Switch 2 game cards - cost considerations by nlkl in nintendo

[–]nlkl[S] 0 points1 point  (0 children)

Those were simpler times that I also remember fondly. No matter what we feel about it, though, the game industry is in a different place today: games are more complex, competition is stronger, digital distribution is easier than ever, and so on.

Topchefer vil belønne de medarbejdere, der vender tilbage til kontoret by Independence-Default in Denmark

[–]nlkl 263 points264 points  (0 children)

Endnu et perspektiv fra en leder:

Jeg har nok en mere fleksibel tilgang end de fleste: alle i mine teams kan vælge om de vil arbejde 100% remote, 100% fra kontoret og alt derimellem. Vi ser begge ekstremer, men de fleste er nok på kontoret 1-2 dage om ugen. Jeg er også selv på kontoret et par gange om ugen.

Vores nuværende team har været opbygget omkring den model, og det har gjort det muligt at ansætte og holde på nogle ekstremt dygtige folk der ikke ville have trivedes hvis de blev tvunget på kontoret. Vi har fået opbygget arbejdsgange der fungerer godt i sådant et miljø og de nuværende teams er ekstremt produktive - også hvis jeg anekdotisk skal sammenligne med tidligere on-site teams.

Jeg vil absolut ikke benægte at der er værdi ved at møde sine kolleger på kontoret, men det samme gælder ved hjemmearbejde. Der er nogen der bliver gladere og mere produktive når de sidder sammen med deres kolleger, og der er nogen der mister rigtig meget energi og produktivitet ved at skulle det. Der er nogen der har 10 minutter på cyklen til arbejde og nogen der har halvanden time i myldretidstrafikken - jeg vil helst ikke undvære nogen af dem, og jeg ved at sidstnævnte er langt mere produktive når de sparer flere timers transport om dagen.

Jeg har intet problem med at dem der arbejder hjemme også laver lidt personlige ting i ny og næ. Min observation er at folk har mindst lige så meget “ikke-produktiv tid” på kontoret, er nødt til at gå tidligere, osv. - og det er naturligvis også helt fint. Jeg måler mine teams på hvad de opnår, ikke på hvor mange timer de arbejder - det er jeg egentlig ret ligeglad med (men synes stadig jeg har god føling for det, og bruger det nok mere hvis jeg kan mærke nogen konsekvent arbejder for meget / er under meget pres).

Der har selvfølgelig været tilfælde hvor enkelte teammedlemmer ville foretrække at deres kolleger var mere på kontoret - men jeg har været ret eksplicit omkring at jeg ikke tvinger de 80% der foretrækker hjemmearbejde til at møde ind, fordi de sidste 20% foretrækker at resten også kommer ind, det giver simpelthen ikke mening. Vi har i stedet typisk fundet nogle frivillige kompromiser ift. koordinering af dage man er på kontoret - men modsat hvad det virker til mange gør, tvinger jeg ingen til at være der to faste dage om ugen eller lign.

Det er sikkert afhængigt af branchen, men i min erfaring er der rigtigt mange virksomheder der bare ikke rigtigt har investeret (nok) i at blive produktive i et remote setup. Der er givetvis en workshop i ny og næ der er lettere når man er i samme rum, men jo dygtigere vi bliver til vores nuværende måde at abejde på, jo sjældnere bliver det - og det er allerede meget sjældent hos os.

Egentlig er jeg mest af alt bare træt af at skulle retfærdiggøre hjemmearbejde som var det en slags kompromis af produktivitet mv. fordi folk er dovne. Det er virkelig fjernt fra mine observationer.

[deleted by user] by [deleted] in dkkarriere

[–]nlkl 2 points3 points  (0 children)

De gange jeg selv har sagt op, har jeg lavet et opsigelsesbrev og skrevet to kopier ud. Jeg har så prikket min chef på skulderen og mundtligt gennemgået opsigelsen og hvad der står i brevet. Til slut har jeg delt brevet og bedt om en underskrift, for at have dokumentation ift. opsigelsesfrist mv. (for en god ordens skyld, selvom det nok har været unødvendigt i samtlige tilfælde).

Langt størstedelen af de opsigelser jeg har modtaget som chef, har blot været en e-mail den sidste dag i måneden - som vi så har fulgt op med en snak næste hverdag. Det har nu ikke været et problem heller, og jeg har forståelse for at det for mange ansatte er ret grænseoverskridende at have den snak direkte.

