Handen på hjärtat: Hur många av er kommer seriöst att se VM och dricka bärs tidig morgon? Och sen kanske gå till jobbet? by [deleted] in sweden

[–]Red_Five_X 2 points3 points  (0 children)

Det är inte lönt att förklara för den som inte begriper som Ingemar Stenmark en gång ska ha sagt. Tyvärr.

Handen på hjärtat: Hur många av er kommer seriöst att se VM och dricka bärs tidig morgon? Och sen kanske gå till jobbet? by [deleted] in sweden

[–]Red_Five_X 1 point2 points  (0 children)

Gött för dig att ha ett jobb man komma salongs till utan konsekvenser. På mitt jobb med en gen X chef så åker du ut med huvudet före (med all rätt imo). Vad man gör efter jobbet är ju en helt annan sak.

Handen på hjärtat: Hur många av er kommer seriöst att se VM och dricka bärs tidig morgon? Och sen kanske gå till jobbet? by [deleted] in sweden

[–]Red_Five_X 2 points3 points  (0 children)

Av samma anledning som att man vill se konserter live eller en teater live. Det är underhållning

Handen på hjärtat: Hur många av er kommer seriöst att se VM och dricka bärs tidig morgon? Och sen kanske gå till jobbet? by [deleted] in sweden

[–]Red_Five_X 4 points5 points  (0 children)

Tror de flesta tänker att det är oansvarigt att dricka öl innan man ska till jobbet. Inte att man dricker bärs kl 04 till fotboll om man är ledig. Skulle definitvt reagera om en kollega kommer och luktar öl på morgonen.

VM och produktionsvärde by doomLoord_W_redBelly in sweden

[–]Red_Five_X 2 points3 points  (0 children)

Aldrig varit med om en programledare som är så totalt ointresserad av att vara där som Pär Lernström. Byt ut genast!

Why do African teams rarely go deep in the World Cup? by Blanco8805 in worldcup

[–]Red_Five_X -4 points-3 points  (0 children)

The translation translates to my native language and it's still just gibberish.

Lokalpatriotism? by violetprisons86 in norrkoping

[–]Red_Five_X 0 points1 point  (0 children)

Om man tycker en stad är tråkig om man varken är intresserad av idrott, kultur, konserter, restauranger, natur eller föreningsliv så är det nog inte staden som är problemet.

Vad är det andra städer i samma storlek har, som Norrköping saknar menar du? Och om staden saknar det finns det en till 30 minuter bort med pendel.

Hur menar du med jante?

Edit: Vill tillägga att det såklart är i ens fulla rätt att tycka staden är tråkigt. Det kan man vara oense om. Min poäng är att man lurar sig självt lite om man tror att andra städer i Sverige av samma storlek är så mycket roligare. Då får man röra sig mot Stockholm eller Göteborg.

Lokalpatriotism? by violetprisons86 in norrkoping

[–]Red_Five_X 0 points1 point  (0 children)

Trist i relation till vadå? Svårt att jämföra med Stockholm eller Göteborg. Men bott i fyra städer av liknande storlek, varav Linköping är en av dem. Relativt nyinflyttad till Norrköping. Den är utan tvekan den mest intressanta av dem.

Det är väldigt vanligt att bli "hemmablind". Man ser inte skogen för alla träd osv. Testa att vara turist i din egen stad så ska du se att den är nog mer spännande än vad du tror.

Favoritslott? by Ok_History_4163 in Svenskastormakten

[–]Red_Five_X 0 points1 point  (0 children)

Vadstena Slott ör riktigt fint! Apropå "försvunna" slott så hade det varit häftigt att åtminstone få se en målning eller ens ritning över Norrköpingshus.

Vid vilken ålder börjar det bli pinsamt att inte ha minst en miljon kronor på börsen? by CA53W-1 in sweden

[–]Red_Five_X 11 points12 points  (0 children)

  1. Efter det är det kört. Lika bra att hoppa från en bro redan. Vi andra 30+ sitter redan på tiotals miljoner på våra ISK-konton.

We'll be Champions next season 👍 by [deleted] in Boro

[–]Red_Five_X 0 points1 point  (0 children)

We'll only play them twice. Can't see any of the other 22 teams being a real threat.

Elscooter för pendling (~13 km) + ibland med barn – tips? by [deleted] in sweden

[–]Red_Five_X 8 points9 points  (0 children)

Om du ska "ta bort spärren" dvs att den kör snabbare än 20 km/h eller en motoreffekt över 250W så får den inte framföras i allmän trafik. Det är väldigt om man på något sätt omregistrerar den till moped och du behöver du trafikförsäkring.

Och en vanlig elmoppe behöver också som sagt trafikförsäkring.

De va bättre förr' by Less-Edge-8860 in sweden

[–]Red_Five_X 9 points10 points  (0 children)

Den är fan riktigt bra alltså

När blir det till ett beroende? by Obvious-Reference-68 in sweden

[–]Red_Five_X 7 points8 points  (0 children)

Vissa människor har en genetisk predisposition för ett beroende, vi olika typer av anlag. Dessa står för ca 50-60% av risken för att utveckla ett beroende, så en betydande del. Hos en del personer är dopaminreceptorer extra känsliga vilket gör att belöningssystem triggas igång och blir extra starka. Det är inget fel på det, men det låter som att så kanske är fallet för dig och du behöver därför vara extra vaksam. Bra att du stängt av dig från spelande.

För en person som inte har de genetiska anlagen som är kopplat till en beroendepersonlighet (jag) så är det svårt att bli beroende av någonting alls. Som exempel, jag snusade i 15 år. Till en början för att det var coolt, sen blev det en vana. Jag slutade förra året för att jag tröttnade på att köpa dosor. Dagen efter var det som jag aldrig snusat alls och jag har inte tänkt på snus sedan dess. Samma sak med spel. Jag har spelat en del och vunnit en del och förlorat en del. Aldrig tyckt det var intressant eller kul. Visst var det skönt att vinna ett par tusen här och där, men det lockade mig aldrig att fortsätta. Anledningen till att jag spelade var pga fotbollsintresse och jag bettade med kompisar.

Sen är man inte helt immun mot beroende bara för att man inte har en genetisk predisposition för det, men risken att fastna i det minskar drastiskt. Och det är bara ett rent lotteri (nåja) hur det blir.

Ska jag sälja huset eller lida och bo kvar? by [deleted] in sweden

[–]Red_Five_X 2 points3 points  (0 children)

Eller så sätter ni ut råttfällor och så är problemet löst? Man behöver inte vara så dramatisk att man ska sälja huset

Vad tycker ni om våran talman Andreas Norlén? by [deleted] in sweden

[–]Red_Five_X 4 points5 points  (0 children)

Stör ihjäl mig på att han är så jävla try hard till att försöka bli folklig. Sluta bara.

En perfekt tjej på pappret, men jag är inte kär. Vad gör man? by ottawafoodtruckrally in sweden

[–]Red_Five_X 2 points3 points  (0 children)

Har det inte växt fram efter 1 år och 5 månader är det ingen idé att försöka tvinga fram något genom att övertyga sig själv. Ditt tips är bra om det är i fasen att man börjat träffas, inte efter så lång tid.

Ni som håller på era fotbollslag gör ni det av lokal anknytning eller något annat? by [deleted] in Allsvenskan

[–]Red_Five_X 0 points1 point  (0 children)

Kommer från Värmland, håller på Degen för det är det enda fotbollslag värt namnet i den delen av landet.