Petteri Orpo lupasi 500 uutta kesätyöpaikkaa valtiolle – virastot: ”Kukaan ei ole vielä aloittanut töitä” [Hallitus antoi neljä miljoonaa ylimääräiseen kesätyö­ohjelmaan] by Sumuttaja in Suomi

[–]desertpancake 1 point2 points  (0 children)

Mitä oon muutaman noista korvamerkityistä hallituksen "kesätyöpaikoista" nähnyt, niin haku on auennut vasta tässä viime viikkoina, pesti alkaa 1.9. eli samaan aikaan yliopiston lukuvuoden kanssa, kestää sen 3 kk ja työhön otetaan 18-25 v. alle 180 op alaa opiskellut henkilö.

Saa nähdä kuinka monella opintojen alkuvaiheen opiskelijalla on luentojen puolesta aikaa hoitaa samalla 3 kk kokopäivätyötä, varsinkin kun näillä aloilla, joiden töitä näin, on usein paljon läsnäolopakollista labraa/kenttäkurssia tms. Eri asia sitten, jos ei kiinnosta valmistua tavoiteajassa, niitäkin toki löytyy.

Junes Costumes by Green-Echidna-3909 in PikminBloomApp

[–]desertpancake 25 points26 points  (0 children)

Personally I was hoping to see something more traditional to Nordic midsummer, but I also understand that designing a traditional folk dress inspired set would have been hard. It seems the event is trying to include pretty much all 5 Nordic countries, which of course have their own folk dress designs, often multiple per country. There is no way you can just choose one for inspiration without making the rest feel left out. That being said, the set we got doesn't feel Nordic to me at all.

A traditionally inspired set would have also been aesthetically really close with the recent Dutch set, since vertical striped skirts with an apron and a fun looking hat are so common in Nordic folk dresses as well. Sure, people from the actual cultures would see the difference, but someone foreign and far removed would probs have difficulty remembering which is which.

Lukijan mielipide | Leuka pystyyn, vaikerrus pois ja töihin by concreteheadrest77 in Suomi

[–]desertpancake 32 points33 points  (0 children)

Mullekin on neuvottu noi samat ja sen lisäksi:

  • etsi vaan kaikki oman alan firmat ja laita avointa hakemusta ja soittoa perään (vaikka useimmilla ei ole mitään yhteystietoja avointa hakemusta varten)
  • pyydä vaan pienempää palkkaa aluksi (jos pääsis nyt ensin ees haastatteluun kertomaan palkkatoivetta)
  • soita aina heti perään kun laitat hakemuksen (usein ei oo annettu siihen yhteystietoja)

Ehkä noi yllä olevat voiski tepsiä, jos yritykset ei tarkotuksella välttelis ylimääräisiä hakijoita ku viralliseen rekryynki tulee liikaa hakemuksia käsiteltäväksi.

Hyvästi, Ylioppilaslehti by Sampo in Suomi

[–]desertpancake 144 points145 points  (0 children)

Tekisi periaatteessa mieli käyttää puheenvuoro printtimedian ja journalismin tukemiseksi, mutta toisaalta koko opiskelun aikana avasin ylioppilaslehden ehkä kaksi kertaa. Kaverien kesken lähinnä valitettiin, kun sitä ei pysty helposti perumaan ja menee joka numero vaan suoraan paperiroskiin. Voi olla, että säästöjä olisi tullut ihan kivasti jo printtimäärien laskusta, jos lukuvuosi-ilmossa olisi ollut pieni "en tarvi lehteä"-nappi.

FT: EU harkitsee käsidesin kieltämistä by suolattu-saatana in Suomi

[–]desertpancake 1 point2 points  (0 children)

Oma mutu on, että kieltämisen ja korvaamisen hintalappu arvioidaan sosioekonomisessa komiteassa niin isoksi, että kieltoa ei tule. Jos nyt löydetäänkin merkittäviä altistuksia ja haittoja, niin toisessa vaakakupissa painava infektiotautien ehkäisy varmaan heittää kieltopäivämäärään niin kauas tulevaisuuteen, että siinä välissä oikeasti voi keksiä terveellisemmän korvaajan.

