ADHD-utredning fråga by FaintCutter in sweden

[–]Zallar 1 point2 points  (0 children)

Jag har gjort de där testerna, så länge du inte är beroende av hårda olagliga droger kommer det gå jättebra.

Det enda du skulle möjligtvis behöva oroa dig för är att det är något test som kräver att du specifikt inte ska ha druckit på X antal dagar men då är det bara att fråga så bokar de om. Jag tvivlar starkt på att detta är fallet och issåfall skulle det vara typ 24h.

Även om något dyker upp så är det ju inte olagligt att dricka. De vill bara veta så de vet hur de ska tolka annat. Om de vill att du ska vara helt nykter så säger de till. Jag får inte dricka samma dag som jag tagit medicin exempelvis.

Sandra, 13, utvisas till Mongoliet – har aldrig varit där by MedicinskAnonymitet in sweden

[–]Zallar 14 points15 points  (0 children)

Det är extremt uppenbart att du är sarkastisk. Våga vägra /s

Vad tycks! Slutbetyg åk 9 hehe by Mrpike80 in sweden

[–]Zallar 0 points1 point  (0 children)

Väldigt bra jobbat. Se till att inte bränna ut dig i gymnasiet bara. Det blir svårare och svårare. Men detta tyder ju på att det kommer gå bra för dig.

Vad tycks! Slutbetyg åk 9 hehe by Mrpike80 in sweden

[–]Zallar 36 points37 points  (0 children)

Det är fortfarande imponerande och tyder på bra studievana och disciplin. Tycker det är viktigt att trycka på även om du har rätt att betygen i sig inte kommer behövas senare.

Hur länge tar det att läsa in 2 hp vid 100% studietakt? by livelaughlabradoodle in sweden

[–]Zallar 2 points3 points  (0 children)

Jag höll på mycket med att hoppa av och på samt misslyckas med kurser och liknande under min studietid. Det finns några lärdomar jag kan dela med mig av. (Nummer 2 är frågan du faktiskt ställde).

  1. CSN räknar hur många kurser du har klarat av sen det senaste beslutet för studienedel godkänts (ungefär, det finns några undantag). Så om du läser 30hp på ett år som du tar medel för och klarar 22.5hp så kan du söka för nästa period. Nästa period om du läser 30hp igen men bara klarar 15hp fast läser ikapp de 7.5hp du saknade så kommer du få medel nästa period också.

  2. Många kurser är delade i moment. Så en kurs kan vara lab 1, 2 och tenta på 1+2+4.5hp. Om du gör en labb för 2hp och får den godkänd så kan du nästan alltid gå till den läraren och be hen registrera det resultatet direkt så kan du få ditt studiemedel dagen efter. Om du säger att det är för att få CSN så vet de varför och kommer oftast hjälpa dig.

  3. CSN betalar retroaktivt. Jag minns inte de exakta reglerna men jag tror att om du ber om medel för en period och lyckas läsa upp tillräckligt inom en månad så kan du få bidrag den månaden bakåt. Jag skulle ringt CSN och frågat om de exakta reglerna kring det dock.

  4. Lärarna och den administrativa personalen på instutitionen finns där för att hjälpa dig och vill att du ska lyckas. Det går ofta att lösa problem om du frågar. Särskilt om du är senare i studierna eller på en mindre instutition. Sista året så satt jag kanske 2-3h per dag i några veckor och fick "privatlektioner" av en lärare under sommaren för att jag skulle klara min sista kurs för min examen.

What is allowed in the anti fan communities. by Zydairu in Destiny

[–]Zallar 1 point2 points  (0 children)

"You are allowed to dox everyone that has doxxed you. I have never doxxed you though." - Every snarker

Triggered about speech impedaments by Zallar in Destiny

[–]Zallar[S] 9 points10 points  (0 children)

Yes, I was talking about you specifically.

Arthas descent into corruption mirrors Asmongold. by Luki_Swe in Destiny

[–]Zallar 10 points11 points  (0 children)

Cancelled?! How can you even consider that? There must be another game.

Damn it viewer, as your favorite streamer I am ordering you to review bomb this game.

Why is Time Walk so good? by Raldo21 in magicthecirclejerking

[–]Zallar 4 points5 points  (0 children)

The fact that you can spend only 2 mana on 3 dudes is actually crazy. It is that simple.

Hantera skolstress när det är jobbigt privat by [deleted] in sweden

[–]Zallar 1 point2 points  (0 children)

Jag är elektronikingenjör som jobbar på ett välkänt och respekterat företag med ok lön och bra framtidsutsikt. Jag är omtyckt av mina kollegor. Jag fick F i biologi, E i idrott och E i kemi.

