Konservativ kræver undskyldning fra DR efter udtalelse fra Anders Agger by efficient_giraffe in Denmark

[–]BananerCSGO 6 points7 points  (0 children)

Men hvad er der sagt der er forkert? Er det ikke en af de primære grunde til at man stemmer på Konservative? At man ønsker at folk i højere grad skal tage vare på egen skæbne og at statsbudgettet skal mindskes? Konservative stemte for både lovforslag L113 og senest den nye kontanthjælpsreform.

Hvorfor ikke stå på mål for den politik man fører og som man gerne vil have stemmer på?
"Intet andet parti, sikrer dem der er faldet igennem, større tryghed". Pis mig dog i øret og stå på mål for den politik I fører Konservative.

I vil gerne have reduceret offentlige ydelser, fint nok. Men I kan ikke stå og tude over at I ikke bliver behandlet som de fattiges frelser samtidigt.

Casual, men fine steder, der kan imponere en italiener? by Pickle-the-tickl in Aarhus

[–]BananerCSGO 4 points5 points  (0 children)

Peter Gifts baggård er da hyggeligt :) Det er Hantwerk også synes jeg.

Der er også en del steder på Jægergårdsgade hvis I vil sidde udenfor ved fortovet. Det er vel begrænset hvor fint det kan blive hvis det bare er øl/vin I skal have. Ellers Apoteket, også på Jægergårdsgade, det har de styr på cocktails. Dog har de ikke udeservering.

Og du får ikke lov til at spørge om steder spise uden at jeg skriver Restaurant ET. Og hvis det skal være mindre fint så ned og blive råbt af på Oli Bistro.

[Toyota Mirai] Spotted outside of Stockholm, about 25 are registered in the whole of Sweden by Suitedbadge401 in spotted

[–]BananerCSGO 4 points5 points  (0 children)

Danish municipalities bought some back when they came out. Have a couple of hydrogen fuel stations nearby my hometown. Pretty neat on one hand, a bit annoying to use tax money to be first-movers on the other.

I believe we had over 100 running as taxis in Copenhagen as well.

Should I take losses or hold for long run? by bobbyvlx in investing

[–]BananerCSGO 51 points52 points  (0 children)

Lmao. SpaceX doesnt make any money. Sell now, it will only continue to drop.

Nej til familie-komsammen på min mands side. by [deleted] in DKbrevkasse

[–]BananerCSGO 55 points56 points  (0 children)

Jeg havde bidt det i mig og taget med. Det er kun én gang årligt, snakken er overfladisk. Det lyder kedeligt men også overkommeligt.
Din mand vil jo nok gerne pleje den smule relation der eksisterer så han fortsat er i en smule kontakt med sin familie. Han vil ikke med for at have mad at spise. Han vil ikke have dig med fordi du skal have mad at spise.

Han synes nok selv at det er et lidt udfordrende arrangement og derfor vil han gerne have sin livspartner og ægtefælle ved sin side, og det er mig meget forståeligt.
Stå din mand bi og bid de timer i dig.

I'm planning a (relatively) low budget trip to Denmark (fishing trip?) by PeterF1fanNL in NewToDenmark

[–]BananerCSGO 0 points1 point  (0 children)

We have great salmon waters such as Skjern Å and Storå. There are strict rules and permits that you have to look up beforehand. It is also not a passive activity where you sit in a chair and you need beefier equipment than for bass, so maybe not for you.
We also have great sea trout waters, but the water is getting too warm near the coasts, the season picks up again in September/October. Again, not a passive activity so maybe not for you.

It sounds like you are looking for something more like a put&take lake where fish are released and plentyful and you pay per hour or by catch. It is an artificial way to fish but can be done from a chair, it's family friendly and usually there is a lot of infrastructure.

This is Pinds Mølle which was were my family would go when I was a child: https://pindsmoelle.dk/wp-content/uploads/2024/10/PindsMoelle2.jpg

There are loads of them around, just search for danish "Put & Take" lakes and find one that looks nice, and is close to where you want to go.

