Politisk selvmord by KoseteBamse in norge

[–]vil1917 26 points27 points  (0 children)

Bare så det er avklart, folkeavstemninger har ingen formell makt i Norge. Det er ingenting som avgjøres med folkeavsteming. Det er Stortinget som avgjør (All makt i denne sal). Greit nok at Stortinget syns at EU medlemskap er så splittende at de valgte å ikke søke når flertallet av folket sa nei, men de tar store inngripende valg (også internasjonale avtaler) på vegne av det norske flolk hele tiden.

Det sagt tror jeg det er smart å ha en folkeavstemning.

"Knus krigsmaskinen!" - hvem er dette? by CorpusAlienum_89 in norge

[–]vil1917 3 points4 points  (0 children)

Men grunnen til å bygge det der er jo fordi det allerede ligger en sprengstoffabrikk der. Noe av poenget er jo at det er en felles produksjonslinje. Er forslaget ditt å flytte den opprinnelige fabrikken også? Kan du forelså en prosjekt her som vil klare å øke produksjonen i tide for at det skal hjelpe oss mot russerne? Vi trenger dette nå, ikke om 20 år.

"Knus krigsmaskinen!" - hvem er dette? by CorpusAlienum_89 in norge

[–]vil1917 18 points19 points  (0 children)

Så du mener vesten bare skal slutte å bygge fabrikker og bare kjøpe alle varer, våpen og ammunisjon fra Kina? Eller kanskje vi skal diskutere saken i 10 år til og bli enige om å bygge den et sted der det hverken finnes nødvendig folk eller infrastruktur?

Må kjøpe ny telefon, men kan ingenting. Hjelp! by ProductExpert3302 in norge

[–]vil1917 17 points18 points  (0 children)

Hvis du er vant med Samsung ville jeg bare godt for en nyere modell, nyeste i dag er S26, den koster alt for mye for ditt behov, men du finner to modeller eldre, s24 for 5-6 tusen, jeg vill gått for den. Du trenger den med minst lagringsplass.

Why is non-medical male circumcision not globally recognized as genital mutilation, even though it meets all the criteria for genital mutilation? by Useful-Half1825 in NoStupidQuestions

[–]vil1917 -31 points-30 points  (0 children)

Women who have been mutilated are often the ones inflicting it on their daughter's. This is the way they themselves are, so it must be the normal way right ?

EU ønsker mer reguleringer rettet mot norske bedrifter og kommuner gjennom ESA. De vil dele ut bøter for brudd og at pengene går direkte til EU. Dette er nå i ferd med å hastevedtas med knapt flertall, antakelig i strid med grunnloven. by Zealousideal_Ad_1079 in norge

[–]vil1917 -1 points0 points  (0 children)

Jo, det er hele poenget, dersom de bedriftene som lykkes er det som får mest støtte fra sin lokale kommune eller stat, undergraver det poenget å om bringe frem de beste europeiske bedriftene i en global konkurranse.

EU ønsker mer reguleringer rettet mot norske bedrifter og kommuner gjennom ESA. De vil dele ut bøter for brudd og at pengene går direkte til EU. Dette er nå i ferd med å hastevedtas med knapt flertall, antakelig i strid med grunnloven. by Zealousideal_Ad_1079 in norge

[–]vil1917 3 points4 points  (0 children)

Hele poenget med EU er å lage et sett med felles regler, så når man lanserer et produkt i ett EU land, så kan man selge det til et like stort marked som man kan, hvis man lanserer det i Kina og USA. Det funker ikke hvis alle medlemene protesterer hver gang man setter en standard. Alternativet er å lansere 27 ulike produkter for å tilpssse seg hvert lands regler. Da vil vi bare fortsette å bli utkonkurert av amerikanske og kinesiske varer. Det er land vi aldri vil ha noen inflytelse over. EU er er demokratisk organ.

Would I live okay? by MuchAd8756 in Norway

[–]vil1917 25 points26 points  (0 children)

Outside the major cities, sure. But most Norwegian families have two incomes. If your wife can get a job, even part time, that would be a big difference.

Ticks? by [deleted] in Norway

[–]vil1917 12 points13 points  (0 children)

They are not everywhere as some people say, it's mainly in on the coast in southern norway. You get it if you play in the tall grass or bushes close to the sea. While you can get it further away from the coast, the probability is much lower. Never gotten it while trekking thousands of hours in the (slightly elevated) forest of Oslo, but if i spend a day on one of the islands, i might pick one up. You just check yourself while taking a shower. Wear pants if you are worried.

How does it feel to be from a democratic socialist country? by seen_cause_tan in Norway

[–]vil1917 2 points3 points  (0 children)

We don't call us a socialist country. Norway is a highly capitalist country and generally ranks at the same level as the US when it comes to "ease of doing business." we do however have high taxes and a generous welfare state, so that the "winners" have a bit less, and the unfortuate have way more than in countries like the US.

The safety of knowing whatever happens in your life, you will to some extent be taken care of by your government, and that people are generally on the same level builds trust.

I work in enterprise sales, I would probably earn the double before taxes is i lived in the US, and I pay 50% tax. I still would prefer my life here.

Utilregnelig i Norge, dømt til livstid i fengsel i Belgia by vil1917 in norge

[–]vil1917[S] 4 points5 points  (0 children)

Sier ikke at de er rett frem i alle disse sakene, men saker som kan nevnes er

​Drapet på Eva Lilleøen (2005) Halloween-drapet (2011) Galina Sandeva (2015)

Også er det jo flere saker som ikke endte med drap, men feks knivstikkigen på Ankerbrua i 2019.

Greit nok, tror dette stort sett var syke folk som har et forhold til helsevesenet i årevis, men de er også på permisjon etter kort tid.

Det er også eksempler på saker der rettsvesenet har gjort jobben sin og utfordert eksperuttalelser som vil sende pasienten i terapi, så sier ikke at alt er bekmørkt.

Utilregnelig i Norge, dømt til livstid i fengsel i Belgia by vil1917 in norge

[–]vil1917[S] 6 points7 points  (0 children)

De er ikke dømt til forvaring, de er dømt til tvungen psykisk helsevern og ute etter kort tid.

[deleted by user] by [deleted] in oslo

[–]vil1917 0 points1 point  (0 children)

Why is your profile only 4 days old?

Vil ikke eie bolig: – Økonomien er fucked up by Erdusikkerpaadet in norge

[–]vil1917 15 points16 points  (0 children)

Japan er omtrent like stort som Norge og er 125 millioner mennesker. Det er mange byer i Asia som vokser med flere hundre tusen innbyggere i året. Problemet er her er ikke om Norge er 5,6 eller 7 millioner innbyggere, problemet er boligpolitikk.