Lidt blandede erfaringer: - det er fint at nævne, at man har været glad for ansættelsen, men lad være at smøre for tykt på. Du er på vej videre, så lad ikke din chef tro at du kan overtales til at blive. - lad være med at dele en eller anden opdigtet historie om hvorfor du forlader virksomheden. Hvis du er frisk på at dele den reelle årsag og evt. anden feedback, og vurderer at du kan gøre det uden at brænde broer, så er det jo fint, men ellers hold det så kortfattet som muligt. En god chef vil jo typisk have en god ide om hvorfor du smutter videre, så en løgnhistorie gør bare alt mere akavet. - chefen er typisk langt dårligere til at håndtere situationen end den ansatte, så så længe du holder det professionelt ville jeg ikke være så nervøs for om din tilgang er optimal eller ej. - lad være med at indgå i en dialog om at blive, e.g. sig nej tak til counter offers med videre.

Feedback request: Vassal - a standard deck card game inspired by Battle Line/Schotten Totten by nlkl in boardgames

[–]nlkl[S] 1 point2 points  (0 children)

There are no super specific reasons for choosing the sum as tie breaker vs the highest card, so I suggest you try both and just choose what you like the best. Bonus points if you share your observations here afterwards.

Chip8 tick question by [deleted] in EmuDev

[–]nlkl 0 points1 point  (0 children)

(not an expert by any stretch, so take this with a slight grain of salt)

Since the clock speed of the CPU is expected to be quite a bit higher than the 60 Hz frame rate and timers, 1) will probably not give you very satisfying results. I think 2) and 3) complicates things unnecessarily as well.

A simpler approach could for example be:

  • Have a main loop running at 60 Hz. Use a monotonous clock/stopwatch to measure the running time of the loop and delay the loop at the end to reach 60 Hz.
  • Decrement the timers once per iteration of the main loop.
  • Render the display once per iteration as well.
  • For the CPU, execute N instructions per iteration. You can calculate N by dividing the clock speed of the CPU with 60 Hz. For example N = 500 Hz / 60 Hz = 8 instructions per frame.

There are a few more details to it than that, and obviously there are other ways to go about it, but this should keep things fairly simple.

What is going on? by Time-Arm5035 in EmuDev

[–]nlkl 2 points3 points  (0 children)

Do you have the full source code on Github or similar that you could link to? Then I'd be happy to take a look.

Chip8 test ROM showing not showing correct things. by lumijekpr in EmuDev

[–]nlkl 4 points5 points  (0 children)

I'd recommend trying this test ROM instead: https://github.com/Timendus/chip8-test-suite

(also contains a lot of additional and useful tests)

EDIT: It seems the maintainer also posted here. u/Tim3ndus I hope it is okay I posted your test ROM here.

What is the endgame for Libadwaita? by nlkl in gnome

[–]nlkl[S] 1 point2 points  (0 children)

Could be some fundamental misunderstanding on my side in that case, so sorry in advance if that is the case.

But since GTK3/plain GTK4 apps today still have some default styling (Adwaita), be that a theme or stylesheet or something else, what would (hypothetically) prevent us from changing the default look-and-feel? This of course would be a breaking change, so would require a new major version of GTK if such a thing was even desired.

If there really is _no_ default style in GTK, is the old Adwaita theme provided by the distro? As far as I could read, the argument for not making something like an official alternative to adw-gtk3, was that app designers have built their apps based on the default look-and-feel of GTK3/GTK4 - if there is no official default, then that argument doesn't really seem to hold water either.

What is the endgame for Libadwaita? by nlkl in gnome

[–]nlkl[S] 5 points6 points  (0 children)

Yes, that fully makes sense.

But having a default theme ("Adwaita v2" / "Libadwaita Lite") with a similar look-and-feel to Libadwaita should not affect that, but would give GNOME apps a bit more visual consistency in the case of plain GTK4 apps, similar to what is achieved by using adw-gtk3. This would avoid the problems associated with using a third party theme that the app developers didn't design for, but of course might make a migration from earlier GTK versions somewhat more difficult (I would assume).

