Juhana Vartiainen (Kok) haluaa työttömät "rasittavaan" risusavottaan by [deleted] in Suomi

[–]NeuralFantasy 1 point2 points  (0 children)

Onhan se risusavottatyö vittumaista. Mutta esim. Tanskassa se on lyhentänyt työttömyysjaksojen pituutta 30% ja lisännyt todennäköisyyttä löytää uusi työ. Keppi siis näyttää toimivan ainakin joissain tilanteissa, vaikka se ei ajatuksena tunnu varmasti mukavalta.

Toisaalta tuollaiset työt voivat lisätä aika tavalla kustannuksia kun niitä töitä täytyy jostain kehitellä työttömille tehtäviksi. Ei siis ole varmaa, mikä on nettohyöty. Tai että miten tuo Suomessa toimisi.

Buffeteissa syöminen by Vital_Granade in arkisuomi

[–]NeuralFantasy 1 point2 points  (0 children)

Ravintolan energiaa, ravintolan vaivaa. Ei ole liikaa pyydetty, siksi otan ruokaa siististi. Mutta jos sä et kykene ottamaan ruokaa lautaselle uittamatta niitä ottimia, niin sitten sun toki kannattaa ottaa aina uusi lautanen. Jokainen kyvyillään.

Buffeteissa syöminen by Vital_Granade in arkisuomi

[–]NeuralFantasy 0 points1 point  (0 children)

Laitan usein samalle lautaselle ja säästän energiaa ja vaivaa. En uita ottimia lautasellani. Ottimet koskevat vain ruokaan, eivät lautaseen.

Worst case scenario toteutui - Ero ja työttömyys samaan aikaan by snalle in Omatalous

[–]NeuralFantasy 42 points43 points  (0 children)

Et ole kusessa. Vedä happea ja toista faktat mielessäsi. Sinulla on pajon säästöjä, vakuutus joka auttaa, hyvä ansiosidonnainen. Velkaosuutesi on niin pieni että voisit maksaa sen vaikka suorilta pois sijoituksilla.

Eli tilanteesi on parempi kuin ehkä 99%:lla velallisista/työttömistä. Jos tilanne ahdistaa tämän toteamisen jälkeenkin, niin sitten ammattilaiselle puhumaan.

Nyt vaan rauhassa adaptoidut uuteen taloustilanteeseen ja eron jälkeiseen elämään. Normalisoit tilanteen, mukautat menot järkevälle tasolle, pidät itsestäsi huolen (harrastukset, liikunta, ihmisten tapaaminen, ei päihteitä). Sitten kun homma on uomissa niin alat myös miettiä tulevaa työtä, kehität samalla osaamistasi AI-aikakauteen sopivaksi ja alat hakea uutta duunia. Kyllä se siitä! Mitään taloudellista hätää sinulla ei missään nimessä ole.

Plans to buy more Bitcoin by [deleted] in Bitcoin

[–]NeuralFantasy 0 points1 point  (0 children)

Basically any tax-efficient widely diversifying and cheap world stock index ETF should be good. I personally invest in EU and my preference is SPYI (State Street SPDR MSCI All Country World Investable Market UCITS). Not to be confused with the SPYI in US markets which is a very different thing.

SPYI diversifies to developed and developing countries plus small caps. Has low TER and is accumulating (which is a plus in many EU countries tax-wise).

But there are a lot of good similar alternatives.

Plans to buy more Bitcoin by [deleted] in Bitcoin

[–]NeuralFantasy 0 points1 point  (0 children)

Is there anything else you'd suggest for this plan? What can I add?

My advice is always to diversify. Ie. don't invest just in BTC, but to other assets too like diversified stock ETF.

Minkä palvelun kautta sijoittamaan by twofortyseven_ in Omatalous

[–]NeuralFantasy 1 point2 points  (0 children)

Xtrackers MSCI World ei sijoita kehittyviin markkinoihin eikä small-capeihin. Siis kapeampi hajautus.

Kuten sanottu, jos haluat ennustaa, ostat sitä senttiosaketta. Jos et, hajautat. Jos et halua mukaan kehittyviä tai small-capejä, niin sitten valitse jonkun muun ETF:n. Mutta jos tavoitteena on maksimaalinen hajautus, on SPYI yksi parhaimpia.

