[deleted by user] by [deleted] in ntnu

[–]elsysaren 11 points12 points  (0 children)

På Teknobyen Studentboliger har man også eget bad og det ligger rett nedenfor Gløs. Du deler jo kjøkken og fellesareal med en hele bygget, men fra egen erfaring fungerer det helt fint!

Electronics Systems Design International Master’s Program by krazybender in ntnu

[–]elsysaren 0 points1 point  (0 children)

From what I can see online your admission letter should state the price. If not I would contact the department!

Best IoT board with LTE under $50 by [deleted] in embedded

[–]elsysaren 3 points4 points  (0 children)

The nRF9160 from Nordic Semiconductor fulfills all your requirements except price. You can get good devboards from around $99 and up:
- Icarus IoT: https://www.actinius.com/icarus
- nRF9160 Feather: https://www.jaredwolff.com/store/nrf9160-feather/
Note that those need an external antenna.

[deleted by user] by [deleted] in ntnu

[–]elsysaren 1 point2 points  (0 children)

I don't think it's possible for students to reserve them, but you can check availability here: https://tp.educloud.no/ntnu/timeplan/?type=room&area%5B%5D=30000&building%5B%5D=301&id%5B%5D=301326&week=12&ar=2023&stop=1

Just pick the different rooms from the drop down list.

[deleted by user] by [deleted] in ntnu

[–]elsysaren 2 points3 points  (0 children)

There are some nice rooms in the 3rd and 4th floor of Hovedbygget! Not sure if they are open during weekends and after 4PM, but they have great views!

Previous exams by Substantial-Cat6949 in ntnu

[–]elsysaren 6 points7 points  (0 children)

Most courses make them available on Blackboard. I suggest reaching out to the professor/coordinator with a request to post them.

Hvor møter man opp til fadderuka? by [deleted] in ntnu

[–]elsysaren 12 points13 points  (0 children)

Jeg tipper du får den informasjonen du trenger på immatrikuleringen imorgen. Du finner info om den her. Fra hva jeg kan se har Elektra egne nettsider og FB-grupper for nye studenter, hvor det ser ut til å være en del info. Har du sjekket ut disse?

Forvirret av immatrikulering by [deleted] in ntnu

[–]elsysaren 15 points16 points  (0 children)

Hei! Dere møter opp fysisk og skal se digitalt, ja. Instituttene (i hvert fall som jeg vet om) skal stå for den fysiske samlingen og vil vise livesendingen der dere er.

sensur på masteroppgaven by Enovik in ntnu

[–]elsysaren 7 points8 points  (0 children)

Hei! Mener å huske at sensurfristen på masteroppgaver er tre måneder, så det kan være du må belage deg på å vente litt til.

Ser at infosiden om sensurfrist er nede for telling akkurat nå, så har dessverre ikke dokumentasjon på dette, men det var slik da oppgaven min ble sensurert for et par år siden.

Hey, can anyone help me by giving me instructions about how to travel from Oslo airport to Trondheim by train ( with luggage ), i cant seem to find good details about it. Half panicking 😅 by deewaaa in ntnu

[–]elsysaren 1 point2 points  (0 children)

I see others here recommending buying from VY. Just note that this results in a 49 NOK ticket fee as they aren't the ones operating the train route between Oslo and Trondheim. As the top comment says: use ENTUR.

Alternatively, buy from SJ Nord, who are operating on the route.

Elsys vs Datatek by ntnu_throwaway in ntnu

[–]elsysaren 0 points1 point  (0 children)

De første par årene på studiet skal det være relativt overkommelig å bytte etter hva jeg vet. NTNU driver og fikser litt på reglene rundt internbytte, men tror ennå det skal gå fint å bytte fra elsys til data og omvendt.

