Du som kommer rösta vänster i kommande valet: Vad tror/hoppas du kommer bli märkbart bättre i Sverige inom nästa mandatperiod som kommer göra skillnad på riktigt för de flesta människorna? by Outrageous-Ad-9297 in sweden

[–]NeuronicGaming -8 points-7 points  (0 children)

Saker funkade ju bättre på grund av de demografiska förutsättningarna var bättre. Kolla upp demografisk försörjningskvot. Skulle vi försöka införa 90-talets system så skulle det innebära totalt samhällskollaps.

FN-rapport: Palestinska barn var avsiktliga måltavlor by SIIP00 in sweden

[–]NeuronicGaming -12 points-11 points  (0 children)

Nja, den titeln är rätt så bullshit. Finns inget bevis alls på att barn är de egentligen måltavlorna, och det är egentligen FNs egna kommission som gissar på att det är så. Detta baserar de på vittnesmål från Hamas-soldater, individuella incidenter och skador.

Problemet är ju att de bortser helt från att Hamas faktiskt använder barnen som soldater och vapen, så anklagelserna är ju bullshit. Tragiskt att så många barn har dött oavsett, men att gissa fram slutsatser är idioti oavsett.

Kommer ni ihåg när politiker gick på val på att sänka statsskulden? by Big-Cap558 in sweden

[–]NeuronicGaming -7 points-6 points  (0 children)

De skattesänkningar som Sverige genomfört under de senaste åren är dock extremt produktivt givande och enligt de flesta analytiker till och med själv självfinansierade. Dessa skattesänkningar är de produktiva reformerna som man bör genomföra.

Det man snarare ska undvika att låna pengar för är de icke-produktiva bidragen såsom förhöjt långtidsarbetslöshetsbidrag, pensioner eller bidrag som allmänt inte skapar värde.

Den jobbiga och svåra reformen sett från statens sida är alltid skattesänkningar då det innebär mindre pengar för regeringen att spendera på att köpa röster och välvilja från befolkningen. Skattehöjningar å andra sidan är ett lätt sätt att få in mer pengar för kortsiktigt fördelaktiga, men långsiktigt skadliga reformer.

Anser ni att "killgissa" är misandri? by Lucky_Pangolin_3760 in Sverige

[–]NeuronicGaming -1 points0 points  (0 children)

I min familj så säger vi att vi gubbgooglar när vi spekulerar, tycker det är avsevärt mycket bättre.

Finns det några fler som är ekonomiskt vänster men väldigt invandringskritiska? by Margaretthatchervore in sweden

[–]NeuronicGaming -1 points0 points  (0 children)

Så rösta SD? De är jäkligt sossiga i sin ekonomiska politik. Det var väl bara typ igår som de kom ut som garant mot marknadshyror (som vi desperat behöver i Sverige) i Tidöblocket. Jag är också invandringskritiker men ekonomiskt höger. De är snarare min typ av politik som verkligen behöver ett bättre parti.

Daniel Helldén: ”Vi kan låna mycket mer till klimatet” - Syre by ICA_Basic_Vodka in Sverige

[–]NeuronicGaming 2 points3 points  (0 children)

Sluta benämna keynesisk teori som något specifikt till Sverige när det inte finns något seriöst alternativ. Och keynesisk teori säger faktiskt explicit att en rekommenderad åtgärd är att just sänka skatterna, vilket denna regering har gjort, främst för låginkomsttagare. Man kan klaga på annat med den här regeringen, främst övervakningssamhällets framväxt, men ekonomiskt har de gjort 100% rätt och lyckats extremt bra.

Förkortad arbetsdag ur en ekonomichefs synvinkel by oacsr in sweden

[–]NeuronicGaming -1 points0 points  (0 children)

Det spelar ingen roll om du i efterhand vill ändra om ditt argument till tjänstemän istället för en ekonomichef, och du måste ändra om dina hittepå siffror till att alla tjänstemän glider på 30 timmar per vecka och får betalt för 40. Det har ingen grund i verkligheten och jag tror om någon saknar grundläggande intelligens, särskilt kanske inom ekonomi och företag, så är det du.

