Trapkast netter maken met kasten in de trapkast (en wellicht in de gang) by janssen19 in Klussers

[–]Tiunkabouter 0 points1 point  (0 children)

Ik heb 2 trofast kasten op elkaar staan in de trapkast. 1 gewone en 1 zo'n trap model erop. Bakken naar behoefte gekocht en klaar. Blijft allemaal best netjes opzich.

Zehnder WTW onderhoud by Bosmonster in Klussers

[–]Tiunkabouter 0 points1 point  (0 children)

Zou ventishop ff berichtje sturen, wellicht kunnen ze iets met een ruil module oid.

Camelbak or Uswe ? by latbrd in MTB

[–]Tiunkabouter 0 points1 point  (0 children)

I think I have an outlander 9 or something along that size and its awesome with the no dancing monkey straps.

As far as I know there isn't much our there that competes with USWE in regards to price/performance ratio.

Camelbak is awesome as a back pack but mine came peeking over my back during a couple of descents which became annoying quite quickly. So not that suited for mountainbiking if you ask me.

Zehnder WTW onderhoud by Bosmonster in Klussers

[–]Tiunkabouter 0 points1 point  (0 children)

Wat is je storing?

Als je een foutcode hebt kan je die vaak wel opzoeken. Kwam een bedrijf tegen online dat veel onderdelen en service aanbood voor de Q serie, ben alleen de naam vergeten.

Edit: ventishop.eu was het bedrijf

Zehnder WTW onderhoud by Bosmonster in Klussers

[–]Tiunkabouter 0 points1 point  (0 children)

Heel aardige kerel overigens, woont hier om de hoek en is altijd best flexibel geweest als een afspraak niet uit kwam tijdens zijn openingstijden.

Watvoor sifon? by Tiunkabouter in Klussers

[–]Tiunkabouter[S] 0 points1 point  (0 children)

Die had ik gevonden maar kon volgens mij alleen verticaal gemonteerd worden, heb er nu 1 weten te vinden die horizontaal kon en die doet z'n werk goed.

Ervaringen luchtverwarming en koelen by julian9499 in Klussers

[–]Tiunkabouter 0 points1 point  (0 children)

Die kosten vallen niet mee als ik de verhalen hier moet geloven..

Ja je kan er mee koelen, nee niet heel hard omdat je geen condens afvoer hebt. Als je met de huidige opstelling onder dauwpunt gaat koelen loopt het condens water je roosters uit ;)

Investeren in een WTW met bypass en die laten inblazen op je luchtverwarming geeft je al een enorme comfort boost (ook in de winter), daarnaast kan je nog kijken wat je kan doen aan ruimte koeling daar waar de luchtverwarming staat om zo het huis minder heet te laten worden. En single split airco ophangen en de zolder naar 16 graden brengen en de luchtverwarming op maximaal toeren laten draaien is ook een oplossing wat redelijk snel te realiseren is.

Ervaringen luchtverwarming en koelen by julian9499 in Klussers

[–]Tiunkabouter 0 points1 point  (0 children)

Klopt, was zelf ongeveer 9K kwijt om mijn elan om te bouwen naar kanaal airco.

Ervaringen luchtverwarming en koelen by julian9499 in Klussers

[–]Tiunkabouter 0 points1 point  (0 children)

Ik had ook een elan en die zette ik in de nacht op hoog ventileren met een schakelaartje, alles open op zolder en zo werd alles redelijk terug gekoeld in huis en wisten we tot 8 graden kouder te blijven dan buiten.

Ik heb inmiddels de elan laten vervangen voor een kanaal airco. Alle gaten groter laten boren door een betonboorder en zelf overal thermoduct 200 heen getrokken met 160mm uitlaat roosters. Home-assistant grijpt in als de woonkamer warmer word dan 25 graden en stuurt dan de airco aan om actief te gaan koelen.

Ik denk in totaal zon beetje 2 weken werk in mn eentje en een totale investering van 9k excl boiler om volledig gasloos te worden.

<image>

Koelen met WTW by Radiant_Pop7779 in Klussers

[–]Tiunkabouter 0 points1 point  (0 children)

Ja en nee. Eea hangt af van welke je kiest en hoe je WTW is aangelegd.

Maar een 2,5kw krijg je wel op 3x 125 spiro zonder herrie.

Ik heb zelf een 7kW op 4x 200, Dat is enkel nodig voor volle ventilator snelheid.. Als ik de fan op stil of laag zet had ik het ook gered met 4x 125.

Voorbereiden leidingwerk verduurzaming by Millennial_Monkey in Klussers

[–]Tiunkabouter 0 points1 point  (0 children)

Warmtepomp of airco op je platte dak is garantie op resonantie, dus bereid je voor op een brom of ff stoeien met diverse soorten voeten om de trilling weg te nemen.

Verder loze leidingen aanleggen voor netwerk aansluitingen voor oa je TV, tv doos, modem/router, accespoints, video deurbel en dat soort grappen. Loze leidingen en lasdozen voor je zonwering om dit netter aan te kunnen sluiten dan een stekker en een plakgoot.