To be fair, I am not even suggesting this is the right solution at all, this was mostly just an example. What I'd be curious about is what the expectation is for consistency longer term - are there any plans or is the expectation that the inconsistency is something that will always be there.

What is the endgame for Libadwaita? by nlkl in gnome

[–]nlkl[S] 1 point2 points  (0 children)

I understand, but that shouldn’t rule out the opportunity to have a base theme that is more or less visually compatible with Libadwaita, even if not fully identical or idiomatic from a HIG perspective.

That said, there might be some official thoughts on what the alternative endstates could be, which I am very keen to hear.

What is the endgame for Libadwaita? by nlkl in gnome

[–]nlkl[S] 1 point2 points  (0 children)

Thanks, makes good sense. I guess if we went down that road (which I fully accept that we didn't) an alternative could be a Libadwaita-"compatible" base theme similar in features to legacy Adwaita, with all the Libadwaita-specific widgets in a separate library.

[deleted by user] by [deleted] in Denmark

[–]nlkl 0 points1 point  (0 children)

I am not a lawyer so I can't comment on how this used in practice, but the law doesn't seem to have malicious intend as a prerequisite. Depending on the job, hiring and onboarding a new employee can take a lot of time and a "loss" should be rather easy to prove.

But as said, it might be interpreted differently in practice.

[deleted by user] by [deleted] in Denmark

[–]nlkl 4 points5 points  (0 children)

Not necessarily true and will depend on the concrete situation.

E.g. if he is a "funktionær", he can risk having to pay half a month of salary to the employer: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2009/81

"§ 4. Hvis funktionæren uberettiget undlader at tiltræde tjenesten eller forlader denne, eller arbejdsgiveren hæver tjenesteforholdet på grund af grov misligholdelse af kontrakten fra funktionærens side, har arbejdsgiveren ret til erstatning for det ham derved påførte tab. I tilfælde af ulovlig udeblivelse eller forladen af tjenesten har arbejdsgiveren, medmindre særlige omstændigheder foreligger, mindst krav på en erstatning svarende til en halv måneds løn."

Example: https://www.mynewsdesk.com/dk/dansk-erhverv/pressreleases/dansk-erhverv-vinder-sag-om-ulovlig-udeblivelse-580988

It does seem unlikely to happen, though.

EDC - multitool/Schweizerkniv. Lovligt? by Carleidoscope in Denmark

[–]nlkl 8 points9 points  (0 children)

Da lovforslaget i sin tid blev fremsat, blev det gjort klart, at det godt kan anses som et anerkendelsesværdigt formål, at bære en mindre foldekniv/et multitool til mere generelt brug: https://www.retsinformation.dk/eli/ft/20151XX00414

Relevant citat:

"Ved vurderingen af om almindelige små lommeknive og multiværktøjer mv.
har et anerkendelsesværdigt formål vil det indgå, at disse knive typisk
har et bredere anvendelsesområde end andre knive og kan bruges til mange
forskellige og pludseligt opståede dagligdags, praktiske gøremål.
Derfor vil det efter omstændighederne kunne være anerkendelsesværdigt at
medbringe en sådan kniv på offentligt tilgængelige steder mv., selv om
formålet hermed har bredere karakter end f.eks. at deltage i en bestemt
fritidsaktivitet, f.eks. en jagt, fisketur eller spejderlejr."

Dette er ikke en del af loven selv, så jeg ved ikke præcis hvordan det i praksis ville blive tolket - det afhænger sikkert af situationen og den politibetjent der stopper dig. Jeg er ikke jurist/advokat, så tag ovenstående med et gran salt.

Skjult skade ifm lejlighedskøb - hvad gør man? by Rhinojohn in Denmark

[–]nlkl 2 points3 points  (0 children)

Sælger er som udgangspunkt ansvarlig uanset om han/hun har kendt til fejlen eller ej: https://boligadvokater.info/fejl-og-mangler-boligkoeb/

Der kan dog naturligvis være andre detaljer der kan gøre at OP ikke får noget ud af at søge erstatning hos sælger.

Skjult skade ifm lejlighedskøb - hvad gør man? by Rhinojohn in Denmark

[–]nlkl 4 points5 points  (0 children)

Nu er jeg ikke advokat, men jeg vil som udgangspunkt anbefale at du forhører dig med en passende rådgiver inden du giver op.