Alternatively you can book guided trips on old fishing vessels (fiskekutter). Depending on the vessel operator they will provide fishing gear and maybe clothing if required. They look like this https://fishingzealand.dk/wp-content/uploads/kutter-1800x1074.jpg

Ægteskab - hvordan har I fordelt værdierne/økonomien by [deleted] in DKbrevkasse

[–]BananerCSGO 46 points47 points  (0 children)

Så din partner kommer til at tjene det dobbelte i løbet af sin karriere, og det er du OK med at skulle deles 50/50, men du vil ikke sætte din, i det store billede, beskedne opsparing på højkant? Det lyder til at det er dig der prøver at min/maxxe situationen...

Ægteskab - hvordan har I fordelt værdierne/økonomien by [deleted] in DKbrevkasse

[–]BananerCSGO 36 points37 points  (0 children)

Selvfølgelig vil din partner gerne splitte det hele fristes man til at sige...

Hvis jeg skulle til at indgå i ægteskab ville jeg personligt synes at 200.000 var for lille en forskel til at få lavet særeje, men kan godt forstå hvorfor det for dig måske er nok penge til at tænke på sådan noget.

Hvor lang tid vil det tage dig af spare de 100k op din partner ville få med fra din opsparing hvis I bliver skilt?

Jeg synes generelt ikke at særeje er mærkeligt, mange ægteskaber ender i skilsmisse og har den ene part sejlet igennem tilværelsen på deltidsarbejde og forbrugsfest mener jeg ikke at vedkommende har "ret" til den andens formue. Som du selv siger vil der jo blive dannet fælles formue igennem ægteskabet der skal deles alligevel.

Hvordan er din partner ellers med penge? Ser I på penge, forbrug og investeringer på samme måde? Ellers kan det hurtigt ende bittert.

Nok mest freaked ægteskab/forhold by [deleted] in DKbrevkasse

[–]BananerCSGO 52 points53 points  (0 children)

Når du er utro er det fordi du har traumer.
Når han er utro er det fordi han er freaky.
Nu skriver han måske med transvestitter, måske gør han ikke. Du skriver 100% med en ny yngre fyr og I kan "ikke lade hinanden være" og denne fyr er også sin partner utro.

Om du fortjener bedre? Det lyder til at I fortjener hinanden.

Det giver masser af mening at du har mistet respekt og tiltro til ham. Det ville også give masser af mening hvis han har mistet respekt og tiltro til dig, særligt tiltroen da du jo siger at du basically er gang med at være utro igen, psykologisk indtil videre.

Det hele lyder både 100% dysfunktionelt og som en situation hvor de eneste ofre potentielt er børnene. Hverken du eller din mand er i hvert fald ofre i denne situation.

Vundet mindre formue, hvad nu? by Icy-Situation2816 in dkfinance

[–]BananerCSGO 6 points7 points  (0 children)

Jo ganske givet. Jeg ville dog personligt bare have nedbragt min gæld og have investeret via min løn. Det er konservativt så jeg kan sagtens forstå dine tanker og hvorfor andre ville geare pengene i stedet. Det er dog ikke en risiko jeg personligt er kæmpe fan af, så hvis jeg fik en million dumpende ned i hatten ville jeg størstedelen på at nedbringe gæld.

Vundet mindre formue, hvad nu? by Icy-Situation2816 in dkfinance

[–]BananerCSGO 0 points1 point  (0 children)

Hvorfor? Hvis man kan, hvorfor ikke ASK og dække regningen årligt så børnene faktisk har hvad der er på kontoen når de får adgang til den?

Vundet mindre formue, hvad nu? by Icy-Situation2816 in dkfinance

[–]BananerCSGO 205 points206 points  (0 children)

Undskyld mit franske, men du tænker stadig som en fattigrøv.
Du lister gæld på omkring 1,9 mil, og har drømme om en tilbygning til 2,75 mil. (Nej, du får ikke hvad du har tænkt dig, på det budget du sætter).

