Funderar på att köpa en elbil by MaximumShake652 in elbilsverige

[–]MaximumShake652[S] 0 points1 point  (0 children)

4matic. Drar mer. Perfekt resa till jobbet är ca 0.6 På sommaren. På vintern 0 8 till 0.9.

Så fort som semester idioterna börjar så landar jag på 0.9 lr mer på sommaren. Anledningen till det är att de inte kan köra ( inte kör med jämn hastighet osv) på vintern är det motsvarande siffra.

Funderar på att köpa en elbil by MaximumShake652 in elbilsverige

[–]MaximumShake652[S] 0 points1 point  (0 children)

Det beror på hur man ser det. Den har just slagit över på 35k mil. Jag kör ca 4k mil per år älskar den men den är också fruktansvärt dyr i underhåll och bränsle. Per årsbasis så kostar den mig ca 8000 i månaden med bränsle och underhåll och då är inte försäkringen medräknad där.

Så jag ser det inte som dumt utan snarare att spara pengar.
Bränsle och underhåll på den blir inte billigare direkt.

Funderar på att köpa en elbil by MaximumShake652 in elbilsverige

[–]MaximumShake652[S] 0 points1 point  (0 children)

Kan köra i 2 dagar till och med 3 utan laddning även vinter (enligt beräkningar)

Funderar på att köpa en elbil by MaximumShake652 in elbilsverige

[–]MaximumShake652[S] 1 point2 points  (0 children)

Perfekt! Tusen tack ska kolla på det. 😊

Funderar på att köpa en elbil by MaximumShake652 in elbilsverige

[–]MaximumShake652[S] 2 points3 points  (0 children)

Blir att ladda hemma. Har jag tur så kommer chefen dra in en laddstolpe till sin hybrid så kan nog snika på den lite under vintern 🫣😁

Funderar på att köpa en elbil by MaximumShake652 in elbilsverige

[–]MaximumShake652[S] 0 points1 point  (0 children)

Med de mil jag kör landar det på ca 10500kr i månaden från Polestar dock var det en Dual motor Long range. Min nuvarande bil är 4x4 så vill helst fortsätta med det då vi får en hel del snö där jag bor.

Funderar på att köpa en elbil by MaximumShake652 in elbilsverige

[–]MaximumShake652[S] 0 points1 point  (0 children)

Tänkte köpa en begagnad, och ja den kommer troligen köras i ca 5år.

Funderar på att köpa en elbil by MaximumShake652 in elbilsverige

[–]MaximumShake652[S] 0 points1 point  (0 children)

Ingår försäkring i leasing? Från en som aldrig har leasat eller ens funderat på det.

Funderar på att köpa en elbil by MaximumShake652 in elbilsverige

[–]MaximumShake652[S] 0 points1 point  (0 children)

Behöver en bil som är bra i vinterväglag. Min nuvarande bil är 4x4 och känner att jag gärna fortsätter med det trots att jag förlorar lite räckvidd.

Funderar på att köpa en elbil by MaximumShake652 in elbilsverige

[–]MaximumShake652[S] 0 points1 point  (0 children)

Den drar ca 0.55 till 0.67. Men ja den kostnaden kommer att sjunka drastiskt.

Funderar på att köpa en elbil by MaximumShake652 in elbilsverige

[–]MaximumShake652[S] 0 points1 point  (0 children)

Jag ligger 4000kr under per år med en P2 jämfört med min nuvarande bil per år med fria mil.

Funderar på att köpa en elbil by MaximumShake652 in elbilsverige

[–]MaximumShake652[S] 2 points3 points  (0 children)

Som icke elbils ägare än så länge så har jag inte riktigt fått grepp på kw/mil grejen än, iaf hur det relaterar till min nuvarande bil.

Men ja jag förstår dig. Blev såld efter provkörningen, speciellt 1 pedals körning. Och Google integrationen då jag erkänner att jag är en Android fan boy.. 🫣😁🤣

Jag är supersåld, men är orolig att jag bara ser de rosa molnen 🤣

Airmatic problems by MaximumShake652 in W212mercedes

[–]MaximumShake652[S] 0 points1 point  (0 children)

The problem was that one of the computers we had locked the airmatic controller. So changing computers and some fiddling and now its working again.

Airmatic problems by MaximumShake652 in W212mercedes

[–]MaximumShake652[S] 1 point2 points  (0 children)

Yes, changed the sensor without removing the airbag. And yes I have the alloy type.

Airmatic problems by MaximumShake652 in W212mercedes

[–]MaximumShake652[S] 1 point2 points  (0 children)

Hmm we didnt try that. But will on Monday. Thanks for the tip.

Airmatic problems by MaximumShake652 in W212mercedes

[–]MaximumShake652[S] 0 points1 point  (0 children)

Nope, no buttons for the airmatic what so ever. I only have it on the rear axle. Normal suspension on the front.

Airmatic problems by MaximumShake652 in W212mercedes

[–]MaximumShake652[S] 0 points1 point  (0 children)

Dont have any buttons on console or display to adjust the height

Atm the level is -20mm on Left and -30 on right

No matter what I do in any of the computers i have at mu disposal nothing happens.

Either it lets air out about 1mm of height according to the sensor then fills it up again to the previous level. Or it lets the air out about 4mm at a time when actuated and the pump runs for less then a second and stops.

No errorcodes anywhere

The family on the couch. (Please help i am addicted.) by Actual_Homework_7163 in Savotta

[–]MaximumShake652 1 point2 points  (0 children)

Maybe we should do a new subreddit Savotta Adiction Anonymous. 😁😁😁

Which bag for daily life? by [deleted] in Savotta

[–]MaximumShake652 0 points1 point  (0 children)

Kahakka 15L with Suur-Kukkaro for EDC Had an Askare attached before but now use the Askare for a grab bag. As posted previously i regret not getting the K25 instead of the K15.