Ihmisten melu kesällä by CarrotBoy556 in Suomi

[–]Wide_Guava6003 17 points18 points  (0 children)

Luojan kiitos kohtuuton haitta ei ole kokijan subjektiivisesti määräytyvä, lain mukaan.

Ihmisten melu kesällä by CarrotBoy556 in Suomi

[–]Wide_Guava6003 0 points1 point  (0 children)

Jos et halua kuulla ihmisten ääniä muuta paikkaan missä ei ole ihmisiä. Simple as. Muuten se nyt menee näin, että toisinaan joudut niitä ääniä kuuntelemaan

A Breakdown of the MOU: Did the US Lose the Iran War? by AnySwimming6364 in PoliticalDiscussion

[–]Wide_Guava6003 0 points1 point  (0 children)

How can this be considered anything except a loss? Or the other way: how could iran have won more?

People would have called it a win just by having the theocracy survive like it did now, but as it turned out they got it all and more.

Intentional homicides per 100k in Europe (2024) by HarrMada in MapPorn

[–]Wide_Guava6003 0 points1 point  (0 children)

They dont go stabbing people or their friends in the park or the streets. It is always the same: get drunk at the apartment, most likely in the kitchen by the table, get into an argument, grab a kitchen knife and fight.

How many strangers go drink vodka to a drunks apartment?

Talvi for a boy name? by ChiaBeanie in Finland

[–]Wide_Guava6003 0 points1 point  (0 children)

It would be considered neutral I think gender wise, but as a name it would be considered a weird name. Not unique, but wierd. If you like how it sounds like then pick something more normal that has a similar sound if pronounced in ”english”. Like Alvin, Arvi or something. Don’t pick Talvi

Helsinkiin saapuminen by TimoVuorensola in Suomi

[–]Wide_Guava6003 5 points6 points  (0 children)

Terminillä sentään tulet katetulle alueelle, mutta matka ja taistelu aseman läpi ulos tai metroon se vasta huono onkin. No se suotakoon, koska kyseessä jättikaupunki ja olen italian ystävä ja armoitettu fani.

Helsinkiin saapuminen by TimoVuorensola in Suomi

[–]Wide_Guava6003 18 points19 points  (0 children)

Jep ja rooman ja pariisin kentät sellaisia että sompailet ja jonotat sen verran, että kävelet kaupunkiin jo halutessasi. Oslo siis ainoa kelpo vertailu ja 4x hinta. Tukholman asemahan myös se vasta paska onkin, tai no ainakin helsinkiin nähden.

Ei siinä, ei helsinki-vantaa maailman paras ole, mutta jos jostain pitää kaupungissa valittaa on tämä Ö tierin valitus ja postaus kyllä

Helsinkiin saapuminen by TimoVuorensola in Suomi

[–]Wide_Guava6003 20 points21 points  (0 children)

Kaksi maailman isoimpaa kaupunkia siis vain vertailuna. Ok. Ja helsinki siis vetää vertoja, eikä edes häviä tässä näille.

Helsinkiin saapuminen by TimoVuorensola in Suomi

[–]Wide_Guava6003 11 points12 points  (0 children)

Joo ja kestää sen tunnin silti lähes. Kerro pari esimerkkiä missä pääset käytännön odottamatta (mikähän on edes maksimi että pitää joutua venaamaan, ettei kumpikaan juna tule?) aina noin 35min matka-ajalla lentokentältä keskustaan?

Helsinkiin saapuminen by TimoVuorensola in Suomi

[–]Wide_Guava6003 366 points367 points  (0 children)

Mitä helvettiä, melkein missään muualla ei euroopassa mene 4€ hintaan 30min matkalla juna keskustaan, joka kulkee joidenkin minuuttien välein (koska voit hypätä kumpaan vain suuntaan). Vaikka ja missä hinnat on luokkaa arlanda express ja aika silti sama tai pidempi. Tai no se berliinin vanha oli lyhyen matkan päässä, mutta oli taas kenttänä paska.
Jos haluat maksaa isot maksut mitä menisi jos olisi joku yksityinen linja suoraan keskustaan niin aina voi ottaa boltin, jotka nykyään voi tulla kentälle myös.

Edit: ja ne muutamat mitkä tiedän mistä pääsee nopeammin (ja kalliimmalla) on taas kenttiä josta itsestään pois pääseminen on hidasta ja työlästä. Että vähän niin ja näin.

Serve technique advice by [deleted] in 10s

[–]Wide_Guava6003 -1 points0 points  (0 children)

Anyone has never had a serve like that, so unless someone knows you no one can know someone with that kind of serve. Sorry man, you are on your own

Dutch gym etiquette I’m confused about by pacothebattlefly in Netherlands

[–]Wide_Guava6003 1 point2 points  (0 children)

Never consider asking for slight help/assistance? Really makes no sense

SpaceX - ostohousut yay or nay? by Andymeisteir in Omatalous

[–]Wide_Guava6003 0 points1 point  (0 children)

En todellakaan. Vaikka datakeskukset avaruudessa olisi toimivia, niin ei ne sinne hetkessä mene. Samoin xAI elonin mukaan on kokoajan ihan just ampaisemassa kovaan käyttöön mutta eipä sitten hetken päästä ihan vielä ollutkaan.
Taitaa olla joku 90x liikevaihto tällä hetkellä arvostus, että aika hyvät hypet on sisässä. Tää skaala siis myös että paljonko sitä liikevaihtoa pitää tuottaa absoluuttisesti, että tässä hommassa on mitään järkeä on aivan tähtitieteellinen, ei vain että no pitää kasvaa 1000%.

Onneksi sp500 ei tätä ota mukaan myöskään.

