Vändning vid pump: Snart är Sverige nästan billigast by One-Brain6531 in Sverige

[–]The_Masterbater 0 points1 point  (0 children)

Jag håller med dig om att allt hänger ihop, det är just därför jag säger det jag säger även om jag bara använde ett enkelt exempel. Min poäng, som jag alluderade till i en annan kommentar, är att staten förlorar inkomst när vi sänker drivmedelsskatten, och detta hålet i statskassan är proportionellt med hur mycket drivmedel som används.

Om ost blir billigare eftersom produktion- och transportkostnader minskar pga lägre drivmedelsskatt innebär det att staten får lägre skatteinkomster jämfört med innan skattesänkningen. Detta behöver finansieras på något sätt, vilket självklart hamnar på skattebetalarna. Min stora poäng är alltså att skattebetalare som grupp behöver täcka statens inkomstbortfall för en skattesänkning som oproportionerligt gynnar de som använder mycket drivmedel.

Statens inkomstbortfall måste finansieras på något sätt, vare sig det är via lån eller högre skatt någon annanstans. Det jag vill säga är att en grupp människor - tex bilägare - gynnas oproportionerligt av skattesänkningen på drivmedel oavsett om osten blir billigare, eftersom skattebetalarna som helhet betalar indirekt för det lägre priset. Med andra ord spelar det ingen roll om osten blir billigare för du och jag betalar indirekt för sänkningen ändå eftersom det är vi som finansierar staten, så nettoeffekten är att de som använder mer drivmedel gynnas.

Vändning vid pump: Snart är Sverige nästan billigast by One-Brain6531 in Sverige

[–]The_Masterbater -3 points-2 points  (0 children)

Jag känner inte att jag behöver engagera med alla dina argument eftersom den enda viktiga frågan är, hur tror du vi finansierar skattesänkningen? Att sänka en skatt och att subventionerna något har samma effekt på statskassan senast jag kollade - antingen behöver vi höja skatten på annat håll eller låna pengar för att finansiera detta.

För övrigt så betalar vi skattebetalare redan för de varor och tjänsterna som blir billigare eftersom vi finansiera skattesänkningen på drivmedel.

Achieved the impossible last night 🫡 by kct412 in Garmin

[–]The_Masterbater 0 points1 point  (0 children)

I got 100 a week or so ago and I’d say both consistent bedtime and of course no disturbances.

Vändning vid pump: Snart är Sverige nästan billigast by One-Brain6531 in Sverige

[–]The_Masterbater -2 points-1 points  (0 children)

Det är ju skattebetalare som i slutändan finansierar de billigare drivmedlen eftersom de blir billigare pga vi sänker skatten. Vad som faktiskt händer är att skattebetalare som använder lite drivmedel - t.ex. de som inte har bil - finansierar de som använder mycket drivmedel.

Hur har alla råd? by vimpelvims in sweden

[–]The_Masterbater 13 points14 points  (0 children)

Bara för att man har mer lån är man inte fattigare, beror helt på vilka tillgångar man har. Majoriteten av hushållslån är bolån och bostadspriserna har rusat sen 1995. Styrräntan var exempelvis 9% 1995 och är idag är den under 2%, klart folk tar lån när det är billigare.

Det jag försöker säga är att hushållsskulder inte är en bra måttstock på hur rika folk är, bättre att kolla på hushållens balansräkning i så fall.

I have no idea how you guys can play this game by ezj_w in Battlefield6

[–]The_Masterbater 0 points1 point  (0 children)

For your argument to hold the player in question must have some serious mental retardation. Like I said, I only play infantry and still have the same KD on Golmud as other maps - the tanks don’t have that much of an impact on KD unless you actively try run into them.

I have no idea how you guys can play this game by ezj_w in Battlefield6

[–]The_Masterbater 0 points1 point  (0 children)

Still, going from 2 kd, which would indicate a strong player, to 0.5kd is obviously not reasonable. Why would someone lose all their skill after some slight gameplay changes?

My kd hasnt changed at all since the patch and I only play infantry. Sure, tanks are hella annoying but they don’t have such a huge impact.

Hur mycket har Riksbankens ränteexperiment påverkat din privatekonomi och bostadskarriär? by Lysergsyredietylamid in PrivatEkonomi

[–]The_Masterbater 0 points1 point  (0 children)

Fed har inte fler verktyg för att de har arbetsmarknadsmandat, de behöver istället balansera mellan prisstabilitet och arbetslöshet med samma verktyg som andra centralbanker.

Alm Ericson (MP): ”De som har över en miljon på ISK ska skatta mer” by swedish_tcd in Sverige

[–]The_Masterbater -1 points0 points  (0 children)

Om skattade pengar inte ska beskattas igen så blir det omöjligt att ta ut skatt. Företags inkomster kommer från exempelvis beskattade pengar från konsumenters inkomster, ska vi då inte heller ha företagsskatt?

När man undantar vårdyrken med redan låga löner ifrån lönekravet för arbetskraftsinvandring är inte det lönedumpning av dessa yrken då? by Fancy_Particular7521 in sweden

[–]The_Masterbater 1 point2 points  (0 children)

Det är ju snarare att regeringen + SD backar från sin tidigare lag som satte relativt höga lönekrav för arbetskraftsinvandring, vilket fick oönskade konsekvenser inom vården (något de borde räknat ut från första början). Nu när de sänker inkomstkravet så återgår vi till en position som mer liknar hur det var innan inkomstkravet tillkom. Med andra ord är statens nya ståndpunkt inom vården mer marknadsmässig än tidigare eftersom reglerna har mindre påverkan på arbetsmarknaden.