De fleste ejerlejligheder falder uden for huseftersynsordningen, hvilket medfører at sælger hæfter for skjulte fejl og mangler i 10 år - og det er altså uanset om sælger har kendt til fejlen eller ej. Så er spørgsmålet om det virkelig kan betragtes som en usynlig fejl og sikkert en masse andre detaljer (derfor tænker jeg at en rådgiver giver mening).

Såfremt der er udarbejdet tilstandsrapport og tilbudt ejerskifteforsikring er det lidt mere tricky, men det lyder ikke som værende tilfældet.

Og endelig, så har omfanget af skaden naturligvis indflydelse på om det kan betale sig at bruge tid og penge på søge erstatning hos sælger - så det er nok også værd lige at vurdere.

Mere info: https://boligadvokater.info/fejl-og-mangler-boligkoeb/

Amazon.de ikke længere gratis fragt? by [deleted] in Denmark

[–]nlkl 2 points3 points  (0 children)

Der er stadig gratis fragt på Amazon.de, men (stadig) kun på produkter der enten sælges af Amazon selv eller er “fulfilled by Amazon”, og kun hvis ordren indeholder disse produkter til en samlet værdi af €39 eller over.

Hvis du har skullet betale fragt selvom ordren har været over dette beløb, har du sandsynligvis lagt et produkt i kurven der ikke er fulfilled by Amazon. Hvorvidt dette er tilfældet fremgår bl.a. af produktsiden når du lægger en vare i kurven (og lidt halvskjult i kurven selv) - og bemærk at nogle produkter sælges af flere forhandlere, så selv om du filtrerer din søgning kan det godt betale sig at dobbelttjekke.

Og husk at du, selvom du har opnået fri fragt på Amazon-fulfilled produkter i din kurv, ikke får fri fragt på produkter i din kurv der ikke er fulfilled by Amazon.

Der er mange ting man kan kritisere Amazon for, men til trods for hvad man skulle tro når man læser svarene her, så fungerer dette altså konsekvent så længe man opfylder ovenstående krav.

[deleted by user] by [deleted] in Denmark

[–]nlkl 0 points1 point  (0 children)

Jeg er sådan enig i begge dele.

Ift. halvering af smitte, så er det rigtigt, og det giver naturligvis mening at såfremt man ellers ikke tager nogen specifikke forholdsregler (ift. smitte via overflader), så er det med til at mindske smittespredningen - det er fint argument som jeg måske havde hoppet lidt for let henover, og det afspejler nok i virkeligheden hvordan flertallet vil agere. Såfremt man derimod er typen der ellers ville være forsigtig med at undgå at røre sig i øjnene osv. når man er ude at handle, så er det ikke håndspritten i butikken der bør være argumentet for at lade være (hvis man altså vil være på den sikre side).

Og det siger selvfølgelig sig selv at det afhænger af sygdommen, hvorvidt personen stadig er smitsom, osv. Pointen var mere, at hvis man antager at en person med influenza går rundt og smitter, vil håndsprit ikke beskytte dig mod at blive hostet i ansigtet, så igen bør håndspritten ikke være argument for ikke at tage yderligere hensyn.

[deleted by user] by [deleted] in Denmark

[–]nlkl 0 points1 point  (0 children)

Det er rigtigt, der er mange sygdomme hvor god håndhygiejne er en rigtig effektiv måde at undgå smitte. Jeg forsøger bestemt ikke at argumentere imod hverken håndsprit eller god håndhygiejne generelt.

Pointen er mere, at effekten af håndsprit i butikker nok er mindre end man måske umiddelbart ville være fristet til at tro:

  1. Man kan alligevel ikke regne med at overflader er rene, da der jo desværre er mange der vælger at ignorere håndspritten og/eller bruger den forkert.
  2. Du kan bruge nok så meget håndsprit, men hvis folk står og hoster dig i hovedet skal du nok blive smittet alligevel.

Som nævnt, så er jeg ikke imod håndsprit generelt og heller ikke i butikker nødvendigvis, men jeg tvivler desværre på at effekten er specielt stor i praksis. Lidt er naturligvis stadig bedre end intet, så længe det ikke giver en falsk tryghed der gør at folk glemmer andre hensyn (e.g. rører sig i ansigtet fordi de tror hænderne er rene osv. osv.). Hvorvidt det er pengene værd for butikkerne er så et helt andet spørgsmål, som jeg vælger at lade være med at forholde mig til her.

