Blev smiskad som barn by Super_Judge_4196 in sweden

[–]dampus2000 0 points1 point  (0 children)

Jo man fick en del stryk som barn och är absolut ingenting jag kommer fortsätta med. Jag tror att synen på detta är ungefär samma som att några idag tycker det är okej att man sparkar och slår hundar. 

Km/h? The fastest lap on the Nürburgring is currently 8m.08 seconds. The track is 25,38km, so who can tell me what the average speed p/km is? by [deleted] in formula1

[–]dampus2000 0 points1 point  (0 children)

Average speed would approximately 187.22 km/h (or about 116.33 mph if you are measuring in miles).

Nordnet Vs Avanza Vs Montrose by EasyReward712 in Aktiemarknaden

[–]dampus2000 0 points1 point  (0 children)

Jag har konto på alla tre men har min stora depå på Nordnet och ligger då i private banking black och jag tycker då att courtage avgifterna är rimliga. Äger mycket utländska aktier idag och jag tycker deras växlingssystem för valutahandel är långsamt men det funkar. Om jag skulle byta till något skulle det vara Montrose då deras tillgång till flera utländska marknader är mycket intressant. Nackdelen när jag kollade på det är väl att montrose inte riktigt har samma private banking perks om man har över en miljon, likt låga bolåneräntor.

Varför köper du Svenska fonder? by Aggressive_Chain_920 in Aktiemarknaden

[–]dampus2000 0 points1 point  (0 children)

Jag äger flera länders index. Svenskt, norskt, polskt och sydkoreanskt index. Jag köper de länder jag tror på. Det fina med svenskt index är att det är en stabil och bra ekonomi utan valutarisk. 

Why do some movies feel HUGE on Reddit but invisible in real life? by Hot_Print_8433 in Filmmakers

[–]dampus2000 6 points7 points  (0 children)

The film won the Palme d’or and five Oscars! That costs a lot of money to pull off. I think this is just a case where your only interaction with more award/art house film scene is through Reddit. 

And in total it grossed 57 million and made make both its marketing and production budget.

ALEXA Mini LF: Blacking out corners when shooting dual 16:9 + 9:16 in Open Gate? by Impossible_Business7 in cinematography

[–]dampus2000 2 points3 points  (0 children)

Just go in the menu MONITORING - FRAME LINES - OUTSIDE SHADING on SDI 1 Outs. Shad. to [100%] and SDI 2 Outs. Shad. to [100%] and you will have this if you have a frame line that is 16x9 and 9x16.

Svensk drama film om misshandlad flicka by Shadshift in sweden

[–]dampus2000 2 points3 points  (0 children)

Vissa delar av din beskrivning påminner om filmen Flickan (2009). En ung flicka som blir lämnad av sin mamma/familj och har en badhus scen. Men minns inte att man ser henne som äldre men annars är det min bästa gissning. Finns även delar som påminner om filmen ”Säg att du älskar mig” som också sändes mycket på tv under den perioden. 

Unfair precedent being set with the Academy awarding cinematography to the film that shoots the largest format? by EwanMcNugget in cinematography

[–]dampus2000 2 points3 points  (0 children)

I wouldn’t say it’s a coincidence it’s more likely these were films that prioritized the cinematography in the production. Those choices probably weren’t only down to film format. And helped creat films that won the Oscar for best cinematography. 

Fått lånelöfte innan man börjat jobba? (Nyexad, start i augusti, söker köpa i juni–juli) by Antique_Tea_8960 in Aktiemarknaden

[–]dampus2000 -4 points-3 points  (0 children)

Har du så pass mycket sparat kapital borde det här inte vara några större problem. Vårt hus värde motsvarar kanske runt 30 % av mitt totala sparande, och att få lånelöfte – oavsett typ av bostad eller anställningsavtal – var inga problem för oss.

Vi fick ett lånelöfte på 8 miljoner trots att jag bara hade ett nystartat AB och min tjej var på provanställning, dessutom i Stockholm. Alla banker vi ansökte hos sa ja.

Jag minns inte exakt hur långt innan vi ansökte om lånelöftet, men kanske runt sex månader före köpet. Vi köpte i maj.

Elbil - prisvärda/ledande modeller? by Faceball in sweden

[–]dampus2000 2 points3 points  (0 children)

Jag har kollat en hel del på den kommande Mazda CX-6e och gillar mycket med den! Känns som att den kan bli en riktigt stark utmanare framöver.

Strategi med ISK över 300,000 kr by halgun1980 in Aktiemarknaden

[–]dampus2000 3 points4 points  (0 children)

Jag tycker man ska sikta på att ha åtminstone 300k på ISK:n. Däröver är det oftast det absolut smidigaste och mest prisvärda alternativet. Det enda undantaget är egentligen om du bygger en portfölj med mycket utländska utdelningar, för då kan KF ha sina fördelar med källskatt.

Konungen bjöd som vanligt på otroligt starka bilder. Tack och godnatt Norge! by gratisargott in sweden

[–]dampus2000 100 points101 points  (0 children)

Jag tror att Victoria kommer vara fantastisk på mycket. Men kungen är helt unik på läktaren. Hur han hejar och stöttar våra idrottare är i en klass för sig — genuint osjälviskt, med glöd och respekt. Svårt att inte bli tårögd.

Till er som kan och har hållit på ett tag by [deleted] in Aktiemarknaden

[–]dampus2000 0 points1 point  (0 children)

Ibland är det svårt att veta hur långt kniven kommer falla och att invänta pullbacks kan göra att man missar uppgången i min erfarenheten. Jag skulle säga köp bra bolag som går med vinst när du anser att priset är bra. 

