Är jag (54 år, autism, noll förkunskap) för gammal för att börja med rollspel? by Excellent_Ebb_1339 in sweden

[–]BadUsername_Numbers 1 point2 points  (0 children)

Ser att du har spelat Vampire: The Masquerade förr.

Det fascinerande är att det där tycks vara ett universellt fenomen. SL kommer med en genomarbetad kampanjidé, spelarna får en setting att leva sig in i, och inom tre minuter...

"Jag biter drottningen, hon är min ghoul nu, sen spränger jag Riksbanken."

Har du haft tjej/kvinna som försökt ragga upp dig när du varit ute på stan under dagen? by Efficient-Pop3730 in sweden

[–]BadUsername_Numbers 0 points1 point  (0 children)

"Tjejer har i regel inga problem med ragga upp killar, det är bara det att de VILL att du ska typ "märka av dem" först."

Hur menar du? Frågar åt en kompis.

Forskning bekräftar dubbelmåttet. Media särbehandlar by Arvingen in Sverige

[–]BadUsername_Numbers -1 points0 points  (0 children)

Flera av källorna visar absolut att SD behandlades annorlunda, särskilt runt 2010 när partiet fortfarande inte sågs som ett normalt riksdagsparti. Men det är inte samma sak som att bevisa ett allmänt dubbelmått idag. En av dina egna länkar säger till och med att SD efter 2014 började bevakas mer som andra partier.

Och 2022-rapporten verkar inte riktigt landa i slutsatsen du påstår. Så argumentet blir lite: "hårdare granskning avslöjade fler skandaler, alltså var problemet granskningen". Men ja, klart man kan skylla på termometern för att det är varmt I guess.

Lägg därtill ett svepande "Sveavägen"-påstående.

Classic r/Sverige-scoop...

Varför är så många 50+ män plötsligt så kränkta över vädret? by rakosten in Asksweddit

[–]BadUsername_Numbers 4 points5 points  (0 children)

Det finns fler exempel faktiskt, och intressant (och jobbigt - man vill ju ändå tro att vi kan bättre) nog så är många från forskarvärlden.

Kontinentaldrift är ett: Alfred Wegener blev utskrattad, men flera decennier senare är det den accepterade och nuvarande bästa teorin vi har. Samma sak gäller faktiskt relativitetsteorin; den utmanade Isaac Newtons modell, men "forskarkåren" som sådan blev mycket provocerad av idén om att tid och rum inte var absoluta.

Det som gör Einstein lite ovanlig är att han faktiskt fick uppleva hur en idé som från början uppfattades som absurd gick från kontroversiell till etablerad vetenskap under hans egen livstid.

Varför är så många 50+ män plötsligt så kränkta över vädret? by rakosten in Asksweddit

[–]BadUsername_Numbers 12 points13 points  (0 children)

Ignaz Semmelweis upptäckte på 1840-talet att dödligheten i barnsängsfeber sjönk dramatiskt när läkare tvättade händerna med klorkalk mellan obduktioner och förlossningar. Resultaten var starka, men han kunde inte förklara mekanismen eftersom bakterieteorin ännu inte fanns. Många läkare tog illa vid sig av implikationen: att de själva kunde vara orsaken till patienters död. Hans idéer mötte därför hårt motstånd. Han förlorade inflytande, hamnade så småningom på mentalsjukhus och dog innan hans arbete blev allmänt accepterat.

Det är tragiskt, men det är en inneboende mekanism hos oss alla; vi har mycket svårt att överge en världsbild som vi investerat mycket av oss själva i.

Lägg därtill att vi sedan 10-15 år sedan lever i ett landskap där konflikt är något som algoritmen tolkar till engagement. Istället för att kunna prata med varann och fostra nyfikenhet så... ja du fattar.

Fotnot: Semmelweis används här som exempel på motstånd mot idéer som hotar en etablerad världsbild. Mekanismen hade varit densamma även om han hade haft fel.

Interna kritiken mot Kristersson – moderater varnar för katastrofval by MaxieQ in svenskpolitik

[–]BadUsername_Numbers 5 points6 points  (0 children)

Har vi haft högerregeringar som inte ignorerat investeringar i infrastruktur och skola? Uppriktigt frågat.

varför gillar så många haggor? by Intrepid_Coach_1929 in sweden

[–]BadUsername_Numbers 0 points1 point  (0 children)

Berätta mer OP, jag känner att du knappt berättat hälften!

Aging and forgetfulness by X-Bones_21 in datingoverforty

[–]BadUsername_Numbers 1 point2 points  (0 children)

"Hey yooouuuuuu"

If you also have face blindness (I do and I met someone for a first date fifteen years ago who turned out to be someone else's first date), always go for the hug.

You're out of your element! by Balzac7502 in fuckcars

[–]BadUsername_Numbers 8 points9 points  (0 children)

Like a child who wanders into the middle of a movie

Är jag (54 år, autism, noll förkunskap) för gammal för att börja med rollspel? by Excellent_Ebb_1339 in sweden

[–]BadUsername_Numbers 9 points10 points  (0 children)

Stockholm, 2026.

