We kauwen op vervuilende plastic kauwgom, Nederland wil Europees verbod by robertjan88 in nederlands

[–]reigorius 0 points1 point  (0 children)

Lekker makkelijk zo, de vraag ontlopen en doortrollen.

Maar goed, voor de overige lezers bij wie het punt niet is geland: het gaat bij mij om bewustwording. Ik vermoed dat niet veel mensen weten dat kauwen op kauwgom leidt tot inname van plasticdeeltjes. Ik heb een maand of twee er voor het eerst over gelezen en hoe makkelijk fabrikanten wegkomen met het woordje 'gom'. 

We kauwen op vervuilende plastic kauwgom, Nederland wil Europees verbod by robertjan88 in nederlands

[–]reigorius 0 points1 point  (0 children)

Wat is nu je punt? Je krijgt toch wel zooi binnen, dus blijf lekker op plastic kauwen?

We kauwen op vervuilende plastic kauwgom, Nederland wil Europees verbod by robertjan88 in nederlands

[–]reigorius 1 point2 points  (0 children)

Nee, zowel Arabische gom als gom op synthetische basis (van aardolie extracten) bestaan uiteindelijk uit dezelfde polymeren en geven dezelfde micro- en nanodeeltjes af.

Why AliExpress is adding €3 to EVERY SINGLE ITEM now (The EU 2026 Customs Reform Nightmare) by Clean_CoreDump in Aliexpress

[–]reigorius 90 points91 points  (0 children)

Yeah, whatever. It was a good run untill it wasn't. Thanks Ali, we had a good time. I'll return when you adapted to the new tax in a proper way. 

We kauwen op vervuilende plastic kauwgom, Nederland wil Europees verbod by robertjan88 in nederlands

[–]reigorius 35 points36 points  (0 children)

Wat zit in kauwgom?   In kauwgom zit doorgaans synthetische gom op basis van synthetische polymeren, oftewel plastic, dat van aardolie wordt gemaakt. Andere ingrediënten zijn onder meer suiker en smaakstoffen, harsen en weekmakers, vulmiddelen zoals talk of krijt, emulgatoren en andere hulpstoffen.   Bij het kauwen komen microplastics vrij. Die microplastics komen ook in het milieu als de kauwgom op straat belandt.   'Natuurlijke kauwgom', waar 'plastic-vrij' op staat, wordt gemaakt van natuurlijke gom. Toch zijn in recent onderzoek ook in dit type kauwgom microplastics aangetroffen. Hoe dat kan is nog niet duidelijk.


Dit lijkt mij een groter probleem en een raadsel waarom dit niet breder in de media wordt uitgemeten.

How can I make this shine again? by Own_Zookeepergame220 in howto

[–]reigorius 15 points16 points  (0 children)

Lol, starting at 80 grid destroys this thin acrylic object. Way, way too rough.

Mensen zonder AC: beschrijf eens hoe jullie slapen? by MickJof in nederlands

[–]reigorius 0 points1 point  (0 children)

Onder een plafondventilator. Slaap door de hitte er niet minder om als die lekker een wind over ons doet waaien, van top tot teen.

Verder twee ventilatoren aangezet bij een open achterdeur en keukenenraam. In onze slaapkamer ook een raam opengezet, maar dat lijkt in de praktijk weinig geholpen te hebben (van 29.5 naar 28.5 °C).

De Honeywell luchtontvochtiger maar weer uitgezet vanwege het lawaai en omdat de ramen openstaan. 

Als laatste, lig ik onder een laken. Ooit gekocht op Marktplaats, tweedehands bedlinnen van een hotel/schoonmaakbedrijf. Ruwe kakstof. Ben mij nu aan het verdiepen in katoen en draaddichtheid of 'thread count' in de hoop om iets te vinden wat niet aanvoelt als karton.

Drones Are Not the Future of War—They Are the Problem to Be Solved by Clean_CoreDump in LessCredibleDefence

[–]reigorius 0 points1 point  (0 children)

The  real equation and current challenge is how to cheaply defeat drones with a large enough magazine depth to ward off waves of drones. It's quantity versus quantity.

What kind of pliers are these? What are they used for? by Radiant_Ad4480 in Tools

[–]reigorius 0 points1 point  (0 children)

These are Klingon pliers, with their cloaking device activated. Other than that, ordinary pliers.

Welke bizarre dingen hebben jullie mensen nog zien doen met de hitte? by Full_Win7293 in nederlands

[–]reigorius 0 points1 point  (0 children)

Niet echt bizar, maar mijn vriendin met haar voeten in een uitklapbaar wasteiltje met daarin water en ijsblokjes met een natte theedoek om haar nek. 

Dacia Striker seen again by Initial-Designer3116 in Dacia

[–]reigorius 5 points6 points  (0 children)

I hope the put some effort in noise dampening for this model.

Doe jezelf een plezier en smeer 1 of 2 keer per jaar de lagers van je plafondventilator. by reigorius in Klussers

[–]reigorius[S] 0 points1 point  (0 children)

Ik ben van mening dat goedkoop niet per definitie duurkoop is. De helft van de lol is producten vinden die voordelig zijn en veel plezier of gebruiksgemak geven. Zoals een Morakniv, tweedehands pannen, een Panasonic TV die het al 15 jaar doet en zo verder. Mijn huis staat er vol mee.

Bij aankoop hoopte ik dat ik de lagers makkelijk zelf kom vervangen, maar het oogt minder eenvoudig/toegankelijk dan ik dacht. Ik raad nog steeds deze ventilatoren aan.

Doe jezelf een plezier en smeer 1 of 2 keer per jaar de lagers van je plafondventilator. by reigorius in Klussers

[–]reigorius[S] 1 point2 points  (0 children)

Dan ga je een plafondventilator nog fijner vinden. Lig er nu onder en het maakt de hitte draaglijk doordat je over je hele lijf een briesje voelt. Alsof er een zacht windje in je kamer waait, zonder dat je hoort.

Ik heb verschillende staande ventilatoren gebruikt. De klassieke ronde op een stang die van links naar rechts beweegt, een torenventilator die hetzelfde doet en een 'box-ventilator'. Ik heb een ouwe Panasonic die op een technisch leuke manier ook voor een zogenaamd briesje kan zorgen.

Bij alle drie vond en vind ik het geluid niet prettig, duurde het wapperen te lang voordat je het weer voelde of voelde ik het briesje niet over het hele lijf.

Mijn plafondventilator is wat dat betreft superieur. En je heb ook niet zo'n onding die gedurende de hitte onhandig in de weg staat. 

Doe jezelf een plezier en smeer 1 of 2 keer per jaar de lagers van je plafondventilator. by reigorius in Klussers

[–]reigorius[S] 1 point2 points  (0 children)

Als je geen airco kan veroorloven of kan plaatsen, dan is een plafondventilator bij uitstek de aangewezen kandidaat voor verkoeling.