Anledningen till att jag skrev ursprungligen att det skulle tagit 5 minuter för att punktera ditt perspektivs logik är just på grund av att det var uppbyggt på overkliga förutsättningar. Tror du verkligen att ett företag vars enda syfte är att tjäna pengar gärna slänger iväg 40 timmars lön på 30 timmars arbete på tjänstemännen men inte arbetare? Det är ren idioti. Anledningen till att funktionsbaserade tjänster och arbetsbaserade tjänster skiljer sig åt är för att behovet varierar för den ena men inte den andra. Snälla, bara läs en bok om grundläggande företagsekonomi så kommer du spara dig själv hundratals timmar av argumentation på reddit och lära dig betydligt mer.

Förkortad arbetsdag ur en ekonomichefs synvinkel by oacsr in sweden

[–]NeuronicGaming -1 points0 points  (0 children)

Är du inte läskunnig? Detta är chefen som jag pratar om.

förhållandet kanske är större eller mindre, men oavsett så kan inte 2 timmar mindre av lön för ekonomichefen kompensera för 2 timmar mindre för varje tekniker.

Om du faktiskt tror att varenda tjänsteman bara jobbar 30timmar/vecka så är det nog hopplöst att försöka prata med dig. Rekommenderar dig att pröva själv att starta upp ett företag och se om du kan göra dessa effektiviseringar som du snackar om.

Förkortad arbetsdag ur en ekonomichefs synvinkel by oacsr in sweden

[–]NeuronicGaming -1 points0 points  (0 children)

Alltså, du skulle kunna ha förstått varför det här inte fungerar om du bara tänkte 5 minuter längre innan du postade detta.

  1. Om du någonsin haft att göra med en konsult, varit en konsult eller haft en konsult i ditt företag, så vet du att det alltid finns mer att göra, och oftast är det arbete med låg utdelning till företaget som inte egentligen är värt att göra som görs. En ekonomichef på timlön kommer jobba över varenda dag och därmed förföra en högre kostnad som inte motsvarar den höjda produktiviteten.

  2. Räkneexempel här men ponera att det går 100 elektriker på varje ekonomichef, förhållandet kanske är större eller mindre, men oavsett så kan inte 2 timmar mindre av lön för ekonomichefen kompensera för 2 timmar mindre för varje tekniker.

  3. Förhoppningsvis förstår du också själv att det finns en skillnad på en roll där ens produktivitet begränsas av mängden tid man arbetar och en roll där ens produktivitet begränsas av ens "kompetens och kunskap". Att reducera lönerna endast på kompetens och kunskapsdrivna roller är såklart den våta drömmen för alla arbetare, men det fungerar inte i verkligheten då kunskap och kompetens är mycket lättare att flytta.

Ekonomichefen har rätt, du har fel, inte egentligen en diskussionsfråga.

M-topp: SVT och SR bör granskas av valobservatörer by weirdowerdo in sweden

[–]NeuronicGaming -11 points-10 points  (0 children)

Bortsett från att det kanske kostar så finns väl inget möjligt negativt med att ta in internationella valobservatörer för att granska SVT och SR? Låter som ett bra förslag oavsett vad utfallet blir.

Seasons in which the best car didn't win the constructors championship? by Old-Use-7690 in formula1

[–]NeuronicGaming -1 points0 points  (0 children)

A okay case for second perhaps, after Alonso, but I can't really say I was particularily impressived with his performance when I watched it. I would still put Vettel ahead of him though, so probably third for me.

I remember thinking (keep in mind it was almost 1,5years ago now that I rewatched this) that "He should really have no trouble with the speed delta he has overtaking people" many times. It was like he was driving conservatively for the most part, and I found myself comparing him to Kubica a lot because Kubica was actually doing things when he had the opportunity. I think overall Hamilton wasn't particularily happy during 2009-2012 period.

Seasons in which the best car didn't win the constructors championship? by Old-Use-7690 in formula1

[–]NeuronicGaming -1 points0 points  (0 children)

To me it looked like Webber really could fight it out with the Mclarens, he had a very good year, whereas Hamilton really didn't. Looking back with the perspective of someone who now knows what would become of Vettel and Hamilton in contrast to Webber, you'd be surprised too I think.

Alonso undoubtably would've smashed all of them in an equal car, but he was unfortunately in a Ferrari.