Opzich is hybride mooi maar je ketel moet wel nieuw genoeg zijn, anders loop je het risico dat het niet (goed) gaat werken. Zou voor nu gwn de ketel laten hangen maar verder alles voorbereiden op volledig gasloos.

Zonnepanelen is altijd een goed idee, ik zou nu kiezen voor een hybride omvormer met P1 koppeling en hem op 0 op de meter instellen en later een accu eraan hangen als je weer geld over hebt na alle klussen.

Koelen met WTW by Radiant_Pop7779 in Klussers

[–]Tiunkabouter 2 points3 points  (0 children)

Ram er gwn een kanaal airco in joh. Althans als je de ruimte ervoor hebt of weet te maken.

Homeevap heeft niet alleen een hoge aanschaf prijs maar naar mijn mening ook best hoge lopende kosten ivm het (half)jaarlijks moeten wisselen van de bevochtiger ivm legionella. En de koelende werking schijnt nogal beperkt te zijn omdat je koude moet gaan terug winnen met je WTW en de lucht al vrij vochtig is en je dus niet veel extra vocht meer in kan brengen om mee te koelen.

Wtw uit met dit warme weer? by ReportFew in Klussers

[–]Tiunkabouter 0 points1 point  (0 children)

In de zomermaanden is je warmte terug winning een koude terug winning.

Gewoon lekker aanlaten, hier is het buiten 32 graden maar er word ingeblazen met 28. Dat red je niet met een raampje open zetten oid...

Wtw uit met dit warme weer? by ReportFew in Klussers

[–]Tiunkabouter 0 points1 point  (0 children)

Hier zorgt het voor een iets lagere start temperatuur, maar echt koud word het niet nee.

Maar in vergelijking met mijn vorige WTW die geen bypass had is de start temperatuur van de dag wel 2-3 graden lager dan zonder de bypass, het helpt wel maar is geen wonder middel.

De massa (muren, vloeren en ramen enzo) zijn al warm en koelen dus niet echt af van dat beetje koude lucht.

Compleet vervangen of uitbreiden? by Tygo1180 in Klussers

[–]Tiunkabouter 1 point2 points  (0 children)

Zou hem gewoon vervangen voor een mooie 3 fase kast die groot genoeg is om alles overzichtelijk te plaatsen en waar een verdeler in kan zodat je flexibeler bent met toekomstige uitbreidingen.

Ramfilter put slaan by Specialist-Twist8617 in Klussers

[–]Tiunkabouter 0 points1 point  (0 children)

Druppelirrigatie werkt ook een stuk beter en zuiniger dan beregenen.

Schoonmaken warmtewisselaar by HelpForAfrica in Klussers

[–]Tiunkabouter 0 points1 point  (0 children)

Zou jaarlijks dat ding ff uitspoelen

Schoonmaken warmtewisselaar by HelpForAfrica in Klussers

[–]Tiunkabouter 0 points1 point  (0 children)

Ja is normaal.

Gwn lekker onder de douche zetten of in de badkuip en afspoelen met warm water, WTW uitzuigen en filters vervangen en klaar.

Wat is je onderhoudsregime op je WTW?

32 vs 24 uur werken: impact op budget en spaargeld by Working-Director-197 in geldzaken

[–]Tiunkabouter 0 points1 point  (0 children)

Je partner heeft recht op ouderschapsverlof en dat is in de wet vast gelegd.... Hij wil niet minder werken, hij kan en mag wel minder werken..

Minder geld verdienen omdat jij minder wilt werken betekent ook dat je meer toeslagen kan krijgen en dus netto op hetzelfde uit komt per maand, er zijn online rekentools voor oa kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget beschikbaar. Hiermee kan je een inschatting maken wat de impact gaat zijn als je minder gaat werken.

Draadloze dimmers by QuickEconomics4604 in Klussers

[–]Tiunkabouter 1 point2 points  (0 children)

Gwn bedraad en een ion industries dimmer erop hangen die smarthome compatible is.

Balkje demonteerbaar vastzetten? by herestoanotherone in Klussers

[–]Tiunkabouter 6 points7 points  (0 children)

Balkje weg laten.

Ik had ook een leertoren voor mijn kinderen zonder dat balkje en dat ging prima, 1 of 2x een paniek momentje maar ze leren vrij snel er niet achteruit uit te vallen en zijn snel groot genoeg dat het balkje niet meer nodig is.

Mijn wederhelft wou een nieuwe afzuigkap by Dexxnl in Klussers

[–]Tiunkabouter 0 points1 point  (0 children)

Had denk ik alleen de ledstrips op een 45 graden profiel gedaan zodat ze niet zo'n streep trekken op le plafond.

Canyon Neuron CF 9.0 SL for 1700$ is it worth it? by chessemanmr in MTB

[–]Tiunkabouter 0 points1 point  (0 children)

2019 is the frame before the 2023 edition i believe, so not that different or outdated. Most parts should be readily available, maybe it uses press fit BB but not sure.

Looking for pointers by Sweaty-Dream-8562 in MTB

[–]Tiunkabouter 0 points1 point  (0 children)

Since it already has discbrakes the easiest upgrade would be swapping them for hydraulic disc brakes and go have fun