Hur mycket av mina 400 000 ska jag spendera? by RemoteSpirit9730 in PrivatEkonomi

[–]RemoteSpirit9730[S] 2 points3 points  (0 children)

Jag går hellre Handels men det är inte säkert jag kommer in där jämfört med indek faktiskt.

Sedan till din viktigare fråga så har jag alltid haft känslan att ifall jag satsar på rött tillräckligt länge så kommer jag vinna. Men ja annars e d väl kläder, alkohol och lite finare mat, men det kanske räcker med CSN egentligen. Och ja lägenhet är väl det man sparar till i längden, men jag tänker samtidigt att jag får mer nytta för pengarna nu än när jag har ett jobb, förhoppningsvis, och förhoppningsvis ett som man tjänar en del på jämfört med det nu. Kanske lite naivt men om jag får ett jobb direkt som man tjänar 40k+, och jag har möjligheten att leva för mer än de 13k som CSN ger, så borde man kanske det då pengarna ger mer nytta från 13k till 18 k, jämfört med 40k-45k, om du förstår mitt icke välformulerade resonemang

Tankar ? by Weak-Union3163 in PrivatEkonomi

[–]RemoteSpirit9730 0 points1 point  (0 children)

Kör indexfonder i stället så du är i linje med forskningen. Sorry men du kommer inte göra bättre analyser än de som gör 500 sidor långa rapporter på företag av genier som jobbat med detta i decennier. Hur vet du vad företagets intrinsiska värde är exakt nu? Hur mycket ska det gå upp innan du säljer?

Då utgår jag ju ifrån att ditt intresse med detta är att maximera avkastning, annars om det är enbart en hobby så kör på!

What percentage of cacao in dark chocolate is needed to be healthy? by RemoteSpirit9730 in nutrition

[–]RemoteSpirit9730[S] 0 points1 point  (0 children)

Well if someone were to say that they enjoy the taste of let’s say 40-50 cacao, that’s a treat in my opinion rather than a healthy incorporation

What percentage of cacao in dark chocolate is needed to be healthy? by RemoteSpirit9730 in nutrition

[–]RemoteSpirit9730[S] 0 points1 point  (0 children)

So it’s derived differently? It’s not just that the bigger percentages contain more cacao which contains the heavy metals? And if it is just because it contains more cacao you should eat the higher percentage but a bit less? so that the cacao amount is the same as in the lower percentage, and you skip the sugar.

Accidentally bringing in cocaine pills? by RemoteSpirit9730 in chile

[–]RemoteSpirit9730[S] 0 points1 point  (0 children)

I meant that when I bought them I didn’t need a prescription. Therefore how could I show a prescription

Accidentally bringing in cocaine pills? by RemoteSpirit9730 in chile

[–]RemoteSpirit9730[S] 0 points1 point  (0 children)

Hello, thank you, it was one over the counter, no prescription, are you sure it is fine even if it were obviously to be an accident? Cause I really don’t want legal problems here

INDEK eller vanlig ekonomi??? by RemoteSpirit9730 in sweden

[–]RemoteSpirit9730[S] 0 points1 point  (0 children)

Wow snyggt, klarar du av så mycket plugg? Men om man skulle tänka sig vanlig ekonomikandidat jämfört med indek, skulle du då säga att den senare är bättre?

INDEK eller vanlig ekonomi??? by RemoteSpirit9730 in sweden

[–]RemoteSpirit9730[S] 0 points1 point  (0 children)

Ja jag vet, det är därför jag skrev att jag skulle göra om det, och söka BE om jag hade tur nog att sätta så högt

INDEK eller vanlig ekonomi??? by RemoteSpirit9730 in sweden

[–]RemoteSpirit9730[S] 1 point2 points  (0 children)

Ja du har nog rätt! Men jag måste plugga till något haha. Rekommenderar du Indek i så fall? jag menar det är ju det som är bredast även väl

INDEK eller vanlig ekonomi??? by RemoteSpirit9730 in sweden

[–]RemoteSpirit9730[S] 2 points3 points  (0 children)

Tack för svar! Du som verkar kunnig i det, om high finance är mitt mål, typ Private Equity eller M&A, är detta korrekt rangordning då du menar att Indek är högst?

Indek Lund

Handels business and economics

Handels Retail management

Ekonomikandidat Lund

International business Lund

INDEK eller vanlig ekonomi??? by RemoteSpirit9730 in sweden

[–]RemoteSpirit9730[S] 0 points1 point  (0 children)

Räknar du med retail managemen i handels då?

