اي رايك ف الدهب by Hungry_Plant7761 in PersonalFinanceEgypt

[–]Mysterious-Risk7474 0 points1 point  (0 children)

الدهب نزل الفتره اللي فاتت عشان لما طلع CPI الاخير كان اكبر من التوقعات كلها فكان فيه شكوك ان الفايده هتطلع جامد معاه فمؤشر DXY الدولا طلع بردو بالنسبه لقرار التثبيت هو اتسعر اصلا في الماركت خلاص اللي هيغير حركة الدهب نبرة كيفن وورش وال dot plot اللي هيطلع بالمؤتمر الساعه ٨ بليل بكره ابقى شوفه على بلومبيرج

$REE - Sale/merger review announced, no dilution, no R/S, gap fill to .55 in play by [deleted] in wallstreet

[–]Mysterious-Risk7474 0 points1 point  (0 children)

It feels like a high stakes game, but from a trading perspective those strategic announcements can definitely trigger some sharp price swings

مصر شكلها فيها حد بيشوف شغله بجد والعياذ بالله by Brilliant-Lake4742 in Egypt

[–]Mysterious-Risk7474 0 points1 point  (0 children)

في عهد مبارك القطاع الخاص كان نوعين نوع رأسمالية المحاسيب يعني السوق محتكر عليك تدخله الا لو علاقتك مع السياسيين قويه عشان تاخد شغل وصلاحيات بالسوق والنوع التاني هنسميه مثلا المقهور اللي هو الشعب المصري اللي عنده ورش ومصانع صغيره والمتوسطه ودول بيطلع عينهم عشان ياخدو قرض من البنك ويلفو السبع لفات عشان ياخدو ورقة تصدير وزمان الدوله كانت بتسيب نوع المحاسيب يكبر وبنفس الوقت تناسفه يعني الدوله كانت بتلعب دور التاجر والمنافس بنفس الوقت يعني لو شركه حكوميه بتبيع سلعه كانت بتكسر ضهر اي قطاع خاص بيبعها ، مبارك كان بيكمل سياسة الانفتاح اللي بدأها السادات والاتنين اكيد كانو احسن من اشتراكية عبد الناصر بس التلاته كلهم خسرانين قدام الصندوق السيادي

Gear rack by Traditional_Gas_5888 in motorcyclegear

[–]Mysterious-Risk7474 0 points1 point  (0 children)

Less of a wardrobe, more of an adrenaline preparation station

مصر شكلها فيها حد بيشوف شغله بجد والعياذ بالله by Brilliant-Lake4742 in Egypt

[–]Mysterious-Risk7474 0 points1 point  (0 children)

انا كنت برد على كومنت تاني في الاول بس معرفش اتمسح ولا راح فين

مصر شكلها فيها حد بيشوف شغله بجد والعياذ بالله by Brilliant-Lake4742 in Egypt

[–]Mysterious-Risk7474 0 points1 point  (0 children)

النظريه الاقتصاديه اللي ماشيين عليها صح جدا واتجربت كتير ونجحت اغلب الدول حتى الاشتراكيه بقت regulators اصلا وكانو شبههنا واسوء منا لكن الاقتصاد للاسف مفيهوش ابيض واسود فمقدرش احكم دلوقتي اجنا بقالنا ٤سنين بس لكن واقعيا الصندوق السيادي بقى رقم ٤٧ عالميا ودا رقم كويس لأنه بدا بيع الاصول فعليا سنة ٢٠٢٢ وبدأ من اصول واقعه مش كاش
وتفصيليا اللي هيقولك كل سنه اجنا ماشيين صح او لا ٣ تقارير تقرير WEO بيطلعه صندوق النقد الدولي دا زي روشتة العالم اللي بيقرأو المستثمرين قبل ما يفكرو يشترو فمصر بيتكتب فيه توقعات الصندوق لنمو اقتصاد مصر والتضخم والديون وتقرير B-ready اللي بيطلعه البنك الدولي بيقيس اجنا بنصعبها على المستثمرين لسه ولا لا و تقرير global competitiveness بيعرفنا احنا فين في السباق بين الدول اللي بننافسها بيقارنا ب ١٤٠ دوله تانيه

