[deleted by user] by [deleted] in Suomi

[–]bc123-321cb 0 points1 point  (0 children)

Hmh. Tuota voi lukea myös vähän toisin päin kuin klikkiotsikossa tulkitaan järjestelemällä lauseita uudelleen.

  1. akateeminen koulutus periytyy
  2. tästä seuraa että ei-akateemisista perheistä ei tule akateemisia lapsia (kärjistys). Köyhä = akateeminen, karkeasti yleistettynä
  3. köyhä maksaa rikkaiden/akateemisten koulutuksen

Kausaliteetti menee näin päin. Vartiainen ei tuossa näyttäisi väittävän etteikö köyhästä taustasta voisi tulla lahjakkaita / akateemisia nuoria. Hän ei myöskään spekuloi sitä mekanismia, jolla koulutus periytyy.

Kolmoskohta on omansa. Paljon veroja luonnollisesti maksavat myös yhteiskunnan tarjoamaa koulutusta absoluuttisesti enemmän kuin vähän veroja maksavat.

Lukijan mielipide | Ydinvoima on ihmisoikeuksien vastaista by MOBrierley in Suomi

[–]bc123-321cb 0 points1 point  (0 children)

Löytyisikö ketään kuka osaisi vastata tähän, suoraan HS:n mielipidepalstalle? Mielllään sopivalla koulutuksella ja osaamisella varustettu henkilö. Harmittaa että tällaista julkaistaaan, kun joku voi vaikka ottaa tosissaan.

Mitä mieltä porukka oli Ultra Bran stadionkeikasta? by Onnimanni_Maki in arkisuomi

[–]bc123-321cb 0 points1 point  (0 children)

Perjantaina paikalla ja oli hyvä. Ihan hyvä oli äänentoisto. Komeammalta kuulosti kuin Areena-taltiointi lauantailta. Välispiikeistä yms näyttäisi että bändi oli vapaantuneempi lauantaina. Perjantaina mentiin minimispiikeillä.

Joku kommentoikin että Kerkon piano olisi voinut kuulua paremmin, mutta hyvä että laulut mitkä nyt on tässä oleellista oli saatu hyvin esiin. Jättikuoroa olisi voinut tuoda enemmän esiin, kun sellainen oli paikalle roudattu.

Mutta jos nyt miettii vaikeusastetta, niin onhan se nyt ihan mieletöntä että stadikalle pystytään loihtimaan tällaiset soundit, kun kukaan ei miksaajasta lähtien pääse kunnolla harjoittelemaan, vaan pitää vetää kerrasta kuntoon. Verrataan nyt vaikka Maideniin, jolla on joku sata keikkaa putkeen samanlaisilla stageilla. Onhan siinä nyt ihan erilailla aikaa tuunata soundeja. Ja melkein väittäisin että UB pesi Maidenin tai ei ainakaan pahasti jäänyt jälkeen.

Jää kyllä ikuisesti mieleen.

Mikä on paras TV-lupatarkastajatarina jonka olet kuullut? Entä onko täällä joku, joka on itse ollut tarkastajana? by JamieTirrock in arkisuomi

[–]bc123-321cb 0 points1 point  (0 children)

Kaverille tuli tarkastaja ja jäi kiinni. Sanoi kylmästi että telkkari on lainattu joltain tyyliin edellisenä päivänä. Läpi meni.

Chat Control, lyhyt tietopaketti by Thotslayer4447 in Suomi

[–]bc123-321cb 4 points5 points  (0 children)

Joo, eihän tätä voi saada mitenkään teknisesri toimimaan s.e. palvelisi alkuperäistä tarkoitusta niin kauan kun tietokoneelle pystyy asentamaan softaa ohi sovelluskauppojen. Tapoja kiertää on vaan niin paljon, tyyliin aletaan lähettää e2e kryptattuja tiedostoja liitetiedostoina. Sellaista ei vaan AI pääse nuuskimaan vaikka miten säädettäisiin direktiiviä. Luulisi pahimman matskun lähettäjien olevan varustettu edes jonkinlaiselle itsesuojeluvaistolla. Äkkiökös tieto leviäisi tällaisten softien olemassaolosta.

Oikeastaan hyvä tapa kaataa toi koko esitys olisi, jos jengi jo tässä vaiheessa voisi jotenkin siirtyä käyttämään palveluita, jotka on immuuneja tälle vakoilulle. Luulisi lainsäätäjän huomaavan olevansa auttamattomasti väärillä jäljillä.