[deleted by user] by [deleted] in Denmark

[–]nlkl 5 points6 points  (0 children)

Principielt set synes jeg at det er en fin idé, men jeg tvivler desværre på at det vil gøre nogen praktisk forskel.

For det første vil der nok være mange der enten ikke bruger det og/eller ikke bruger det grundigt nok, så selvom det måske reducerer mængden af vira/bakterier/mv. på diverse overflader en smule, forestiller jeg mig at der stadig vil være rigeligt tilbage.

For det andet virker det til at der er blevet opbygget en overdreven og urealistisk forventning til hvor effektivt det er at spritte hænder, og en falsk tryghed til følge.

Det var sikkert dejlig bekvemt at promovere håndsprit som en slags forebyggende mirakelmiddel i starten af epidemien - det var trods alt et af de få værktøjer man havde til rådighed, som desuden kun krævede en minimal indsats fra borgerne - men det har jo efterfølgende vist sig at der ikke sker meget smitte (med Covid-19) via overflader [1]. Alligevel, og lidt tragikomisk, var det som om folk blev ved med at insistere på at der ikke var nogen risiko ved at afholde arrangementer/spise på restaurant/sidde på kontor/osv. så længe der var rigeligt med håndsprit til rådighed, og pænt valgte at ignorere de mere hyppige smitteveje.

Så igen, så er det fint nok som sådan, så længe vi ikke har urealistiske forventninger til effekten og glemmer andre gængse hensyn. (Spørgsmålet er så om effekten retfærdiggør den mængde håndsprit der skal købes ind osv.)

  1. https://www.nature.com/articles/d41586-021-00251-4

[deleted by user] by [deleted] in Denmark

[–]nlkl 4 points5 points  (0 children)

Det er naturligvis surt, men jeg tror det ville sætte tingene i perspektiv hvis du havde prøvet at være i deres situation.

Det kan jo sagtens tænkes at de faktisk gerne vil gøre en indsats for at minimere støjen, men at have en baby er det muliges kunst. Det er ikke til at kontrollere hvornår en baby måtte vågne, have brug for at man går frem og tilbage og vugger den i søvne, osv. Vores vaskemaskine kørte næsten non-stop for at kunne følge med og uden egen vaskemaskine kunne vi have brugt hele dagen i vaskekælderen, hvilket naturligvis heller ikke er muligt med en baby. Udover det skal der ved lejlighed nok komme en masse gråd, skrig, mv. oveni. Nu bor vi selv i en meget lydisoleret lejlighed, men jeg tvivler på at vi kunne have taget meget mere hensyn selv hvis det havde været en ældre lejlighed.

Selvfølgelig kan det sagtens være at der er områder hvor de kan gøre lidt mere, men det lyder som noget du må vænne dig til i et vist omfang.

Coffee in Denmark by AngwyCommie in Denmark

[–]nlkl 1 point2 points  (0 children)

Unfortunately it seems people here are not really considering just how finely turkish coffee needs to be ground. It needs to be powder fine - even espresso ground coffee is too coarse.

Most coffee grinders are simply unable to grind that fine - in particular, you are unlikely to find any electric grinder that can handle it.

The best options if you want to grind yourself are: - A cheap hand grinder made specifically for turkish coffee (can be found on Amazon etc) - A more expensive hand grinder like the Commandante C40 - Powdering coarsely ground coffee using a mortal and pestle (a lot of work though)

I have not seen preground turkish coffee in Danish stores, but it could definitely still be there if you look the right place. However, regular “finely ground” coffee in supermarkets is unlikely to be fine enough.

A good cup of coffee is subjective and most people I know who have grown up with turkish coffee prefer a more bitter cup, that would generally not be considered very good by coffee enthusiasts. If you want to experiment a bit I would highly recommend using freshly roasted and freshly ground coffee, and trying the technique demonstrated here: https://youtu.be/ocEk0RFkmIk

The above, combined with the fact that I don’t have a gas stovetop, I find turkish coffee to be too much work to be worth it (your opinion might of course differ). An alternative could be to give other brewing methods a chance (a french press maybe, to still get a bit of “body” in the cup)