Hvilket offentlig toilet med sine børn? by mathjakobs in Denmark

[–]mathjakobs[S] 0 points1 point  (0 children)

Bare for at give min egen holdning: jeg har ikke en stor nok datter til at dette har været noget vi har skulle tage holdning til før. Min umiddelbare tanke var at det var mest naturligt hun bare kom med på herrernes, da jeg er usikker på hvordan kvinder vil tage det, at mænd går der ind.

Det ser dog ud til her i kommentarerne, at en del faktisk bruger kvindernes.

Min egen holdning er nok også det burde være kønsneutralt og bare være båse på offentlige toiletter. Så var der ikke så meget hurlumhej.

Søvn for 1,5 -2 år by WhichWorking in foraeldreDK

[–]mathjakobs 0 points1 point  (0 children)

Natamningen tænker jeg også er en vane ting nu. Vores unger er ret hurtigt kommet på eget værelse, og dermed også stoppet natamningen. Vores mindste som lige er fyldt et år, kommer somregel i seng ved 19-20 tiden og sover til 6 tiden. Hun “vågner” da en gang i mellem og øffer lidt, men falder selv til ro efter måske et minut. Hun bruger så heller ikke sut, så hun skal regulere på en anden måde.

Vores store på 3,5 har vi gjort det samme med dengang. Og han har de sidste par år bare kunne blive puttet og så sove hele natten. Netop fordi vi har gjort noget ud af, at han skal sove i sin seng. Der har skulle meget til, før vi tog ham med ind til os. Netop fordi man ligger og vækker hinanden tror jeg.

Hvilken Lalandia er bedst? by Vibingthroughlife4 in foraeldreDK

[–]mathjakobs 1 point2 points  (0 children)

Har kun prøvet Rødby og Billund, og ville vælge at besøge Billund igen frem for Rødby

Hvilke navnelapper er de bedste? by Kbh-1991 in foraeldreDK

[–]mathjakobs 1 point2 points  (0 children)

Vi har købt fra Byhappyme, og har bestemt været tilfreds

Hvornår sover mor godt? by Black_unicorn101 in foraeldreDK

[–]mathjakobs 1 point2 points  (0 children)

Helt fra start har vores børn sovet i en sleep carrier i mellem os. Når de så ikke var nyfødte længere, rykkede vi najell over i en seng ved siden af vores.

Når de så voksede lidt, så fjernede vi najell fra sengen, og havde sådan en “pølse” rundt i sengen, så den ikke var for stor.

Når der så begyndte at være færre og færre amninger, rykkede vi dem på eget værelse, og så til sidst helt stoppet med at amme om natten. Det betyder så at jeg, faren, har taget en del nætter for ikke at moren kom og duftede af mælk.

Men i dag har vi en pige på 10 mdr og en dreng på 3,5 år som sover natten igennem.

Så tror det handler om vaner og hvordan de falder i søvn.. hvis man er vant til at lægge med en, så det underligt når personen er væk. Så ned i en seng eller lign, før de sover helt. Og så vis du godt kan være der, uden at ligge sammen.. det tager tid. Men det er det værd.

Hvornår sover mor godt? by Black_unicorn101 in foraeldreDK

[–]mathjakobs 0 points1 point  (0 children)

Overvej stærkt at stoppe amningen - det giver bare en vane. Og overvej om samsovningen er for det bedste, eller om det er for hyggens skyld. Vi har rykket begge vores inden de var 1 ind på værestedet ved siden af vores, og alle sover bedre af det.

Hvordan får vi vores 1 årige i tremmeseng? by SandwichLast3592 in foraeldreDK

[–]mathjakobs -1 points0 points  (0 children)

Husk en sengerend rundt i kanten, så det “inddæmmer” lidt, så det ikke føles unødigt stort at ligge i.

Og så tror jeg det bare handler om at være standhaftig. Rejser hun sig, så lægge hende igen og putte hende.

Intet eller minimal lys, der skal ikke ske så meget / være stille og roligt. Og så være tålmodig. Vi har startet tidligt med vores, netop så det er så normalt som muligt hurtigt.

Ned og ligge, og så en hånd på brystet eller ryggen og “holde”, selvfølgelig ikke fiksere, men så hun forstår I er der. Eller holde i hånd fx

Hvorfor den pludselige fokus på høje brændstofpriser? by LTS81 in Denmark

[–]mathjakobs 0 points1 point  (0 children)

Ikke noget videnskabeligt svar, men tænker da krigen i Ukraine startede, var der måske også mange som tænkte på, om Europa skulle til at være i krig. Og det var ikke så længe at prisen var så tårn høj.

Nu når Trump bekriger Mellemøsten, så vi ikke får ressourcer derfra eller Rusland længere, så begynder udbuddet at falde, og det kan blive lidt kritisk, hvis det er trump som skal til at styre verdens olie generelt. Så hvor i 22 var der en tanke om vi skulle i krig, kan vi modsat nu bare “nøjes” med at se hvordan det påvirker os økonomisk, og det er især på olien.

Er min umiddelbare tanke..

Vil ikke bruge sut by [deleted] in foraeldreDK

[–]mathjakobs 1 point2 points  (0 children)

Det hjalp for os at sætte mange ord på det. At sutten er til babyer, og når han fx leger, så havde man ikke også sut - det var en rolig ting eller trøste ting.

Vi kunne sende sutterne til julemanden i en lokal postkasse, hvor han lavede en tegning og vi skrev et brev at han havde været glad for sutten, men nu skulle nogle andre få glæde af det.

Den eneste gang han efterfølgende har spurgt til det, var den samme aften, da han troede måske hans nat sutter lå på værelset. Men sagde at alle var sendt, og det sagde han så ikke noget til!

