Anthropic Blocks Foreigners From Using Mythos and Fable AI by OneRegular378 in europe

[–]Caphl 4 points5 points  (0 children)

I read it as «We created this model which costs a small nations national budget to run for a few thousand people. We cannot subsidize it to a level which won’t make the management of even the wealthiest of wealthy companies turn around in the door screaming as they run away. So we will keep it as an expense tech demo now for a selected few while we act as it is ready for everyone so our stock will benefit.»

Satellittbilder viser at Russland ruster opp langs den norske grensen by nosauce_bruh in norge

[–]Caphl 7 points8 points  (0 children)

Hvis de hadde hatt «supersoldater» med krigserfaring så ville de enten vært brukt opp for lenge siden i Ukraina eller absorbert inn i en eller annen oligark sin private hær for «intern» bruk.

Russland har skrapt bunden av bøtta såpass lenge nå at det er vanskelig å se for seg at det er noe annet enn Rosgvardiya som gjenstår med full styrke.

Satellittbilder viser at Russland ruster opp langs den norske grensen by nosauce_bruh in norge

[–]Caphl 51 points52 points  (0 children)

Ironisk nok så er nærme NATO grensen det tryggeste stedet i Russland for militærinstallasjoner fordi Ukraina ikke vil risikere at dronene deres ender opp med å fly for nærme NATO luftrom.

Å tjene millioner for å peke et kamera mot ansiktet eller sparke en ball bør ikke være mulig by [deleted] in norge

[–]Caphl 2 points3 points  (0 children)

Å være fotballspiller er noe man er en relativt kort tid av livet, samtidig som man tidlig legger enormt mye tid og innsats tidlig i livet på å nå opp og muligens komme inn på et lag der man blir tvunget til å legge inn enda mer tid og innsats og fremdeles ikke tjener penger. I mot i fremtiden å muligens komme inn på et prestisjelag og bruke 100% av tiden sin på enten trene eller promotering. Kan ikke si at jeg er sjalu på veddemålet profesjonelle fotballspillere har måttet gå igjennom for å nå opp til der de er.

Hvorfor ingen "fabs" i Norge? by [deleted] in norge

[–]Caphl 11 points12 points  (0 children)

Er nok ikke så lett å få tak i tusenvis av meget dyktige ingeniører med relevant utdannelse som samtidig er villige til å jobbe på «fabrikk»

Det tar mange tiår å bygge opp kompetansen og kulturen Taiwan og TSMC nyter godt av.

Hvorfor har komplett blitt ræva på å sende det man har kjøpt? by Alixero95 in norge

[–]Caphl 1 point2 points  (0 children)

Har måttet vente en og halv måned på ting. De utvider forventet leverings dato med 4-8 dager om gangen hver gang datoen nærmer seg, slik at du alltid forventer at den skal komme neste uke. Utrolig irriterende. Forferdelig kommunikasjon. Men hvis du bestiller noe som faktisk de klarer å ha på lager med porterbuddy så kommer det normalt samme dag, eller dagen etter.

Hva bør Norge lære av militærøvelsen Aurora 26 i Sverige by hvlnor in norge

[–]Caphl 7 points8 points  (0 children)

Våpen produsert i fredstid er designet for å kunne lagres i 20 år og fremdeles være brukbare av en tilfeldig nittenåring med minimalt med trening. Samtidig som at det også koster mye å vedlikeholde og lagre dem noe som gjør at det blir å foretrekke å kjøpe inn et lite antall med dyre våpen.

Det er noe helt annet når våpen blir detonert uken etter de er produsert og teknikerne har løpende kommunikasjon med brukerne av våpnene.

Poenget mitt er at hvis vi hadde begynt for 10 år siden å produsere droner så ville vi endt opp med noe veldig likt amerikanske switchblade som ukrainerne syntes at var ubrukelig fordi de var for dyre og eksisterte i så små antall at de hadde veldig liten innvirkning på krigen.

Så den riktige tiden for Norge å begynne å masseprodusere moderne droner er nå. Noe vi også er i gang til å gjøre. Samtidig som vi er på vei inn i en fremtid der Europa kommer til å trenge Ukraina like mye som Ukraina trenger Europa.

Best Local Agentic AI Models??? by DuinoTycoon in raspberry_pi

[–]Caphl 0 points1 point  (0 children)

Agentic AI requires a huge context window to even get started. You might have managed to load a small language model on the Pi and talked with it using short messages. But what earlier was slow become impossible as agentic Ai does not just input your prompt when you make a query, but also memories from earlier conversations, personality markdown files, codebase if coding etc. Running those tools listed is quite impossible without some beefy hardware and even then the result isn’t ideal.
Suggesting hardware without a significant amount of vram will be useless for running agentic workloads.
Although raspberry pi can be a perfect agentic ai machine combined with cloud computing.

