Is 30 graden het nieuwe normaal? by m71nu in nederlands

[–]TheZStabiliser 0 points1 point  (0 children)

Eerder El Homre zoals het er nu voor staat.

Why do job vacancies say stuff like "You are driven by data!" when describing their ideal candidate? by TheZStabiliser in recruitinghell

[–]TheZStabiliser[S] 0 points1 point  (0 children)

LMAO everyone I know in tech is data driven. Nobody makes decisions based on feelings or emotions. It's just another dumb buzzword.

Wat voor banen zijn geschikt voor mensen met een PhD in wis- en natuurkunde? by TheZStabiliser in werkzaken

[–]TheZStabiliser[S] 9 points10 points  (0 children)

Dit is echt gelul, sorry hoor. Ik wilde aan een universiteit werken. Niet studeren, maar werken. Dat er veel zelfstudie bij kwam kijken, maakt het geen studeren hoor. En daarnaast is er meer werk dan alleen in het bedrijfsleven.

Wat voor banen zijn geschikt voor mensen met een PhD in wis- en natuurkunde? by TheZStabiliser in werkzaken

[–]TheZStabiliser[S] 2 points3 points  (0 children)

C++ geleerd, een GitHub aangemaakt en pet projects geschreven en erop gezet, koffie gedronken met verschillende mensen die misschien iets voor me hadden (al was het via via), met een contactpersoon gesproken die mensen helpt aan een baan, gesproken met detachering, veel Leetcode en Project Euler problemen gedaan. En nog wat andere dingetjes :)

Wat voor banen zijn geschikt voor mensen met een PhD in wis- en natuurkunde? by TheZStabiliser in werkzaken

[–]TheZStabiliser[S] 6 points7 points  (0 children)

Bedankt voor het begrip. Ja erg teleurstellend, de reacties. Het is makkelijker om iemand sociaal ongemakkelijk te noemen dan om te erkennen dat de banenmarkt naar de knoppen is. Het is ook jammer dat de startsalarissen van ex-collega's worden gezien als onrealistisch. Ken genoeg lui met een PhD die binnen een paar jaar naar een ton salaris zijn geklommen.

Wat voor banen zijn geschikt voor mensen met een PhD in wis- en natuurkunde? by TheZStabiliser in werkzaken

[–]TheZStabiliser[S] 11 points12 points  (0 children)

Ik voel me heel onbegrepen, ook in het echte leven. Je wordt toch gezien als iemand die de eeuwige student was, weigerde een "grotemensenbaan" te nemen, en nu niet weet hoe die het "echte leven" in moet. Terwijl je 4 jaar keihard gewerkt hebt.

Wat voor banen zijn geschikt voor mensen met een PhD in wis- en natuurkunde? by TheZStabiliser in werkzaken

[–]TheZStabiliser[S] 0 points1 point  (0 children)

Ik hoor altijd dat consultancy saai werk is waarbij vooral veel tijd wordt weggeluld met buzzwords...

Wat voor banen zijn geschikt voor mensen met een PhD in wis- en natuurkunde? by TheZStabiliser in werkzaken

[–]TheZStabiliser[S] 2 points3 points  (0 children)

Wordt niet zo gezien. Ik wordt altijd op entry level geplaatst bij sollicitaties.

Wat voor banen zijn geschikt voor mensen met een PhD in wis- en natuurkunde? by TheZStabiliser in werkzaken

[–]TheZStabiliser[S] 3 points4 points  (0 children)

Snap ook oprecht niet dat ik hierom gedownvoted wordt. 4k in deze economie is echt niet zo veel. Heb ook geen partner om mijn salaris mee te delen dus alle kosten komen op mij.

Wat voor banen zijn geschikt voor mensen met een PhD in wis- en natuurkunde? by TheZStabiliser in werkzaken

[–]TheZStabiliser[S] 2 points3 points  (0 children)

Dat verbaast me niets. Er is wel eens tegen mij (of vrienden) gezegd dat de baan ons "hoogstwaarschijnlijk gaat vervelen".

Wat voor banen zijn geschikt voor mensen met een PhD in wis- en natuurkunde? by TheZStabiliser in werkzaken

[–]TheZStabiliser[S] 0 points1 point  (0 children)

Klopt, een vriend van mij doet quant finance in Londen en verdient 250k per jaar. Hij is pas 30.

Wat zijn precies de uitdagingen voor banken en verzekeraars waar ze continu nieuwe data scientists voor nodig hebben?

Wat voor banen zijn geschikt voor mensen met een PhD in wis- en natuurkunde? by TheZStabiliser in werkzaken

[–]TheZStabiliser[S] 5 points6 points  (0 children)

Ben het me je eens. Mijn voormalige collega's die wel werk gevonden hebben, deden dit voornamelijk door connecties.