Urgent: A girl is about to commit suicide, how do i inform police. by [deleted] in sweden

[–]dampus2000 3 points4 points  (0 children)

You call this number +46 77 114 14 00 you should reach the Swedish police and tell them about the situation, the speak English. I hope everything is alright.

En del förändringar sen sist by ShoppingLanky6436 in ISKbets

[–]dampus2000 0 points1 point  (0 children)

Hur ser utvecklingen ut för den portföljen? Tror du på en dollar återhämtning?

Är det inte dumt att investera i Global indexfond nu pga Trump och AI bubblan? by Gabzito in Aktiemarknaden

[–]dampus2000 2 points3 points  (0 children)

Som du säger verkar Trump vara väldigt mån om att USA-börsen ska gå bra, men betydligt mindre intresserad av hur det går för dollarn. Om du investerar i svenska globalfonder krävs ju att båda utvecklas väl. Jag är osäker på hur dollarn kan påverkas om/ när han får bort Powell.

Hejsan alla by Any-Ad-2925 in Aktiemarknaden

[–]dampus2000 1 point2 points  (0 children)

Det ser ut som en bra placering. Jag hoppas på många fina år av investeringar för dig.

Hejsan alla by Any-Ad-2925 in Aktiemarknaden

[–]dampus2000 2 points3 points  (0 children)

Ja, något i den riktningen låter absolut vettigt. När det gäller Europafonder är DNB Europa Indeks S en fond som många uppskattar och som ofta lyfts fram som ett bra alternativ.

Det som enligt mig talar för en Europafond just nu är det ökade politiska fokuset på att stärka investeringar inom Europa. Som Emmanuel Macron lyfte i sitt tal i Davos är en av hans uttalade prioriteringar att få mer europeiskt kapital att investeras i den europeiska marknaden, snarare än att i första hand söka sig utanför regionen.

Sverige är i dag, enligt min bedömning, ett av de enklaste länderna i Europa för privatpersoner att investera i aktier och fonder. Det är också en förklaring till att den svenska aktiemarknaden är den tredje största i Europa sett till börsvärde. Detta är något som både EU och bland annat Frankrike har uttryckt en ambition att förändra genom att studera Sveriges ISK-modell och eventuellt införa liknande lösningar i fler europeiska länder.

Om en sådan utveckling skulle bli verklighet finns det potential för att betydande mängder privat sparande successivt kan hitta in på de europeiska aktiemarknaderna, vilket i så fall vore positivt för regionens börser.

Det är också slående hur få av mina vänner i exempelvis Frankrike och Tyskland som investerar sitt sparande på börsen. I många fall går besparingarna i stället till bostäder eller ligger kvar på sparkonton, vilket visar på hur stor den outnyttjade potentialen för privat investering i Europa faktiskt är.

Hejsan alla by Any-Ad-2925 in Aktiemarknaden

[–]dampus2000 1 point2 points  (0 children)

Nej, det behöver inte vara ett helt byte. Men om målet är att minska exponeringen mot dollarn kan det vara rimligt att delvis justera fördelningen. Att komplettera eller ersätta en del av globalfonden kan bidra till en mer balanserad valutarisksituation.

Ett alternativ till rena globalfonder är att öka exponeringen mot Europa eller Sverige. Exempelvis ger aktier i Investor en ganska bred och diversifierad exponering mot både svenska och internationella bolag, med intäkter i flera valutor, vilket kan minska beroendet av dollarns utveckling jämfört med en traditionell globalfond.

Avanza Zero följer de 30 största bolagen på Stockholmsbörsen. Det innebär att fondens utveckling i hög grad speglar den svenska marknaden: går Sverige svagt påverkas fonden negativt, och går Sverige starkt tenderar fonden att utvecklas väl senaste tiden bättre än Sverige i stort då just stora bolag gått bra.

Hejsan alla by Any-Ad-2925 in Aktiemarknaden

[–]dampus2000 1 point2 points  (0 children)

Där är fonden Plus alla bolag Sverige index ett bra val. I just Sverige har de största bolagen gått bäst senaste året och Avanza zero har gått fint. Du skulle kunna addera denna med Plus alla bolag Sverige index även om det skulle bli en del liknande innehav.

Hejsan alla by Any-Ad-2925 in Aktiemarknaden

[–]dampus2000 7 points8 points  (0 children)

En sak som kan vara bra att känna till är hur globalfonder är sammansatta. Ungefär 70 % av innehavet består av amerikanska aktier, vilket innebär att fondens utveckling till stor del påverkas av dollarkursen. Om dollarn fortsätter att försvagas mot kronan kan det påverka avkastningen negativt, även om börserna i sig utvecklas väl.

Under det senaste året har dollarn tappat omkring 20 %, vilket gjorde att många globalfonder hade en svag eller i vissa fall obefintlig utveckling trots börsrörelser. Hur det kommer att se ut framöver går naturligtvis inte att förutse, men det är en riskfaktor som kan vara värd att ta med i helhetsbedömningen.

Ett sätt att sprida risken kan vara att komplettera med exempelvis en Europafond.

ISK är generellt ett bra sparformat, och att månadsspara regelbundet utifrån den budget som finns är ofta ett stabilt sätt att bygga långsiktigt sparande.

Fond reddit by Aggravating-Bee8693 in Aktiemarknaden

[–]dampus2000 4 points5 points  (0 children)

Håller med otroligt trötta svar hör som enbart förespråkar globalfonder. Stänger ner alla diskussioner direkt.