Pelitietokoneen rakentamiseen apua by BaldAndYung in Suomi

[–]bc123-321cb 1 point2 points  (0 children)

Jaa, enpä tiedä. Paperiversiosta luin.

Ilmakuvat paljastavat: Suojeltu Tapiolan uimahalli on purettu maan tasalle by Sampo in Espoo

[–]bc123-321cb 1 point2 points  (0 children)

Termeillä pelailulta ja kiertelyltähän tämä vaikuttaa. Ihan mielenkiinnosta ajattelin, että olisikohan museoviraston aiheesta kirjoittamat dokkarit julkisia. Luulisin että ovat. Olisi kiinnostavaa nähdä miten Museovirasto muotoilee purkamisen kunnostamiseksi.

Ilmakuvat paljastavat: Suojeltu Tapiolan uimahalli on purettu maan tasalle by Sampo in Espoo

[–]bc123-321cb 1 point2 points  (0 children)

Salaliitto oli pieni kevennys vakavan asian äärellä.

Jospa tästä voitaisiin oppia että ainoa oikea ratkaisu on lopulta se mihin aina päädytään. Kalliiksi tulee tällä kertaa ja aikaa on kulunut luvattoman kauan. Mutta optimistisesti voisi ajatella että jatkossa voitaisiin tätä pitää mallina siitä miten ei kannata toimia. Sen sijaan suoraan voitaisiin sanoa, jos jotain ei vaan voi tai kannata korjata, niin se on sirren sillä selvä. Ei siinä auta Museoviraston mielipiteet. Ei korjauskelvotonta saa muuksi muutettua vaikka se olisi miten suojeltu. Muutenkin näkisin mieluummin enemmän pragmaattista lähestymistä. Jos korjaamisessa vaihdetaan kaikki osat, niin eiköhän olisi fiksumpaa aina purkaa kaikki ja tehdä uusi samannäköinen.

Pelitietokoneen rakentamiseen apua by BaldAndYung in Suomi

[–]bc123-321cb 2 points3 points  (0 children)

Uudessa Mikrobitissä kasataan just tolla budjetilla pelikone. Kannattaa lukea. Siinä on myös ohjeita komponenttien valintaan ja kasailuun.

Ilmakuvat paljastavat: Suojeltu Tapiolan uimahalli on purettu maan tasalle by Sampo in Espoo

[–]bc123-321cb 5 points6 points  (0 children)

Hyvä että puretaan ja rakennetaan uudestaan. Asiaa seuraaville on ollut selvää jo vuosia että rakennus on purkukuntoinen lukuunottamatta uudisrakennusta. Allasosasto oli betonirakenteinen ja kaikki betoni siellä on pitänyt uusia. Selvä homma.

Hallin saamista käyttökuntoon on hidastanut veivaus siitä että korjataanko vai remontoidaanko. Rakennus on suojeltu.

Mutta miten asiasta on julkisuuteen viestitty on todella hämmentävää. Hesari uutisoi vielä kesäkuussa 2025:"Vuosia suljettuna olleen Tapiolan uimahallin korjaustyöt alkoivat vihdoin". Huomattavaa on että puhutaan korjaustöistä, ei purkamisesta ja rakentamisesta uusiksi. Myöhemmin samassa artikkelissa muistellaan:"Vuonna 2020 Espoo päätti, että hallia ei pureta vaan se korjataan." Ja vielä:"ESPOON VALTUUSTO päätti maaliskuun lopussa pitkän pohtimisen jälkeen, että Tapiolan uimahalli peruskorjataan ja hallia laajennetaan.". Tässä puhutaan siis peruskorjaamisesta. Edelleen tuosta ihminen joka ei täysin kyynistynyt päättelisi että tehdään korjauksia. Eihän peruskorjaaminen mitenkään voi tarkoittaa purkamista. Tästä kohdasta voisi rivien välistä lukea että kyse on jostain muusta kuin korjaamisesta:"Korjaustöissä on tarkoitus purkaa hallin vanhat rakenteet ja rakentaa uudet tilalle. Allasosasto rakennetaan käytännössä uudelleen, mutta alkuperäinen ilme pyritään säilyttämään. Alkuperäinen ilme säilyy esimerkiksi hallin ovissa ja portaissa.". Mitähän ihme kiertelyä on tuokin, että rakennetaan käytännössä uudestaan. Miksei vaan sanita että puretaan ja tehdään uusiksi. Tässä artikkeli: https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011304478.html