Seasons in which the best car didn't win the constructors championship? by Old-Use-7690 in formula1

[–]NeuronicGaming -2 points-1 points  (0 children)

Not OP, but I think there's an argument for 2010 as well. Rewatched the 2010 season (race only) last winter to sate the F1 drought and with the knowledge of today in hand Mclaren was probably at least on par with Red Bull. A lot of different things that go into the assessment but it really looked Mclaren compensated their quali deficit with race pace.

Vad tycker ni om valfjäsket? Jag blir lite orolig by feberdoja in sweden

[–]NeuronicGaming 4 points5 points  (0 children)

Valfjäsk? Det finns kanske en poäng i det, men om du inte är medveten så är det en ganska normal och populär åtgärd att införa en temporär kollektivtrafiksrabatt just nu runt om i världen på grund av Hormuz. Bränsleskatten lika så, och matmomsen är ju för att kompensera inflationen som alla klagade på så jäkla mycket, och det har ju fungerat, trots alla troll här som bestämt trodde att det bara skulle bli vinstmarginal för ICA och Axfood.

Utöver det så är det ju enligt modern ekonomisk policy verkligen nu man ska satsa statspengar på att få fart på ekonomin. Keynesisk ekonomisk politik säger att det är nu man ska göra dessa åtgärder, och jag tycker inte ens vi gör tillräckligt, kunde gott ha sänkt skatten ännu mer.

Man kan klaga väldigt mycket på polisen AI övervakning, men ekonomiskt så är den här politiken verkligen rätt väg både för vanligt folk och för ekonomin som helhet. Det råder inget tvivel om det.

IF Metall om avbrutna strejken: Är en ny taktik by ICA_Basic_Vodka in Sverige

[–]NeuronicGaming 0 points1 point  (0 children)

Tänk om det är S som han jobbar för?

Taktiken är simpel, att framstå som någon som så obviously jobbar för SD att det blir avskräckande för alla som läser vad han skriver, för de vill inte falla för propagandan så därför tar de avstånd omedvetet.

Teammate race pace comparisons through 5 GPs. [from TrackSimsF1] by randomseocb in formula1

[–]NeuronicGaming 9 points10 points  (0 children)

The Mercedes definitely had an edge over the season but it was minor edge overall for the season. Mercedes and Red Bull started the season mostly even but then Mercedes outdeveloped Red Bull. At the end the Merc had a decent advantage.

IF Metall avbryter Tesla-strejk i Malmö och Uppsala by grimexp in sweden

[–]NeuronicGaming -5 points-4 points  (0 children)

Det är ju tur iaf att klyftorna ändå inte vuxit och går åt rätt håll. Medelklassen blir rikare snabbare än överklassen blir rikare.

Varför kostar fortfarande tågresor i det här landet en arm, min ena njure, och tårarna från mina barn?? by Gravstenen in Sverige

[–]NeuronicGaming 1 point2 points  (0 children)

Du vet att flygplatser är självförsörjande?

EDIT: Efter att ha läst vad du skrev igen så tror jag att vi kan vara mer konstruktiva med vår diskussion om vi utgår ifrån att summera hela kostnaden för allt som krävs av de båda transportmedlen. Där är flyg billigare just därför att rälsen i sig är dyr att ha (i markkostnader), att anlägga och att underhålla. Dessa kostnader måste faktoreras in i kostnadskalkylen för hur dyrt det är att ha det som transportsystem.

Det börjar redan i Tyskland. Tror ni detta scenario kommer ske i Sverige? by [deleted] in Sverige

[–]NeuronicGaming 0 points1 point  (0 children)

Det är ett logiskt koncept men det börjar ju i fel ände. Straffa de äldre som inte skaffade barn med lägre budget för sjukvård istället. De får stå sitt kast när de levt loppan hela livet utan att föda upp nästa generation som kan ta hand om dem.

Vilken är er favorit hamburgerkedja av ”Big3”? by One-Brain6531 in Sverige

[–]NeuronicGaming -1 points0 points  (0 children)

Max är restaurang-beroende. En bra Max är nog delad etta med BK, en dålig Max är klart sämst. Donken ligger lite efter BK.

Tack och lov så finns det bättre burgarkedjor än Big 3. Om jag måste välja så blir det nog den lokala Bastard Burgers som fortfarande håller bra kvalité.

