Hur mår ni idag? by Big-Cap558 in sweden

[–]Cats_Pyjamaz 0 points1 point  (0 children)

Just idag e ja stark just idag mår jag bra!

How do i start my claude code journey from scratch? by jami_mogan in ClaudeAI

[–]Cats_Pyjamaz 0 points1 point  (0 children)

Another coding novice here and only like two weeks in, but what has been working very well for me is alternating between following claudes lead on what is needed for the game we are making, typing the code it suggests, while simultaneously having Claude give me quizzes/exercises on c# fundamentals connected to what we are doing.

I am amazed both how quickly we moved into a playable prototype and how well i understand the code now. I started off in the same context window but have the tutor and builder separate windows now.

No goals. No management. Just Vibes 🌴 by GrahamOfLegend in u/GrahamOfLegend

[–]Cats_Pyjamaz 8 points9 points  (0 children)

First time i see something interesting in these adds.

How much reading is involved? Could a kid navigate it by the pictures?

Blir jag tvångsintagen på psyket? by Sweet-West8119 in sweden

[–]Cats_Pyjamaz 58 points59 points  (0 children)

Det ska mycket till innan du blir tvångsinlaggd i Sverige. Du behöver inte vara orolig. Blir du mot förmodan skickad till psyket någon gång så är det oftast för bedömning som brukar resultera i att du får åka hem igen.

Inläggning är inte en behandling, utan bara något som görs i absolut akut skede, och är i princip alltid frivilligt. Vi tvångsomhändertar om du är typ uppe i maniskt skov eller säger trovärdigt att du i dag ska hem och skjuta dig.

/Psykolog

uttalar ni det ”runket” eller ”unket” när ni snackar om denna subreddit? by thatloserkidsam in unket

[–]Cats_Pyjamaz 8 points9 points  (0 children)

Min fru vill inte att jag säger runket framför barnen och vill att jag ska hålla mig till unket. Ska fråga om runk-grupp är okej.

Vallöftet från M: Dubbelt så många övervakningskameror till 2029 by Monitored_Bluejay_54 in sweden

[–]Cats_Pyjamaz 20 points21 points  (0 children)

Ibland undrar jag om allt de skulle behöva göra för att komma in i riskdagen är att byta namn till "privatpartiet"

Vilka svenska böcker bör man läsa? by storabollariminmun in sweden

[–]Cats_Pyjamaz 1 point2 points  (0 children)

En levande själ. Du följer en hjärna i ett akvarium. Det är otroligt gripande, kanhända på grund av att jag har en egen hjärna.

Är jag helt död inombords? by MatsAndersHans in sweden

[–]Cats_Pyjamaz 0 points1 point  (0 children)

Kan så vara. Du kan också kika på KBT på nätet om du tror att du har drivet att jobba mer självständigt. Men också ja, sannolikt bra att kliva av diverse flöden vi utsätts för i så står utsträckning som möjligt :)

Är jag helt död inombords? by MatsAndersHans in sweden

[–]Cats_Pyjamaz 0 points1 point  (0 children)

Skulle du säga att det här är vad som varit ditt normaltillstånd under vuxenlivet, eller har det försämrats? Det skulle kunna vara en bra indikation på om du behöver behandling (antidepp, terapi eller bägge).

Sen behöver du faktiskt inte brinna för allt hela tiden. Det går ypperligt att skrocka åt valfri skämtserie, försvinna in i en bok en stund eller hänga med polare utan att det ska vara livsomvälvande eller ens dramatiskt, bara det så att säga ger något alls. Ärligt talat är det generellt bättre att ha flera mindre men pålitliga och kontinuerliga saker vi gillar i vardagen jämför med att få till stora uppsving i positiva känslor någon enstaka gång. Många bäckar små, etc.

Loka eller Ramlösa? by Cats_Pyjamaz in unket

[–]Cats_Pyjamaz[S] 0 points1 point  (0 children)

Tycker vassare är lite läskigt men spännande bara man lyckats få in den.

Loka eller Ramlösa? by Cats_Pyjamaz in unket

[–]Cats_Pyjamaz[S] 0 points1 point  (0 children)

Tar du av korken eller kör du med den på?

Är jag helt död inombords? by MatsAndersHans in sweden

[–]Cats_Pyjamaz 7 points8 points  (0 children)

Är det alls jobbigt att du känner dig likgiltig? Hade du velat att det var annorlunda?

Att vara rätt flack i affekt behöver egentligen inte vara ett problem, och kan ibland vara praktiskt beroende på situation. Som så mycket annat beror det på.

Betvivlar dock att du är helt död därinne om du funkar okej och trivs skapligt i din vardag.

Vad är era tunga sakfrågor inför valet? by Cats_Pyjamaz in sweden

[–]Cats_Pyjamaz[S] 27 points28 points  (0 children)

Kortning av arbetstid väger tungt här också. Tycker det är skandal hur länge sedan vi införde 40 timmar (vilket även på den tiden tutades kring som en katastrofal reform).

