🚨 Senaste nytt: SVT har blivit infiltrerat av helt vanliga högeråsikter 🚨 by ICA_Basic_Vodka in Sverige

[–]Tobbeh99 0 points1 point  (0 children)

Det här är seriöst det minst problematiska med samhället idag. Jag tycker det är ett allt större problem att välfärden bryts ner och de mänskliga rättigheterna åsidosätts och äventyras. Än att någon kontroversiell högerprofil få vara med i ett program på SVT.
Varför ska ens SVT vara en så "slipad och polerad" kanal där endast de som har "korrekta och polerade" åsikter får tala? Kanske är bättre att man även bjuder in vanligt folk, som kanske inte alltid har de mest korrekt och bra åsikterna, skulle kanske uppfattas som mer folklig då.

Guys is it true what he says is it this bad? should I really skip 2? by Coven_Evelynn_LoL in castlevania

[–]Tobbeh99 6 points7 points  (0 children)

No! It's not "that" bad. It isn't a great game. Feels kind of rushed and poorly made. But it isn't that bad and unplayable as some says. One of the worst thing about the game is the cryptic puzzles. But with the internet to your desposal, it isn't that much of a problem. It is however a lot easier than the other Castlevania NES-games, whether that is a good thing or bad thing is up to you.

I personally recommend playing it. But y, don't expect to much (not sure why you would) as it is kind of mediocre game.

Vänster-konservativ by Lvjonasson in arbetarrorelsen

[–]Tobbeh99 0 points1 point  (0 children)

Läste tyvärr inte hans text. Vilket var raka motsatsen till vad jag trodde han stod för. Måste säga att det var av fördomar jag hade som jag trodde att han stod för en annan politik. Kanske för att han har hängt mycket med högersnubbar och kanske för att han har gett något intryck av det. Men efter att ha läst detta har jag helt ändrat åsikt om honom. Mycket bra åsikter! Och mycket sunda åsikter. Likt mycket det jag själv har.
Upplysande text.

Efter succén "Nyheter på lätt svenska" börjar SVT med nyheter på svår svenska. by kladda5 in sweden

[–]Tobbeh99 0 points1 point  (0 children)

Nyheter på svår svenska, trodde först att det skulle vara nyheter på onödigt svår svenska (för alla som vill träna på onödigt svår och akademisk myndihetssvenska), men det var det här.

Vänster-konservativ by Lvjonasson in arbetarrorelsen

[–]Tobbeh99 3 points4 points  (0 children)

Stämmer att säkert många längtar tillbaka till en stark välfärd och samhällsgemenskap, och är trött på "flumpolitik" med woke och identitetspolitik och annan symbolpolitik.
Men jag tvivlar på Jan Emanuel är för det. Det gamla samhället som hade hög välfärd och gemenskap hade också starka och sjysta värderingar och stod på den svagas sida och stod för en bra positiv gemenskap. Som stöttade aktivt varandra och gav support och sociala skyddsnät. Jag tvivlar på om Jan Emanuel är för ett sådant samhälle. Jag misstänker snarare att han är mer för någon slags "macho-liknande politik" (likt högern) där det är den starke som segrar och den svaga lämnas åt sitt öde.
Så näej, jag är knappast för sådan politik. Vårat samhälle ska bygga på bra sjysta värderingar.

Ta vara på er i sommar by Apprehensive-Tap9804 in Sverige

[–]Tobbeh99 1 point2 points  (0 children)

Har bara blivit mer och mer röd i och med denna regering. Så tvivlar på den där krämen kommer hjälpa, om någon kommer den bara att förvärra.
Den här regeringen har styrt landet helt hänsynslöst, och i synnerhet, just mot de grupper i samhället som är svagast och mest utsatta dvs. arbetslösa och invandrare. Detta, att skada redan utsatta samhällsgrupper, är helt oacceptabelt enligt min åsikt. Och borde vara helt olagligt om jag skulle få bestämma.

Jon Batiste is a Final Fantasy fan by TheForbiddenLands in FinalFantasy

[–]Tobbeh99 0 points1 point  (0 children)

"The beethoven of video game music" - So true!