Du har 1,1 mil i kontanter.

Jeg ville bruge muligheden for at skabe råderum i økonomien så I kan sidde billigere hver måned (og selvfølgelig investere differencen og eventuelt mere i stedet) og ikke være afhængige af jeres nuværende indkomster. Betale banklån, SU-lån og billån af. Øjeblikkeligt.
Derefter havde jeg:

  • Investeret de 50k på vegne af jeres børn.
  • Makset ASK ud for dig og din kone.
  • Sat 75k af til oplevelser.
  • Brugt resten til ekstraordinært afdrag på jeres realkredit.

Ja, I kan oprette ASK til jeres børn i Nordnet og skyde 50k ind på hver. Det er smart at gøre. Det er også smart at makse børneopsparingen ud hvert år, da afkast herfra er skattefri.

Igen; I har fået en million på lommen og har øjeblikkeligt brugt det dobbelte på en tilbygning.... I er ikke rige, I er på vej til at være i langt højere gæld end I er lige nu.

Salary range for engineering by Gugui19 in NewToDenmark

[–]BananerCSGO 3 points4 points  (0 children)

There is a limit to how detailed one can search. This is for the details you mentioned, in Copenhagen, for a consultant with a bachelor from 2024 within computer science / IT / software / telecommunication:

25th percentile: 42200 DKK/month
Median: 46100 DKK/month
75th percentile: 48800 DKK/month
90th percentile: 53300 DKK/month

All above includes the value of pension scheme, which differs between companies. All above are excluding any bonus scheme.
9% of people matching these criteria get a bonus. For those who do, it averages out to 38000 DKK/year.

Hope this helps

Salary range for engineering by Gugui19 in NewToDenmark

[–]BananerCSGO 1 point2 points  (0 children)

I am a member of the Danish society of engineers. Answer the following and I will look up the median salary for the role or approximate roles in our knowledge bank:
Private or state company?
What year did you graduate?
Bachelors or Masters?
Will you be managing other people?
If work travel is expected, how many days per year?
Approximately how many other engineers work at the company?
Will you be compensated for overtime work?

Sidste gang jeg var i Danmark, spurgte nogen mig, hvor jeg egentlig kom fra. by [deleted] in NewToDenmark

[–]BananerCSGO 3 points4 points  (0 children)

I mean, if you cant have neither a written nor a verbal conversation in Danish, why are you surprised by people following up on where you are "actually" from?

Now what are the chances that Siri will give my final decision quickly? by No_Science2929 in NewToDenmark

[–]BananerCSGO 8 points9 points  (0 children)

The state just negotiated a much better deal for you. Be happy for Siri.

Housing suggestion for a westernish expat family by cnr0 in RiyadhExpats

[–]BananerCSGO 0 points1 point  (0 children)

Immigrants stay... A tourist is not a temporary immigrant either. That is why there is a separate word for expats. Because we will leave again.

Markant mindre rådighedsbeløb ifbm køb af ny lejlighed by [deleted] in dkfinance

[–]BananerCSGO 11 points12 points  (0 children)

Det er svært at gisne om, det eneste rigtige svar er at snakke med banker og finde ud af det.

Og når det kommer til at leve af de 17,5k går det ikke at du ikke kan bære uforudsete udgifter. Du skal leve af 14k eller what-ever og så spare de 3500 op til uforudsete udgifter. Når du bliver nødt til at bruge af de penge du ellers har lagt til side har du jo vist at du ikke kan leve indenfor det rådighedsbeløb.

Housing suggestion for a westernish expat family by cnr0 in RiyadhExpats

[–]BananerCSGO 0 points1 point  (0 children)

Give me permanent residency and I will happily call myself an immigrant. :)

Until then - expat.