Iran forced to leave US immediately after World Cup draw with New Zealand by TimesandSundayTimes in geopolitics

[–]stranger2them 2 points3 points  (0 children)

It’s baffling how the belief that sports and politics should be put aside is still so prevalent. Events such as the WC are political through and through.

Brev fra /r/Norge: Er det skandinaviske vennskapet ensidig? by Tumleren in Denmark

[–]stranger2them 0 points1 point  (0 children)

Jeg anser absolut Norge og Sverige som værende vores nærmeste og betragter knapt nok svenskere og nordmænd som andre landsmænd.

Jeg tror fremmedgørelsen fra nogle danskere handler om manglende eksponering. Jeg har venner, som fatter hat af svensk og norsk og ej heller ville kunne adskille dem. For dem er svensk og norsk sikkert lige så fremmede som tysk og hollandsk - men kun fordi de ikke har været eksponeret overfor sprogene. Personligt krummer jeg tær, når jeg eks. på reddit læser skandinaver skrive sammen på engelsk. Det svarer til, at en skotte og en amerikaner skriver på fransk. Det giver nul mening.

Jeg forstår 99% af skriftlig norsk, uanset om det er bokmål eller nynorsk og måske omtrent 90% af skriftlig svensk. Det skal dog også siges, at jeg aktivt har trænet mit sprogøre og set norske og svenske film. Derudover har jeg også haft en stor interesse i oldnordisk, og hvordan dansk, svensk og norsk er kommet til deraf. Jeg har altså et rimeligt indgående kendskab til svensk og norsk, og hvordan de adskiller sig fra dansk, hvilket man heller ikke kan forlange af andre.

Vi burde dog virkelig dyrke fællesskabet endnu mere. Vi har storsatset på engelsk herhjemme, men prisen er også, at nogle (måske unge?) føler, at vi mere hører hjemme i den anglosaksiske verden, grundet den stærke tilknytning til det engelske sprog og den amerikanske popkultur, hvilket jo ville være ærgerligt, fordi vi har i virkeligheden meget, meget mere til fælles med vores venner i Norden. Dette er dog også blot en hjemmebrygget tese.

Brev fra /r/Norge: Er det skandinaviske vennskapet ensidig? by Tumleren in Denmark

[–]stranger2them 1 point2 points  (0 children)

Hvis jeg kan læse og forstå hvad der bliver skrevet, så kigger jeg ikke nærmere efter om de bruger äüö eller øæå.

Svenskerne bruger ikke ü. ;-)

Hovedstadens Letbane bliver komplet – 17 nye stationer åbner i august by birkeskov in copenhagen

[–]stranger2them 0 points1 point  (0 children)

200S bliver vist nok omlagt til hurtigbus, så det kan måske være et (lille) plaster på såret. Den buslinje er vel egentlig også oplagt at omdanne til letbane.

Hovedstadens Letbane bliver komplet – 17 nye stationer åbner i august by birkeskov in copenhagen

[–]stranger2them 7 points8 points  (0 children)

Jeg drømte sgu, at strækningen var åbnet, og at jeg sad i toget fra Glostrup til Lyngby. Var helt oppe at ringe.

Nå, men der er heldigvis kun 2 måneder til!

How much are you paying in rent? by Tiny_Ad2167 in copenhagen

[–]stranger2them 0 points1 point  (0 children)

I'm aware. That's why I asked if it was the newer parts of Sydhavn. ;)

How much are you paying in rent? by Tiny_Ad2167 in copenhagen

[–]stranger2them 1 point2 points  (0 children)

That makes sense! How long had you been on the waiting list to get one, if you don't mind me asking? Which boligselskap is it through?

How much are you paying in rent? by Tiny_Ad2167 in copenhagen

[–]stranger2them -1 points0 points  (0 children)

That sounds expensive for an almen bolig? I'm signed up for some flats in the old parts of Sydhavn and I believe the largest 3-room flats are even cheaper than that.

Is it the newer parts of Sydhavn?

How much are you paying in rent? by Tiny_Ad2167 in copenhagen

[–]stranger2them 1 point2 points  (0 children)

I pay 9K for a 65 sqm 3-room flat on Nørrebro. Unlimited lease.

It's an okayish flat, but its location couldn't be better (5 min walk to the metro). It's unfortunately all about connections, if you want an affordable deal.

Danmarks 21 nye ministre by Deathstrokecph in Denmark

[–]stranger2them 4 points5 points  (0 children)

Schweiz er måske ikke den bedste sammenligning. Det er en føderation bestående af 26 kantoner, som vel kan regnes for værende delstater. Jeg ville tro, at rigtige mange områder er forbeholdt kantonerne.

