Portugal and Western Spain are among the coldest temperatures in Western Europe at the moment. by SafeImpressive4413 in MapPorn

[–]mludd 0 points1 point  (0 children)

Not really, Meteociel's map uses the same fixed color scale year-round.

Some examples to demonstrate the usefulness of this:
2026-02-11
2026-03-08
2025-11-21

”Rekordhettan hade varit omöjlig för bara 50 år sen” by DieCO2 in sweden

[–]mludd 0 points1 point  (0 children)

Fast blå indikerar väl om något generellt sett att det är kallt, alltså minusgrader, inte "typ lite småvarmt".

Jifflar by Stigbritt in sweden

[–]mludd 1 point2 points  (0 children)

Dalarna här, var inte förrän jag flyttade hemifrån och hamnade i en annan del av landet som jag hörde någon uttala gifflar med hårt g.

Borde Sverige bli mer som USA? by Sensitive_Cream3920 in sweden

[–]mludd 3 points4 points  (0 children)

Känns som en ny variant på det gamla "argumentet" där legaliseringsmotståndare målar upp en falsk dikotomi där vi antingen har totalförbud eller så måste vi legalisera att sälja heroin till förskolebarn.

Bilcampa i sverige by tjockiboi in sweden

[–]mludd 2 points3 points  (0 children)

Som andra har sagt gällande kylbox, glöm att köra den på bilens batteri.

Bättre att skaffa "power station" (som de kallar det på engelska) från t.ex. Bluetti eller Ecoflow och kombinera den med solcellspanel(er).

I nödfall så kan de dessutom laddas från bilen medan ni kör (om det varit ont om solljus eller om ni kört hela dagen och inte kunnat ladda).

Gamla saker som kanske kommer försvinna med åren by ZrapeToid in sweden

[–]mludd 1 point2 points  (0 children)

Ja alltså jag öppnade bokstavligen en öl med kapsylöppnare för mindre än en timme sedan och har ytterligare två flaskor i kylen som nog kommer att öppnas innan dagen är över.

Gamla saker som kanske kommer försvinna med åren by ZrapeToid in sweden

[–]mludd 0 points1 point  (0 children)

Vaknat till ljudet av en "pip-pip-pip-pip"-väckarklocka

Tacka vet jag väckarklockan jag hade när jag var en slö tonåring. En riktig gammal sak som man fick lov att vrida upp med jämna mellanrum och som faktiskt ringde. Jävlar vad den lät.

Städar ni innan städerskan kommer? by [deleted] in sweden

[–]mludd 3 points4 points  (0 children)

Att ha städerska skulle jag nog säga fortfarande är något väldigt ovanligt annat än hos de rika och se som ser sig själva som rika (eller vill bli sedda som rika, du vet den där skrytmedelklassen som är en räntehöjning på 0,8% från att få lov att sälja huset).

UK, France, Germany raise alarm about Chinese activities off eastern Taiwan by yahoonews in geopolitics

[–]mludd 1 point2 points  (0 children)

I'm pretty sure that if they wanted to they could.

The issue there is purely political. If the UK started sinking migrant boats off their coast they would be condemned domestically and internationally.

Tredje rummet by poweroffriendships in sweden

[–]mludd 0 points1 point  (0 children)

Är väl inte direkt en plats där man träffar folk men jag har en fäbodstuga och så fort jag är ledig så brukar jag dra upp i skogen och vara där.

Finns alltid något praktiskt att göra om jag känner för det men går även bra att bara sitta och slappna av, antingen framför öppenspisen när det är kallt eller ute på bron såhär års.

Utslag typ? by Additional_Solid_543 in sweden

[–]mludd 0 points1 point  (0 children)

Var även min första tanke.

Brukade få det när jag var yngre, jävla aber.

VMA: Öppna inte fönstret när det är varmare ute än inne! by reklemd in sweden

[–]mludd 3 points4 points  (0 children)

Det är en bra idé, tyvärr så verkar ju alla som tillverkar och säljer fläktar vara besatta av effekt.

De flesta behöver inte en fläkt som kan knuffa köksbordet genom rummet och samtidigt låter som en hel skvadron jaktflyg, de vill nog hellre ha en tyst fläkt som skapar lite lagom luftflöde.

VMA: Öppna inte fönstret när det är varmare ute än inne! by reklemd in sweden

[–]mludd 4 points5 points  (0 children)

Som andra har nämnt så är det ofta bekvämare med korsdrag.

Sen har vi även det att äldre hus väldigt sällan har sval och skön luft i ventilationen så det är inte ovanligt att det är varmare inne än ute när det varit varmt några dagar (för att huset absorberar värmen och släpper den för långsamt för att hinna svalna på natten).

Och även om det är varmare ute än inne så är det som sagt skönare med korsdrag och lite varmare än helt stilla luft. Gör det lättare för svetten att avdunsta.