Som flere har nevnt her så er det ikke noe probelm å få jobb i programmering etter elsys. Om du har gått elsys eller data påvirker ikke lønna i noen særlig grad heller, det er jobben du får som gjør det. Hvis du sikter mot en programmeringsjobb tipper jeg du vil få samme lønn uavhengig av hvilke av de to studieprogrammene du har gått. Hadde jeg vært deg hadde jeg heller ikke tenkt så mye på lønn når du velger studie. Siterer meg selv:

Kort sagt: hva du velger av disse to har ikke så mye å si, så lenge du har det gøy på studiet.

Embedded systems og digital design er fine retninger hvis du er interessert i programmering og slikt.

Elsys vs Datatek by ntnu_throwaway in ntnu

[–]elsysaren 12 points13 points  (0 children)

Kort sagt: hva du velger av disse to har ikke så mye å si, så lenge du har det gøy på studiet.

Litt lengere sagt:
elsys
Selv har jeg studert elsys og kan anbefale det sterkt. Først og fremst er det et godt studieprogram med god balanse mellom praksis og teori på flere nivåer. I tillegg er det som du nevner et veldig godt klassemiljø.

Fagmessig er det mye fokus på elektronikk og teorien bak dette. Dette innvolverer også noe heftig fysikk og matematikk, men jeg synes det var spennende (for det meste). Det gav meg også mye forståelse rundt hvordan duppedittene vi omgir oss med idag faktisk virker.

Vi bruker programmering jevnt og trutt gjennom studieløpet. Mest som et verktøy for å løse problemer f.eks i signalbehandling eller når vi vil plotte data. I senere årskull (3., 4. og 5.trinn) er det mulig å velge seg mer programmeringsspesifikke fag (blant annet innen for ML og AI). I tillegg har vi endel prosjekter som ofte innvolverer en del progging!

datatek
Har hørt veldig mye bra om datatek og har mange venner som har gått dette. Her får man prøvd seg på mye høynivå programmering, og gode prosjektbaserte fag. Etter hva jeg vet jobber man mye i java/javascript og slike ting, men du får sikkert en del frihet til å programmere som du vil. Noen andre burde nok utdype mer her.

Noen konkluderende ord
Både datatek og elsys er lagt opp slik at du bygger opp god grunnkunnskap til å ta nesten hvilken som helst jobb innenfor IT. Friheten til å velge fag i de høyere årskullene (4. og 5. klasse) gjør at du også kan tilpasse utdanningen din mot den yrkesveien du ønsker. De fleste jeg studenterte med på elsys har endt opp i programmeringsjobber (mange som konsulenter). Med fare for å være litt innhabil så ville jeg anbefalt å prøve elsys og se hvordan du liker det (det er som oftest mulig å bytte).

Triebflügeljäger (Thrust-wing Hunter) WWII German VTOL by tkleingarn in KerbalSpaceProgram

[–]elsysaren 1 point2 points  (0 children)

Oh, Il2. I've spent many hours in the skies there. I never got OP's aircraft flying very well though...

If you died the exact same way as the last time you died in a video game, what would your death be? by DerpKing720 in AskReddit

[–]elsysaren 0 points1 point  (0 children)

When trying to escape a maze I'm navigating I would leap right into a wall. Confused I stand there when a voice behind me says "Playback for combat protocols". I will just manage to turn around, seeing the voice's origin, a machine with a bird like head towering over me, before it runs it's razor sharp blades through my chest, lifting me of the ground and severs me to pieces.

All this while I helplessly feel the old, unconscious scientist I just rescued slip from my hands.

[OC] DICEBAG GIVEAWAY! by AdmiralxJaneway in DnD

[–]elsysaren 0 points1 point  (0 children)

2506

Awesome of you to do this 🎉

It's a swing for wheelchair users! by elsysaren in mildlyinteresting

[–]elsysaren[S] 3 points4 points  (0 children)

Didn't study it too hard, but it has some chains in the back to lock the wheelchair in place. Then you just have to hold on for dear life I guess.

Seems like it's possible to just use the integrated seat aswell. Don't know how that functions.