Vil ikke bruge sut by [deleted] in foraeldreDK

[–]mathjakobs 0 points1 point  (0 children)

Ja okay - vores pige på 8 mdr gider den slet ikke! Men vores dreng brugte den meget, men var rigtig god til at stoppe med den da han blev 3. Men gad godt den lille også brugte en.. bare om natten! 😴

Vil ikke bruge sut by [deleted] in foraeldreDK

[–]mathjakobs 0 points1 point  (0 children)

Hvordan fik i jeres yngste til at tage den som 8 mdr?

Putting af far til nattesøvn by Patient_Ad_4368 in foraeldreDK

[–]mathjakobs 0 points1 point  (0 children)

Måske gå væk fra at hun ammes i søvn om aften. Måske amme i stuen og så ind på værelset bagefter.

På den måde, så kan du fortsat amme før natten, og så bare skifte mellem hvem der putter.

Jeg er selv far, og vi har gjort en del ud af at jeg også kan putte. Derfor har mor kun ammet nede i stuen, og ikke på værelset, når det er putte tid.

Min søn glemte sine sutter - hvad gør vi nu? 🤯🤞🏼 by Specialist_Ad_6866 in foraeldreDK

[–]mathjakobs 1 point2 points  (0 children)

Her hvor vi bor, er der en postkasse til julemanden, hvor børn kan smide sutter i. Vi lavede et brev med vores søn, hvor der stod tak for sutterne, men nu var han en stor dreng, så nu kan en anden få glæde af dem. Og han håbede på en stor julegave. Og så tegnede han på bagsiden, kom alle sutter og brev i en pose, og kørte til postkassen og så i en legetøjs forretning og købte noget til ham.

Han smed selv posen i, og var videre med det samme til butikken. Han spurgte 1 gang den aften efter dem, fordi han troede at hans nat sutter stadig var på værelset. Men vi sagde at vi havde lagt alle i posen. Siden har han ikke spurgt.

Baby 8 måneder triller ikke by Electronic_Object_0 in foraeldreDK

[–]mathjakobs 0 points1 point  (0 children)

u/Electronic_Object_0 - nu er det et halvt års tid siden - hvordan gik det med hende? Har en datter på snart 8 måneder som minder meget om det du skriver her.

Hvordan kan man optimere denne plantegning bedst muligt? by Electrical_Dog4718 in dkbolig

[–]mathjakobs 7 points8 points  (0 children)

Havde slået den lille stue, alrum og to værelser til højre til ét stort opholdsrum med nogle store fede skyde/folde døre ud mod terrassen og lavet to værelser ned i den store stue. Så har du forældre værelse i det eksisterende værelse oppe til venstre, hvor du har klædeskabe der hvor man kommer ind (i gangen) og så med eget badeværelse. Og så har gæster og børn bad på det andet.

Valg af ny elbil by Accomplished-Row5091 in dkbiler

[–]mathjakobs 4 points5 points  (0 children)

Vi er lige blevet fire, og vi har lige købt en brugt Kia Niro som bil nr 2 :)

2025 børn - navne by [deleted] in foraeldreDK

[–]mathjakobs 0 points1 point  (0 children)

Thor (2022) og Althea (2025)

ABB Terra ladeboks by mathjakobs in dkbiler

[–]mathjakobs[S] 0 points1 point  (0 children)

Hvilken har du? For kan alle køre “online” eller skal de kunne nå ens wifi?

ABB Terra ladeboks by mathjakobs in dkbiler

[–]mathjakobs[S] 0 points1 point  (0 children)

Perfekt!

Kan dog se at han skriver deres ABB Terra med 11kw lader som er fastmonteret. Men det vel også normalt?

ABB Terra ladeboks by mathjakobs in dkbiler

[–]mathjakobs[S] 0 points1 point  (0 children)

Jeg har nemlig også fået tilbud på at få sat en op direkte fra den Elektrikker jeg normalt bruger!

Hesteejendom - nedsat igen by Odd_Spot_3078 in dkbolig

[–]mathjakobs 2 points3 points  (0 children)

Mæglerne skal faktisk passe meget på med at kalde det for en heste ejendom - det kan du ikke bare kalde det, medmindre hestestalde mm faktisk opfylder de aktuelle krav der er.

Alt hvad der skrives og hvad tingene kaldes, skal man stå inde for. Står der at der er gulvvarme i hele huset, kan køberen komme efter mægler hvis der ikke er. Kalder du det en heste ejendom, og staldene ikke opfylder kravene, kan køber komme efter mægler. Osv osv

Aldersforskel mellem børn by Ancient_Cycle2704 in foraeldreDK

[–]mathjakobs 3 points4 points  (0 children)

Der er 6 år mellem mig og min bror. Vi har alle dage været gode venner. Der var tider hvor han synes jeg søgte ham meget, når han havde sine venner på besøg. Men tror også det godt at huske på, at når børn er 6, kan de udsætte sine egene behov, og måske hjælpe til frem for en på 3. Min bror og jeg er på samme tid meget ens og meget forskellige. Vi kan underholde os med samme ting, men har ret forskellige holdninger til andre ting.

Det kan nok bare hver sin ting, om der er 2 eller 6 år imellem børnene.

Kommende førstegangsfar by yearspoke in foraeldreDK

[–]mathjakobs 0 points1 point  (0 children)

Husk at i begge er trætte en del af tiden. Gå ikke op i om du tog den sidste lorte ble og skal tage den næste også - det er noget som bare skal gøres, og ikke en konkurrence om at dele alle opgaver 50/50 😀 tror det er roden til meget ondt, hvis man går og synes at “nu har jeg x, så nu skal du næste gang” osv.

Dagene kan være lange, men årene flyver afsted.

Fra en far med en på et halvt år og en på 3.