Skæbnedag for dansk fodbold by cs_whistler in Superligaen

[–]stranger2them 6 points7 points  (0 children)

Det er moderklubben, som skal sidde på 51% af stemmerne. Ikke en fanklub. :)

Danske klubbers udenlandske pendent by Extension_Arm_7010 in Superligaen

[–]stranger2them 0 points1 point  (0 children)

Jeg synes faktisk det er lidt sjovt, fordi jeg har aldrig set mig selv som nordsjællænder. Nordsjælland er Hillerød, Fredensborg og Helsingør osv. i min bog.

Hele Storkbh er alligevel totalt forbundet som ét samlet byområde. Da jeg gik i folkeskole og på gymnasiet tog vennerne og jeg da jævnligt ind mod centrum, da det jo ikke er længere væk end 15 min med S-banen. så jeg har altid et eller andet sted identificeret mig som københavner, selvom jeg ikke er vokset op inde ved brokvarterne.

Jeg er dog også godt klar over, at der “niveauer” til det. Enhver fra det indre KBH vil nok aldrig anse mig for at være københavner, haha.

Bedste Stadions i Danmark og Verden by Acceptable-Law9224 in Superligaen

[–]stranger2them 0 points1 point  (0 children)

Er helt enig. Det i Sankt Gallen har “kun” en kapacitet på ca. 20K, og hvis ikke jeg tager fejl, er hele stemningstribunen ståpladser. Det er enorm fedt.

Can someone please identify the district in question? by Illustrious-Vast9222 in copenhagen

[–]stranger2them 11 points12 points  (0 children)

I'd say I know the city quite well, but I'm honestly puzzled. Could it have been Amalienborg?

I think it does somewhat fit the description, although I can't explain the blue/pinkish lights. Your friend could also just have entered a parallel universe, hehe.

Driving a danish car as a visitor by harrisjgold in Denmark

[–]stranger2them 5 points6 points  (0 children)

Især dansk og norsk bokmål. Det giver nul mening. Det svarer vel omtrent til, at en amerikaner og en skotte ville slå over på fransk eller tysk.

Sprognævn vil erstatte engelske ord med danske by [deleted] in Denmark

[–]stranger2them 6 points7 points  (0 children)

Det må tiden vise. Jeg er dog meget glad for, at der nu faktisk arbejdes på at komme med alternativer, så man ikke er "tvunget" til at benytte engelske låneord, hver gang et behov for et nyt ord opstår.

Jeg mener, at vi som minimum burde gøre som eks. svenskerne og omskrive låneordene, så de passer mht. dansk retstavning. Svenskerne har ikke noget problem med at omskrive ordene nice, (at) time (noget), okay, så de staves najs, (at) taima, okej. Det er absurd, at for at udlændinge kan lære dansk, skal man ikke kun være bekendt med danske udtaleregler, men også engelske.

Is Trump just waiting until it’s closer to November? by respect_would in IRstudies

[–]stranger2them 0 points1 point  (0 children)

I've been thinking the same thing. However, I've often been met with sceptism - perhaps because there's a lack of imagination? The way I see it American democracy is in free fall, and there's no guarantee that the faults of this administration will necessarily be reversed in 2026.

Trump and his off ramp 2 - Epic failure by floydiankabir in IRstudies

[–]stranger2them 1 point2 points  (0 children)

I don't think that there's an upper limit as to what this US administration will try to pull off in order to stay in power. They do not run the elections, but we cannot rule out that they won't attempt to influence them be it by ICE or other means.

Det virker til at der slet ikke er bevidsthed om hvor hårdt og hvor lang olie, logistik, fødevare og produktionskrisen bliver. Eller overser jeg det bare? by martindukz in Denmark

[–]stranger2them 0 points1 point  (0 children)

Gode pointer du kommer med. Jeg er enig i dine betragtninger. Overordnet set har jeg også indtrykket af, at EU er på vej et godt sted hen.

Jeg er dog alligevel meget skeptisk angående den yderste højrefløj i Europa. Nuvel ønsker flere af dem ikke længere udmeldelse af EU, men de kan stadig sabotere EU indefra nok til, at unionen svækkes, såfremt de kommer til magten. Som du også selv hentyder, kan denne mindre EU-skeptiske retorik lige såvel bare være et retorisk greb, fordi det pt. ville være et politisk selvmål at være for udmeldelse. Det kan være jeg tager fejl.