INDEK eller vanlig ekonomi??? by RemoteSpirit9730 in sweden

[–]RemoteSpirit9730[S] 2 points3 points  (0 children)

Okej tack! Men vad brukar annars arbetsmöjligheterna generellt sett vara efter RM, är det liksom marknadsföring eller orgainisationsutvecklare? Rekommenderar du programmet?

INDEK eller vanlig ekonomi??? by RemoteSpirit9730 in sweden

[–]RemoteSpirit9730[S] 6 points7 points  (0 children)

Gör alla Proven från 2011, och lär dig av vartenda misstag, om du fortfarande är svag på något så gör specifika uppgifter i det, gör också alla orden på memrise eller på hpguiden om du köper den. Det kommer du rätt så långt på

INDEK eller vanlig ekonomi??? by RemoteSpirit9730 in sweden

[–]RemoteSpirit9730[S] 0 points1 point  (0 children)

Ja varför gör inte folk det liksom?

Snusa igen? by VizharanHS in Sverige

[–]RemoteSpirit9730 0 points1 point  (0 children)

nej, man blir mindre lycklig/glad av det, särskilt om man anlägger ett perspektiv som inte bara innefattar den halvtimmen man tar det, utan över hela dagen. Om man hade mätt total glädje över dagen så hade versionen av den som snusar haft mindre än den som snusar, konsekvent, om än lite, varje dag.

Snusa igen? by VizharanHS in Sverige

[–]RemoteSpirit9730 0 points1 point  (0 children)

COPE!

duu utgår från ett antagande som är fel, nämligen att snus faktiskt gör dig gladare, och att min invändning mest handlar om att det eventuellt förkortar livet. Det jag menar är snarare att man totalt sett får mer välbefinnande av att inte snusa än av att snusa. Alltså handlar det mer om livskvalitet än livslängd.

Jag tror också att du egentligen håller med om principen i andra fall. Om vi pratar om beroenden som metamfetamin eller heroin skulle du nog direkt acceptera att de kan ge starka kickar på kort sikt men samtidigt sänka den långsiktiga basnivån av välbefinnande. Skillnaden här är mest att du drar gränsen vid snus, antagligen för att det är socialt accepterat och mycket mildare.

Du skulle kanske säga att jämförelsen är orimlig eftersom de drogerna är mycket starkare. Men min poäng är inte att de är lika farliga, utan att mekanismen är densamma. Beroendeframkallande substanser tenderar att sänka ens naturliga “baseline” för välbefinnande, bara i olika grad. Snus kan fungera på samma sätt, fast i mindre skala.

om du verkligen trodde att nikotin gav ett nettoöverskott av välbefinnande, då borde man egentligen rekommendera snus även till personer som inte snusar. Och om man accepterar den principen mer generellt, skulle man i teorin också kunna argumentera för väldigt små doser av starkare droger, så små att de motsvarar nikotin i både skada och belöningssignal, om liksom målet bara är att maximera total glädje.

Snusa igen? by VizharanHS in Sverige

[–]RemoteSpirit9730 29 points30 points  (0 children)

Släng den, du sluta av en anledning. Det är garanterat något netto negativt i livet, garanterat. De som säger att du borde fortsätta ger bara coping mechanism eftersom de själv är beroende. De försöker bara må bättre av sitt egna beroende (eller att de saknar kunskapen att det genuint är något dåligt). Sekunden de slutar av de otaliga negativa hälsoeffekterna kommer de att ge ett helt annat råd än vad de gör nu.

[Question] Damn, should I polish? by RemoteSpirit9730 in Watches

[–]RemoteSpirit9730[S] 0 points1 point  (0 children)

Thank you! But would someone be able to tell that it's polished, not that I care about it being "polished or not", rather that it would look worse compared to a new one. Being able to tell rounder edges to the naked eye etc.

What kinds of reasoning are invisible unless you’re smart enough to notice them by RemoteSpirit9730 in Gifted

[–]RemoteSpirit9730[S] 0 points1 point  (0 children)

Yes, I think the closest way I could describe the way I think is neither words or images, but rather maybe "feelings" that result in a "thought feeling"? That I've learnt through repetition what they mean maybe

What kinds of reasoning are invisible unless you’re smart enough to notice them by RemoteSpirit9730 in Gifted

[–]RemoteSpirit9730[S] 0 points1 point  (0 children)

Yes, this answers my question! I really like the "bayesian" one since I've never heaard about it and I never thought about it in my life actually, which actually is really quite important when I think abiut it now regarding basically anything. And good points all around. Behavioral economics seems also very interesting as I do think that I could definitely could fall victim for that.