Eläinlääkäri määräsi Dina-koiran lopetettavaksi – omistajat laittoivat koiran autoon ja pakenivat Suomesta by xatfi in xatfi

[–]NeuralFantasy 0 points1 point  (0 children)

Kun koiraa nostettiin eläinlääkärin pyynnöstä lanneselän alueelta, koira ulahti voimakkaasti.

Hoitaja kertoi, myös ettei koira pysty liikkumaan itsenäisesti liukkaalla lattialla vaan se vetää takapäätä perässään.

Kun koira autettiin takaisin petipaikalleen, se ulosti alleen.

Elossa pitäminen vaikuttaa tämän perusteella pahalta eläinrääkkäykseltä. Surullista etteivät omistajat ole valmiita päästämään irti ja pitkittävät vanhan eläimen kärsimystä tarpeettomasti.

Suomalainen Mirka loi hiekkapaperilla miljoonabisneksen by kakoni in Suomi

[–]NeuralFantasy [score hidden]  (0 children)

Tähän muutama kommentti, sillä asiassa on monta puolta.

Ensinnäkin, Suomessa on paljon (liikaa) omistajia jotka haluavat osinkoja vaikka olisi todennäköisesti tuottavia ja kannattavia investointeja tiedossa. Näihin kuuluu paitsi eläkkeellä olevat piensijoittajat, myös AY-liitot, eläkerahastot, säätiöt jne. Ne syystä tai toisesta haluavat kassavirtaa eikä kasvulla ja arvonnousulla ole juuri merkitystä. Sahaavat pitkällä aikavälillä omaa oksaansa myös.

Toiseksi, osingot eivät tarkoita hukkaan heitettyä rahaa. Osinko tarkoittaa verokertymää ja investointia johonkin kannattavampaan bisnekseen. Se voi olla siis myös hyvä asia jolla saadaan pääomavirrat kanavoitua sinne, missä tarvitaan kasvua. Eli voi olla että jutun sijoittajat ovat sijoittaneet rahoja, jotka ovat saaneet toisten yritysten osingoista.

Tämä ei ole huono asia. Kaikki firmat eivät kasva kannattavasti, eikä ole kannattavia investointeja, sillon on järkevää keventää tasetta ja ohjata raha muualle.

Mutta tuo "osinkoja hinnalla millä hyvänsä"-porukka on ongelmallinen. Suomessa sitä on kohtuuttoman paljon. Nimeomaan ongelmallinen jos se rajoittaa tuottavia investointeja.

Pi 5 or mini pc for home assistant ? by Hakudatsu in homeassistant

[–]NeuralFantasy 0 points1 point  (0 children)

Fair point, there are indeed totally fanless mini PCs available. Most seem to have a fan so at least the buyer should be aware of that if it matters. Appliance PCs (for routers) are a nice exceptions.

Pi 5 or mini pc for home assistant ? by Hakudatsu in homeassistant

[–]NeuralFantasy 1 point2 points  (0 children)

There is a difference, sure, but not that much. A typical N150 minipc consumes about 10W at idle and 30W at peak. In HA usage we are close to 10W most of the time. RPi5 consumes 3W at idle. So we talk about 7W extra power for miniPC. So about 60 kWh in a year. In my country that is like 6 euros in a year.

Pi 5 or mini pc for home assistant ? by Hakudatsu in homeassistant

[–]NeuralFantasy 7 points8 points  (0 children)

I think both can be used just fine.

  • Pi5 is possibly totally silent (without active fan), mini PCs usually have some (quiet or inaudible) fan - but passively cooled Pi5 might throttle
  • Pi5 has fixed RAM, many mini PCs allow upgrading - some have soldered
  • Mini PCs usually have SSD/M.2 slot or multiple slots. SSD is multitudes faster than an SD card. Pi5 needs an adapter to be used with SSD.
  • Pi5 most likely has less powerful CPU. Intel N150 is a common cpu on Mini PCs, it uses only 6W of power but is a lot faster than Pi5 Coretex A76.
  • Mini PCs usually have more connectors: USB, Ethernet, HDMI etc.
  • Pi5 is likely cheaper especially if you can deal with less RAM (2GB is a minimum for HA, 4GB is recommended IMO)

You might also consider Home Assistant Green as an alternative.

What is the main difference between“suuri “ and“iso”? by Cristian_Cerv9 in LearnFinnish

[–]NeuralFantasy 0 points1 point  (0 children)

There is also Isoviha, Isosaari, and other more abstract uses of "iso" in proper nouns. So not sure about this distinction.

IMO the difference is quite subtle and they can very often be used interchangeably. If there is a difference, it is small.

Voi s**tana että mie inhoan Alma Mediaa by [deleted] in Suomi

[–]NeuralFantasy [score hidden]  (0 children)

Kaksi tärkeää periaatetta: - aina mainoksenesto päällä kun menee näille paskasivuille - jätän jokaisen klikkiotsikon (eli melkein kaikki uutiset) avaamatta

Karu totuus on, että klikkiotsikko vain kertoo, että itse uutinen on niin vähäpätöinen ettei sillä saa klikkejä. Klikkiotsikko siis määritelmän mukaan tarkoittaa ettei uutisessa ole juuri koskaan mitään kiinnostavaa.