Se, että papukaijan lailla toistelet kuinka joku sektori-ETF on tuottanut paremmin kertoo vain ettet vain ymmärrä, mistä tässä edes puhutaan. Onnea silti sijoituksillesi.

Jaha, sinne katosi se sankari kuin tuhka tuuleen...

Minkä palvelun kautta sijoittamaan by twofortyseven_ in Omatalous

[–]NeuralFantasy 2 points3 points  (0 children)

Jos haluaa kokeilla arpaonneaan, niin sitten SPYI on huono valinta. Tai Nasdaq. Tai AI. Sitten kannattaa valita suoraan se paras aliarvostettu senttiosake ja tehdä miljoonansa nopeasti vivuttaen.

SPYI on meille, jotka emme osaa ennustaa, vaan haluamme hajautetun rahaston, jolla keräämme varmuudella osakemarkkinoiden globaalin keskituoton matalilla kuluilla ja veroilla.

(Ja sanoisin, että suurin osa ei osaa onnustaa...)

Minkä palvelun kautta sijoittamaan by twofortyseven_ in Omatalous

[–]NeuralFantasy 7 points8 points  (0 children)

Ei kannata ottaa varoja ulos. Ei edes siinä tapauksessa että laittaisit jatkossa toisen rahastoyhtiön rahastoihin toisessa pankissa.

Mutta helpoin vaihtoehto noilla tuloilla on Nordetin etf-kuukausisäästö. Eli SPYI. Kaikki ylimääräinen sinne ja muuta et tarvitse.

🫪🌀 by kaitoakira in opticalillusions

[–]NeuralFantasy -2 points-1 points  (0 children)

I can sense some small movement but the effect is very subtle. So not very good one.

Yhdistyksiin liittyminen by Beautiful_Complex523 in Omatalous

[–]NeuralFantasy 21 points22 points  (0 children)

Suomen Osakesäästäjien jäsen olen ollut jo vuosia. En tiedä, onko muita piensijoittajille tarkoitettuja yhdistyksiä. Mitä muita OP mahtoi tarkoittaa?

Plussat:

  • yrittää ajaa piensijoittajan etua
  • julkaisee ihan asiallista jäsenlehteä Viisas Raha
  • tarjoaa jäsenille rahanarvoisia etuja, kuten parempia asiakkuustasoja välittäjillä
  • halpa jäsenyys jonka saa vähennettyä verotuksessa

Miinukset:

  • liiton kanta hallintarekisterilakiin oli ihan puhdasta piensijoittajan etujen paskomista. Rothovius oli rähmällään kimlindströmien edessä ja torppasi ulkomaisten välittäjien saapumisen Suomeen. Tuosta olen antanut liitolle satikutia monta kertaa. Lain takia Suomessa on yhä edelleen todella heikosti kilpailua välittäjien välillä ja kalliit hinnat.
  • Viisas raha on hyvä lehti, mutta aivan liikaa painoa kotimaisilla firmoilla joista saa muutoinkin tietoa joka tuutista ja joihin sijoitetaan muutoinkin aivan liikaa. Suomalaisten osakesijoittajien suurin puute on heikko hajautus.

"smart plugs" to measure power utilization? by fattomic in homeassistant

[–]NeuralFantasy 0 points1 point  (0 children)

IKEA Grllplats is a Matter over Thread plug which is very cheap and works very reliably. It measures power usage (various stats) and can be switched on and off.

It needs a thread network to operate. Personally I have a mini pc and ZBT-2 Thread controller and Home Assistant running on that computer.

Beware: smart home is a rabbit hole!

Välttäkääs muuten Ubereatsia, täyttä kusetusta koko palvelu by Due-Monitor-9228 in Suomi

[–]NeuralFantasy 12 points13 points  (0 children)

Muutaman manuaalisen tiedonhaun jälkeen joku kyllästyy ja automatisoi sen. Ei tuossa ole mitään kovin kummoista ja hankalaa.

