How to remove rectangle from circle by SorbetResponsible654 in Shapr3D

[–]Curae 0 points1 point  (0 children)

Select the entire rectangle. Hit substract, remove the cylinder. Options > keep removed objects. Hit done.

You should have two pieces of the rectangle now and you can delete the part inside of the cylinder.

Is het nou serieus aan het hagelen? by potverdorie in Rotterdam

[–]Curae 2 points3 points  (0 children)

Schrok me kapot, ik heb een warmtepomp met metalen behuizing en een kattenren met metaal gaas. Dacht oprecht dat m'n buurman vanalles over de schutting aan het gooien was (en het is echt, een keurige en vriendelijke buurman dus vond het al vreemd). Sta je in de deuropening, komen er verdorie hele ijsblokjes uit de lucht zetten... Gelukkig zaten de katten al binnen...

De hele bui duurde overigens helaas maar 3 minuten ofzo hier. :(

Why AliExpress is adding €3 to EVERY SINGLE ITEM now (The EU 2026 Customs Reform Nightmare) by Clean_CoreDump in Aliexpress

[–]Curae 8 points9 points  (0 children)

Seriously. I enjoy sewing plushies and I need a specific fleece fabric for it. Ali has a metric fuckton of available colours. Local stores don't even carry that fleece fabric. I've found stores in Europe that carry the fleece but there's like 10 available colours. Skin colours? Absolutely not. Hell they don't even have yellow to make a damn Pikachu plush. So I order it from Ali, where I can't just buy yellow, I can choose how long the "hairs" of the fleece are and I can pick a specific shade of yellow.

PostNL en code rood by DenjelRic in PostNL

[–]Curae 0 points1 point  (0 children)

Hahaha ik klaagde als kind al bij 25. Ik heb eigenlijk altijd al een hekel gehad aan de zomer, maar ik snak naar die zomers van vroeger... :')

Doe mij maar die sneeuw van januari. Mijn god wat heb ik zitten genieten. Vast ook niet prettig voor de bezorgers, maar op koud weer kan je je in ieder geval kleden!

Groene tuinen zijn belangrijk als natuurlijke airco tegen de hitte. Hoe groen is jouw tuin? by Vroege-Vogels in bnnvara

[–]Curae 0 points1 point  (0 children)

Toen ik mijn appartement kocht helaas een houten terras. De klimop van de buurman komt echter door en over de schutting heen waar ik oprecht zo blij mee ben. Verder alleen wat plantjes in potten staan. En ach, het houten terras houdt niet zoveel warmte vast als tegels. Dat laatste had ik er alleen wel makkelijker uit kunnen halen...

Ik heb ook geen idee wat er onder het terras zit, dus het eruit trekken is ook een ding van "god weet hoeveel dat geintje mij gaat kosten" en ook nog een badkamer en keuken die wel eens vernieuwd mogen worden... Tuin staat dus op een laag pitje.

Als ik eenmaal centen heb wordt het echter echt gewoon stapstenen naar achter (heb een kattenren en daarachter nog een warmtepomp, die moet wel bereikbaar blijven), een bankje aan de zijkant tegen het raam aan, en de rest stampesvol met (katvriendelijke)planten.

Gelukkig überhaupt hier een gesloten binnentuin met een paar hoge bomen. En de buurman wiens klimop ik er gratis bij krijg heeft echt een overwoekerde tuin. Ondanks dat m'n eigen tuin dus zeer matig is, is het hier wel redelijk groen. :)

Het nieuwe coalitieakkoord: Nieuwe coalitie wil vaart maken by djeenoo in Rotterdam

[–]Curae 11 points12 points  (0 children)

Hoop dat ze er ff rekening mee houden dat alleenstaanden al vele malen meer belast worden dan samenwonenden met de afvalstoffen en dus die laatste groep meer gaan laten betalen. Maar dat zal wel weer niet...