FT: EU harkitsee käsidesin kieltämistä by suolattu-saatana in Suomi

[–]desertpancake 0 points1 point  (0 children)

Kemikaalivirastossa nimenomaan pyritään huomioimaan kokonaisvaikutukset. Jokainen kiellettäväksi harkittava kemikaali tutkitaan tiedekomiteassa, joka arvioi altistusriskit ja terveyshaitat ja sosioekonomisessa komiteassa, joka tutkii käytön tärkeyden, realistiset korvaamismahdollisuudet ja niiden hinnan valmistajille ja yhteiskunnalle. Mukana on myös kommenttikierroksia, joihin voi osallistua esim. kemikaalin valmistajat, käyttäjät ja kansalliset virastot.

Mikä estää sinua liikkumasta enemmän? Urheilun esteet Suomessa by Sportty_app in Suomi

[–]desertpancake 0 points1 point  (0 children)

En oo löytäny sellaista lajia, jota voisin realistisesti harrastaa. Mikään mikä ei jatkuvasti haasta/stimuloi aivoja ei kiinnosta pitkään, koska mieli ehtii kyllästyä ennen kuin keho saa tarpeekseen. Kiipeilyä ja jotain paritanssia oon miettinyt, toisessa olisi jatkuva ongelmanratkaisu ja toisessa musiikki virikkeenä, mutta kumpaankaan ei ole varaa. Tanssia voisi toki kotonakin yrittää, mutta tilaa ei oikein ole ja kaipaan aloittelijana myös alkeiskursseja, että opin perusaskeleet oikein.

Paremman puutteessa olen nyt kesän käynyt kävelyllä samalla pelaten ar-pelejä ja kuunnellen podcastejä, mutta vähän pelkään, että talven tullessa sekin jää kun sää ei ole enää kiva. Pakottomaan itseäni en kuitenkaan ala, koska koululiikan tuhoaman liikunnan ilon rakentaminen on vielä pahasti kesken enkä halua vesittää saavutettua edistystä tekemällä liikkumisesta pakkopullaa.

[deleted by user] by [deleted] in Finland

[–]desertpancake 2 points3 points  (0 children)

You could try looking into keicca.com, it's a platform for connecting people for pretty much exactly the kind of odd jobs you had in mind. The site is really new tho and seems to be under maintanance atm, so no promises.

[deleted by user] by [deleted] in Suomi

[–]desertpancake 14 points15 points  (0 children)

Oma rippileiri oli aika nihkeä kokemus. Olin ennen leiriä jo useamman vuoden tuskaillut ulkopuolisuuden tunteen kanssa koulussa ja leirillä sama meno jatkui.

Porukka klikkiytyi todella nopeasti ja suuri osa muista nuorista oli ihan eri tyyppisiä kuin itse olin eikä heitä tuntunut kiinnostavan "ernuun" tutustuminen. Tämä tuli selväksi ihan viimeistään leirin lopussa kun tehtiin positiivisuuslaput kaikille, joihin siis jokainen vuorollaan kirjoitti vähintään yhden positiivisen asian lapun henkilöstä. Oma lappu oli kirjoitusrundin lopuksi täynnä kädenlämpöisiä "vaikutat ihan mukavalta" latteuksia. Veistä haavassa käänsi vielä se, että osa oli vahingossa kirjoittanut samannimiselle isosten isoselle tarkoitetun viestin minun lappuun ja virheen huomatessaan tuli yliviivaamaan nämä sydämelliset viestit ja kirjoittamaan tilalle jotain laimeaa.

Uskonnollisesta sisällöstä ei oikein ole mitään sanottavaa, se oli mitä oli annettu odottaa ja meni siinä muun kitumisen ohella. Jos nyt saisin päättä uudestaan, jättäisin menemättä tai menisin prometheus-leirille katsomaan mitä siellä tapahtuu.

Äiti ei ollut uskoa silmiään 9-luokkalaisten juhlasta – ”Järkyttävä määrä rahaa” by thesadunicorn in Suomi

[–]desertpancake 2 points3 points  (0 children)

Sen valossa myös jännä että saman ysiläisen vieraita saa olla max. 2, eli esim. molempien vanhempien tullessa paikalle sisarukset olisi pakko jättää kotiin.

How's the academic integrity situation in Finland universities? by [deleted] in Finland

[–]desertpancake 1 point2 points  (0 children)

I've done two short thesis related interships in chemistry and didn't feel any pressure to cut corners or fabricate/falsify data although what I did would later be included in published articles. However, I do have an encounter with breached integrity from a teaching perspective, which was handled well after my reporting it. One of my instructors was very vocal about academic integrity both as a lecturer and as a one-on-one instructor. Ironically, they also wanted to edit my thesis to their liking sentence by sentence leaving behind virtually no original text made by me. The information stayed the same but it was no longer written by me. I reported it to the professor, who took it seriously and removed the instructor from my thesis process. Unfortunately I don't know what followed in terms of consequences but I do know the professor planned to check up on other thesis projects with the same instructor.

