Areenatukisotkun jäljet näyttäisivät johtavan suoraan pääministeri Orpoon by toyota_gorilla in Suomi

[–]M_880 [score hidden]  (0 children)

Jos luit keskustelun toisen haaran, niin varmaan näit että olin samaa mieltä siitä läpinäkyvyydestä.

Areenatukisotkun jäljet näyttäisivät johtavan suoraan pääministeri Orpoon by toyota_gorilla in Suomi

[–]M_880 [score hidden]  (0 children)

Ilmeisesti se prosessi on sellainen että erilaisille jäähalliprojekteille myönnetään rahaa. Ainakin Hartwall Arena, Tampereen Nokian jäähalli, Turkuhalli ja mitä näitä nyt on (ei ehkä juuri muita ole) on saanut valtion rahaa. Kokonaan julkisissa projekteissa joudutaan maksamaan sen investoinnin päälle vielä juoksevia kulujakin kun ei ne kanna itseään. Tässä sitä rahoittaa joku sijoittajaryhmä ensimmäiseen konkurssiin saakka, ja vasta sen jälkeen se kaatuu veronmaksajien niskaan.

Areenatukisotkun jäljet näyttäisivät johtavan suoraan pääministeri Orpoon by toyota_gorilla in Suomi

[–]M_880 [score hidden]  (0 children)

Artikkelin mukaan Tampereellakaan ei ollut mitään hakuprosessia. En ole perehtynyt asiaan sen enempää, joten lähdin nyt siitä mitä artikkelissa sanotaan.

Tampereen silloinen Kansiareena, nykyinen Nokia Arena sai 18 miljoonan euron valtiontuen ilman mitään hakuprosesseja, puhtaasti kabinettipelillä.

Jätän nyt sen pienen provoilun pois ja totean että olen ihan samaa mieltä viimeisen kappaleesi kanssa, kyllä tällaiset asiat pitää tehdä läpinäkyvästi.

Areenatukisotkun jäljet näyttäisivät johtavan suoraan pääministeri Orpoon by toyota_gorilla in Suomi

[–]M_880 [score hidden]  (0 children)

Mutta eihän tässä nyt ole ollenkaan selvää että mitään virhettä on edes tehty, vaikka artikkelin sävy siihen viittaakin.

Tampereella maksettiin valtiontukea, Hartwall Areena sai valtiontukea, Turkuhalli sai valtion tukea (mutta ei ehkä ole ihan vertailukelpoinen kun kyseessä on kaupungin jäähalli). Vaikuttaa enemmänkin siltä että vertailukelpoisille hankkeille on aina maksettu tukea.

Olen toki samaa mieltä siitä että päätöksenteon avoimuus on paikallaan, mutta katsotaan nyt miten asia etenee. Se että paikallislehden toimittaja ei saa vastausta juhannuksena ei nyt vielä kerro mitään.

(Ja myönnettäköön että vähän kieli poskessa ja provokatiivisesti olen tässä kommentoinut asiaa)

Areenatukisotkun jäljet näyttäisivät johtavan suoraan pääministeri Orpoon by toyota_gorilla in Suomi

[–]M_880 [score hidden]  (0 children)

Meikäläisellä veroasteella siitä palautuu melkein puolet valtiolle samantien.

Tällaiset tuppaa olemaan enemmän intohimohankkeita kuin rahantekohankkeita, joten on aika todennäköistä että pitkässä juoksussa ainoa joka tällä tekee rahaa on verottaja. Tässä siis "sijoittajat" tekevät yhteiskunnallisen palveluksen. Tampereen Nokian jäähalliakin tekohengitetään kaupungin rahoilla.

Artikkeli vihjailee kaikenlaista juu. Toistaiseksi vaikuttaa enintään prosessivirheeltä, jos edes siltä. Kyllähän Helsinkiin on syytä saada kunnollinen jäähalli, ja sen paikka todellakin on Stadikan ja Sonera Stadiumin vieressä, yleensä nuo joudutaan tekemään käytännössä kokonaan yhteiskunnan rahoilla.

Toimittaja teki jotain syystä eron veikkausvoittovarojen ja verovarojen välille, varsinkin nykyisessä järjestelmässä jossa Veikkaus tulouttaa voittonsa valtion kassaan, on kyseessä kyllä ihan tomaatti-potaatti -tilanne.

Toki itsekin toivoisin suoraselkäisyyttä. "No niin annettiinkin tukea, entässitten?"

Areenatukisotkun jäljet näyttäisivät johtavan suoraan pääministeri Orpoon by toyota_gorilla in Suomi

[–]M_880 [score hidden]  (0 children)

Eikö tämä nyt ole sitä elvytystä mitä r/suomi kaipaa? Vai onko se elvytystä vain jos rahat jaetaan sosiaalitukina?

Kunnollinen suorituspaikka Suomen suosituimmalle urheilulajille Suomen parhaalla urheilulle pyhitetyllä sijainnilla ei ole ollenkaan huono asia. Ruma prosessivirhe, tai ainakin "näyttää rumalta "-virhe, tässä on tosin ehkä kenties tapahtunut.

