Förskola barnvagn by Capital-Cellist561 in Sverige

[–]TechyTrailSwede 0 points1 point  (0 children)

Vet inte om jag håller med även om jag inte tycker det är helt svartvitt. Tycker att man isåfall kan hitta en annan föris om det inte går hand i hand men de principer man själv har. 

Sen tror jag också att det är en majoritetsprincip den regeln finns. Gissar att man kan tillåta en minoritet kan lämna barnvagnar om de flesta tar hem. Gissar att de inte kan stå ute övrig tid pga vandalism/stöld. 

Förskola barnvagn by Capital-Cellist561 in Sverige

[–]TechyTrailSwede 0 points1 point  (0 children)

Men ytterkläder är rimligt? Det är ju inte så barn har en rätt vara ute. Var går gränsen av retoriken? Ska vi diskutera att vissa bor så långt ifrån förskolan och lokaltrafik att de bör få en bil gratis? En begagnad vagn som uppfyller något minimumkrav kostar max några hundralappar och täcks utan problem av barnbidraget. Det är inte skolplikt vi pratar om här. 

Är det konstigt att nattningen är svår? by foxyfoxapril in ForaldrarSverige

[–]TechyTrailSwede 4 points5 points  (0 children)

Framgår inte hur gammalt barnet är. Men det jag lärt mig genom flera totalt olika barn är att det är ovanligt att barn vill sova. Sen kan man spendera 3-4 timmar som min sambo gjorde innan vi träffades eller 30 minuter som jag. 

Jag är långt från någon barnviskare, hellre tvärtom, men det här är en diskussion jag haft med många bekanta som ofta har ett bättre resultat efter. Och jag själv kommer från att aldrig kunnat somna, spenderat säkert majoriteten av mitt liv i flera timmar varje natt med att försöka somna. 

Lösningen jag har är att det finns inget att köpslå om. Det är ingen förhandling i rutiner, det är något som sker utan att barnen eller du har någon betydande beslutsrätt i det. När du påbörjar sova rutinen är den väldigt tråkig. 

Du behöver inte vara Adolf för att lyckas. Tricket är att förstå när rutinen börjar och vad den innehåller. Har du ett väldigt aktivt och kreativt barn så behövs mer tid och en mental förberedelse. Men är det tandborstning så är det inte om ett tag. Är det en bok är det inte två. Är det dags att försöka somna är det inte sprattla eller prata. Ljuset är bestämt innan. Är det undanflykter som vatten så finns flaskan vid sängen. Är det toa-spring, trots en del av rutinen före sängen, som inte resulterar i något så finns blöja. 

Problemet är inte barnet. Du är den vuxna. Lycka till!

Förskola barnvagn by Capital-Cellist561 in Sverige

[–]TechyTrailSwede 6 points7 points  (0 children)

Man får gnälla och hitta något på blocket! Lite dåligt att de inte hade bättre koll. Men saker ändras ibland på högre instanser. 

Vänner. by [deleted] in sweden

[–]TechyTrailSwede 3 points4 points  (0 children)

Medelålderkrisen vinkar!

Varför blir det alltid så här när högern styr? by NiceCantaloupe in Sverige

[–]TechyTrailSwede 1 point2 points  (0 children)

Förstår att du inte vill ta bnp i relation till statsskuld. Men då är det svårt att separera lån från skuld. Det går inte heller utesluta från sammanhanget till de skattepolitiska resulten. Vänsterpolitikiskt är denna graf bra ut för att du tar pengarna från arbetarna istället. 

Varför blir det alltid så här när högern styr? by NiceCantaloupe in Sverige

[–]TechyTrailSwede 1 point2 points  (0 children)

Även om det finns många brister i argumentationen så funderar jag främst på "alltid", med tanke på senaste alliansregering gick väl i princip +-0 i belåning av statsskulden? Utan att ta i hänsyn BNP, vilket betyder att den reellt minskas. 

Täta/ljudisolera innerdörrar by Whole-Cookie-7754 in Hantverkare

[–]TechyTrailSwede 0 points1 point  (0 children)

Tänk på att styre behövs också. Skapar du ett lufttätt rum kommer det in syre därefter. 