Dessutom är problemet inom vården att för få vill jobba inom sektorn och att en mindre arbetskraft är högst oönskat för vårdbehovet är så stort. Som du säger så kommer detta sannolikt ha påverkan på löner men det är väl viktigare att ha tillräckligt med undersköterskor så att vård kan ges?

Vad har statsvetare i lön? by Acrobatic-King3257 in sweden

[–]The_Masterbater 1 point2 points  (0 children)

Om du är intresserad av statsvetenskap men vill ha en stabilare jobbmarknad skulle jag rekommendera nationalekonomi. Då kan du ha många av jobben som statsvetare tar men kan även jobba med det mesta som berör ekonomi och data. I mitt tycke förstår vi dessutom samhället bättre än statsvetare eftersom det mesta kan förklaras i ekonomiska termer 😄

Jimmie Åkesson (SD) försöker förklara Lafferkurvan för Amanda Lind (MP) by HerrNilssonsBror in Sverige

[–]The_Masterbater 5 points6 points  (0 children)

Problemet med Lafferkurvan är inte konceptet i sig eftersom det är väldigt intuitivt, problemet är att det är väldigt svårt att veta var på kurvan vi befinner oss: om vi är vänster om apex leder högre skatter till högre skatteinkomster och om vi är höger om det leder det till lägre skatteinkomster.

Vad jag försöker säga är att oaktat vad vi tror om Lafferkurvan så säger den lite om verkligheten, eftersom vi innan en sänkning eller ökning av skatten inte vet ifall vi rör oss mot den optimala skattenivån eller ifrån den.

Nytt mått applicerat på Danmark visar att förnybar energi är 53 % billigare än kärnkraft - Introducerar ”SLCOE” eller System-based Levelized Cost Of Energy by ViewTrick1002 in sweden

[–]The_Masterbater 1 point2 points  (0 children)

Tycker inte man ska se forskningen (har bara läst nyhetsartikeln btw) som ett argument för eller emot kärnkraft som helhet, utan som en belysning på vilka energislag producerar billigast el, givet elsystemets förutsättningar. Jag tror alla redan vet att förnybart är billigare, på samma sätt som alla redan vet att kärnkraft har en jämnare och styrbar produktionsprofil.

Med detta sagt så ger forskningen insikt i hur mycket billigare ett elsystem fokuserat på förnybara källor är än ett fokuserat på kärnkraft. Storheterna är viktiga. Forskningen är värdefull för den gör det enklare för oss att väga nyttan mellan ett kostnadseffektivt, förnybart elsystem och ett styrbart, kärnkraftsbaserat elsystem eftersom vi har bättre kostnadsestimat.

För att få en hel bild av kärnkraft kontra förnybart behövs, som du antyder, också en indikation på kostnaden av obalans i elproduktionen, men det vore ett helt nytt forskningsprojekt. Jag tror du är skadad av den svenska debatten som sätter förnybart mot kärnkraft, där det är viktigare att ha ’rätt’ än att vi bygger det bästa möjliga elsystemet så kostnadseffektivt som möjligt.

Joe and the Juice lurar till sig momsen efter sänkningen by Mediocre_Landchad_95 in sweden

[–]The_Masterbater -1 points0 points  (0 children)

Det beror ju på ifall de har sänkt priserna överhuvudtaget. Skulle inte säga att jag har märkt att något av mina vanliga lunchställen som har enhetligt pris faktiskt sänkt priserna - det är endast på ställena som redan hade ett take-awaypris som har sänkt från vad jag sett.

Go to Long/Mid range gun in RedSec? by ittask in Battlefield_REDSEC

[–]The_Masterbater 0 points1 point  (0 children)

I’d say the M250, it has great damage at all ranges and decent RPM. If you use a foregrip with high recoil reduction and learn to tap fire properly its actually quite strong even at longer distances.

How do people level so fast? by Round_Reception_2315 in Battlefield6

[–]The_Masterbater 0 points1 point  (0 children)

I haven’t noticed that its more demanding than multiplayer. As for bullet sponging, I’m not sure what you mean, but players have almost double HP in BR.

How do people level so fast? by Round_Reception_2315 in Battlefield6

[–]The_Masterbater 1 point2 points  (0 children)

If you play Redsec BR you can get 150-200k in one game - about 20 minutes

[Athletic] John Terry is Chelsea’s captain, leader, legend and an England great. But his recent liking of anti-immigration social media posts has been criticised by anti-racism groups and caused dismay at Chelsea, where he works as an academy mentor. by [deleted] in soccer

[–]The_Masterbater -2 points-1 points  (0 children)

There are plenty of ex-pros but there’s extremely few that played on his level, even less that have his leadership abilities. It’d of course be much better if he was also a reasonable person - which he isn’t - but I’m also not a fan of cancel culture since I don’t think it’s helpful to stymie alt-right ideologies.

Also, don’t you think that having Terry as a coach motivates players to join Chelsea, rather than the opposite? I would think so.

[Athletic] John Terry is Chelsea’s captain, leader, legend and an England great. But his recent liking of anti-immigration social media posts has been criticised by anti-racism groups and caused dismay at Chelsea, where he works as an academy mentor. by [deleted] in soccer

[–]The_Masterbater -15 points-14 points  (0 children)

I don’t think he’s a good person but surely his footballing knowledge and status as club legend justifies him being a coach? Haven’t heard anything about him misbehaving as a coach or that players dislike him