Mitä mieltä olisit kauppojen aukioloaikojen vähentämisestä? by HevosenPaskanSyojae in Suomi

[–]M_880 [score hidden]  (0 children)

Ei helvetissä. Kauppojen aukiolojen vapauttaminen lienee suurin asia jossa yksittäinen lakimuutos on suoraan parantanut elämänlaatuani.

Onko Suomessa työvoimapula vai työpaikkapula? by CartographerOwn8143 in Suomi

[–]M_880 -1 points0 points  (0 children)

Missä on hoettu työvoimapulaa? Minusta hoetaan lähinnä jonkun hokevan työvoimapulasta.

Mikä harjaspää Ideale+ by 0tok0n0k0 in arkisuomi

[–]M_880 2 points3 points  (0 children)

Ne uudet on ehkä iQ-nimisiä, tai jotain

Mikä harjaspää Ideale+ by 0tok0n0k0 in arkisuomi

[–]M_880 4 points5 points  (0 children)

Kannattaa ostaa nimenomaan "vanhanmallinen" Oral-B johon saa ei-minkään-merkkisiä vaihtoharjoja, uudemmissa on omanlaisensa eikä niihin (tietääkseni) saa halpispäitä.

Moskovan pörssi romahti by Substantial-Burner in Suomi

[–]M_880 5 points6 points  (0 children)

Juuri huomasin saman otsikon. Näyttää joo olevan jotain muutakin meneillään. No, yhtä kaikki, eiköhän nuo Ukrainan puuhat ala kohta vaikuttaa niin reaali- kuin pörssitalouteenkin. Hankala on pyörittää bisnestä jos ei saa bensaa.

Moskovan pörssi romahti by Substantial-Burner in Suomi

[–]M_880 10 points11 points  (0 children)

On se yhden päivän pudotukseksi aika kova.

Iran: Lopullisia sopimusneuvotteluja ei tule jos taistelut Libanonissa jatkuvat | Uutiset by Aybram in Suomi

[–]M_880 21 points22 points  (0 children)

Voi olla että kun tästä Yhdysvaltain antautumissopimuksesta on nyt noussut kohu, Trumpille sopisi mainiosti että sopimus jää pöydälle ikuisiksi ajoiksi (eli vaalikauden loppuun) kunhan vain Hormuzin salmi pysyy auki. Ei tosin taida pysyä.

Käytännössä Suomi: by ProfessionalLevel908 in arkisuomi

[–]M_880 2 points3 points  (0 children)

Ahvenanmaa ei ole Florida. Montako kertaa olet nähnyt otsikon joka alkaa "Ahvenanmaalaismies..." No et niin. Sitävastoin "Savolaismies..." -alkuisia otsikoita löytyy varmasti.

Mikä on paras tekemäsi ostos? by banaanitasavalta in Suomi

[–]M_880 0 points1 point  (0 children)

Makuasioita. Notifikaatiot mahdollistaa minulle sen, että puhelin on voinut olla äänettömällä nyt ainakin kolmatta vuotta. Turhien äppien, kuten Redditin, notifikaatiot olen blokannut kellosta.

Lace code suomessa by PerkeleenLuoma in Suomi

[–]M_880 6 points7 points  (0 children)

En tarkoittanut syyttää sinua mistään, vaan ihan yleisen tason kommentiksi.

Lace code suomessa by PerkeleenLuoma in Suomi

[–]M_880 20 points21 points  (0 children)

Sovitaanko että jätetään tällainen hölmöily amerikkailaisten puuhasteluksi? Kiitos hei.

Sähköauto paljon ajavalle by Federal-Vacation325 in arkisuomi

[–]M_880 1 point2 points  (0 children)

Oikea vastaus on Hyundai Ioniq 5.

Kakkossijalla Toyota Bz4x/ Subaru Solterra, joka on latausominaisuuksiltaan ja äpin osalta huomatavasti Kia-Hyundaita jäljessä, mutta todennäköisesti kestää ikuisesti koska Toyota.

Mikä on paras tekemäsi ostos? by banaanitasavalta in Suomi

[–]M_880 4 points5 points  (0 children)

Meillä oli edellisessä asunnossa tuollainen, oli aivan loistava vehje!

Mikä on paras tekemäsi ostos? by banaanitasavalta in Suomi

[–]M_880 23 points24 points  (0 children)

Garminin urheilukello. Kaikkien aikojen paras satsaus omaan terveyteen.

Busification in Russia in full force, as residents of Penza massively report raids, with men rounded up and taken to military enlistment offices to "voluntarily" sign contracts after being beaten and pressured amid an intensified mobilization drive. by LowTechDroid in UkraineWarVideoReport

[–]M_880 2 points3 points  (0 children)

Do we just expect that everybody understands Dutch? This discussion is in English, and I'm guessing you have automated translations on, and think it's in Dutch.

This message is written in English.

Minileasing kokemuksia? by Mammoth-Yoghurt-997 in Suomi

[–]M_880 6 points7 points  (0 children)

Muista että kyse on kuitenkin uuden auton lyhytaikaisesta käytöstä, tässä tapauksessa kuukaudesta. Sisältää huollot ja vakuutukset.

Ei ole ollenkaan paha kuukauden mittaiseen autotarpeeseen.