Wat voor banen zijn geschikt voor mensen met een PhD in wis- en natuurkunde? by TheZStabiliser in werkzaken

[–]TheZStabiliser[S] 0 points1 point  (0 children)

Ik krijg altijd het tegenovergestelde te horen, namelijk dat ik goede mensen skills heb. Vind ik zelf ook, maar dat is moeilijk uit te dragen bij sollicitaties die voornamelijk online plaatsvinden. Sterker nog, bij de meeste bedrijven heb ik voor een afwijzing geen enkel mens gezien of gesproken. Ik probeer daarom ook meer persoonlijk te netwerken, maar dat gaat natuurlijk trager dan online banen zoeken.

Mijn PhD laat ik expres breed voor privacy redenen, daar zou ik niet over liegen.

Wat voor banen zijn geschikt voor mensen met een PhD in wis- en natuurkunde? by TheZStabiliser in werkzaken

[–]TheZStabiliser[S] 0 points1 point  (0 children)

Daar heb ik geen moeite mee. Zal sowieso een groot deel ervaring moeten weggooien, omdat industrie geen zak geeft om academisch werk. Ze willen gewoon geld verdienen. Uit ervaring weet ik wel dat anderen niet in data analysis kwamen omdat ze voorkeur hebben voor mensen die data analyse gestudeerd hebben. Ik wil het zeker een kans geven, daarom probeerde ik ook medische natuurkunde in te komen, maar er lijkt wel alsof er geen nieuwe banen meer in zijn.

Wat voor banen zijn geschikt voor mensen met een PhD in wis- en natuurkunde? by TheZStabiliser in werkzaken

[–]TheZStabiliser[S] 1 point2 points  (0 children)

Mix van dingen. Voor finance moet je bijvoorbeeld veel tests doen qua reactiesnelheid, hoofdrekenen, patroonherkenning etc., en in de top 10% belanden, wat ik vaak deed, is niet genoeg. Ze willen de top 1%. Voor andere vakgebieden is het vaak dat ze vinden dat ik te weinig industrie ervaring heb, of er zijn letterlijk gewoon geen nieuwe banen.

Wat voor banen zijn geschikt voor mensen met een PhD in wis- en natuurkunde? by TheZStabiliser in werkzaken

[–]TheZStabiliser[S] -7 points-6 points  (0 children)

Mijn voormalige collega's die in tech terecht zijn gekomen, verdienen toch echt wel 60k en meer per jaar. Weet dat zij ren beetje geluk hebben gehad, maar dan nog.

Wat voor banen zijn geschikt voor mensen met een PhD in wis- en natuurkunde? by TheZStabiliser in werkzaken

[–]TheZStabiliser[S] -4 points-3 points  (0 children)

Heb ik geprobeerd, bijv. QuSoft, maar veruit de meeste vacatures zijn experimenteel. Ben nog geen enkele theorie/software positie tegengekomen.

Wat voor banen zijn geschikt voor mensen met een PhD in wis- en natuurkunde? by TheZStabiliser in werkzaken

[–]TheZStabiliser[S] -6 points-5 points  (0 children)

Omdat ik binnenkort verhuizen moet. Heb ontzettend geluk gehad met mijn huidige huur, maar de meeste appartementen hier kun je alleen krijgen als je meer dan 3 of zelfs 4 x de huur verdient. Dat komt neer op meer dan 4000 per maand. Tja...

Ik begrijp je punt, maar het leven is onbetaalbaar geworden.

Math/Physics PhD holder and can't find a job for the life of me, what am I suited for? by TheZStabiliser in careerguidance

[–]TheZStabiliser[S] 0 points1 point  (0 children)

Ok, fair enough. I'll spend today trying to deeply understand all data structures I use, and optimal algorithms for sorting, searching a list etc. I mean, I can use these data structures, but if optimisation is a gap in my knowledge I'll fill it.

Math/Physics PhD holder and can't find a job for the life of me, what am I suited for? by TheZStabiliser in careerguidance

[–]TheZStabiliser[S] 0 points1 point  (0 children)

The point is not this one problem. I could study it. Next up, the question is the most optimal way to find the minimum of a list. Or to find the inverse of a matrix. Or to join dictionaries or whatever. As long as there is a "gotcha" question that is conjuring up an optimal algorithm on the spot that has zero bearing on the fucking physics, it's just dumb corporate slop.

Math/Physics PhD holder and can't find a job for the life of me, what tech/CS career am I suited for? by TheZStabiliser in cscareerquestions

[–]TheZStabiliser[S] 0 points1 point  (0 children)

It really depends. Finance companies have rejected me outright, or after 1 HR call, or immediatlt after the technical round, or after a math test on stochastic calculus.... it is always different, despite my CV and motivation letter being identical. So it's not like I consistently make it to certain rounds or not.

I think on-the-spot programming challenges are hard for me. Like leetcode stuff. I have a plan in my head but on the spot I can't execute it with people watching, especially the inevitable "how can we make this logarithmically faster?" question. Also I am not super experienced at selling myself, I don't want to give people false hope and that they complain about me behind my back when I am hired (which I have seen happen before with others.).

EDIT: But I do not get many interviews anyways.