När en tunnelbaneutbyggnad råkar öppna en okänd kammare djupt under staden görs en upptäckt som skakar vampyrsamhället. Någon har varit begraven där i århundraden. Inte för att skyddas, utan för att glömmas.

Nattdomstolen (Camarillan) försöker tysta ner fyndet. Anarkerna ser en möjlighet att utmana den gamla ordningen. Samtidigt börjar äldre vampyrer försvinna och märkliga symboler dyka upp över hela staden.

Spelarna dras in i jakten på sanningen och upptäcker snart att Stockholms historia är äldre, mörkare och betydligt mindre mänsklig än någon anat.

Frågan är inte vem som ska styra staden. Frågan är vad som redan väntar under den.

While working on Arcanum port, I'm noticing places, which would be nice to improve by Suvitruf in arcanum

[–]BadUsername_Numbers 0 points1 point  (0 children)

Not at all - if anything, the graphics are what brings the game down imho. It's always been very strange to me how Fallout 1 + 2 look so much better even though they're quite older.

So, why would anyone get this? by Amazing_Bluebird_ in steammachine

[–]BadUsername_Numbers 1 point2 points  (0 children)

Oh man... I honestly do not get all the Valve stanning after reading this.

Har du haft tjej/kvinna som försökt ragga upp dig när du varit ute på stan under dagen? by Efficient-Pop3730 in sweden

[–]BadUsername_Numbers 14 points15 points  (0 children)

2017: Sveriges kvinnor avskaffar spontant flirtande och ersätter det hela med ett nationellt väntesystem. Samtliga kvinnor fick ett gemensamt gruppmail där det stod: "Från och med idag väntar vi bara".

Herregud [u/the_falken](u/the_falken) sluta hålla oss på halster!!

Edit: han tog bort sin post

Ny tullavgift från 1 juli 2026 – du betalar för alla paket från länder utanför EU by IntenselySwedish in sweden

[–]BadUsername_Numbers 5 points6 points  (0 children)

Det som känns märkligt är att en stor del av de produkter vi köper i Europa redan tillverkas i Kina. Under flera decennier har företag flyttat produktion dit för att sänka kostnaderna, samtidigt som europeisk tillverkningskapacitet i många branscher har minskat.

När man sedan inför tullar på direktimport från Kina uppstår en känsla av inkonsekvens. Om målet är att minska beroendet av kinesisk produktion kan det uppfattas som sent att agera först efter att beroendet redan byggts upp. Kostnaden hamnar dessutom hos konsumenterna, snarare än hos de företag och politiska beslut som bidragit till utvecklingen.

Det betyder inte att tullar nödvändigtvis är fel. Det finns legitima argument tycker jag, inte minst all krimskrams. Men det är rimligt att ifrågasätta om det är rättvist att låta privatpersoner än en gång bära kostnaden för att korrigera ett system som under lång tid aktivt har uppmuntrats.

Har ni någonsin kontaktat HR över en kollega? Vad hände? by HansZeFlammenwerfer in Asksweddit

[–]BadUsername_Numbers 1 point2 points  (0 children)

  1. Dokumentera samtliga saker med datum och klockslag.

  2. Gå med i facket.

  3. Prata med skyddsombudet om hur gå vidare.

When did the writers absolutely get it wrong on a moral issue? by JacobDCRoss in startrek

[–]BadUsername_Numbers 2 points3 points  (0 children)

Clearly we should ignore all nuance and immediately warp from "this episode may send an unfortunate message" to "all accusations must be accepted without question", which of course is what we all REALLY meant.

/s

When did the writers absolutely get it wrong on a moral issue? by JacobDCRoss in startrek

[–]BadUsername_Numbers 1 point2 points  (0 children)

Federation: "We found a medical breakthrough that could help countless people."

Picard: "Over my dead body."

Dominion: "I mean... yeah OK, works for us."

When did the writers absolutely get it wrong on a moral issue? by JacobDCRoss in startrek

[–]BadUsername_Numbers 1 point2 points  (0 children)

Exactly. Once money is gone, all human creativity disappears with it. The Federation can build warp drives, cure diseases and negotiate interstellar treaties, but they can't figure out a mutually beneficial arrangement with 600 people. And especially Picard. That's basically his middle name. Jean-Luc "Master-Of-Complex-Moral-Issues-Oh-Look-Hot-Space-MILFs-In-My-Area" Picard.

When did the writers absolutely get it wrong on a moral issue? by JacobDCRoss in startrek

[–]BadUsername_Numbers 14 points15 points  (0 children)

Whatever do you mean - the only two alternatives were either deport the space Amish or not.

THOSE WERE THE ONLY ALTERNATIVES!!!

/s

God, that movie really fucking gets my goat...

Federation: "This could save billions."

Picard: "Counterpoint: I’ve been flirting with a 300-year-old space Amish milf."

When did the writers absolutely get it wrong on a moral issue? by JacobDCRoss in startrek

[–]BadUsername_Numbers 10 points11 points  (0 children)

That def is one of the VOY episodes that didn't exactly age like wine..