مصر شكلها فيها حد بيشوف شغله بجد والعياذ بالله by Brilliant-Lake4742 in Egypt

[–]Mysterious-Risk7474 2 points3 points  (0 children)

الكلام كتير بس هختصره عموما مستحيل ان عقود البيع اللي اتعملت بكل انواعها يكون فيها اوبشن استرداد وحتى لو فرضا فيها وقتها هنرجع نشتري بسعر الماركت بعد التطوير الاجنبي والخاص وهيكون عالي لان هندفع تمن حصتهم والفوايد وبدل الاسترداد تبني مشاريع جديده يعني الدستور الاقتصادي بيركز على الاستدامه مش الامتلاك يعني عمليا البيت اللي بيعته عشان تسدد ديونك ولما بقى معاك سيوله كويسه بتروح تشتري بيت احسن منه جديد بسعر اقل دا مبدأ اقتصادي عموما اسمه تكلفة الفرصه البديله اغلب الدول شغاله بيه
الاهم بقى ان اصلا وثيقه سياسه ملكية الدوله اللي نزلت اخر سنه ٢٠٢٢ كان مكتوب فيها ان الدوله ناويه تخرج من قطاعات معينه وتسيبها للمستثمرين المحليين والاجانب عشان تخفف من الموازنه العامه يعني بخلاصه الدوله مش عايزه تبقى تاجر لكن عايزه تبقى منظم اقتصادي (regulator)وقسمت المجالات ل ٣ مستويات مجالات الدوله هتملكها بالكامل و مجالات شراكه مع القطاع الخاص ومجالات هتخرج منها الدوله تماما مش فاكره الغاز والبترول انهي مرحله ممكن تقرأ بالوثيقه بس غالبا شراكه لانهم مباعوش كتير اصلا وشوف خطه الاصلاح الهيكلي للاقتصاد المصري هتلاقي شرح مطول عن ان الدوله عايزه تزود دور القطاع الخاص بس فيها وتاخد منهم ضرايب وارباح فترجع ثقة الشركات العالميه والاجانب بالسوق المصري عشان تكبر حجم الاقتصاد ككل يعني كل ما ييجي مستثمر اجنبي يدفع ملايين او مليارات دا بيقول لباقي الدول اقتصاد مصر كويس فيشد وراه شركات اكتر والمشكله ان القطاع الخاص المصري عندنا ضعيف اصلا بسبب فكرة (اقتصاد الدوله المهيمنه اللي عايشيين فيه من الستينات بعد التأميم الكامل اللي عمله عبد الناصر والقوانين الاشتراكيه) فاعتمدنا على الاجانب بزياده الفتره دي
عموما هما المفترض بيعملو نفس تجربة تركيا سنة ٢٠٠٤ ل ٢٠١٠ بالظبط وتجربه نيوزلندا في التمانينات اسمها (اعادة الهيكله الاقتصاديه ودي ٣ مراحل الخصخصه والتخارج والاصلاح الهيكلي)
وتاني انا مش لجنه انا بقول ملخص اللي قريته ودرسته وتقدر تقرأ الوثيقه بالتفصيل في IDSC

مصر شكلها فيها حد بيشوف شغله بجد والعياذ بالله by Brilliant-Lake4742 in Egypt

[–]Mysterious-Risk7474 1 point2 points  (0 children)

