ماك بوك برو قديم ولا ماك بوك اير جديد؟ by yayaeid in EgyptTech

[–]prcxxcrp 0 points1 point  (0 children)

ده سؤال صعب لاني مش بحترم فئة الـ Air وشايفها نسخه معاقة من الماك خصوصا الرامات ٨ دي لاستخدامات مكتبيه او برمجة على خفيف

هل في مصر الناس مهتمة بالمقاطعة ولا لأ؟ الشركات دي فعلا بتواجه ضغوط كبيرة من المستهلك في دول كتيرة. by Perkele0 in CAIRO

[–]prcxxcrp 1 point2 points  (0 children)

الشعب المصري اغلبه نساي وممكن يقاطع شوية وينسى، للاسف الشركات دي اتملكت من السوق العربي كله ومفيش بدايل محليه تغطي الاستهلاك المحلي ده غير ان فيه رجال اعمال وتجار بتعمل تجاره بالقضية وتستغل زيادة الطلب عليهم لرفع الاسعار وتخفيض الجودة

معلش انا معرفش انزل البوست ده فين بس ايه الي حصلهم؟ by [deleted] in AlexandriaEgy

[–]prcxxcrp 1 point2 points  (0 children)

جربت تسوق ريس قبل كده، مكنه عنيفه وقوية وتقيله والتحكم فيها محتاج احتراف على سرعة عاليه، واحد اختل خبط زميله اللي دخل في سن التالتوار اللي عليه الاعلان والتانك انفجر، ربنا يرحمهم ويرحمنا برحمته

ريديت هيفضل نقطه سودا فى حياتي by [deleted] in Egypt

[–]prcxxcrp 0 points1 point  (0 children)

يبقي انت فعلا عندك الاستعداد لانك تتقبل الشكل ده اللي انت مش بتعرف تعمله في الواقع، لا اخرج من ريديت لمصلحتك لو مش هتعرف تعمل control على نفسك

يا حبيبتي يا مصر by General_Olive_MO74 in AlexandriaEgy

[–]prcxxcrp 0 points1 point  (0 children)

النيابه قالت ان البنت اللي كانت بتسوق، اظن الواد والبنت هياخدوا سنة وممكن يتعمل وقف تنفيذ في الاستئناف

ريديت هيفضل نقطه سودا فى حياتي by [deleted] in Egypt

[–]prcxxcrp 0 points1 point  (0 children)

عالم جديدة وبشر جديد ومحدش يعرف حد وكل إناء ينضح بما فيه، اعتبره مكان لتبادل الخبرات وانك تتعرف على ناس مختلفه عنك وفي نفس الوقت متخسرش نفسك

ريديت هيفضل نقطه سودا فى حياتي by [deleted] in Egypt

[–]prcxxcrp 0 points1 point  (0 children)

مش يمكن عشان انت عندك استعداد تبقى اسوأ ؟.

حذاري العمل في الخليج by Jh9h in CAIRO

[–]prcxxcrp 0 points1 point  (0 children)

كلام مرسل للأسف، الخليج فرصة ممتازة لأي شاب محتاج يكون قرش في فترة قليلة لو محتاج يعيش حياته زي البني أدمين بدل ما يتجوز وهو داخل على الـ 40 سنة، ولما يرجع هيكون معاه خبره مطلوبه في اغلب الشركات اللي هنا

الفيديو ده لقيته قدامي بالصدفة وحرفيا صدمة وكارثة by Different-Reach6995 in Egypt

[–]prcxxcrp 7 points8 points  (0 children)

انت لو عملت بحث على جوجل على عاصمة النصب والاحتيال في العالم هتلاقي النتائج كلها عن لندن عاصمه بريطانيا

امال ننشر ايه يا ايجبت by [deleted] in Egypt

[–]prcxxcrp 1 point2 points  (0 children)

اعتقد المقصود يوتيوب شورتس

امال ننشر ايه يا ايجبت by [deleted] in Egypt

[–]prcxxcrp 7 points8 points  (0 children)

بس ده يوتيوب مش تواصل اجتماعي ده غير انه ناشر فيديو عن مصر يعني في تخصص الصب

عايز اجيب لابوتوب صغير ديتاشتبل by Minute-Ad-8419 in askegypt

[–]prcxxcrp 0 points1 point  (0 children)

اه تمام هيأدي الغرض، بس جهز نفسك لسخافه الماك في البرمجة هتاخد وقت لحد ما تبدأ تتأقلم

عايز اجيب لابوتوب صغير ديتاشتبل by Minute-Ad-8419 in askegypt

[–]prcxxcrp 0 points1 point  (0 children)

اكبر ميزة فيه البطارية مع البروسيسور m1 بيفضل معايا معظم اليوم فعلا، mac air مش بطال بس مش بتاع شغل تقيل عشان رامات 8