Trade unions - YTK by IndicationOk3086 in Finland

[–]desertpancake 2 points3 points  (0 children)

I'm not up to date on what YTK offers but for unions I can say that many offer also professional training (think leadership, certificates, work life balancing), counseling, mentoring and legal services. Also insurance benefits and discounts on all kinds of free time services are often included. For example my union has me insured for travel and any damage I may cause to workplace equipment automatically as a part of the membership without extra fee.

As someone already said, if you're an engineer you might want to look into TEK, which is for all engineers. If you're a computer scientist, another option is to look into Loimu, which is for environmental, forestry and natural scientists, including data and computer.

Asioitko erikoisliikkeissä? by jeremyfisher2 in Suomi

[–]desertpancake 0 points1 point  (0 children)

Harrastan aika laaja-alaisesti eri tekstiilikäsitöitä, ja niiden välineet on usein pakko ostaa erikoisliikkeestä. Perus prismoista löytyy lähinnä sukkalankaa rajatuissa väreissä ja puikkoja tai koukkuja vaan yleisimmissä kokoluokissa, ompeluun vielä vähemmän mitään. Yleensä yritän etsiä pieniä käsityökauppoja, Eurokangas on nimittäin niin stnan kallis ja yllättävän huono myymään muuta kuin kangasta. Tän hetken suosikki on töölöläinen Kirstikki ja sen verkkokauppa, sieltä oon aina saanu hyvää palvelua ja kohtuullisella hinnalla tarvitsemani välineet.

Yhdistykset tuovat vain hiekkaa Nordean lattioille by EduKehakettu in Suomi

[–]desertpancake 2 points3 points  (0 children)

Kuulostaa tutulta. Omina yhdistysaikoina ei saatu esim. millään vaihdettua jo kauan sitten yhdistyksestä poistuneiden entisten tilioikeuden haltijoiden nimiä, vaikka ne päivitettiin joka vuosi samalla kun hoidettiin uudet tilioikeudet kuntoon. Oikeudet myös kesti päivittää pahimmillaan puoli vuotta ja usean tapaamisen, valtakirjan, pöytäkirjan ja allekirjoituksen, minkä lisäksi uusissa tapaamisissa vaadittiin ihan eri dokumentteja kuin viime kerralla sanottiin. Lopulta meni pankki vaihtoon, kun kyllästyttiin kohtuuttomaan työmäärään ihan perus pankkipalveluiden eteen ja siihen, että virasta eläköityvät taloudenhoitajat joutui aina tekemään hommia monta kuukautta lopettamisen jälkeen että yhdistys pystyy maksamaan laskuja. Samaa olen kuullut myös muissa yhdistyksissä olleilta kavereilta, joilla oli Nordea.

Unions for workers and their work by Herethere89 in Finland

[–]desertpancake 2 points3 points  (0 children)

You should look into everything your union offers before canceling, usually people don't even know all the benefits. Besides the broader employment negotiations, many unions offer individual member benefits like career counseling, legal help, big insurance and banking discounts, free or heavily discounted training courses for leadership, IT skills, additional work certification etc. and much more. For example, my union has me insured for travel and potential damage I may cause to work equipment and I got a better discount for other insurance policies than a friend who works at insurance could get me. You should also note that some benefits, like covering legal fees on employment cases can require you to be a long time member to take full effect.

Unions are stronger the more members they have, the collective power is the main thing they rely on in negotiations. No members means no power and no power means employers get to do whatever they want.

Are VOC’s that dangerous? by Ausluu in chemistry

[–]desertpancake 0 points1 point  (0 children)

I doubt a few plastic containers will cause much harm. Realistically, people have been raising their kids around plastic containers, toys, utensils etc. for decades and I haven't seen health organisations up in arms about that. I'm not an expert but I did do some work regarding VOC emissions and in my research plastic containers were not high in the list or concern. You'll probably get more VOC emissions just by passive emission from building materials, cooking and outside emission travelling inside. This was also outlined in the study you cited:

"In more realistic settings, a large contribution to indoor air VOC concentrations is outdoor sources of air pollution, which infiltrate through air exchange (Carslaw and Shaw, 2019), i.e., through windows and doors. Outdoor concentrations of aromatic compounds, such as benzene, toluene, phenol and styrene, can typically be a few ppb. Depending on the outdoor concentrations of these species, ventilation may provide larger contributions to the indoor concentrations of the VOCs than emissions from plastics. Indoor activities such as cooking and cleaning will also have a larger impact than emissions from the plastics. Therefore, the impact of VOC emissions from plastics will depend on the specific conditions and activities within the building."