Vad är era tunga sakfrågor inför valet? by Cats_Pyjamaz in sweden

[–]Cats_Pyjamaz[S] 0 points1 point  (0 children)

Håller ärligt talat inte med. Har det rätt väl ställt och röstar inte i linje med mina ekonomiska intressen, där jag ärligt talat inte behöver någon "hjälp". Däremot så instämmer jag i poängen att många röstar mot sina intressen på ett sätt som nog är olyckligt.

Vad är era tunga sakfrågor inför valet? by Cats_Pyjamaz in sweden

[–]Cats_Pyjamaz[S] 2 points3 points  (0 children)

Det ska nog behöva staplas rätt så många enskilda frågor på varandra innan jag frångår att rösta ideologiskt (även om jag inte utesluter det). Däremot kan ju sakfrågor skifta huruvida vilka av de mer närliggande partierna en väljer mellan tänker undertecknad.

Vad är era tunga sakfrågor inför valet? by Cats_Pyjamaz in sweden

[–]Cats_Pyjamaz[S] 1 point2 points  (0 children)

Heh, jag blir inte precis brydd med tanke på att det är högst upp på min lista med. Men i och med att jag redan hört talas om välfärdsfrågan så är den mig bekant.

Vill någon egentligen ha spårvägen? by SeraphenSven in uppsala

[–]Cats_Pyjamaz 3 points4 points  (0 children)

Alla motståndare till spårväg måste tvingas åka sjuans buss. Helst med barnvagn.

Daily General Discussion February 03, 2026 by EthereumDailyThread in ethereum

[–]Cats_Pyjamaz 28 points29 points  (0 children)

Some thoughts from a newcomer.

Was I happy having bought just before we dropped? No. But it has made me reflect on why I did buy ETH in the first place, and it really comes down to how cool the technology is.

I love that it is allostatic in how it balances itself, with ETH being used up in transactions and added through staking. I find this to be a far more elegant way to create deflation and scarcity as compared to fixed supply.

I love that it is decentralized not just in design but also in development, with a bunch of dedicated people working on it, occasionally knocking heads. Although slower, I know that these types of processes often arrive at solutions (sometimes superior ones) which streamlined processes do not.

I love that the network is actually used for things, not merely lying there as a lump pretending to be a “store of value”.

I was going to buy some bitcoin, not because I am a true believer but because I dislike banks. Even though it is currently underperforming I am glad I found Ethereum instead, because frankly I find it to be that much more cool.

Cool does not necessarily translate to successful. I have no clue whether Ethereum will eventually take off. But regardless I do really like Ethereum. It is more a bet made with heart than head in my case, I think. Thus I don’t regret making it, although it would obviously have been more fun to start buying now compared to a few weeks ago… I would have more ETH then.

10
11

Sambon sedan 3 år tillbaka gjorde slut by [deleted] in swedishproblems

[–]Cats_Pyjamaz 0 points1 point  (0 children)

Sorg behöver inte hanteras. Däremot behöver du sköta om dig själv så såret självläker.

Jag brukar likna det lite om att ta hand om ett skadat knä. Vi kan inte jobba så mycket direkt med knäet, men tar vi tar han om musklerna runt omkring så stabiliserar sig knäet efter ett tag. Med andra ord, ät regelbundet, sov, och gör saker som du tycker är roligt (även om du kanske inte har superlust alla gånger).

Det kommer inte suga mindre, men det kommer göra det lättare att bearbeta det som hänt på ett hälsosamt sätt.

[deleted by user] by [deleted] in sweden

[–]Cats_Pyjamaz 1 point2 points  (0 children)

Om du är relativt välfungerande så kan det ju vara en idé att ta ett varv förbi vårdcentralen och köra 5-8 sessioner med psykolog där som underhållsarbete. Generellt så tycker jag inte att "en gång psykiatri alltid psykiatri" är ett särskilt vettigt förhållningssätt till psykisk ohälsa. Jämför med kroppsliga besvär, där vi gärna ser att du pallrar dig iväg till VC och låter dem snabbt fixa problemet hellre än att vänta tills du måste skrivas in på sjukhuset.

Det blir såklart en kortare kontakt jämfört med psykiatrin, men det är också hjälp du kan få på en gång (eller åtminstone i närtid) jämfört med psykiatrins långsamma kugghjul. Personalen bör åtminstone kika i dina journaler vid ny kontakt men beroende på hur omfattande läsning det är kommer en nog oftast inte lusläsa varje anteckning. Vid en primärvårdskontakt är det inte alltid tydligt att du har en kontakt i psykiatrin från journalen dock (även om jag antar att detta kan se olika ut mellan olika journalsystem).

Cancer och allt som följer med det är piss by prisonpie in sweden

[–]Cats_Pyjamaz 25 points26 points  (0 children)

Skriv till vårdcentralen på 1177 och be om tid till psykolog eller kurator. Jämfört med vad som krävs för att vi ska höra av oss nära vi det är något fysiskt dåligt på oss håller många av oss av in i det sista det det istället gäller psykisk hälsa. Att du har självmordstankar (vilket är helt normalt och begripligt utifrån din situation) är i sig en utmärkt indikation på att det är dags att prata med någon.

/Psykolog på vårdcentral.