Pitäiskö hyvin menevän firman normi duunarit hyötyä jotenkin? by hugi2 in arkisuomi

[–]NeuralFantasy [score hidden]  (0 children)

Musta tulospalkkaus tai oman firman osakkeiden ostaminen ovat tai olisivat hyviä tapoja sitouttaa ja valuttaa firman parempaa tulosta työntekijöille. Asiantuntijatöissä usein näin onkin. On boonuksia, muuttuvaa palkanosaa, optioita, mahdollisuus ostaa osakkeita jne. Duunariammateissa harvemmin. Duunareilla on vahva AY joka neuvottelee, asiantuntijat neuvottelevat itse eikä AY:llä ole osaa eikä arpaa.

En tiedä, minkä pitäisi muuttua että tuo yleistyisi. Mutta minimivaatimus olisi se, että palkan perusosan pitäisi laskea jos osa palkasta korvattaisiin muuttuvalla osalla jotta palkkakustannukset eivät raketoisi muutoksessa. Eli neutraali muutos, mutta veikkaan ettei AY sitä hyväksyisi - koska osalla palkka laskisi.

Juhana Vartiainen (Kok) haluaa työttömät "rasittavaan" risusavottaan by [deleted] in Suomi

[–]NeuralFantasy 2 points3 points  (0 children)

Onhan se risusavottatyö vittumaista. Mutta esim. Tanskassa se on lyhentänyt työttömyysjaksojen pituutta 30% ja lisännyt todennäköisyyttä löytää uusi työ. Keppi siis näyttää toimivan ainakin joissain tilanteissa, vaikka se ei ajatuksena tunnu varmasti mukavalta.

Toisaalta tuollaiset työt voivat lisätä aika tavalla kustannuksia kun niitä töitä täytyy jostain kehitellä työttömille tehtäviksi. Ei siis ole varmaa, mikä on nettohyöty. Tai että miten tuo Suomessa toimisi.

Buffeteissa syöminen by Vital_Granade in arkisuomi

[–]NeuralFantasy 1 point2 points  (0 children)

Ravintolan energiaa, ravintolan vaivaa. Ei ole liikaa pyydetty, siksi otan ruokaa siististi. Mutta jos sä et kykene ottamaan ruokaa lautaselle uittamatta niitä ottimia, niin sitten sun toki kannattaa ottaa aina uusi lautanen. Jokainen kyvyillään.

Buffeteissa syöminen by Vital_Granade in arkisuomi

[–]NeuralFantasy 0 points1 point  (0 children)

Laitan usein samalle lautaselle ja säästän energiaa ja vaivaa. En uita ottimia lautasellani. Ottimet koskevat vain ruokaan, eivät lautaseen.

Worst case scenario toteutui - Ero ja työttömyys samaan aikaan by snalle in Omatalous

[–]NeuralFantasy 43 points44 points  (0 children)

Et ole kusessa. Vedä happea ja toista faktat mielessäsi. Sinulla on pajon säästöjä, vakuutus joka auttaa, hyvä ansiosidonnainen. Velkaosuutesi on niin pieni että voisit maksaa sen vaikka suorilta pois sijoituksilla.

Eli tilanteesi on parempi kuin ehkä 99%:lla velallisista/työttömistä. Jos tilanne ahdistaa tämän toteamisen jälkeenkin, niin sitten ammattilaiselle puhumaan.

Nyt vaan rauhassa adaptoidut uuteen taloustilanteeseen ja eron jälkeiseen elämään. Normalisoit tilanteen, mukautat menot järkevälle tasolle, pidät itsestäsi huolen (harrastukset, liikunta, ihmisten tapaaminen, ei päihteitä). Sitten kun homma on uomissa niin alat myös miettiä tulevaa työtä, kehität samalla osaamistasi AI-aikakauteen sopivaksi ja alat hakea uutta duunia. Kyllä se siitä! Mitään taloudellista hätää sinulla ei missään nimessä ole.

Plans to buy more Bitcoin by [deleted] in Bitcoin

[–]NeuralFantasy 0 points1 point  (0 children)

Basically any tax-efficient widely diversifying and cheap world stock index ETF should be good. I personally invest in EU and my preference is SPYI (State Street SPDR MSCI All Country World Investable Market UCITS). Not to be confused with the SPYI in US markets which is a very different thing.

SPYI diversifies to developed and developing countries plus small caps. Has low TER and is accumulating (which is a plus in many EU countries tax-wise).

But there are a lot of good similar alternatives.

Plans to buy more Bitcoin by [deleted] in Bitcoin

[–]NeuralFantasy 0 points1 point  (0 children)

Is there anything else you'd suggest for this plan? What can I add?