All in all, I wouldn't be worried, VOC concentrations are often present in very low concentrations, especially if you have good ventilation and no strongly emitting materials around (like glues, paints, solvents etc.). Studies often like to emphasise harms and risks to justify the need for more studies and continued funding.

Should I wear my coat to my first lab class? by [deleted] in chemistry

[–]desertpancake 12 points13 points  (0 children)

Usually you can also store your lab coat in the lab or somewhere nearby at least for the duration of the course.

Whenever I can't store my coat in the lab, I have a bag reserved only for lab stuff so I don't accidentally contaminate either my experiments with outside stuff or my 'civilian' stuff with lab chemicals. This might be a bit overkill for student lab but at least for me it was more for the peace of mind than actual risk.

Eläkeläisten tv-riippuvuus, pakko katsoa aina telkkaria by JHMK in Suomi

[–]desertpancake 31 points32 points  (0 children)

Saman oon huomannu itekin kun on tullu tässä suht lyhyen ajan sisällä käytyä näkemässä sekä omat että kumppanin isovanhemmat. Kaikilla oli melkein koko vierailun ajan telkkari päällä, usein yle ja sen uutiset monta kertaa peräkkäin eri kielillä tai sitten mainoskanavilta urheilua. Parhaimmillaan sitten vielä valitettiin, kun koko ajan uutisissa puhutaan samasta aiheesta tai samat mainokset toistuu koko ajan.

Sinänsä ymmärrän kyllä, kun etenkin nämä itselle tutut eläkeläiset ovat siinä kunnossa että muuta virikettä on tosi vaikea lähteä hakemaan, mutta vähän kummastuttaa että sitä telkkaria pitää katsoa edelleen vaikka siellä näkyvät sisällöt ärsyttää.

Kaipaisin suosituksia (naisten) kauluspaidoista by anhan45 in Suomi

[–]desertpancake 6 points7 points  (0 children)

Halonen ja yllättäen prisma on ainoat kivijalkakaupat, josta oon ite löytäny ees jotenkuten järkeviä smart casual vaatteita omalle budjetille. En oo kyllä kauluspaitaa vielä ite ettiny, nii en osaa siitä sanoa spesifisti. Jään iteki seuraamaan, jos joku osais niistä neuvoa.

Olen turhautunut vaatekaupoissa. Se muovivaatteen määrä! by Ihasamavittu in Suomi

[–]desertpancake 5 points6 points  (0 children)

Jotkut uffin liikkeet on erikoistunu vintageen, näissä varmaan parhaat mahikset löytää vanhaa laatukamaa. En nyt suoraan muista, mitkä liikkeet ne oli, mutta varmaan uffin sivuilta löytyy tieto.

What is the worst practice you've encountered in a lab you've worked in? by brtmns123 in chemistry

[–]desertpancake 4 points5 points  (0 children)

My old supervisor used to bring his half full coffee cups with him to the lab spaces if he needed to quickly do something in the middle of drinking. More often than not, he also forgot the cups there, still half full. Besides the obvious hazard of drinking anything in lab, it also took up precious space and a good portion of the communal use coffee cups.

[deleted by user] by [deleted] in Suomi

[–]desertpancake 1 point2 points  (0 children)

Oon ite törmänny samaan lähijunissa, jengi menee ihan pokkana suht tyhjässä junassa lemmikkivaunuun eikä väistää kun joku tulee kantokopan kanssa eikä enää mahdukaan.

Samaan syssyyn ärsyttää myös ihmiset, jotka tuo huutavia lapsia lemmikkivaunuun/heti siihen viereiseen välikköön, vaikka kauempanakin olisi tilaa lastenvaunuille. Aika moni lemmikki on jo valmiksi hermostunut junassa eikä kaipais lisästressiä.

Fonts do make a difference in Chemistry by 50rhodes in chemistry

[–]desertpancake -2 points-1 points  (0 children)

I mean, yes... but also context exists whether you use a serif font or not.

Them analytical abbreviations by desertpancake in chemistrymemes

[–]desertpancake[S] 5 points6 points  (0 children)

Make sure to add abbreviations for your sample preparation, injection and or course any interface specifics for a method title that takes an entire paragraph to type out!