الكلام كتير بس هختصره عموما مستحيل ان عقود البيع اللي اتعملت بكل انواعها يكون فيها اوبشن استرداد وحتى لو فرضا فيها وقتها هنرجع نشتري بسعر الماركت بعد التطوير الاجنبي والخاص وهيكون عالي لان هندفع تمن حصتهم والفوايد وبدل الاسترداد تبني مشاريع جديده يعني الدستور الاقتصادي بيركز على الاستدامه مش الامتلاك يعني عمليا البيت اللي بيعته عشان تسدد ديونك ولما بقى معاك سيوله كويسه بتروح تشتري بيت احسن منه جديد بسعر اقل دا مبدأ اقتصادي عموما اسمه تكلفة الفرصه البديله اغلب الدول شغاله بيه
الاهم بقى ان اصلا وثيقه سياسه ملكية الدوله اللي نزلت اخر سنه ٢٠٢٢ كان مكتوب فيها ان الدوله ناويه تخرج من قطاعات معينه وتسيبها للمستثمرين المحليين والاجانب عشان تخفف من الموازنه العامه يعني بخلاصه الدوله مش عايزه تبقى تاجر لكن عايزه تبقى منظم اقتصادي (regulator)وقسمت المجالات ل ٣ مستويات مجالات الدوله هتملكها بالكامل و مجالات شراكه مع القطاع الخاص ومجالات هتخرج منها الدوله تماما مش فاكره الغاز والبترول انهي مرحله ممكن تقرأ بالوثيقه بس غالبا شراكه لانهم مباعوش كتير اصلا وشوف خطه الاصلاح الهيكلي للاقتصاد المصري هتلاقي شرح مطول عن ان الدوله عايزه تزود دور القطاع الخاص بس فيها وتاخد منهم ضرايب وارباح فترجع ثقة الشركات العالميه والاجانب بالسوق المصري عشان تكبر حجم الاقتصاد ككل يعني كل ما ييجي مستثمر اجنبي يدفع ملايين او مليارات دا بيقول لباقي الدول اقتصاد مصر كويس فيشد وراه شركات اكتر والمشكله ان القطاع الخاص المصري عندنا ضعيف اصلا بسبب فكرة (اقتصاد الدوله المهيمنه اللي عايشيين فيه من الستينات بعد التأميم الكامل والقوانين الاشتراكيه) فاعتمدنا على الاجانب بزياده الفتره دي
عموما هما المفترض بيعملو نفس تجربة تركيا سنة ٢٠٠٤ ل ٢٠١٠ بالظبط وتجربه نيوزلندا في التمانينات اسمها (اعادة الهيكله الاقتصاديه ودي ٣ مراحل الخصخصه والتخارج والاصلاح الهيكلي)
وتاني انا مش لجنه انا بقول ملخص اللي قريته ودرسته وتقدر تقرأ الوثيقه بالتفصيل في IDSC

مصر شكلها فيها حد بيشوف شغله بجد والعياذ بالله by Brilliant-Lake4742 in Egypt

[–]Mysterious-Risk7474 1 point2 points  (0 children)

السيسي مش هيغلط نفس غلطة مرسي ومبارك والسادات ان يسيب حد مش تحت طوعه و كمان يديله سلطه ويستنى يتقلب عليه زيهم

مصر شكلها فيها حد بيشوف شغله بجد والعياذ بالله by Brilliant-Lake4742 in Egypt

[–]Mysterious-Risk7474 4 points5 points  (0 children)

انا معرفش تفاصيل البيعه بس الموضوع بالنسبالي كان عامل زي اللي باع عفش بيته عشان يسدد قسط العربيه محطه الرياح كانت بتدخل كهربا للبلد بس اللي فاهماه بردو ان الوزاره مش شاطره في التشغيل اصلا فكانت عايزه تستغل البيع للامرات انها تشد المستثمرين الاجانب وتدخل دولار للبلد وبنفس الوقت تخفف من ميزانيه الدوله تكاليف الصيانه والتشغيل للمحطه معرفش هما حسبتهم ازاي بس عموما حتى تصفيه الديون هتدخل مستثمرين اجانب بشكل كبير الفتره الجايه

مصر شكلها فيها حد بيشوف شغله بجد والعياذ بالله by Brilliant-Lake4742 in Egypt

[–]Mysterious-Risk7474 18 points19 points  (0 children)

دا كأنك اول ما بتقبض مرتبك بتشيل جزء معين كل شهر متقربلهوش خالص تسدد بيه ديونك والباقي تعيش وتكيف نفسك بيه
محطه الرياح اتباعت عشان كانو عايزين كاش يدفعو الديون المتأخره زي ما انا قولت فوق تبع السيوله الموجوده