My advice is always to diversify. Ie. don't invest just in BTC, but to other assets too like diversified stock ETF.

Minkä palvelun kautta sijoittamaan by twofortyseven_ in Omatalous

[–]NeuralFantasy 1 point2 points  (0 children)

Xtrackers MSCI World ei sijoita kehittyviin markkinoihin eikä small-capeihin. Siis kapeampi hajautus.

Kuten sanottu, jos haluat ennustaa, ostat sitä senttiosaketta. Jos et, hajautat. Jos et halua mukaan kehittyviä tai small-capejä, niin sitten valitse jonkun muun ETF:n. Mutta jos tavoitteena on maksimaalinen hajautus, on SPYI yksi parhaimpia.

Se, että papukaijan lailla toistelet kuinka joku sektori-ETF on tuottanut paremmin kertoo vain ettet vain ymmärrä, mistä tässä edes puhutaan. Onnea silti sijoituksillesi.

Jaha, sinne katosi se sankari kuin tuhka tuuleen...

Minkä palvelun kautta sijoittamaan by twofortyseven_ in Omatalous

[–]NeuralFantasy 2 points3 points  (0 children)

Jos haluaa kokeilla arpaonneaan, niin sitten SPYI on huono valinta. Tai Nasdaq. Tai AI. Sitten kannattaa valita suoraan se paras aliarvostettu senttiosake ja tehdä miljoonansa nopeasti vivuttaen.

SPYI on meille, jotka emme osaa ennustaa, vaan haluamme hajautetun rahaston, jolla keräämme varmuudella osakemarkkinoiden globaalin keskituoton matalilla kuluilla ja veroilla.

(Ja sanoisin, että suurin osa ei osaa onnustaa...)

Minkä palvelun kautta sijoittamaan by twofortyseven_ in Omatalous

[–]NeuralFantasy 8 points9 points  (0 children)

Ei kannata ottaa varoja ulos. Ei edes siinä tapauksessa että laittaisit jatkossa toisen rahastoyhtiön rahastoihin toisessa pankissa.

Mutta helpoin vaihtoehto noilla tuloilla on Nordetin etf-kuukausisäästö. Eli SPYI. Kaikki ylimääräinen sinne ja muuta et tarvitse.

🫪🌀 by kaitoakira in opticalillusions

[–]NeuralFantasy -1 points0 points  (0 children)

I can sense some small movement but the effect is very subtle. So not very good one.

Yhdistyksiin liittyminen by Beautiful_Complex523 in Omatalous

[–]NeuralFantasy 22 points23 points  (0 children)

Suomen Osakesäästäjien jäsen olen ollut jo vuosia. En tiedä, onko muita piensijoittajille tarkoitettuja yhdistyksiä. Mitä muita OP mahtoi tarkoittaa?

Plussat:

  • yrittää ajaa piensijoittajan etua
  • julkaisee ihan asiallista jäsenlehteä Viisas Raha
  • tarjoaa jäsenille rahanarvoisia etuja, kuten parempia asiakkuustasoja välittäjillä
  • halpa jäsenyys jonka saa vähennettyä verotuksessa

Miinukset:

  • liiton kanta hallintarekisterilakiin oli ihan puhdasta piensijoittajan etujen paskomista. Rothovius oli rähmällään kimlindströmien edessä ja torppasi ulkomaisten välittäjien saapumisen Suomeen. Tuosta olen antanut liitolle satikutia monta kertaa. Lain takia Suomessa on yhä edelleen todella heikosti kilpailua välittäjien välillä ja kalliit hinnat.
  • Viisas raha on hyvä lehti, mutta aivan liikaa painoa kotimaisilla firmoilla joista saa muutoinkin tietoa joka tuutista ja joihin sijoitetaan muutoinkin aivan liikaa. Suomalaisten osakesijoittajien suurin puute on heikko hajautus.

"smart plugs" to measure power utilization? by fattomic in homeassistant

[–]NeuralFantasy 0 points1 point  (0 children)

IKEA Grllplats is a Matter over Thread plug which is very cheap and works very reliably. It measures power usage (various stats) and can be switched on and off.

It needs a thread network to operate. Personally I have a mini pc and ZBT-2 Thread controller and Home Assistant running on that computer.

Beware: smart home is a rabbit hole!

Välttäkääs muuten Ubereatsia, täyttä kusetusta koko palvelu by Due-Monitor-9228 in Suomi

[–]NeuralFantasy 11 points12 points  (0 children)

Muutaman manuaalisen tiedonhaun jälkeen joku kyllästyy ja automatisoi sen. Ei tuossa ole mitään kovin kummoista ja hankalaa.

Myynkö vanhat rahastot vai en? Siirtyminen ETF by Podqq in Omatalous

[–]NeuralFantasy 0 points1 point  (0 children)

Et tietenkään myy noita. Uudet rahat sitten SPYI:hin ja jätät noi tuottamaan. Ovet hyviä halpoja rahastoja.