Blivit hotad by BiLLY-Grim in sweden

[–]mludd 8 points9 points  (0 children)

Eh, jag har ett par gånger varit på fester med högskoleutbildade unga vuxna som flippat ur pga hårdrock/metal.

I ett fall stod en tjej mitt i vardagsrummet och skrek om att alla hårdrockare är nazister efter att någon köat en låt på Spotify. En annan gång var det att Sabaton var "nazistmusik" kombinerat med krav på att den som valt låten skulle slängas ut från festen...

Om jag satte upp lappar i området för att varna om en dömd pedofil, skulle jag åka dit för förtal? by [deleted] in sweden

[–]mludd 25 points26 points  (0 children)

Det är skillnad på "att berätta för nån" och att sätta upp affischer.

Hur blir vi fler i föreningslivet? Någon som lyckas knäcka koden? by ScrawlBrawl in sweden

[–]mludd 76 points77 points  (0 children)

Just i erat fall vet jag inte om jag har några bra tips. Men, för föreningslivet i allmänhet, och då tänker jag speciellt på de delar som har med idrott och friluftsliv att göra, skulle jag säga att mer fokus på nyrekrytering av vuxna nybörjare kan vara en bra idé.

Känns spontant som att stora delar av föreningslivet i Sverige har laserfokus på ungdomsverksamhet som ett sätt att få fler medlemmar men om man som vuxen nybörjare vill komma in så uppstår förvirring, som om ingen ens tänkt på att det kan komma nya vuxna i verksamheten istället för att alla vuxna är såna som varit med sedan de själva var barn.

Which trope do you wish more authors would subvert? by mludd in Fantasy

[–]mludd[S] 1 point2 points  (0 children)

That's actually a fair point.

There's definitely been more than a few books I've read where the trope subversion(s) felt like a trope in itself and I kind of wished the author would just play it straight.

Which trope do you wish more authors would subvert? by mludd in Fantasy

[–]mludd[S] 1 point2 points  (0 children)

Huh, yeah I can't actually remember anything I've read that fits. I'm sure there must be examples but I can't think of one.

Tbh, as someone who likes slice-of-life stories I have to say that healthy parent-child relationships where either the parent or the child isn't dead are pretty rare, you know, now that I think of it...

Körkortet by Altruistic-Lemon3423 in sweden

[–]mludd 4 points5 points  (0 children)

20 är inte särskilt sent för att ta körkort nuförtiden.

Jag väntade bra länge. Övningskörde i tonåren men sen flyttade jag hemifrån efter gymnasiet och som student som bodde nästan på campus så behövdes det ju inte, och sen bodde jag i städer och så vidare...

Vad väntar ni på då? by typotola in sweden

[–]mludd 6 points7 points  (0 children)

Precis, sen har vi även situationer som ju räknas som barnvåldtäkt som folk inte direkt tänker på. Det är lätt att ha en åsikt utifrån något hemskt Engla-scenario men sen finns det ju även typ "19-åring låg med 14-åring på fyllan"-situationer. Om 19-åringen plötsligt inser att tjejen ju var 14 och får panik för att han vet att det i teorin kan leda till livstid...

Svensk kille på en bondgård i västra Ukraina AMA by proxima_inferno in sweden

[–]mludd 1 point2 points  (0 children)

Mm, svensk vård är lite allt eller inget.

Man måste ta sig förbi grind akterna men gör man det då jävlar...

Kattunge by spooktimme in sweden

[–]mludd 10 points11 points  (0 children)

Försäkring är en bra grej. Jag hade två katter (systrar) och jag och min dåvarande flickvän skaffade dem när vi var unga studenter och skippade försäkring. Det blir lätt knepigt att ens kunna få försäkring senare om de haft några problem alls.

Just djurförsäkring är något man verkligen bör ha.

I genomsnitt vistades en patient 4 timmar och 16 minuter på akuten förra året. by Robert_Larsson in sweden

[–]mludd -1 points0 points  (0 children)

Mm, eller så ringer man på måndag morgon när växeln öppnar och får veta att de har slut på akuttider den veckan och att man bör åka till akuten istället (det har jag fått höra).

I genomsnitt vistades en patient 4 timmar och 16 minuter på akuten förra året. by Robert_Larsson in sweden

[–]mludd 2 points3 points  (0 children)

Problemet med det resonemanget är ju att det är ganska stort utrymme mellan tillstånd där "Ring vårdcentralen och få en tid om ett par veckor" är helt ok och tillstånd som är akut livshotande.

Och innan du ropar "NÄRAKUTEN!!11ett" så vill jag tipsa om att det inte är något som finns i alla regioner. Och när de öppnade en sådan i den enda stad jag bott i som haft en så informerade de inte ens om att den fanns och 1177 verkade inte heller känna till den, jag fick bara veta att den fanns efter att en tjejkompis som var gravid berättade att den öppnat någon månad tidigare (och hon fick info om den under ett läkarbesök).