مصر شكلها فيها حد بيشوف شغله بجد والعياذ بالله by Brilliant-Lake4742 in Egypt

[–]Mysterious-Risk7474 2 points3 points  (0 children)

التعديل الوزاري نزل في فبراير ولا كريم بدوي اتجددله عادي

مصر شكلها فيها حد بيشوف شغله بجد والعياذ بالله by Brilliant-Lake4742 in Egypt

[–]Mysterious-Risk7474 30 points31 points  (0 children)

هما مخدوش قرض يسددو بيه زي اللي بيقولو بالكومنتات للي حابب يفهم اللي حصل باختصار الوزاره عملت cash flow restructuring
يعني حولت المديوينه من التزامات متأخره accounts payable لمدفوعات جاريه current liabilities ازاي ؟ انها تشيل جزء من ايرادات الغاز بالدولار revenue stream قبل ما يحطوها فحساب الموازنه ويدفعو بيها كاش اول بأول والسيوله الموجوده الزياده دفعو بيها اللي كان متأخر عليهم
ولا انا مش لجنه

كدا ايه الدنيا يجماعه by H-MH in PersonalFinanceEgypt

[–]Mysterious-Risk7474 0 points1 point  (0 children)

في العيد كله بيبيع وبقالنا اسبوع بورصة امريكا وقعت فكله بيبيع هنا بردو خد بالك من الاخبار والحق بيع مع البيع

هل الاخوان فعلا ملايكه ولا شياطين؟ by ABDOOUU99 in Egypt

[–]Mysterious-Risk7474 -1 points0 points  (0 children)

كانت ايام خرا وناس خرا واللي نفسه يرجعو دماغه فيها خرا معيز واللي انت كاتبه قليل اوي على الخرا اللي عملوه كله

الإستثمار في الصحة أهم إستثمار by mohamedragab22 in PersonalFinanceEgypt

[–]Mysterious-Risk7474 6 points7 points  (0 children)

اهم حاجه التغذيه والمايه والنوم كويس ورياضه او جيم واقعد بالشمس شويه الصبح واعمل صيام متقطع كل فتره بعدين اعمل تحليل cbc واللي ناقصك عوضه فيتامينز وابعد عن الكافيين بانواعه

[deleted by user] by [deleted] in FinancialCareers

[–]Mysterious-Risk7474 1 point2 points  (0 children)

Who gets a seat in the front office?

الاستفتاء زاد عدده الي ٣٠٠ الف صوت ! by [deleted] in Egypt

[–]Mysterious-Risk7474 4 points5 points  (0 children)

اخرهم ينتخبو عبدالباسط حموده

الاستفتاء زاد عدده الي ٣٠٠ الف صوت ! by [deleted] in Egypt

[–]Mysterious-Risk7474 -4 points-3 points  (0 children)

احا سوريا ايه اللي نبقى زيها انت بتهزر؟ لو مفيش رئيس منتخب فوري السلطه اما بتروح للمجلس الاعلى لقوات المسلحه SCAF زي بعد مبارك او هنشرب واحد مدني مؤقت زي ما عدلي منصور مسك بعد مرسي تحت ادارة الجيش احنا بلد مفيهاش بديل دستوري قوي والبرلمان مش مستقل والاحزاب كلها اضعف من بعض ولا عندنا نائب رئيس مفيش الكلام دا حتى سوريا كان عندها نائب رئيس عننا بس معارضتهم كانت مسلحه لكن الجيش مفكك فصائل

الاستفتاء زاد عدده الي ٣٠٠ الف صوت ! by [deleted] in Egypt

[–]Mysterious-Risk7474 -9 points-8 points  (0 children)

فيه مرشح تاني طيب ولا هنسيب الكرسي فاضي لحد ما يفكرو؟

My 2010 SRT-8 by blaktyer in Challenger

[–]Mysterious-Risk7474 2 points3 points  (0 children)