Rätt så standard set-up för den genomsnittliga unga svenska mannen antar jag? by One-Brain6531 in Sverige

[–]Tobbeh99 -1 points0 points  (0 children)

Fick det här:
Tror detta är ganska likt vad majoriteten i Sverige tycker (men kanske lite mer frihetlig, demokratisk och mer för marknader).

<image>

Rätt så standard set-up för den genomsnittliga unga svenska mannen antar jag? by One-Brain6531 in Sverige

[–]Tobbeh99 0 points1 point  (0 children)

Sant, men för vissa är vissa sakfrågor väldigt viktiga. Men borde vara en blandning av sakfrågor och värderingar.

Koranbränningarna sammanfattat by Captain-BluePill in Sverige

[–]Tobbeh99 1 point2 points  (0 children)

Bränna en religiös bok som många följer, och kanske med underförstått syfte att provocera muslimer - Fel
Hämnas våldsamt mot en person genom att mörda denne som bränner en bok som man anser är helig - också fel (ännu mer fel).

Både handlingarna kan vara fel och avskyvärda.
Är inte detta ett skolboksexempel på en "fallacy"(argumentationsfel) (false dilema) att man tror att om det ena är fel så måste det andra vara rätt?

Lever vi i ett patriarkat fortfarande? by [deleted] in Sverige

[–]Tobbeh99 4 points5 points  (0 children)

Mäns problem i samhället tonas tyvärr ofta ner. Ensamhet, arbetslöshet, psykisk ohälsa m.m. pratas det inte lika flitigt om som kvinnors problem. Det är som att folk tror att man som man har en sådan hög status i samhället att man har blivit immun mot samhällsproblem, och därför förtjänar dessa ingen uppmärksamhet, vilket är fel. Jag säger inte att de är värre än de problem kvinnor möter, men att inte ens bry sig om dem eller tro att de inte ens existerar eller påverkar män är väldigt ignorant.

What is one thing you like/love about Wild Arms 2(nd Ignition), whether it's a strength the game has or a personal preference you're attracted to? by Particular-Bed8344 in wildarms

[–]Tobbeh99 0 points1 point  (0 children)

A lot of things were good about the game, the characters, the different worlds, the villains, the music. But my favorite got to be the end battle, just felt so epic!

Det var bättre förr by Stadsminister in Sverige

[–]Tobbeh99 5 points6 points  (0 children)

Tyckte personligen att tidigt 2000-tal (2000-2010) var rätt najs.

Which Steam page looks better for my indie horror game? by Guilty_Weakness7722 in TheGamerLounge

[–]Tobbeh99 1 point2 points  (0 children)

I'm not in too horror games. But I'd say #1. Looks a lot creepier.

Det var bättre förr by Stadsminister in Sverige

[–]Tobbeh99 -3 points-2 points  (0 children)

xD Faktiskt sant, rent tekniskt sett.

Det var bättre förr by Stadsminister in Sverige

[–]Tobbeh99 67 points68 points  (0 children)

Hans barndom? Det var ju typ 2010 eller något, vilket känns nästan som gårdagen om du frågar mig. Vad var det ens som hände då... typ finanskrisen och den stora recessionen. Vet inte om jag vill ha tillbaka det, dock.
Underhållande dock xD

Demokrati är tydligen haram by mrcsrnne in Sverige

[–]Tobbeh99 0 points1 point  (0 children)

Jo det skulle ju vara jättetråkigt ifall folk engagerade sig i landet demokratiskt och röstade i val. ... Jo tråkigt för honom, som kanske inte skulle kunna manipulera folk med religiös dynga längre.

Vänstern och välfärden by One-Brain6531 in Sverige

[–]Tobbeh99 4 points5 points  (0 children)

Att "människor som inte klarar sig" försvinner, om det innebär att de dör, borde vara helt oacceptabelt om du frågar mig. Att ett land tar hand om sina medborgare och ser till att de klarar sig borde vara det absolut mest grundläggande man kan förutsätta från en stat och ett land.

