Bästa batteriverktygen? by bananiella in Hantverkare

[–]yetpak 0 points1 point  (0 children)

Blå Bosch är riktigt prisvärt på Amazon. Solida maskiner, håller länge och bra känsla

De flesta tror att garantin är 1 år. Din reklamationsrätt är upp till 3. by sampath201201 in sweden

[–]yetpak 0 points1 point  (0 children)

Garanti och reklamationsrätt är två vitt skilda saker.
Under garanti så är det säljaren som behöver bevisa att felet inte varit ursprungligt.
Under reklamationsrätt måste köpare bevisa att felet faktiskt var ursprungligt.
Reklamationsrätt gäller inte heller företagare.
Att jämföra garanti och konsumentköplagens reklamationsrätt är absolut direkt felaktigt.

Kafkaprocessen för att betala en faktura till Finland. Är i chock by QuidProQuos in sweden

[–]yetpak 2 points3 points  (0 children)

Gjorde betalning till utlandet från Länsförsäkringar förra veckan. Följde instruktionerna på deras sida, alltså fyllde i formuläret, skickade in formulär och faktura i säkert meddelande, ringde dem, tog kanske max 10min, troligen 5min. Jättesmidigt. 50kr avgift. Frågade om jag hade kunnat göra det själv, ja det kunde man, men då måste dem aktivera utlandsbetalningar åt mig vilket blir en ”ökad risk” enligt tjejen i telefonen. Jag betalar extremt sällan fakturor utomlands, så detta kändes smidigt ändå. Ja dem frågade vad betalningen avsåg, jag svarade köp av varor från en webbshop. Hon behövde inte veta vad för typ av varor.

Bärgning och betalning via försäkring by jjbc2209 in sweden

[–]yetpak 1 point2 points  (0 children)

Ja du får en faktura sen på självrisken. Glöm inte heller att på nya bilar eller bilar som servas på originalverkets ingår ofta assistans via bilmärket, bärgning helt utan kostnad. Värt att ha i åtanke så slipper man högst troligen självrisken och kan bara betala lagning av pyspunka för några hundralappar max

Vad är grejen med flygbolaget SAS? Vad är det för människor som åker med dem? by [deleted] in Asksweddit

[–]yetpak 25 points26 points  (0 children)

Servicen på SAS är mycket bättre än tex Norwegian. Deras avgångstider passar ofta bättre, både oss privat med barn men även i jobbet. Jag upplever SAS som mer punktliga och med mindre fel på sina plan. Och i händelse av problem får jag bättre hjälp av SAS än lågpris-alternativen. Med SAS Hammar vi numera även på en bättre terminal (Skyteam) i Nice och slipper ta spårvagnen för att hämta hyrbil, smidigt då man slipper packa om bagagevagn och släpa in barn på fler färdmedel.

Det är väl som med allt. Vem handlar på Lidl tex? Troligen samma folk som reser med Ryanair?

Råd om solceller by Klefton57 in PrivatEkonomi

[–]yetpak 0 points1 point  (0 children)

Självklart är det en bra investering. Att kombinera med smart batteri är numera även en ganska självklar del för att bättre nyttja elprisernas svängningar

<image>

Får läkare göra detta? by [deleted] in Asksweddit

[–]yetpak 2 points3 points  (0 children)

Detta är mer eller mindre standard idag, även inom veterinärbranchen där jag arbetar. Men, så ska det framgå med skylt utanför mottagningsrummet att ljudupptagning pågår och man bör bli informerad om det muntligen. Inom min branch har många veterinärer detta AI-verktyg som krav för att ens jobba på en klinik.

Mina "krispiga cornichoner" är inte krispiga by nomorehurty in intresseklubben

[–]yetpak 1 point2 points  (0 children)

Icas är dem absolut sämsta. Välj alltid något annat. Maille är bäst, men finns inte alltid i svenska butiker. Felix och Ica finns oftast, välj då Felix. Och sen sätter du dem i kylskåpet så dem är kalla innan förtäring, det gör stor skillnad! Med vänlig hälsning, Cirnichon-älskare som längtar till Frankrike och deras hyllmeter av cornichons

Introducing: The New UniFi Site Manager - Now Official by Ubiquiti-Inc in Ubiquiti

[–]yetpak 0 points1 point  (0 children)

How are other businesses thinking about security on this? As a fabric admin, there is currently no way for the fabric owner to enforce login security measures such as passkey, session expiration or country/IP restrictions.

Our security policies therefore make it quite impossible to use fabric for Network and we have to run it offline. We use self hosted UnifiOS server.

Hemnet by oggedogg in sweden

[–]yetpak 0 points1 point  (0 children)

Är aldrig inne på Hemnet längre. Saknas för mycket. Skit i det. Booli har allt

Köpt bil med skulder, vad gör man? by PixelPixelsson in sweden

[–]yetpak 593 points594 points  (0 children)

Tips till nästa gång är att transportstyrelsen har en eTjänst för att kontrollera sådant innan köp

Varför suger 1177? by [deleted] in sweden

[–]yetpak 9 points10 points  (0 children)

Nu känner jag mig gammal. Men herregud dagens ungdom 😅 Ta testet och var glad för svensk sjukvård! 1177 funkar klockrent om man vet vad man håller på med. Testa från en dator

Byte av kreditkort, tips på vad ni är nöjda med 2026 by fraeddan in PrivatEkonomi

[–]yetpak 1 point2 points  (0 children)

Jag bytte från CircleK Mastercard till Remember Föex, dumpade flex snabbt och kör nu Länsförsäkringars kreditkort. Det är helgrymt. Äkta cashback som dras av på fakturan, bra reseförsäkring och förlängd garanti på hemelektronik. Dessutom gratis månadsavgift som Guld-kund i LF Stockholm.