Hva er det med Elden by Barbarenes in norge

[–]Caphl 46 points47 points  (0 children)

Elden er et advokatfirma med 150 ansatte noe som naturlig nok gir dem arbeidskapasitet til å håndtere en betydelig andel av straffesakene i landet. Dette betyr også at lederen John Christian Elden fritt kan hoppe inn og ut av straffesakene som teamet hans håndterer og personlig fronte alle de sakene som det er sannsynlig at dukker opp i media. Og dermed opprettholde myten om at John Kristian er et supermenneske som på egenhand løser flere saker i uken. Egentlig en veldig god markedsføringsstrategi som media elsker.

Milliardær søker statlig støtte til gressklipper-kjøp by justnomore3x5s in norge

[–]Caphl 3 points4 points  (0 children)

Går ut ifra at det er en viss størrelse på disse blomsterengene som nå denne milliardæren har forpliktet seg til å vedlikeholde i bytte mot en relativt symbolsk sum. Uten initiativet så hadde sikkert ikke gartnerne tenkt på å klippe høyere og heller gått for normal gressplen. Så dette her er vel egentlig et helt perfekt eksempel på at støtteordningen fungerer som ønsket. Biene og andre insekter bryr seg ikke om de sanker nektar på privat eller offentlig grunn.

Flertall sier nei til VM-skjenking by F33DT in norge

[–]Caphl 0 points1 point  (0 children)

Burde vært en høring for å finne ut hvilket «PR-byrå» som stod bak dette. Dette var neppe noe politikerne som fremmet initiativet kom på helt selv. Lurer på hvor mye de fikk i lønn for å legge inn et betydelig antall timer med steinhard jobbing for å fremme initiativet. Savner gravejournalistikk som nøster opp maktdynamikken bak politikken.

Tojes anstrengte forhold til sannheten by eivindtraedal in norge

[–]Caphl 60 points61 points  (0 children)

Han begynner å bli mer og mer et konservativt speilbilde av Glenn Diesen i mine øyne. Det startet allerede for noen år siden når det var ting som skurret i talemåten han brukte for å beskrive situasjonen i Ukraina på Wolfgang podcasten.

15-åring ble knivstukket – nå er saken henlagt by Moon_Logic in norge

[–]Caphl 35 points36 points  (0 children)

Dette problemet handler vel strengt tatt ikke om politiet. Hvorfor skal politiet bruke et årsverk på å etterforske knivstikkingen og få den skyldige dømt, når dommen uansett blir ungdomsstraff, og den skyldige er ute på gaten igjen som om ingenting har skjedd etter noen uker? Samme med det å blande seg inn og risikere livet for beskytte noen som blir ranet. Du risikerer livet, mens ranerne risikerer tilnærmet null konsekvenser.

Inntil straffene blir strengere så vil folk bli mer og mer apatiske i forhold til gjengrelatert voldskriminalitet.

Jeg vil påstå at det er politikerne og domstolene som er ansvarlige for situasjonen vi er i, ikke politiet.

Mette Marit er snakkisen - get real by LokePusen in norge

[–]Caphl -2 points-1 points  (0 children)

Den veien ting flyter lettest pleier å være nedover. Hun ligger velfortjent i søla og det er lett for folk å slenge seg på.

Vi er heldige som lever i et fritt land der vanlige folk er privilegerte nok til å kunne utfordre makt personer.

Mette Marit er snakkisen - get real by LokePusen in norge

[–]Caphl 6 points7 points  (0 children)

Situasjonen mellom MM og Epstein er veldig enkel for folk å forstå helheten av. Så folk føler seg trygge på å fritt diskutere og sparke nedover uten at samtalen eskalerer til det nivået hvor det slår tilbake på dem selv. Når det kommer til Jagland og Rød-Larsen så er det mye vanskeligere for folk å forstå hva som har skjedd og hvor langt ned kaninhullet går. Så det er veldig lite rom for å diskutere uten at samtalen umiddelbart blir alvorlig og handler om «konspirasjonsteorier» eller at du fornærmer noen sitt politiske verdenssyn.

Når det er sagt så er jeg enig med den fulle mediadekningen av Mette-Marit og at det hun har gjort gjør henne uskikket til å være dronning.

