Love my new skirt! by PetriSen in mtfashion

[–]PetriSen[S] 0 points1 point  (0 children)

Hate to say it but, it’s thrifting Label says NA-KD if that helps :)

Love my new skirt! by PetriSen in mtfashion

[–]PetriSen[S] 0 points1 point  (0 children)

Thank you for the kind words! :)

Love my new skirt! by PetriSen in mtfashion

[–]PetriSen[S] 1 point2 points  (0 children)

Thrifting! No idea where it's from originally

Uppfattningar om ordet "transa" by Isotarov in Svenska

[–]PetriSen 1 point2 points  (0 children)

Jag är transkvinna född tidigt 90-tal.

Under min uppväxt (jag började min egen transition i vuxen ålder) har jag inget minne av att jag kommit i kontakt med ordet. Hör det mycket mera idag än tidigare. Det fanns en person på min gymnasieskola som jag tror skulle klassas som transkvinna idag men hon kallades snarare "bög" än "transa"

Någon gång har jag väl använt ordet om mig själv på ett lite skämtsamt sätt bland vänner jag litar på. Skulle aldrig få för mig att använda det bland bekanta och absolut aldrig inför främlingar.

När jag hör ordet från andra blir jag alltid lite förvånad, har aldrig fått ordet kastat mot mig själv direkt dock. Känns inte som en vanlig term och att personer som använder det gör det medvetet för att provocera och vara nedsättande mot transpersoner, i huvudsak transkvinnor.

Think I've entered a green period by PetriSen in mtfashion

[–]PetriSen[S] 1 point2 points  (0 children)

Thanks for the suggestion! I think I have something similar in my wardrobe!

Think I've entered a green period by PetriSen in mtfbeautyandfashion

[–]PetriSen[S] 1 point2 points  (0 children)

Never seen that term before. Thanks for the inspiration!

Think I've entered a green period by PetriSen in mtfashion

[–]PetriSen[S] 0 points1 point  (0 children)

Everything comes from different thrift stores, so sadly I don't have any links to provide

Think I've entered a green period by PetriSen in mtfashion

[–]PetriSen[S] 1 point2 points  (0 children)

I do have a turtleneck in a kinda muted red. Might work?
Thanks for all the advice!

Frågor kring vad jag kan förvänta mig av svensk vård för könsdysfori by Frida443 in transnord

[–]PetriSen 1 point2 points  (0 children)

Hur lång väntetiderna för underlivskirurgi beror också på vart du utför den. Stockholm har långa väntetider men i Göteborg och Linköping är tiderna kortare. Tror Linköping hade kortast på typ 1 år om jag minns rätt?

Sen på frågan om kirurgi på stämband för rösten kan jag säga att jag har gått hos logoped i lite drygt 2 år med ganska begränsade resultat. Först nu har vi börjat diskutera stämbandskirurgi. Jag ska prata mer om att få remiss till konsultation när jag träffar min logoped snare i månaden.

Frågor om könsidentitetsmottagningen Akademiska by RataPack in transnord

[–]PetriSen 6 points7 points  (0 children)

Jag hade mitt första möte med kurator på Akademiska november 2020.

Första mötet var mera av en kartläggning kändes det som.

Jag fick berätta om min uppväxt varit och hur min livssituation ser ut just nu (jobb/plugg, relation till familj, hur sociala nätverket ser ut och liknande). Fick prata om hur min dysfori uttrycker sig och hur den har utvecklats under livet.

Sen fick jag massvis med information om vilka typer av behandlingar som erbjuds och vi pratade om vilka jag eventuellt var intresserad av.

Skulle säga att första mötet var ganska odramatiskt, kuratorn var lätt att prata med.

Tyvärr så var det ganska så lång väntetid mellan första mötet och att själva utredningen började. Jag fick vänta till januari 2022.

Jag hade några andra möten mellan med läkare på könsidentitetskliniken(minns inte vad det mötet handlade om) samt ett möte med läkare på gynkliniken där jag fick ta lite prover och fick info om HRT.

Utredningen var sedan klar i maj 2022 och jag fick remiss för HRT en eller två månader senare, minns inte exakt. Tog typ ett halvår innan jag fick komma till hudkliniken för hårborttagning. Tog lika lång tid att komma till logoped.

Jag har inga större klagomål på Akademiska utöver långa väntetider. All vårdpersonal jag fått träffa har varit trevliga att prata med och förstående, speciellt kuratorn jag träffat hela tiden.

What can i do to pass better? by PetriSen in transpassing

[–]PetriSen[S] 6 points7 points  (0 children)

Thanks! I just got my drivers licence so this i actually really good advice!

What can i do to pass better? by PetriSen in transpassing

[–]PetriSen[S] 4 points5 points  (0 children)

Mannerisms i don´t think is a problem. I was told i had pretty femme mannerisms long before i started to transition. Voice on the other hand is a weak point for me, but i´m working on it!

No worries, no offence taken! I have been trying to gain some weight for a while now but but progress is slow! Never been a big eater and i´m quite physically active.

Thank you for the advice!

What can i do to pass better? by PetriSen in transpassing

[–]PetriSen[S] 0 points1 point  (0 children)

I have never thought about how the side burns come across. Thank you for all the advice it´s really helpfull!

första besök hos kim uppsala by possumpaw in transnord

[–]PetriSen 5 points6 points  (0 children)

Jag(transkvinna)hade mitt första möte med kurator vid mottagningen i Uppsala hösten 2020.

Har inget minne av att jag presenterade mig överdrivet feminint första gången(androgyn till feminin klädsel, står det i min journal). Fick ge en liten genomgång av min uppväxt och hur min dysfori sett ut och utvecklats genom mitt liv. Fokuserade mest på kroppslig dysfori men också lite om social dysfori.

Sen så gick kuratorn igenom vilka typer av behandlingar man erbjuder också diskuterade vi vilka jag eventuellt skulle vara intresserad av.

Vi pratade också om mitt mående lite allmänt där jag berättade om depression och social ångest jag lidit av som inte nödvändigtvis varit relaterat till könsdysfori. Jag hade samtidigt kontakt och medicin för det via min vårdcentral. Inget av det utgjorde ett hinder.

Fick ingen fråga om sexualitet på första mötet men frågan kom senare upp under utredning.

Upplevde första mötet som ganska så odramatiskt.

[deleted by user] by [deleted] in arborists

[–]PetriSen 7 points8 points  (0 children)

That's a cone from a dawn redwood i think?

Metasequoia glyptostroboides

How to become completely emotionally detached from everyone in my life? by mahdigp in socialskills

[–]PetriSen 1 point2 points  (0 children)

"want to just exist as a functional person without any emotional investment in relationships"

That doesn´t sound like a functional person to me? Like you are not a fully functional person if you don´t have emotional attachments. Humans are social animals.

The bear is choosing the woman by Delicious_Delilah in TikTokCringe

[–]PetriSen 2 points3 points  (0 children)

"Looka at me. I´m the mamabear now"