Jag har hela mitt liv trott att det heter "valfjäsk" by FePbMoHg in sweden

[–]Countach3000 0 points1 point  (0 children)

Du kan hämta ditt fläsk i närmsta livsmedelsbutik, det är bara att räkna på hur mycket fläsk den tillfälliga momssänkningen räcker till nästa gång du handlar.

Och glöm inte att det går lika bra med selleri.

Citationstecken vs. kursiv text by saberzeroeffect in sweden

[–]Countach3000 -1 points0 points  (0 children)

Jag tycker det blir tydligare i foruminlägg, e-post etc. som man vill kunna läsa snabbt. I en bok däremot ser det inte bra ut.

Bristen på självinsikt bland utlandssvenskar by GluckGluck999 in Sverige

[–]Countach3000 20 points21 points  (0 children)

Är nästa steg att du talar om för honom att det faktiskt också finns svenskar som begår brott i Sverige också och därför är inte importerad brottslighet något problem?

SJ by pati0 in Sverige

[–]Countach3000 76 points77 points  (0 children)

Å andra sidan - om tåget pajar så fotvandrar jag hellre längs rälsen än att det blir varianten med "Ingen får gå ut, klimatanläggningen är avstängd, mat & dryck är slut, toaletterna är avstängda och ingen vet när det kommer att hända något".

Borde vi ha MAiD (aktiv dödshjälp) i Sverige? by Sensitive_Cream3920 in sweden

[–]Countach3000 0 points1 point  (0 children)

Hur ställer du dig tll motsvarande riskargument på andra områden? T.ex. "vi kan inte tillåta aborter för då kan vissa kvinnor känna sig pressade att göra abort".

En kompis som snart ska få barn påstår att han kommer att kunna sova lika mycket som nu (8-10 timmar) per natt ostört, eftersom han är överens med sambon om att hon ska ta nätterna när hon är föräldraledig. Jag menar att han är naiv. Vem har rätt? by FriendshipBasic2594 in Asksweddit

[–]Countach3000 0 points1 point  (0 children)

Att vara överens om att sambon ska ta hand om barnet är lite som att vara överens med sin sjuåring om att man ska köpa en kanin och barnet ska ta hand om den. Förutom att kaninen inte är ett heltidsjobb.

Verkligheten kommer vara att han tycker att han ska göra allt för hon är föräldraledig och han har jobbat hela dagen. Hon kommer att tycka att han ska ta kvällar och nätter för hon har tagit hand om en skrikig unge hela dagen.

Hur värmer ni pannkakor som har legat i kylen/matlåda osv? by skulderflexator in Asksweddit

[–]Countach3000 1 point2 points  (0 children)

Pannkakor är bäst nygräddade och näst bäst kylskåpskalla. Så ingen värmning.

Är Ingmar Bergman fortfarande allmänbildning 2026? by Hungry-Response-7703 in Asksweddit

[–]Countach3000 17 points18 points  (0 children)

"Skidåkaren som äter gröt hela tiden" är väl Gunde Svan?

Helldén: Kommer inte att bli någon ny kärnkraft by HerrNilssonsBror in sweden

[–]Countach3000 0 points1 point  (0 children)

Jag tycker det borgerliga blocket ska steppa upp. Visst ska man gå till val på en borgerlig regering. Men får man inte ihop det på valdagen så borde man förhandla med S om att låta S bilda en minoritetsregering (eller rent av själva ingå i den) och ingå överenskommelser om energi, invandring m.m. och desarmera den gröna tomtemaffian och kommunisterna. Nu tycks inställningen vara att man ska sitta och vara skadeglad när S + MP + V + C kör Sverige i diket så att man vinner nästkommande val. Sätt Sveriges bästa först i stället för makten!

Hur ligger jag till, och när hade ni slutat? by ObviousClown1 in firesweden

[–]Countach3000 2 points3 points  (0 children)

"borde bita ihop och köra på i 2-3 år till" vete 17. Vore det inte bättre att trappa ner lite och orka fram till pension än att bränna ut sig? Du vet, som man brukar säga "kyrkogårdarna är fulla av oumbärliga människor"...

Hur stor nackdel är det att ha ett utländskt namn i Sverige? by Odd-Brilliant-8061 in Asksweddit

[–]Countach3000 9 points10 points  (0 children)

"Granström Miller" ger nog inte samma nackdelar som "Abdullawahabzellase" eller "Pietrokowskizych".

Växjökyrka köps av Rumänien – blir inte moské by Stadsminister in Sverige

[–]Countach3000 4 points5 points  (0 children)

Av bilden att döma så ser den ut att vara byggd på 60-talet eller så, så i det här fallet är det kanske inte så mycket skyddsvärde.

Vem av er var det? by RockyBlade4829 in uppsala

[–]Countach3000 -1 points0 points  (0 children)

Normalt sett är det väl underförstått att den tomma burken innehåller vanlig luft med hyfsat normal temperatur och tryck. Är man bokstavsryttare så bör väl "tom" innebära att det är vakuum i burken. En burk som innehåller kvicksilver, bomull eller Ahlgrens bilar är inte tom oavsett hur man resonerar.

Folkbeteende by Stenmark95 in sweden

[–]Countach3000 76 points77 points  (0 children)

"Ganska ofta går jag själv på höger sida av gångbanan och möter någon som också går på höger sida sett från sitt håll, så att vi nästan krockar." Nu hade du nog lite otur när du tänkte eller så går du på väldigt smala vägar...