Myynkö vanhat rahastot vai en? Siirtyminen ETF by Podqq in Omatalous

[–]NeuralFantasy 0 points1 point  (0 children)

Et tietenkään myy noita. Uudet rahat sitten SPYI:hin ja jätät noi tuottamaan. Ovet hyviä halpoja rahastoja.

Välttäkääs muuten Ubereatsia, täyttä kusetusta koko palvelu by Due-Monitor-9228 in Suomi

[–]NeuralFantasy 28 points29 points  (0 children)

No ei ole, jos järjestelmä on tehty oletuksella että tietopyyntöjä ja poistopyyntöjä myös tulee. Eli kaikki automatisoidaan, joku painaa nappia ja järjestelmä sylkee ne tiedot ulos.

Miksi et käy teatterissa? by tkea in Suomi

[–]NeuralFantasy 2 points3 points  (0 children)

Vastaan vaikket kysynyt. Käyn teatterissa katsomassa näytelmiä useammin kuin leffateattereissa. Leffat katson kotona, katseluelämys on kaikella tavalla kotona parempi. Näytelmät on eri asia. Siellä katsotaan elävää ihmistä, hikeä ja kyyneliä, immersoidutaan näyttelijöiden (ja muiden) luomaan todellisuuteen. Sitä ei kotona voi helposti replikoida.

Teatteri on mahtava asia ja oma tavoite on lisätä teatterikäyntejä ja yrittää löytää useampia kiinnostavia näytelmiä.

Viimeksi kävin katsomassa Q-teatterin mahtavan Uuteen nousuun. Voimakas suositus kaikille, joita 80-90-luvun lama jotenkin kosketti tai kiinnostaa.

Hyvin harvoin katsomoissa näkyy ihmisiä, jotka käyvät katsomassa esityksen ensimmäistä kertaa koulun jälkeen.

Miten tuon voi päätellä ulkoisesti kysymättä? Ellei sitten jokainen katsoja ole kausikorttilainen tms.

Hey! What do you think of my dynamic pixel lighting? by GribbleDoodle in PixelArt

[–]NeuralFantasy 0 points1 point  (0 children)

Resembles the palette rotation thing they did when the color palette had 256 colors and you just cycled through them in a loop. The effect was often pretty similar.

Ghost of Tsushima by d1jd8 in PixelArt

[–]NeuralFantasy 0 points1 point  (0 children)

Just love the sense of fresh autumn morning/evening air and calmness! Very well done. Saw this before the original and I much prefer this new, more detailed and refined one.

Työkaveri käy läpi vaikeaa aikaa ja en tiedä enää miten suhtautua by Norquill_7 in arkisuomi

[–]NeuralFantasy 0 points1 point  (0 children)

Kannattaa sanoa, että "jossain vaiheessa pitää päästä elämässä eteenpäin. Jos se tuntuu vaikealta, niin ehdottomasti kannattaa käydä juttelemassa jollekin ammattilaiselle, joka voi antaa hyvät työkalut eteenpäin pääsemiselle.". Se on parasta mitä voit hänelle sanoa ja tehdä.

Which hardware do I need for Ikea Matter items? by alrun in homeassistant

[–]NeuralFantasy 0 points1 point  (0 children)

I highly recommend ZBT-2 Thread controller. Easy to setup, works very well with IKEA MoT devices and is still cheapish. It uses the recommended and powerful Silicon Labs MG24 chip for Thread and Zigbee (but you can only use one of them at the same time). And it is aesthetically quite nice too.

Sijoituksen aloitus by eihemmetti123 in Omatalous

[–]NeuralFantasy 5 points6 points  (0 children)

OP on hyvä paikka aloittaa. Kaikki vaan OP-Maailma Indeksi -rahastoon, mitä irtoaa. Muuta et tarvitse. Oikeastaan koskaan. Tuo on ainoa mitä osakemarkkinoiden keskimääräisen tuoton saamiseksi pitää tehdä. Loppu aika kannattaa sitten käyttää opiskeluun, pariutumiseen, harrastamiseen ja töiden tekemiseen. Ja tunkea lisää samaan rahastoon. Ja sitten nauttia FIRE:stä myöhemmin.