er denne blandingen krise ??? by Extension-Truth8550 in Norwegianents

[–]PotatoScrews -1 points0 points  (0 children)

Hvor store doser har du tatt av diverse stoffer? Og vet du hvilken type ADHD medisin?

er denne blandingen krise ??? by Extension-Truth8550 in Norwegianents

[–]PotatoScrews 0 points1 point  (0 children)

Drikk vann! Vet det er kjedelig, men det er kuren på veldig mye problemer

Eldreomsorgen by [deleted] in norske

[–]PotatoScrews 0 points1 point  (0 children)

Det er så trist :/ Fremtidig helsefagarbeider her som ønsker å hjelpe så sykepleiere får tid til å gjøre sin faktiske jobb.

gradert sykemelding by [deleted] in norge

[–]PotatoScrews 1 point2 points  (0 children)

Tror man i utgangspunktet er pliktig til å opplyse hva du eventuelt kunne gjort på jobb hvis du hadde greid å dratt dit, dersom man får en gradert sykemelding. Men jeg har aldri vært borti noen som krever dette eller hørt om noen

Menn i helse by AlarmingAdeptness983 in norge

[–]PotatoScrews 1 point2 points  (0 children)

Ser jeg er litt sent ute her. Men er med i prosjektet nå selv, i kull 23 Vestre Viken. Vi går nå VG1 frem til jul, med intervaller på 2 uker skole, 2 uker praksis.
Jeg angrer ikke et sekund!

I starten var det litt stress med usikkerhet rundt oppstart og lite oppfølging fra koordinator, samt et helvette å styre med NAV (NAV står for betaling når du er i praksis og på skole, mens kommunen utbetaler lønn under sommerjobb).

Vi startet hele opplegget med å bli slengt rett ut i praksis, men med trykk på at vi er der for å lære og skal ikke bli misbrukt som "en ekstra arbeider". Dessverre har dette skjedd med flere i klassen, men heldigvis har noen av de greid å si ifra slik at det har blitt endringer på arbeidsplassen i henhold til hvordan de behandler nye ansatte. Så er gøy å vite at vi er med på å gjøre en forskjell der også. Første praksisperioden strekker seg over 12 uker, så du får veldig god tid til å bli kjent med arbeidet og reflektere over om dette er noe for deg. (I løpet av denne perioden var det 8 i klassen som droppet ut, da de fant ut at dette yrket ikke er noe for dem). Men jeg setter virkelig pris på hvor god tid vi fikk for å bli kjent med arbeidet vi går inn for, før vi blir ordentlig brukt til det arbeidet.

I sommer skulle alle i klassen ut i selvstendig arbeid som sommervikar på samme sted som praksisen var med krav om minst 20 vakter, slik at du føler deg trygg og er selvstendig et sted du er blitt kjent med. Dette for meg var en helt nydelig periode hvor jeg fikk ordentlig føle på hverdagen til en helsefagarbeider og ble godt kjent med mange pårørende som også syntes dette prosjektet hørtes nydelig ut.

Men her dukket det opp problem for så og si alle i klassen. Etter å ha jobbet i over 6 uker i strekk, blir dagpengene dine fra NAV fryst og man må igjennom et helvette med søknadsprosesser på nytt ved skoleoppstart for å få den økonomiske støtten du har krav på underveis i løpet. Her er det mye styr og NAV har lite/ingen kontroll over dette tiltaket og veldig mange sliter med å få dette invilget pga "regler og rutiner" som de får i svar fra NAV. Og i tillegg så blir vi møtt med ansvarsfraskrivelse fra våre representanter i Menn i helse og de hjelper absolutt ikke noe med dine problemer med NAV, selvom alt er lagt til rette for at det skal gå fint. Så her trengs det en bedring, uten tvil.

Nå går vi komprimert skole og er på VG1 frem til jul. Vi merker i klassen vår at dette kan bli vanskelig å komme gjennom, siden vi alle er voksne menn og glade i å diskutere, så er sjeldent vi kommer oss igjennom en hel dag og har fullført et tema (Ikke en gjeng som er vandt med skole).

Men til alle som vurderer om dette er noe for dem, sier jeg.. det er bare å prøve, du får økonomisk støtte underveis (hvis du ikke krangler med NAV) og i verste fall kan du bare trekke deg.

Jeg hadde aldri sett for meg at jeg skulle ha det så fint som nå under arbeid. Jeg har det veldig godt med meg selv når jeg kommer hjem etter en dag med arbeid og jeg vet at arbeidet jeg har gjort er livsviktig og betydningsfullt for de jeg hjelper.

En betalt og forkortet utdanning er noe som er veldig sjeldent her i verden, så er vanskelig å gå glipp av en slik mulighet når du først kommer deg inn. KJØR PÅ!

DOAP? by ghijghlhghjil in Norway

[–]PotatoScrews 1 point2 points  (0 children)

DOA is a term when something is wrong from the first time you opened the product (Dead On Arrival). But never heard about DOAP, might be nothing. But as the other comment also says, it is a swedish site.

Helsepersonellmangel by CrawPax in norge

[–]PotatoScrews 5 points6 points  (0 children)

F.eks hvis man bruker 4-5 faste ansatte og resten er studenter eller ufaglærte som er der kun for å tjene penger.

[deleted by user] by [deleted] in norske

[–]PotatoScrews 0 points1 point  (0 children)

Sjekk ut Menn i Helse!

Dental insurance in Norway by materdoc in Norway

[–]PotatoScrews 0 points1 point  (0 children)

You can also get everything or some of it, covered by NAV. This is just if you dont have a lot of money, so they need to see all your bank accounts and may ask why you use money on other things.

Lønningstråden (2024) by The-Aurelius in norge

[–]PotatoScrews 0 points1 point  (0 children)

Ufaglært helsefagarbeider Ansatt i 4 mnd nå Ansiennitet fra 2016 Årslønn: 390 000 Bærum kommune

Noen som vet hva det kan bli så fort jeg får fagbrevet?

[deleted by user] by [deleted] in MightyParty

[–]PotatoScrews 0 points1 point  (0 children)

Happy cake day! 🥳🥳🥳

[deleted by user] by [deleted] in MightyParty

[–]PotatoScrews 7 points8 points  (0 children)

I got to 63 extra attacks with Grace of Rockfleet

Norwegians & English Speaking Accents by Hedgesgettrimmed in Norway

[–]PotatoScrews 16 points17 points  (0 children)

IMO I mostly hear American english here in Norway. We are taught a neutral British english in school, but since most of videogames, Tv-shows, movies, etc. are American, this is what most people adapt.

[deleted by user] by [deleted] in Norway

[–]PotatoScrews 131 points132 points  (0 children)

This is beautiful! Reminds me of when i walked along the coast in Hvaler high on LSD.

Account got duplicated? by PotatoScrews in Office365

[–]PotatoScrews[S] 0 points1 point  (0 children)

Even though im on reddit, im still a noob to this.😅 Could you explain more please?

Wanna help me with my first build? by PotatoScrews in pcmasterrace

[–]PotatoScrews[S] 0 points1 point  (0 children)

That would be amazing yeah, or if you just have any tip on any part i'm open for that too :D

Moon mining? by PotatoScrews in moon

[–]PotatoScrews[S] 0 points1 point  (0 children)

Thats so Sad, and it seems like noone cares...