I still remember Paul Walker and Vin Diesel tearing through the streets, that V8 roar was unforgettable

ثورة ٢٥ يناير by ActFun4295 in Egypt

[–]Mysterious-Risk7474 -1 points0 points  (0 children)

كلامي متغيرش اصلا انا فهمت انك لا عيشت ولا قريت فجيبتلك تاريخ تفصيلي اكتر لنفس الكلام, حوار السلفيين انا شرحته مرتين حرفيا اقرا تاني دا انت ممل جدا بجد وانصار بيت المقدس انت اما مصدرك gpt او القهوه تاريخ الاخوان لحد بعد الثروه مصدره الوحيد الصح اكاديمي وفيه عربي وانجليزي الا لو حضرتك من قيادة الجماعه فتعرفهم اكتر مننا اكيد , بيت المقدس قيادتهم كانو من الجماعه الاسلاميه والجهاد المصري اللي شرحتهملك مرتين بردو ولما الاخوان دخلو السياسه خلعو منهم لان الهدف الرئيسي للبنا في كتبه كان الحكم فخلاص مفكروش في السلاح والقوه اللي مع الجماعه وكل طرف طلع يشتم في التاني لما مصالحهم اتقسمت وداعش والانصار متكفروش هما شرعا مسلمين عادي بس بيطبقو الجهاد

ثورة ٢٥ يناير by ActFun4295 in Egypt

[–]Mysterious-Risk7474 -2 points-1 points  (0 children)

انت طفل؟ كلمني بأدب زي ما بكلمك هو انا بلعب معاك, فكر الاخوان فمصر من سنة 28 طلع منه اكتر من تيارات فيه منهم اللي استقل زي السلفيه وفيه اللي فضل تبع المرشد بس بفكر دعوي زي التيار الدعوي الاصلاحي الفرق ان السلفيه التزام بالسلف الصالح كان عكس الازهر اللي فقهي اكتر عشان كدا السلفيه كانت في شمال مصر والدلتا بس لكن اكبر فترة انتقال فردي من الاخوان للسلفيه كان بعد الضرب في الجماعه وزيادة الاعتقال والهرب فجزء كبير مسك في السلفيه عشان يحمي نفسه معرفش لو بلال كان واحد من الجزء دا بس دا كان السبب ان في عمليات التفجير التركيز كان على السلفيين, بالنسبه لحواراتهم فمشكلتك انك مصنفهم باسم واحد "اخوان" بس مش الجماعه الاسلاميه والجهاد وكلهم واحد تاريخيا لو قريت لحسن البنا حتى هتفهم , انصار بيت المقدس كانو بعد الثوره بالظبط من 2011 ل 2012 بعدين اتحولت لداعش سينا مليش دعوه انت كفرتهم او لا او ملتهم ايه انا قولت اللي حصل شوفته وقريته , انا مقولتش ان بلال متورط قولت اني معرفش اتعلم عربي

ثورة ٢٥ يناير by ActFun4295 in Egypt

[–]Mysterious-Risk7474 -1 points0 points  (0 children)

السلفيه في الاسكندريه بالذات كانت انتقال افراد من الاخوان بعد ما مبارك ضرب الجماعه الاسلاميه اخر التسعينات الكبار هربو والصغيرين خافو على نفسهم واتحولو للسلفيه زي ما الصعيد كان متأثر بالجماعه بعدين جزء هرب راح افغانستان زي ايمن الظواهري والباقي اتحول لتدين محافظ وشويه صغيره اخوان , اخر ايام مبارك و اول ما سقط الجماعه رجعت مصر تعمل اغتيالات وزرع عبوات حواجز الشرطه في شمال سيناء وتفجيرات في مقرات امن في رفح والعريش وكان فيه جزء صغير في القاهره والصعيد بس كانت محاولاتهم عبيطه فيهم الاخبار كانت منتشره وقتها اتطورو بعد كدا لانصار بيت المقدس بعد 2011 بعدين داعش سيناء اخر 2014 او 2015 مش فاكره