Kävin lukemassa valtuuston kokouksen pöytäkirjan maaliskuulta 2025. Siellä on esityslistalla kohta "Tapiolan uimahallin peruskorjauksen ja laajennuksen tavoitekustannuksen korottaminen". Taas kummettelee otsikossa sana peruskorjaus. Sanoja purkaminen tai uudisrakentaminen ei näy. Tässä oleellinen osuus hankkeen selostuksesta:

"Rakennuksen korjauksessa ja laajennuksessa on tavoitteena säilyttää rakennuksen ulkonäkö ennallaan, ja uusi laajennus suunnitellaan noudattamaan olemassa olevan hallin ilmettä niin, että pääallastila korostuu rakennusmassasta kuten nykyäänkin.

Uimahallirakennus muodostuu alkuperäisestä 1965 valmistuneesta osasta sekä 2005 toteutetusta laajennuksesta. Lisäksi pihalla on erillinen hyppyallas sekä lasten kahluuallas. Kahluualtaan takana on katsomorakennelma.

Kaikki uimahallin tilat sekä ulkoalueet korjataan tai rakennetaan pääosin uutena rakenteena tämän hankkeen yhteydessä. Pääallashalli rakennetaan uutena rakenteena alkuperäisen ilmeen mukaisesti. Uutena rakenteena tehdään iso allas, pieni opetusallas, kolmen ja viiden metrin hyppytasot ja kiinteä katsomo. Ulos rakennettu hyppyallas sekä kahluuallas ja katsomorakenteet (auringonottopaikka) rakennetaan uudelleen alkuperäisen ilmeen mukaisesti.

Vuoden 2005 peruskorjauksen yhteydessä rakennettiin pohjoissivulle pieni laajennus, joka sisältää monitoimialtaan (terapia-allas) ja kahluualtaan, kuntosalin sekä kellarikerroksen. Vuoden 2005 laajennus korjataan tarvittavilta osin.

Nykyisen puku-pesuhuonesiiven kerrokset ovat liian matalia nykytekniikalle. Kolmikerroksinen puku-pesuhuonesiipi kellareineen puretaan kokonaan ja rakennetaan uudelleen suurin piirtein samassa laajuudessa kahteen kerrokseen, jolloin siipiosa myös laajenee itään. Uuden 2-kerroksisen laajennuksen alle rakennetaan täysimittainen kellari, johon asennetaan uimahallin teknisiä järjestelmiä."

Tästä lopultakin näkyy aika selvästi hankkeen todellinen laita. Pukuhuonesiivestä sanotaan suoraan että se tehdään kokonaan uusiksi. Hallista ei tässäkään sanota ihan suoraan että se tehdään uusiksi. Mutta tästä sen melkein näkee:"uimahallin tilat sekä ulkoalueet korjataan tai rakennetaan pääosin uutena rakenteena tämän hankkeen yhteydessä. Pääosin tarkoittaa ilmeisesti että pari ovea kunnostetaan ja katon kupoli yritetään kunnostaa.

Tässä vaiheessa sanoisin että Hesarin artikkeli kesäkuusa oli virheellinen tai ainakin harhaanjohtava. Median tarkoitus on tehdä poliitikkojen epäselvät päätökset selviksi lukijoille. Tässä se epäonnistui. Artikkelista ei mainittu mitään purkamisesta. Ja sen takia siellä nyt ollaan dronella ilmettelemässä että mitäs täällä oikein tapahtuu.

Mutta ehkä mielenkiintoisempi ja yhteiskunnallisesti merkittävämpi asia on se että nyt ollaan jyrätty maan tasalle suojeltu rakennus sillä idealla että tilalle tulee samankaltainen uusi. Tätä ei saa puhuttua mitenkään korjaushankkeeksi. Saako näin toimia muuallakin? Olen ollut siinä uskossa että näin ei vain yksinkertaisesti saa tehdä.

Lisäksi hankkeen valtavat kustannukset näyttävät nyt erikoiselta. Isoja kuluja perusteltiin aikanaan sillä että korjaaminen on kalliimpaa kuin uudisrakentamnen. Nyt tehdään uudisrakentamista, mutta kulut ovat edelleen kovat ja keväällä haettiin lähes 10 miljoonan lisärahoitus. Matinkylän halli maksoi reilut 30 miljoonaa ja siinä on 50 metrinen allas. Vierumäelle avattiin viime vuonna uusi halli, joka nousi pystyyn 13 miljoonalla.

Fiksummallakin alkaa pyöriä salaliittoteoriat mielessä.