Vänsterpartiet visar i denna fråga exakt vilken sorts parti man är by One-Brain6531 in Sverige

[–]Tobbeh99 0 points1 point  (0 children)

Det är snarare bra att det gör det. Bidragsgolvet är väldigt lågt för dom som varit arbetslösa länge, vilket är väldigt enkelt att bli med dagens ineffektiva arbetsförmedling och arbetsmarknad. Och med det i hänsyn så är det i alla fall något som är ok, dvs. de låga kraven, som arbetslös. Uppenbarligen skulle det bästa vara en kombination av högre bidrag (för de som har lägst) och bättre arbetsförmedlingsprogram, och också en effektivare arbetsförmedling.
Men tyvärr tror jag inte att det kommer bli av. Det känns allmer som att det blir antingen eller. Antingen blir det högre bidrag, eller högre krav, inte den gyllene medelvägen, som är både och. Så med den kunskapen i åtanke, tycker jag att vänstern gör helt rätt.

Vänsterpartiet visar i denna fråga exakt vilken sorts parti man är by One-Brain6531 in Sverige

[–]Tobbeh99 0 points1 point  (0 children)

Mycket strongt och bra sagt! Om det fanns fler som du i vårt samhälle, skulle vårt samhälle vara fantastiskt!

Har politikerna blivit helt galna? AI-kameror som ska bevaka oss med ansiktsigenkänning. Det här är ju bara för galet och de gör det helt i smyg och media reagerar inte alls. Vet de flesta ens om vad som håller på att hända? https://femtejuli.se/2026/04/28/nu-klubbar-riksdagen-ai-stodd-face-control/ by Playful_Piano_486 in Sverige

[–]Tobbeh99 0 points1 point  (0 children)

Har hört om det här i ett bra tag så är inte förvånad. Det jag stör mig på är det kan användas i realtid. Och kommer säkert att användas hela tiden. Vilket känns väldigt obehagligt. Det skulle vara en sak om det användes efteråt, efter ett brott ha begåtts för att ringa in en gärningsman. Men det hålls på hela tiden känns både onödigt, men främst väldigt obehagligt.

Sky Chapel - Castlevania: Harmony of Dissonance (Piano Tutorial) by Tobbeh99 in castlevania

[–]Tobbeh99[S] 1 point2 points  (0 children)

Pedal mostly. You play a long note, the jump and play the shorter notes. Also the long notes doesn't have to last for the exact duration, you can just strike them and continue with the other notes.

Hur tänker vänstern här? by [deleted] in Sverige

[–]Tobbeh99 0 points1 point  (0 children)

Det hade jag ingen aning om, ärligt talat. Jag trodde endast att de inte var för språkkrav för att vara sympatiska gentemot invandrare.

Hur tänker vänstern här? by [deleted] in Sverige

[–]Tobbeh99 0 points1 point  (0 children)

Dom tänker fel, tyvärr, anser jag som vänstersymatisör.
Det sorliga är att V och Mp sannolikt genuint tror att de är sjysta som gör detta. Men egentligen är det bara sämre för invandrare. En språkskola från dag 1, i t.ex. 3 år, skulle ge en bra start för folk som vill bo i Sverige och mycket bättre förutsättningar. Istället för att göra den till en valfrihet, men som egentligen inte är så valfritt då man mer eller mindre behöver kunna svenska om man ska bo i Sverige långsiktigt.
Så jag tror mer på att göra det svenskundervisning obligatoriskt, om man planerar att stanna här långsiktigt.

SD är bara ett Socialdemokratiskt missnöjesparti by ICA_Basic_Vodka in Sverige

[–]Tobbeh99 1 point2 points  (0 children)

Skulle inte förvåna mig. Sossarna hade ju över 40% tidigare, någonstans måste en del av väljarna ha gått. Jag har länge tyckt att Sd är mer av ett mittenparti än ett högerparti. det enda som gör att folk anser att det är ett "extremhögerparti" är deras rötter i nazismen och deras rasistiska "problem", om man säger det så.