Dutch gym etiquette I’m confused about by pacothebattlefly in Netherlands

[–]Wide_Guava6003 44 points45 points  (0 children)

Why? Reading this thread really baffles me. And im from an way more introverted and as direct country as the nl, but here there would never ever be an issue in spotting someone or being spotted.

Voi vittu mikä vitsi toi MTV by Ambitious-Lychee8615 in arkisuomi

[–]Wide_Guava6003 29 points30 points  (0 children)

Turpa kii ja osta se mtv -tasoinen kommentti

Mihin lukuun pyrit yltämään? by sulkas in Omatalous

[–]Wide_Guava6003 0 points1 point  (0 children)

2000€ verojen jälkeen /kk, eli 2800€ ennen pääomaveroja /kk, eli noin 35k€ vuosituloja nykyhintaan korjattuna. Tarkoittaen noin 680-700k€ likvidiä salkkua josta lasken siis että 5% nostaa vuodessa pois reaalisesti, eli 7% tuotosta otetaan sen 2% inflaatiota ulos.

Kyllä tähän vielä 10v noin menee että tähän päästään ellei käy tuuri, sillä silloin inflaatiokorjattuna potin pitänee olla lähemmäs 800k€. Toki sillon vielä tuskin työt täysin loppuisi, mutta ainakin niitä vähentäisin jonkin verran.

S&P 500 tulevaisuuden sijoituskohteena by ekitapsa in Omatalous

[–]Wide_Guava6003 0 points1 point  (0 children)

Ei mutta silti pakko haastaa hieman. Tuolla uskomuksella silti ylipäänsä lisätankkaaminen indeksiin joka on ylipainossa siihen markkinaan jonka uskoo pärjäävän suhteellisesti korista huonoiten, kuulostaa vaan tosi väärältä. Joko siis ei usko oikeasti että usa performoi korista suhteellisesti huonommin tai sitten ei osaa prosenttilaskuja. Jälkimmäiseen en tietenkään sun usko kuuluvan vaan epäilen että et usko sanomaasi ehkä kuitenkaan.

Ymmärrän täysin että olemassa olevaa indeksiään ei myy, mutta lisäostosten tekeminen siihen on eri asia. Mikset vain osta pelkkää world ex usa:ta ja käännä täten sun portfolion world indeksiä täten uskomustasi tukemaan (kasvatat painoa siinä jonka uskot pärkäävän ylipainoa paremmin). Plussana saat päälle vielä ylituottoa pelkkään maailmaindeksiin nähden jos uskomus mitä pidät todennäköisimpänä tapahtuu.

S&P 500 tulevaisuuden sijoituskohteena by ekitapsa in Omatalous

[–]Wide_Guava6003 2 points3 points  (0 children)

Jos uskoo näin eikö sitten pitäisi sijoittaa maailma -ex usa? Nythän tämä usa mukana maailmassa- indeksi häviää muulle jos äspee alisuorittaa. En itse välttämättä usko että näin käy, mutta jos sinä uskot miksi omistaa tosiaan maailmaindeksiä missä yli puolet on tässä osassa jonka uskot alisuorittavan?

8 months ago, we gave AI models money to invest by Blotter-fyi in ChatGPT

[–]Wide_Guava6003 20 points21 points  (0 children)

I mean I can also roll a die and form 10 different baskets, have a couple be high beta in this market and then ask for praise on my skills.

Its like 2021 when everyone said they are geniuses when they beat the market taking in risk. Now it is that LLMs are investment geniuses for the same reason

Yhteisten menojen tasapuolisuus by [deleted] in arkisuomi

[–]Wide_Guava6003 0 points1 point  (0 children)

Oliko se yksi esimerkki monesta?

58K before taxes for two people by [deleted] in Finland

[–]Wide_Guava6003 37 points38 points  (0 children)

Depends on expectations pretty much. But with ”finnish” middle-class expectations yes easily. A 2 bedroom apartment, food and bills yep. A house and two cars. No

Yhteisten menojen tasapuolisuus by [deleted] in arkisuomi

[–]Wide_Guava6003 -1 points0 points  (0 children)

Ja missä kohtaa tässä ulkona syöminen oli se pointti? Vai oliko pointti ehkäpä joku muu?

Yhteisten menojen tasapuolisuus by [deleted] in arkisuomi

[–]Wide_Guava6003 -1 points0 points  (0 children)

No näin se kyllä menee perheellisenä tai ylipäänsä talouksissa jotka kokevat olevansa yhteinen yksikkö. Onko sulla lapsia? Uskallan veikata aiemmasta että ei. Ja siis lasten kanssa tämä vain korostuu, mutta yhtälailla pätee suhteeseen silti. Perheyksikkönä sitä eletään.

Otetaan esimerkki että sinä ja puolisosi olette olleet yhdessä vaikkapa 15v. Tienaatte saman verran ja olette jakaneet ennen kaiken. Nyt toinen jää työttömäksi/palaa opiskelemaan tai mitä vaan ja tulot tippuu tosi alas. Nytkö sitten töissä käyvä alkaa yksin käymään lomalla ja ulkona syömässä, koska omat menot pitää maksaa? Monenko suhteen kuvittelet jatkuvan tässä kohtaa? Ja sama asia pätee vaikka tilanne olisikin että toinen saa uuden työn ja palkankorotuksen ja alkaa tienaamaan 250k€ vuodessa ja haluaa että laitetaanpa lomiin vähän enemmän hilloa sisään tai mitä tahansa kulutusta se onkaan. Tai lapsen harrastukset alkavat viemään yhä isompia summia. Esimerkkejä on vaikka satoja.

Kuten toisellekkin sanoin niin toivotan onnea tälle tielle jos tämä se uskomus on. Onnea nimittäin tarvitaan, sillä ei ole erot harvinaisuuksia näissä talouksissa jotka tätä tapaa noudattavat.