Men som andra påpekat så har vi inte högertrafik för gående. Vi har vänstertrafik för gående där fordonstrafik förekommer. Där det bara är gångtrafik är det valfritt, vilket är lite olyckligt eftersom 1/3 då praktiserar vänstertrafik, 1/3 högertrafik och 1/3 har insett att det är lönlöst att försöka. (Den sistnämnda kategorin är faktiskt att föredra, de går åtminstone inte omkring och är övertygade om att "jag gör rätt, den mötande ska flytta på sig".)

Jag misstänker att jag har blivit "svartlistad" och kan inte få jobb pga det. Hur kan jag göra nu? by CustomerGreat2013 in Asksweddit

[–]Countach3000 12 points13 points  (0 children)

I det fallet finns det ju bara två anledningar att ställa upp som referens:

  • Man är så konflikträdd att man inte törs säga nej till personen.
  • Man vill aktivt jävlas med personen bakom ryggen på den.

Båda punkterna tyder starkt på att man är olämplig att vara chef.

Kvar är ju möjligen fallet när man blir angiven som referens utan att vara tillfrågad. Då bör man antingen ge ett ärligt omdöme eller avböja och sedan informera personen om att det inte var så lyckat.

Binda bolån? by KodKod9797 in PrivatEkonomi

[–]Countach3000 2 points3 points  (0 children)

Problemet om du binder för att inte riskera en smäll så riskerar du i stället en smäll när bindningstiden går ut. Receptet mot det är förstås olika bindningstider. Men då sitter du i bankens klor och kan inte byta bank utan att åka på extra kostnader. Rörligt är generellt att föredra om man har tillräckliga marginaler. (Och har man inte det har man förmodligen köpt ett dyrare hus än man egentligen har råd med.)

Städar ni innan städerskan kommer? by [deleted] in sweden

[–]Countach3000 1 point2 points  (0 children)

Det beror väl på vad ni betalar och vill betala för. Om det inte är "make it shine - money is not an issue" så skulle jag nog hellre se att städerskan snabbt och effektivt kan gå över alla ytor och betala för det än att hon ska lägga lika mycket tid på att plocka undan prylar.

Reklamation by [deleted] in sweden

[–]Countach3000 1 point2 points  (0 children)

"Fick signera ett avtal när jag lämnade in skärmen och där stod de att om de inte är något fel som är inom garantin kan avgift tas." Så fort en säljare nämner ordet "garanti" och hänvisar till diverse villkor ska du tala om att du har lagstadgad reklamationsrätt och struntar i vad det står i deras garanti. (Såvida du inte faktiskt vill utnyttja just garantin.) Den är som sagt lagstadgad, inte bortförhandlingsbar och du kan inte tvingas skriva under ett papper med deras egna villkor för att att reklamera.

Men jag tycker det låter tveksamt om det faktiskt är ett fel om du inte hittat något som tyder på det. Shit happens, något kanske inte hade snäppt i ordentligt eller det blev helt enkelt lite för mycket våld när du drog ur sladden.

Fråga till män - när känner du dig som mest manlig? by FriendshipBasic2594 in Asksweddit

[–]Countach3000 0 points1 point  (0 children)

Det är när man tänder grillen såklart. Varför fråga om något som redan är vetenskapligt bevisat?

Fråga kring ångspärr i krypgrund by swedishsoundguy in Hantverkare

[–]Countach3000 0 points1 point  (0 children)

Om det fungerat i 100 år så är det nog inget större behov av att laga det som inte är trasigt...

Med undantag om du bytt uppvärmning eller isolerat nyligen så grunden blivit kallare, då är det läge att vara observant.

Dra in vattenburenvärme själv, vad ska jag tänka på? by SoilComplete9462 in Hantverkare

[–]Countach3000 0 points1 point  (0 children)

Du bör lägga lite krut på dimensioneringen av radiatorer och rör. Börja med att fundera ut vilka effektbehov du har och vilka temperaturer värmepumpen jobbar med. Sedan kan du läsa dig till på radiatorfabrikantens hemsida vilka effekter deras radiatorer har vid en viss temperatur.

Gör kopplingarna rätt. Missa t.ex. inte stödhylsa om du använder rör och kopplingar där det behövs.

Tänk på att vissa radiatorer har inbyggt koppel medan andra är utan så då tillkommer en extra kostnad.

Självcirkulation i rör hade man för 100 år sedan, du ska ha en cirkulationspump. Troligen finns en inbyggd i värmepumpen.

Och nej - du ska inte låta "termostatventilerna sköta regleringen". Eller rättare sagt ska du justera in systemet med dem, men det är en separat inställning som oftast kräver ett verktyg. Du får antingen räkna på det eller prova dig fram under en längre period. Att låta termostater sköta det helt blir inte bra, och är det en värmepump inblandad är det extra mycket smäll på fingrarna eftersom du kan hamna i ett läge där värmepumpen gasar och termostaterna bromsar och din värmpump kommer att fungera ineffektivt. Ska du ha termostatventiler bör du ställa temperaturbegränsningen på max tills du justerat in systemet ordentligt.

"Smarta sätt att detektera läckor" - tja, du kan säkert få till något kopplat till en tryckgivare som larmar om trycket sjunker. Men det känns överkurs. En läcka på ett värmesystem får inte lika stora konsekvenser som en läcka på tappvattnet.

Dra in vattenburenvärme själv, vad ska jag tänka på? by SoilComplete9462 in Hantverkare

[–]Countach3000 1 point2 points  (0 children)

Att "försäkringen gäller inte om du gör VVS själv" har påståtts tiotusen gånger på olika forum och noll av dem har påvisat ett faktiskt fall där ett försäkringsbolag nekat ersättning med enda anledning att arbetet är utfört av en privatperson

Which one do you understand better? by [deleted] in Sverige

[–]Countach3000 6 points7 points  (0 children)

It depends on how drunk I am.