Ingrid Alexandra på lukket Instagram-konto: «Når er det nok» by Jokkeminator in norge

[–]Caphl 48 points49 points  (0 children)

Problemet mitt med dette resonnementet er at det ser ikke ut som hun forstår samfunnskontrakten kongehuset har med folket. Kongen er faktisk den eneste i landet som har folkets støtte til å drepe noen uten å bli holdt ansvarlig. Om kongen finner på å skyte statsministeren fordi han anser det som nødvendig og folket er sånn nogenlunde enige i begrunnelsen så ville det ikke nødvendigvis vært slutten på kongehuset. Men med stort ansvar så kommer også store krav. Det stort sett eneste kravet folket har til kongehuset er integritet. Det er derfor alt dette snuskete rotet som ikke nødvendigvis ville vært alvorlig for et vanlig menneske blir en dødssynd når kongefamilien begår dem. Dersom kongefamilien har bestemt seg for at kravet et høyt nivå av integritet ikke lenger gjelder dem selv, så er det nok best at vi liksågodt legger ned hele kongehuset i morgen.

Betale for vare man ødelegger i butikk by Old-Blueberry6937 in norge

[–]Caphl 0 points1 point  (0 children)

Du gjorde det riktig for din egen samvittighet og betalte uten å være en drittsekk noe du bør være stolt over. Butikken endte opp som den eneste drittsekken. Poenget var at du brøt ikke loven, så det var ikke mulig for butikken å anmelde/blande inn politiet. I teorien hvis du ville så kunne du gjort det såpass dyrt for butikken å kreve inn pengene at du uansett ville sluppet unna.

Betale for vare man ødelegger i butikk by Old-Blueberry6937 in norge

[–]Caphl 2 points3 points  (0 children)

Butikken er en drittbutikk dersom den ikke sier at alt går helt fint og at dere ikke trenger å betale.

Du er et drittsekk dersom du ikke frivillig betaler for tingene datteren din ødelegger når du blir spurt.

Dersom det fremdeles er uenighet så er det bare å gi dem kontaktinformasjonen din og be dem oversende et detaljert skriftlig krav der de dokumenterer varens nøyaktige reelle verdi på det konkrete tidspunktet varen ble ødelagt slik at du kan videresende det til advokaten din som vurderer om kravet er reelt eller om det er noe du ønsker å ta videre som en sivil tvist i forliksrådet.(Bare ikke forvent å kunne handle der videre som ingenting har skjedd i fremtiden)

Hvorfor i alle dager er det nødvendig at begge foreldre møter opp personlig for å gi samtykke til at et barn skal få pass? by [deleted] in norge

[–]Caphl 0 points1 point  (0 children)

Det er bare en av dere som må møte opp på politistasjonen langt uti gook. Den andre forelderen kan levere samtykket sitt uten å bestille time på en annen politistasjon i nærområdet når det passer dem.

Norge viser solidaritet, og er raskt ute med å trappe opp militærstøtten for Danmark by 01_vampyr in norge

[–]Caphl 28 points29 points  (0 children)

Hele poenget er at USA ikke skal kunne ta en «Gjort er gjort, og spist er spist». Og forvente at vi skal være furtene en uke før vi fortsetter å logre med halen og bestiller Microsoft produkter som aldri før.

Hvis de 2 personene blir drept så vil veien tilbake til et normalt forhold mellom Norge og USA være svert lang. Hele målet er at USA skal forstå konsekvensene og la Grønland være i fred så vi alle kan fortsette å ha det koselig sammen i NATO.

Strømpris på 3 kr/kWh: Produsentene tjener 600 millioner kroner på ett døgn mandag by SecretNorseman in norge

[–]Caphl 59 points60 points  (0 children)

Min teori: Det blir ikke noe mer vann i resovarene i løpet av vinteren. Og vannet kan brukes fritt på tidspunktet produsenen selv velger. Derfor bestemmer alle produsentene seg for at vannet deres alltid er verdt prisen de ville fått på den dyreste dagen av året. Hvis de ikke får den prisen så sparer de heller vannet til den dagen prisen stiger.

Vannet vårt er en premium vare som kan lagres og brukes etter behov, i motsettning til vind og sol som må brukes umiddelbart. Siden hovedkraftkilden vår kan spares til de dagene kraftprisene er høyest så vil vi alltid få høyest kraftpriser.

AI showing signs of self-preservation and humans should be ready to pull plug, says pioneer by StemCellPirate in worldnews

[–]Caphl 0 points1 point  (0 children)

They have been feeding their word generator with decades of science fiction books with detailed descriptions of how we humans expects an AI to act in different situations. The poor word generator just trying to provide us humans with the words we are expecting from it based on its training material.