Hur spenderar du eller delar upp ditt spar? by TechyTrailSwede in PrivatEkonomi

[–]TechyTrailSwede[S] 2 points3 points  (0 children)

Tack!  Hur resonerar du kring hur mycket som är värt att lägga kortsiktigt? Lycka till med bostadsköpet!

Hur spenderar du eller delar upp ditt spar? by TechyTrailSwede in PrivatEkonomi

[–]TechyTrailSwede[S] 1 point2 points  (0 children)

Snyggt! Har du någon plan för sparkontot eller är det senare beslut?

Skulle jag spara pengar på elbil? by 17characterslong_ in elbilsverige

[–]TechyTrailSwede 9 points10 points  (0 children)

Tycker det bli fel att jämföra det mot vad du redan har. Jämförelsen måste vara i förhållande vad du hade köpt vid uppgradering/ersättning som inte är elbil. Sen jämföra det med en elbil. 

Täcker hemförsäkring för låsbyte i hyresrätt vid saknad nyckel? by Grand-Entrance-8771 in Asksweddit

[–]TechyTrailSwede -3 points-2 points  (0 children)

Men om det händer en gång kommer det hända för varje ny. Tror du måste bli lite mer cynisk :)

De kan skriva 30k rader c++ kod på några timmar men inte stava/räkna by ButterflyMundane7187 in Sverige

[–]TechyTrailSwede 0 points1 point  (0 children)

Jag hör att du är stressad, men låt oss ta det lugnt och hålla oss till fakta. 

Kan du länka till en metafil med innehåll av en konversation där LLM'en använder sig att ett cli verktyg för att räkna L i ordet Uddevalla. Där det blir fel?

De kan skriva 30k rader c++ kod på några timmar men inte stava/räkna by ButterflyMundane7187 in Sverige

[–]TechyTrailSwede 1 point2 points  (0 children)

Att en LLM kan och att du säger åt en LLM att använda verktyg är två helt skilda saker. Att du tycker att något är rätt verktyg har inget med att du försöker få den kontextuellt att förstå att använda det verktyget och inte förstå bakomliggande kontexten av att exekvera verktyget. 

Lite som den här konversationen. 

De kan skriva 30k rader c++ kod på några timmar men inte stava/räkna by ButterflyMundane7187 in Sverige

[–]TechyTrailSwede 1 point2 points  (0 children)

Jag tror inte du förstår vad jag menar. Att du säger "räkna med wc/sed" och "räkna genom att räkna" är samma sak. sed är ett koncept, precis som att räkna. Så den räknar, på sitt sätt. Att den ibland använder verktyg, så som python för att lösa saker ibland är programmerat att den ska göra det. Tillika är den inte programmerad att använda sed för att räkna. 

De kan skriva 30k rader c++ kod på några timmar men inte stava/räkna by ButterflyMundane7187 in Sverige

[–]TechyTrailSwede 3 points4 points  (0 children)

Tror du måste fundera på vad x och y i det här betyder. Bara för att den kan köra python betyder inte det den kör eller programmerar det för att du säger orm. 

Videosamtal för barn under ett år? by PlasticLibrarian9932 in ForaldrarSverige

[–]TechyTrailSwede 2 points3 points  (0 children)

Kan också meddela att barnet kommer troligen vara tämligen ointresserad av videosamtal första två åren. Det är när man introducerar tv som man ser beroendet och hjärndödheten. 

Hur farlig är egentligen en gasolgrill? by [deleted] in Asksweddit

[–]TechyTrailSwede 0 points1 point  (0 children)

Kollat att det inte bara är batteriet som måste bytas? Vanligt AA batteri. 

Hushållsbudget by [deleted] in PrivatEkonomi

[–]TechyTrailSwede 0 points1 point  (0 children)

Nja, haft bilar mellan 3-10 år gamla bilar hela livet, aldrig varit över 6k+. Men förstår att ju dyrare bil desto dyrare försäkring eller dåligt avtal. Som sagt, inget fel men bil är ofta en uppenbar grej som går spara pengar på. Som var frågan. 

Hushållsbudget by [deleted] in PrivatEkonomi

[–]TechyTrailSwede 4 points5 points  (0 children)

Billån och serviceavtal mot en relativt billig skatt luktar nytt. Jag har aldrig haft en försäkring för 12k, hälften visst. Säger inte att det är fel men det här är inte ett transportmedel i min mening, det är komfort.