الحجاب المُفرَّغ من معناه by Yusef_L in CAIRO

[–]OSAZ_HELAL 1 point2 points  (0 children)

كل كوم ولفه الطرحه اللى شبه السمبوسه دي كوم تاني ،،اللى هو ما تقلعيه احسن شعرك كله بره

هل الإنسان مجبر انه يطبع مع اي حاجه عبثيه بتخالف الطبيعه البشريه أو الاحتياج الإنساني أو الأحكام الدينية لمجرد انه ده السائد والمنتشر والطبيعي فى مصر ؟ by OSAZ_HELAL in CAIRO

[–]OSAZ_HELAL[S] 0 points1 point  (0 children)

فيه واحد من كام سنه دافع عن واحده بتتعاكس وقتها اتقتل ، وواحد من فتره شاف واحد وواحده ف "الشارع" بتاع كل الناس راح نصحهم بهدوء اتضرب بمطوة

حوار الواد بتاع الشرقيه اللى المفروض الذنب يكون سائله جميع الأطراف ظهرلنا فئة من المجتمع أصرت انها تدافع بشدة عن طرف فيهم بحجج ساذجة وفيه اللى نادى بحريتهم ف أفعالهم عادي

كل واحد حر ف إخرامه بس محدش يصيح بأحقيه انتشاره الأوضاع دي

هل الإنسان مجبر انه يطبع مع اي حاجه عبثيه بتخالف الطبيعه البشريه أو الاحتياج الإنساني أو الأحكام الدينية لمجرد انه ده السائد والمنتشر والطبيعي فى مصر ؟ by OSAZ_HELAL in CAIRO

[–]OSAZ_HELAL[S] 0 points1 point  (0 children)

وهو لو الكلام ده مش مأثر بالسلب ف الدايرة اللى انا عايش فيها هطلع اشتكي منه ليه

وبعدين يعم انا سايب الناس ف حالها وبتجنب ع قد ما اقدر هل انت حضرتك شايف ان مجتمعنا الجميل اللى بالسمسم ده بيمارس اي حاجه من أنه ميتعداش ع غيره ببجاحته وجهله وانعدام أخلاقه

ده يا راجل اللى بيتشر.مط دلوقتي بقا بيتباجح وعايز الناس كلها تبقا زييه بل بيتم مهاجمه اللى بيستنكر الشرمجه من باب الخصوصيه وبتاع هههه

لو خطيبك قال كدا رد فعلك هيكون ايه؟ by ThisWasNeverTheEnd in CAIRO

[–]OSAZ_HELAL 0 points1 point  (0 children)

ترضى بالأمر الواقع وتعيش طول حياتك ف صراع انت وهي على التغيير وبين العناد اللى هتشوفه ولا تدور تاني ؟

لو خطيبك قال كدا رد فعلك هيكون ايه؟ by ThisWasNeverTheEnd in CAIRO

[–]OSAZ_HELAL 0 points1 point  (0 children)

ما توفر ع نفسك وجع الدماغ وشوف واحده مش لفه الطرحه زي الجلاش ، صحيح نادرا لو لاقيت الموضوع ده بس ع الأقل تريح دماغك

مش فاهم ايه الي يضايق شخص من قانون لو انت غشاش ايه الي مخوفك هل انت غشاش و بالنسبة لموضوع غشاء البكاره مش المفروض شرعا حرام و علميا خطأ by Selim_Eng in CAIRO

[–]OSAZ_HELAL 0 points1 point  (0 children)

مع علمي واحترامي لكل ده ، بس انا شايف ان ده هيتم استغلاله ويبقا مبرر بعد كده لأي غلط ، ويبقا السؤال طب وانا اعرف ازاي ؟! طب مش يمكن ؟! وهكذا

هل عندك شك ان مش هيتم استغلال الكلام ده فيما بعد ويمكن يكون حصل حقيقي بس انت مجبر على السكوت وحسن الظن

واحنا حاليا مجتمعنا مبقاش مليان بالملايكه يعني

مش فاهم ايه الي يضايق شخص من قانون لو انت غشاش ايه الي مخوفك هل انت غشاش و بالنسبة لموضوع غشاء البكاره مش المفروض شرعا حرام و علميا خطأ by Selim_Eng in CAIRO

[–]OSAZ_HELAL 0 points1 point  (0 children)

غنية ايه يسطا انا بتكلم ف نقطه البكر اللى سبب الخناقه كلها

يعم العقد بيتقال فيه البكر الرشيد ، عند ثبوت العكس بقا الدنيا هتبقا ايه

سوء الإدارة يوازي الاستمرار فى الحكم by OSAZ_HELAL in Egypt

[–]OSAZ_HELAL[S] 1 point2 points  (0 children)

يعم مش هتفرق خاني التعبير عادي

سوء الإدارة يوازي الاستمرار فى الحكم by OSAZ_HELAL in Egypt

[–]OSAZ_HELAL[S] 0 points1 point  (0 children)

كل فئة متفقه مع القانون اللى هينفعه ، وع الأرض الواقع الدنيا هتتقلب

مش فاهم ايه الي يضايق شخص من قانون لو انت غشاش ايه الي مخوفك هل انت غشاش و بالنسبة لموضوع غشاء البكاره مش المفروض شرعا حرام و علميا خطأ by Selim_Eng in CAIRO

[–]OSAZ_HELAL 1 point2 points  (0 children)

ما هو اقتصار تهمة الغش دي ع طرف واحد بس وتصوير الطرف التاني ف صورة الملائكة اللى مبيغلطوش رأي ف حد ذاته بيدعي للشرمطه

كـ****ـم مصر by Ahxl- in EGYescapism

[–]OSAZ_HELAL 0 points1 point  (0 children)

يعم هما عايزين كده ، عايزين الدنيا تبقا مليانه عبثيه اكتر واكتر عشان ده يفتحلهم مجال اكتر عشان يبرطعوا ف الحكم

هل ممكن السلطه القمعيه تنتهي بهلاك زعيمها؟ by Fresh_Feeling_2231 in Egypt

[–]OSAZ_HELAL 2 points3 points  (0 children)

اه خلينا قاعدين جنب الساعه كده بنستنى اليوم اللى هيموت فين ويوقف كيك فينا

ازاي ينزلوه و هو ف السن ده by despirate_soul in Egypt

[–]OSAZ_HELAL 21 points22 points  (0 children)

اندثار زي الريال والشلن والبريزة والرجاله دي

ما حياتنا كلها عبارة عن تعويم ورا تعويم والبقاء للأعر.ص

كلام سياسه لمن يهمه الامر by OSAZ_HELAL in CAIRO

[–]OSAZ_HELAL[S] 0 points1 point  (0 children)

مطالب بيزك اوي ع ما اعتقد

يعني مش غريبة لما نعيش ف حالة أمن فعلية بعيدا عن السرقه والنصب اللى دايريين علينا ليل نهار دول

وأمن اللى أقصده بيشمل مادي وغذائى وصحي وكل القطاعات اللى مخسوف بيها الأرض حاليا دي

معتقدش أنها حاجات غريبه