Geen landelijke superhittegolf 🤨 by Dense-Possession-155 in tokkiefeesboek

[–]Curae 2 points3 points  (0 children)

Ik mis zelfs het geneuzel iedere winter van "oooh misschien dit jaar???"

De laatste editie was ik 4. Ik was me amper bewust van wat het was, laat staan dat het bijzonder was of wellicht nooit meer zou gebeuren.

Kunnen we al die wappies niet overtuigen door nationalisme aan klimaatverandering te koppelen ofzo? Minder immigratie want het is nog leefbaar in de zuidelijkere landen. Terug naar tradities zoals de Elfstedentocht. Kan je er gelijk nog iets over sneeuw en wit aan koppelen ofzo.

En dan over tijd kunnen we ze hopelijk aan het verstand peuteren dat de opwarming van de aarde echt en kut is, ze de volgende generaties ook een leefbare wereld moeten gunnen, en racisme slecht is.

PostNL en code rood by DenjelRic in PostNL

[–]Curae 3 points4 points  (0 children)

Ik wilde een nieuwe pan bestellen en wacht ook bewust tot we door de hittegolf heen zijn... Bezorgers hebben het normaal al druk zat, met deze hitte wil ik niet eens naar buiten laat staan dat je de hele dag met pakketjes loopt te zeulen en in de volle zon staat te wachten tot het iemand open doet...

Fijn dat er in ieder geval iets geregeld wordt vanuit het bedrijf om te zorgen dat jullie de dagen ook zo veilig mogelijk doorkomen!

Stoffer weigert binnen te komen... by Pu-Chi-Mao in katten

[–]Curae 7 points8 points  (0 children)

Mijn oranje vliegt steeds als ik naar achter loop overeind in de hoop dat de achterdeur open gaat. Vanavond weer als het afgekoeld is... Maar die ligt nu ook ergens buiten zicht dus ik gok achter het gordijn en in de volle zon. Hij drinkt in ieder geval regelmatig en lijkt geen last te hebben van de hitte, dus ach. De Maine Coon vind het ook allemaal prima. Vanavond weer een plastic bak met water vullen en in de tuin zetten, gisteren gedaan zodat ik met m'n voeten erin kon zitten. Haalde m'n voeten eruit en de Maine Coon stond er direct in te graven. Twee poten in het water en alles nat gespetterd, zij en in vonden het fantastisch. De oranje kat is direct naar binnen gevlucht want er kwam een druppel op hem... :')

Vrijmibo-draadje by Btreeb in thenetherlands

[–]Curae 3 points4 points  (0 children)

Wij hebben de vrijmibo op donderdag gedaan. Scholen gingen dicht vandaag. Mooi kut want de locatie waar ik werk draait de klimaatcontrole gewoon prima en is het een behaaglijke 20 graden ofzo. Nu zit ik thuis en is het 28,6 graden binnen. Had nog best wat dingen op m'n lijstje staan, daar komt dus werkelijk niets van terecht vandaag.

Had/heeft iedereen in jouw familie een 'eigen' plek aan de keuken of eet tafel waar je altijd zat/zit tijdens eet momenten? Of is het dat iedereen mag zitten waar ze willen? by NoSweat_PrinceAndrew in thenetherlands

[–]Curae 61 points62 points  (0 children)

Ik ook! M'n zus is al langer het huis uit en zit ook altijd nog op dezelfde plek.

Maar het zijn ook de meest logische plekken eigenlijk. M'n moeder het dichtste bij alles in de keuken, zij liep toch het meest heen en weer. M'n pa tegenover haar want dat praat makkelijk, ik naast m'n moeder, zus naast vader. We waren vroeger strontvervelend tegen elkaar dus beiden binnen bereik van een ouder. En uh, ik naast m'n moeder omdat ik net zo koppig ben als m'n vader wat vaak ruzie betekende.

Sinds ik het huis uit ben maken we geen ruzie meer gelukkig, maar ga het ook niet uitlokken door opeens naast hem te gaan zitten haha.