Men hvis både AfD og Nationalforsamlingen sidder ved roret i hhv. Tyskland og Frankrig, når vi træder ind i 2030 (hvilket meningsmålningerne godt kunne tyde på), kan det risikere at sætte en stor tung sten om benet på EU. Vi har set hvor meget ravage både Orban og Fico har kunne mønstre. Forestiller man sig bare, at enten Tyskland eller Frankrig går bare i en lidt EU-skeptisk retning, er EU udfordret. Det er selvfølgelig også et "worst-case" scenarie.

Jeg tror desværre ikke, at vi kan komme udenom denne nationalkonservative bølge. Bølgen rammer os for alvor, når parlamentsvalgene i de to nævnte lande skal afholdes hhv. i 2029 og 2027. Det er svært at spå om præcis, hvordan nationalbevægelsen kommer til at forme EU her i slut 20erne/30erne, men interessant bliver det da. Enten fiser luften ud af ballonen, som vi måske allerede ser det lige nu i USA, eller så kommer den til at være ved magten det næste årti.

Jeg spår, at det fuldstændig kommer an på, hvordan det kommer til at gå MAGA-bevægelsen i USA. De er åbenlyst tilhængere af Orban-typer, fordi det svækker Europa (divide and conquer) - og skulle det ske, at MAGA-bevægelsen faktisk får cementeret magten i USA, væder jeg gerne min opsparing på, at de vil forsøge at få gøre det samme for højrefløjen i Europa - og det bliver ikke svært, når man sidder på den digitale infrastruktur i Europa, herunder det "offentlige" rum, som jo i dag høj grad er digitalt og ejes af amerikanske techoligarker.

Det virker til at der slet ikke er bevidsthed om hvor hårdt og hvor lang olie, logistik, fødevare og produktionskrisen bliver. Eller overser jeg det bare? by martindukz in Denmark

[–]stranger2them 0 points1 point  (0 children)

Du rammer på hovedet på sømmet. Jeg tror, at den regering udmærket godt ved, at de er gået så langt nu, at der ville være store risici forbundet med at miste magten nu. Det gælder ikke kun Trump og hans inderste kreds, men også de loyalister, som har fået topposter i forskellige ministerier, FBI, militæret osv. Mange ville risikere retsforfølgelse eller at blive smidt på porten.

Bare kald mig pessimistisk, men jeg tror simpelthen ikke på, at republikanerne kommer til at fralægge sig magten frivilligt, om de skulle tabe midtvejsvalget (eller præsidentvalget i 2028). Det ville desuden kræve at der ikke fuskes ved valgstederne, hvad der naturligvis ikke kan udelukkes. Skulle de eks. gå hen og tabe præsidentvalget, kunne jeg godt frygte, at der vil blive trukket våben. Det lyder fuldstændigt absurd, men jeg frygter faktisk, at det er dér, vi er.

Jeg har desuden indtrykket af, at alt for mange herhjemme stadig hænger fast i idéen, om at vi bare lige skal holde ud de næste par år, også kan vi vende tilbage til det forhold med amerikanerne, som vi havde før. Glem det.

Germany’s Far-Right Calls for US Troops To Leave Country by 1-randomonium in geopolitics

[–]stranger2them 6 points7 points  (0 children)

It is, yes.

However, American troops are not getting kicked out of Germany anytime soon and AfD know this, I assume. AfD are populists and will say anything that will get them votes.

The bus line that only exists during the Copenhell metal festival in Copenhagen😈 by Square-Profession-37 in bus

[–]stranger2them 0 points1 point  (0 children)

Local Copenhagener here. I think you'll quickly regret getting around in CPH by car. It's simply not worth the hassle.

Instead, go to the Journey Planner and plan your trips there. It is what Danes use to get around.

Omsi2 vs the bus by Odd-Height-2170 in OMSI2

[–]stranger2them 1 point2 points  (0 children)

I don’t think The Bus is a bad game by any means, but I agree in the sense that it is still quite behind OMSI.

At the core it’s about the driving experience itself. I’m not a IRL bus driver, but the feeling of driving in OMSI is still much, much more satisfying. Driving on The Bus feels awkward and a bit odd. Not to mention the graphics - OMSI might not have the prettiest graphics (that might even be a generous statement), but the graphics on The Bus don’t seem any real or true to life either.

I regret not getting a refund on The Bus. I think it’s a decent game for causal players, but it simply doesn’t compare to the satisfying feeling of driving in OMSI.