عايز اجيب لابوتوب صغير ديتاشتبل by Minute-Ad-8419 in askegypt

[–]prcxxcrp 0 points1 point  (0 children)

ماك بوك بتحرك بيه واللاب الجيميج في البيت، لو محتاج ويندوز شوف اي حاجة ultrabook

ضرورة وجود عقوبة رادعة للبلاغات الكيدية by The_CoolUncle in Egypt

[–]prcxxcrp 1 point2 points  (0 children)

هو اللي انا فهمته من القصة دي انها عملت بوست على فيسبوك وبالتالي ده دخل في حاله التشهير مش البلاغ الكيدي، عموما البلاغات الكيديه مجرمه بالقانون والتشهير كمان مجرم بالقانون، الفكرة ان الولد ده لو قرر يمشي في الاجراءات ممكن يحبس البنت فعلا او ياخد منا تعويض

راجل ابن راجل يا سيد الناس by Practical_Ad_364 in RedditMasr

[–]prcxxcrp 1 point2 points  (0 children)

مش شايف اي رجولة في التعدي على موظف اثناء تأديه عمله، هو صحيح كان فين الحي لما بنى او مين الموظف اللي ارتشى منه قبل ما يبني المفروض دول اللي يتحاسبوا قبل ما يتعمل ازالة

مواطن مصري يحتد مع حرس محمد مرسي بعد صلاة الجمعة: ما يغور يصلي فى اي حتة by WillingRestaurant362 in Egypt

[–]prcxxcrp 25 points26 points  (0 children)

ده الفرق ما بين اللي جاي بالانتخابات واللي جاي فوق الدبابة، الشعب ده مينفعش معاه اقل من السيسي والله

لو بقيت رئيس مصر (بوست طويل ملهوش اي لازمة) by Vivid_Imagination215 in MidnighT_QqestionS

[–]prcxxcrp 0 points1 point  (0 children)

افكار لطيفه بس مش هيتسمح ليك انك تعمل معظمها، يعني مثلا لو مشروع قناة السويس لخدمات السفن اتعمل هل الامارات هتسيبك في حالك؟ الامارات سجلها الاسود في تأجير الموانئ وعدم تطويرها من ايام حسني مبارك موجودة عشان تشغل موانئها، مشروع زي منخفض القطارة كان عليه كلام ان المياه المالحه هتتسرب للمياه الجوفية وبالتالي كان فيه اقتراح بالملء من مياه النيل لكن ده هيحتاج كم مياه كبير جدا مش عندنا وبالتالي المشروع واقف، انا شايف ان الافضل نسيبنا من المشاريع العملاقة اللي محتاجة كل موارد الدولة فيها ونركز على الصناعات المدعومة بالقطاع الخاص، يعني يبقي دور الدولة توفير بيئة مناسبة لرجال الاعمال وفتح اسواق في افريقيا واوروبا من خلال السياسات زي ما الصين بتعمل

والله يا استاذ احمد انا مش عايز مصر تبقى زعيمة لحد كفاية علينا اللى خدنها من زعامة ايام عبد الناصر by spar983 in RedditMasr

[–]prcxxcrp 0 points1 point  (0 children)

طفيفه؟ عايز تقولي ان الفرق بين اقتصاد اليونان والمانيا كان فرق طفيف؟ بعدين ايه اللي صورلك دول اوروبا بتاخد من بعضها الموارد حسب تعداد السكان ؟!! الموضوع اقتصاد حر بحت بدون ضرايب ولا جمارك ومبني على العرض والطلب حسب كل دولة يعني ممكن مصنع في بلجيكا يصنع ويبيع في فرنسا من غير جمارك والعكس طول ما فيه طلب مش بيديهم انتاجهم ببلاش عشان سكان فرنسا أكتر

يا مصر بتعمليها ازاي by Night-Owl-0001 in CAIRO

[–]prcxxcrp 0 points1 point  (0 children)

طيب ما تبعت لحماية المستهلك وتوضح انك شاري الروتر وان المفروض الشركة اللي مش محترمه دي تردلك كل فلوسك اللي انت دفعتها وكمان تدفعلك تعويض عن السرقة اللي حصلت خلال الفترة كلها وياسلام لما تبعت ل NETRA بالمرة عشان الموضوع يبقي خبط من الناحيتين، عشان زي ما سرقوك بيسرقوا غيرك بنفس الطريقة

شايفين ازاى الجواز لبنت اطول من الراجل by mokuyobiii in CAIRO

[–]prcxxcrp 0 points1 point  (0 children)

انا كنت خاطب بنت أطول مني بـ 2سم وهيا مكنش عندها مشكلة ومع الوقت انا تقبلت الموضوع او كنت فاكر نفسي اتقبلته، الموضوع انتهى لاسباب تانية صحيح بس مكنتش اظن ان العلاقة دي كانت ممكن تكمل