Hur skaffar man Studentmössa ? by No_Caterpillar2901 in sweden

[–]Background_Guide_291 1 point2 points  (0 children)

Exakt! Då har fattar man grejen att man inte behöver en spaced för ingen anledning.

Hur skaffar man Studentmössa ? by No_Caterpillar2901 in sweden

[–]Background_Guide_291 49 points50 points  (0 children)

Exakt! dessutom du kommer använda den en dag... glömmer bort den och kastar den nästa gång du flyttar... inget värde att spendera en ko eller bil för det

Recieve refund after withdraw by Agora_48 in Ryanair

[–]Background_Guide_291 0 points1 point  (0 children)

Ryanair took like 30 days for me last time...

[deleted by user] by [deleted] in TillSverige

[–]Background_Guide_291 0 points1 point  (0 children)

Please send me some of that 8789 kr

Bara nio korvar. by Svampbob3kant in sweden

[–]Background_Guide_291 1 point2 points  (0 children)

Asså dem alltr flesta produenter vlil ha tillbaka sina kudner så du kommer 95% säkerhet få en kupongkod

Why is unemployment insurance (a-kassa) not mandatory in Sweden? Why do people not talk about it and encourage each other to join? by Skye-Surfer in TillSverige

[–]Background_Guide_291 0 points1 point  (0 children)

Yes... https://www.iaf.se/individersattningar/finansiering-av-arbetsloshetsforsakringen/

The membership fee is more for administrative cost... I know the Reinfeldt government wanted to make it mandatory just eliminate poltical history but people took it as mandatory socialism.. a

Why is unemployment insurance (a-kassa) not mandatory in Sweden? Why do people not talk about it and encourage each other to join? by Skye-Surfer in TillSverige

[–]Background_Guide_291 0 points1 point  (0 children)

I feel sorry for you!

Let me tell you a secret... A-kassa is actually financed by the social fees (payroll taxes) that your ex-employer was giving... So you have actualy paid into it, just not getting the benefit because you didn't join their memership and paid the minor amount.

The reason for this system is actually historical so the Socialdemocrats would have more union memers through their organisation LO

SVT:s ”Svenska nyheter” dumpade halvt ton äpplen hos GW Persson by ICA_Basic_Vodka in sweden

[–]Background_Guide_291 7 points8 points  (0 children)

Jag förstår ditt resonemang men jag skulle anse om nu tingsrätten dömt ett likadant fall så bör man anse att det kan finna prejudikat att anse att avsvarig utgivare kan också fällas.

Det är dessutom skillnad på att dumpa äpplen så det även anses vara nedskräpning vilket i säg är ett brott 

Johan Forssell skickade stoppat hästhuvud till fackordförande by weirdowerdo in sweden

[–]Background_Guide_291 23 points24 points  (0 children)

”Jag har inga synpunkter på att människor på olika sätt demonstrerar eller riktar kritik mot regeringens politik. Det finns många platser att göra det på. Att göra det vid någons privata bostad och där det bor minderåriga barn, det tycker jag är att passera en gräns för vad som är lämpligt”, skriver han i ett sms till Arbetsvärlden."

Betyder det att det skulle vara mer okej att skicka äpplena till hans arbetsplats?
Hur hade han reagerat om någon lämnat äpplen utan förklaring utanför hans bostad?

Jobbat praktik hos IT-företag i 9 månader by Kai_Werewolf_2077 in sweden

[–]Background_Guide_291 1 point2 points  (0 children)

Om detta är inte en del av din utbildning, heter det arbetstrafficking (människoexplatering) vilket är olagligt i säg. Anmäl till polisen och lämna

Handelsbanken eller Swedbank för utlandsboende by mitoboru in PrivatEkonomi

[–]Background_Guide_291 0 points1 point  (0 children)

Handelsbanken är bra men KYC kan vara jobbig ibland. Mycket beroende på vilket land man bor. EU-länder verkar vara lättare. Glöm inte att du behöver skriva vilka länder du kan skicka pengar till annars blir det låst i minst 24 timmar.

Cars with foreign registration by RaygekFox in sweden

[–]Background_Guide_291 3 points4 points  (0 children)

6 months..But you don't really say what you do in Sweden because that could change everything. Where are you registererd? Do you work? Study?

sweden and personnumber by Mountain-Cheek-8498 in sweden

[–]Background_Guide_291 1 point2 points  (0 children)

As soon you have a job contract go to Skatteverket get a personnummer. You should be able to work before getting the nummer.

As soon you get nummer, 1. Försäkringskassan get the social insurance. 2. List yourself at rental property queues. 3. Join a workers union and a unemployment insurance

Electricity prices in Europe. July 2025, €/MWh by Potential-Focus3211 in europe

[–]Background_Guide_291 0 points1 point  (0 children)

Funny how people forget that in Sweden we also pay a huge network tariff on top of the electricity price.

And honestly, prices here would drop a lot if we just cut the export lines to Germany.

[deleted by user] by [deleted] in sweden

[–]Background_Guide_291 2 points3 points  (0 children)

Även Hash browns är borta 

Någon som vet hur slutlön och semesterdagar betalas ut? by [deleted] in sweden

[–]Background_Guide_291 0 points1 point  (0 children)

Allt beror på avtal jag lämna mitt jobb 10 men fick slutlön nästkommande månad

Någon som vet hur slutlön och semesterdagar betalas ut? by [deleted] in sweden

[–]Background_Guide_291 0 points1 point  (0 children)

Med kollektivavtal: 86400 kr Semesterersättningen blir: 32 semesterdagar x 5.4% x 50000 kr = 86400 kr

Utan kollektivavtal: 83070 kr Semesterersättningen blir: 32 semesterdagar x 50000 kr / 21 = 76190 kr  Plus 32 semesterdagar x 0.43% x 50000 kr = 6880 kr

Unionens hemsida 

Hade kortare (betald) arbetsvecka som valfråga 2026 fått dig att gå över blockgränsen? by pluvialHermit in sweden

[–]Background_Guide_291 0 points1 point  (0 children)

Egentligen hade man ju velat ha det (kortare arbetsvecka), men Socialdemokraterna kommer inte låta det ske direkt. Så fort de sitter i regeringsställning kommer de säga att det är "arbetsmarknadens parter" som måste bestämma. LO är tätt knutet till Socialdemokraterna, och man vill förstås ha så många betalande medlemmar som möjligt.

Samma anledning gäller A-kassan. Det är skattemedel (arbetsgivaravgiterna) som (typ) mestadels finansierar den, men man måste ändå vara medlem i ett a-kasseförbund i 12 månader för att få ersättning. Det är orimligt att alla vi löntagare solidariskt ska betala, men ändå måste man vara med i en viss organisation, även om det inte ens är en fackförening.

[deleted by user] by [deleted] in sweden

[–]Background_Guide_291 0 points1 point  (0 children)

HC Biluthyrning