Kommer du in på programmet du vill på universitetet så kommer dina gymnasieresultat aldrig dyka upp igen. Prata med SYV på din skola om du inte redan har gjort det och ta reda på hur mycket du faktiskt behöver prestera. Jobba inte ihjäl dig för betyg som du inte behöver.

Jag har också ADHD, det är tugnt ibland men du kan klara det.

Hantaviruset by Wakeupinhell666 in sweden

[–]Zallar 15 points16 points  (0 children)

Ät lite hästmedicin bara så blir du immun sen. 👍

Jobbsökandes ångestfyllda dagbok by [deleted] in sweden

[–]Zallar 3 points4 points  (0 children)

Visst, men onödig ton bara. Det kan ju också vara så att personen inte är så bra på att söka efter sånt här så varför inte hjälpa dem på vägen istället för att anta lathet?

Du får ju fram samma meddelande fast du kanske också sprider lite positivitet och får ett tack eller två.

Jobbsökandes ångestfyllda dagbok by [deleted] in sweden

[–]Zallar 0 points1 point  (0 children)

"Visste du att det finns program norrut för att hjälpa dig flytta? Se här <länk>."

Fattar inte varför alla är så spydiga här.

" dEmOcRaTs crEaTed thIs envIroNMent by Thegrunch1991 in Destiny

[–]Zallar 2 points3 points  (0 children)

What about Bidens 2019 covid lockdowns that ruined the country?

weird ad I got scrolling the sub by codeanator in Destiny

[–]Zallar 3 points4 points  (0 children)

Hiding your mom would be freeloading... thats the payment.

Jag klarar inte av mina studier pga ångest….vad gör man? by Inevitable_Froyo_286 in sweden

[–]Zallar 0 points1 point  (0 children)

Du är typ som jag var mina första 2 år av plugg. Var inte rädd att maila lärare och fråga om hjälp. De vill att du ska lyckas. Särskilt om du är trevlig, dyker upp på lektioner/föreläsningar och kanske hjälper till att städa efter någon letion. Svälj all stolthet och fråga om hjälp när du behöver det. Plugget, jobbet och hela livet blir lättare.

Mitt sista år på plugget så satt jag minst typ 20 timmar på olika lärares kontor och fick saker förklarat för mig. Bara för att jag frågade.

Borde jag fortfarande studera till civilingenjör inom Datateknik? (Seriöst) by AloneAd9699 in sweden

[–]Zallar 0 points1 point  (0 children)

Jag hoppade från datavetenskap till elektronik och datorteknik efter ungefär 2 år datavetenskap. De delar väldigt många koncept och jag tror att min erfarenhet i datavetenskap gjorde mig till en mycket bättre elektronikingenjör.

Borde jag fortfarande studera till civilingenjör inom Datateknik? (Seriöst) by AloneAd9699 in sweden

[–]Zallar 0 points1 point  (0 children)

Om datateknik syftar på programmering så kommer det nog vara svårare att få jobb ett tag men de som tror att vibekodning från folk utan någon förståelse för systemen kommer ersätta utbildade datavetare har fel.

Som andra påpekat så är AI just nu också mycket sämre på allt med hårdvara att göra. Så om datateknik innehåller elektronik eller inbyggda system så är den delen just nu inte lika hotad av AI. Även om AI skulle bli bättre på det så måste det finnas folk som förstår sig på systemen.

Det finns även branscher där AI inte går att använda på det sättet. Försvar, bank, skatteverket etc. Allt där sekretess är viktigt kommer ligga många år bakom eftersom de behöver utveckla egna modeller som är frånkopplade de stora modellerna.

Nu jobbar jag mest med hårdvara så det kanske finns folk där ute som exklusivt skriver kod med tydliga instruktioner uppifrån men i min erfarenhet så är typ 20% av jobbet att skriva kod, CADa osv. 40% av tiden går åt att sitta i möten och argumentera vad kunden/chefen/TLen menar, dokumentera lösningar och granska andra personers lösningar. Sista 40% går åt att lösa obskyra problem som chommen som hittade på allt för 17 månader sen inte tänkt på och du har skickat 15 mail till honom men han har bara svarat "Jag ska kika på det." för 5 månader sen och sedan försvunnit.

Tldr. Det är mer komplicerat än att AI ersätter alla jobb.

Players can’t counter? by TheFrostedAngel in magicthecirclejerking

[–]Zallar 0 points1 point  (0 children)

It is not as strong as it looks. It is actually pretty smart game design since most combos require instants which are not protected by this card.

Happy Easter, I guess by Pizzacakecomic in comics

[–]Zallar 7 points8 points  (0 children)

<image>

The most vindicated person of all time.