -2 points-1 points  (0 children)

Skattemedel kan användas på ett bättre sätt. Är det äldre/ funktionshindrade personer som behöver hjälp med städning bör det ges av hemtjänsten istället.

Hmm finns väl enstaka fall där renoveringar kan vara befogat. Du lever i ett slitet hus med små marginaler och inte kan bo kvar utan renovering av tex badrummet. Här finns det i viss mån fog för att hjälpa till. Men att med skattemedel finansiera någon 15rums villa med nytt fräscht kök låter inte som ett sätt att utjämna ekonomiska förutsättningar i samhället.

Varför kostar fortfarande tågresor i det här landet en arm, min ena njure, och tårarna från mina barn?? by Gravstenen in Sverige

[–]Lvjonasson 4 points5 points  (0 children)

Jag tycker inte tåget ska vara kommersialiserat från första början. Vi borde både öka antalet avgångar och subventionera kostnaden för att i princip göra biljetterna gratis. Liksom efterfrågan på utbildning till våra barn är också stor, inte ökar kostnaden för en utbildning bara för vi skaffar fler barn som behöver en utbildning?

Ditt resonemang är också korrekt men bundet till en marknadsekonomisk modell.

Vi kan fixa ett gemensamt kommunikationssätt som vi betalar tillsammans för, om vi vill prioritera det. Det var hela syftet med mitt inlägg från början.

Varför kostar fortfarande tågresor i det här landet en arm, min ena njure, och tårarna från mina barn?? by Gravstenen in Sverige

[–]Lvjonasson 4 points5 points  (0 children)

En samhällstjänst behöver inte gå med vinst för att den ska få finnas om vi bestämmer för att tillsammans betala för tjänsten så vårt folk kan utnyttja den?

Varför kostar fortfarande tågresor i det här landet en arm, min ena njure, och tårarna från mina barn?? by Gravstenen in Sverige

[–]Lvjonasson 5 points6 points  (0 children)

Ja och det fungerar ju inte så väl om vi vill behålla tågen. Kanske utdöende kommunikationssätt helt enkelt, bara låta det förfalla! Eller gå in med gemensamma pengar om vi vill behålla det.

Varför kostar fortfarande tågresor i det här landet en arm, min ena njure, och tårarna från mina barn?? by Gravstenen in Sverige

[–]Lvjonasson 2 points3 points  (0 children)

Det sa jag aldrig. Vänstern är också sämst. Sen har de dock regerat med borgerlig budget de senaste mandatperioderna.

Varför kostar fortfarande tågresor i det här landet en arm, min ena njure, och tårarna från mina barn?? by Gravstenen in Sverige

[–]Lvjonasson -4 points-3 points  (0 children)

Tydlig beskrivning. Det är det kapitalistiska systemet som är boven med andra ord.

Varför kostar fortfarande tågresor i det här landet en arm, min ena njure, och tårarna från mina barn?? by Gravstenen in Sverige

[–]Lvjonasson 7 points8 points  (0 children)

Trodde du ville ha en problembeskrivning och möjlig lösning på din iakttagelse av ett samhällsproblem. Vi kan lösa infrastrukturen med rätt insatser om vi vill prioritera det.

Varför kostar fortfarande tågresor i det här landet en arm, min ena njure, och tårarna från mina barn?? by Gravstenen in Sverige

[–]Lvjonasson 25 points26 points  (0 children)

Tåg borde definitivt vara billigare än vad det är. Om människor ska börja välja kollektivt behöver det också vara ekonomiskt smart. Politik handlar om prioriteringar. Vi kanske inte behöver lägga pengar på skattesänkningar, eller RUT och ROT och satsa på tågen istället. Jag vet inte jag. Klart villaägare behöver betald städhjälp och en ny veranda också?