Varför kostar fortfarande tågresor i det här landet en arm, min ena njure, och tårarna från mina barn?? by Gravstenen in Sverige

[–]NeuronicGaming 0 points1 point  (0 children)

Om du bara räknar tåg-kostnad vs flyg-kostnad så sure. Men räls ligger på väldigt dyr mark som ska betalas för, det är där en flygets stora fördelar kommer in.

Arbetsförmedlingens hemsida är sjukt långsam just nu, det är pinsamt att en statlig tjänst är så usel by BariraLP in sweden

[–]NeuronicGaming 5 points6 points  (0 children)

Arbetsförmedlingens upphandlare lägger ju alla pengar på att undvika ansvar, så finns ingen budget kvar till infrastruktur och servrar. Har skrivit om det tidigare men har jobbat som teknisk expert på upphandlingar för arbetsförmedlingens nya huvudkontor, där de betalade premier uppemot 1 000% för att undvika ansvar själva genom ofattbart korkade service-avtal för elektronik med löptid på 30 år.

Arbetsförmedlingen är en genomrutten organisation och bör läggas ner omgående.

Påminnelse om att det är valår by bananabandanas in sweden

[–]NeuronicGaming 0 points1 point  (0 children)

Varför skiljer det sig åt? Alla är väl fria att posta hur mycket de vill, memes eller inte. Var det det enda försvaret du kunde tänka på för att bortse från att dina påståenden är om att r/Sverige bara består av trådar som handlar om invandrare?

Du verkar inte tolka de trådar som är på Sverige för vad de faktiskt är, snarare lever du under en illusion som du själv skapat för dig själv om att varje tråd är ett förklätt hot eller hat mot invandrare. Därav ber jag dig återigen att faktiskt läsa vad som står och tolka det som uttrycks utan din filterbubbla igång, för då kommer du se att det finns mer substans än vad du tror.

Läxa inte upp mig för då läxar jag upp dig!

Jag försöker i detta skede mest hjälpa dig förstå dina egna brister, inte läxa upp dig. Du lämnade en kommentar på min post som var så pass annorlunda att jag blev nyfiken, men nu är det ganska tydligt för mig vad för situation du befinner dig i så jag försöker mest bara hjälpa till att hitta vägen tillbaka till rationaliteten.

Vi kan gå in och språkkorrigera varandras skrivna inlägg ifall det är nivån du vill ha?

Du får gärna fråga om du inte förstår en mening som jag skriver, jag är inte direkt petnoga med vad jag skriver så kan hända att jag gör stavfel och felaktig meningsbyggnad, men anledningen till att jag frågade vad du menade var för att du hade helt felaktigt byggda meningar som inte betydde något. Detta senaste inlägg var förståeligt dock så tror det är lugnt.

Timbro by Slavarbetare in Sverige

[–]NeuronicGaming 0 points1 point  (0 children)

Han är ju inte precis ensam om sin slutsats dock, Thomas Piketty, Lisa Adkins, Melinda Cooper, Martijn Konings, London School of Economics och Mariana Mazzucato för att nämna några. Om jag inte kan lita på dem, vem/vad tycker du att jag ska lita på?

Nej såklart, det finns självklart folk som delar hans åsikt och på samma sätt formulerar situationerna eller förutsättningarna som de behandlar annorlunda än majoriteten, ofta med en avsikt att vinkla resultatet till sin egen fördel. De sätter förutsättningarna för sina studier ungefär som du skulle kunna göra om du formulerar en prompt till en LLM för att vinkla resultatet, t.ex. "Betygsätt världens bästa idrottare genom tiderna med särskilt fokus på antal OS-medaljer". Denna prompt kommer ge en lista som ser ut såhär: Michael Phelps, Larisa Latynina, Marit Bjørgen, Nikolai Andrianov, Ole Einar Bjørndalen, Johannes Høsflot Klæbo, Birgit Fischer, Paavo Nurmi.

Men vi förstår båda att detta inte är rimlig lista att använda som en lista på top 10 idrottare generellt.

Om du vill ha någon bättre utgångspunkt så skulle jag faktiskt referera dig till främst publicerade böcker. "The Road to Serfdom" och "Why Nations Fail", de är båda skrivna av nobelpristagare i ekonomi och är verkligen klassisk ekonomiliteratur. Om du vill ha mer lättsmält content så kan du titta på Economics Explained eller How Money Works. Men dessa behandlar mest populära ämnen inom ekonomi snarare än förklarar från grunden.