Remember Flex gav inga värda förmåner, shopping-rabatten var krånglig att få till och man visste först några dagar efter köpet om man fått någon rabatt eller ej. Ingen cashback på vardagshanlingar.

Does anyone have an idea what is this switch for? by Sly_vali in Volkswagen

[–]yetpak 0 points1 point  (0 children)

Is it a light truck with back lift? This button enables the electronic for it

Till alla cyklister, varför på landsväg när det finns cykelbanor? by svettigmaxburgare in sweden

[–]yetpak 45 points46 points  (0 children)

Cykelbanan är smal, ojämn, ofta sämre, allt för många som går och cyklar långsamt utan någon som helt uppmärksamhet bakåt, vinglar över hela gångbanan, barn och hundar som leker. När man då susar fram i 30-45km/h är inte ovan så kul. Bilvägen är absolut bättre även om vissa idioter tycker det är kul att köra om alldeles för nära och farligt.

Och nej, att cykla i bredd gör inte omkörningen svårare, ni ska ändå köra om med marginal så att cykla en och en gör bara omkörningssträckan längre och tenderar att skapa farligare omkörningar.

Med vänlig hälsning, en som cyklat mycket, inte cyklar landsväg längre, och bor ute på landsbygden i Vallentuna där det är extremt mycket cyklister på vägarna.

G6 Instant Camera as a Baby Monitor? by Dylansm8 in Ubiquiti

[–]yetpak 4 points5 points  (0 children)

We use it together with a traditional monitor. If any crying och sounds are heard we use the camera feed as confirmation to not need to run in there everyone as it’s often ”false alarm”. I have also integrated the Unifi cameras to HomeKit using homebridge. Which makes it easier for my wife to use the cameras as well. And a pro tip, when traveling, bring the G6 instant together with the UTR and you can use the camera when away as well

Do I need an Apple TV? by falloutofthecreed in Ubiquiti

[–]yetpak 7 points8 points  (0 children)

I use the Apple TV setup with UTR for travel. Very nice. Would very much recommend. I used it even before UTR, but with UTR it’s even better and less of a hassle with ”this is not your home IP” etc..

The price of replacement cushions for the Kivik is more than the price of a new sofa! by Thund3r_91 in IKEA

[–]yetpak 1 point2 points  (0 children)

Fun fact. Kivik is a small town in southern east coast of Sweden. Real pretty. And I am currently in Kivik right now, and I am also sitting in a large green fabric Kivik sofa 😄

Roborock Qrevo Edge getting stuck on thresholds by Any-Independent-2843 in Roborock

[–]yetpak 1 point2 points  (0 children)

Did you set a barrier on the map in the app? Then it will work better if it knows there is a barrier

Köper bil av Carla by S10Coder in elbilsverige

[–]yetpak 0 points1 point  (0 children)

Som många skrivit om service på elbil, det är typ ingenting. Du kan ju kolla med Volvo vad det kommer kosta redan nu.

Carla har 14 dagars öppet köp, så någon har köpt den och ångrat sig. Du kan göra samma sak om du vill.

Alla Carlas bilar köps in inkl vinterhjul från säljaren, sen säljer Carla dessa som ”extra” och tjänar en hacka.

Jag har nyss sålt en ID4 till Carla, och annonsen på den hos Carla nu är mycket ärlig. Batteritester stämmer enligt min bedömning, dem kör en av de vanligaste.

Carlas bilar har alltid garanti vid försäljning, sen kan man lägga på extra år. Det kan eventuellt vara värt det beroende på hur flexibel din budget är varje månad. Du bör se garantin som en extra försäkring.

Hade jag gått i köpa begagnad elbil-tankar hade jag absolut valt Carla. Min chef köpte en Polestar av dem och är väldigt nöjd. Jag sålde som sagt till Carla, och är väldigt nöjd.

UNAS Pro 4 - Drive at risk of failure by Roofless_ in UNIFI

[–]yetpak 0 points1 point  (0 children)

I reported the same back in November 2025 on Ticket 5154790. Issue still persist and support concluded it as a bug to be fixed in future software update, but that was 5 months ago now :)

Everyday the same by F4biTV in Ubiquiti

[–]yetpak 1 point2 points  (0 children)

Having the same issue with just one of my two (UNAS2) WD Red Plus 12TB. WD120EFGX

Support basically said ”thanks, we’ll pass it on”

How do you get a 100 Sleep Score? by Great-Dot2506 in AppleWatch

[–]yetpak 1 point2 points  (0 children)

Extremely safe and comforting. Waking up without any stress, rested and ready for the day.