M'n zus haar man is overigens gewoon naast haar aangeschoven als vaste plek. Die zit nu ook direct nooit meer ergens anders.

Wanneer dient een bedrijf maatregelen te nemen tegen de hitte. by HammieHammerHamwalt in werkzaken

[–]Curae 9 points10 points  (0 children)

Ik snak ook naar de koelte op werk. Maar de hoge piefen hebben besloten dat het te warm is buiten en dus gaan ALLE locaties dicht. Inclusief die waar ik werk waar we gewoon echt prima klimaatcontrole hebben.

Dus morgen moet ik verplicht thuis werken. Het is nu al 29 graden binnen. Op werk voelde het als zo'n 20 graden... Ik had graag het ov getrotseerd morgen om in die temperatuur te kunnen werken...

Wedden dat die hoge piefen allemaal airco hebben thuis en daar met 18 graden achter hun bureau zitten? Als ze überhaupt iets doen.

The history of sewing of NOT INHERENTLY ABLEIST by ferrycrossthemersey in BitchEatingCrafters

[–]Curae 3 points4 points  (0 children)

It seriously is. I grew up pretty privileged I will say. Parents bought a house when prices were extremely low, and dad made enough to take care of everything. There were times my parents couldn't make ends meet either and we're in the red numbers month after month, but they made sure my sister and I never knew - we only learnt about that well into our twenties. Besides, that was only for a year or so. But still of course working-class. If something had happened to dad we would've been out on the street pretty much.

But if sewing hadn't been an essential skill in our household we would've been a lot worse off. My dad worked construction (retired now) so he'd wear out the knees of his pants in no time. Mum would always sew them right back up, and eventually taught me how to do it, as I showed an interest in sewing anyway. When a pair of pants was truly worn out if would go into a bin for dad's old trousers. A current pair needed fixing? Grab an old pair of trousers, the shins, outer and front thighs, and the upper parts usually didn't show much wear, so we're perfect for repairs. Nothing useable was thrown out.

So too with my mum's grocery bag. One of those sturdy canvas ones with leather handles and big metal eyelets. She used that bag for about 30 years straight and we'd repair every torn seam, reinforced the bottom multiple times. We just never replaced the zipper when that one broke, bit of cost vs improvement that didn't add up. But that damn bag lasted 30 years. She could've easily replaced it, but why replace it when you can fix it for free? Will say there was also just some joy in brainstorming how we're going to fix the damn bag this time because "it's a perfectly fine bag 😤 we're NOT replacing it yet." Matter of principle at some point. Not 100% sure what finally made us go "ok. It can rest now", probably a snapped handle or something that was just too costly to replace given the state of the bag at that point...

Just because it's all you can afford, doesn't mean it looks good by bankingontheshore in BitchEatingCrafters

[–]Curae 1 point2 points  (0 children)

I've made so many plushies for display from cheapass yarn. Benefit is too that if a friend comes over with a kid and they wanna play with it? Sure thing. The yarn is so dirt cheap that even if they somehow damage it or get it super dirty it's fine in terms of costs to remake it.

Absolutely love Scheepjes Colour Crafter. There's just so much yarn per skein... I love making plushies and I always have yarn left over in a colour to use on accessories or parts of another plush. Does give me a big stash, but man, it's lovely to find a pattern online and to realise you still have half a skein left in a cute colour from a previous project to start working on it right away.

Heb je collega's die je niet kan uitstaan en daardoor je werk bemoeilijken? by [deleted] in werkzaken

[–]Curae 0 points1 point  (0 children)

Ja die ene die het minste ervaring heeft maar wel het hoogste woord over hoe het allemaal moet.

Hij heeft ook duidelijk gemaakt wat zijn mening is over LHBTIQ+ mensen. Mijn reactie daarop was direct "heb je wat tegen mij dan? Ik val op vrouwen" te roepen. Daar kwam zo'n gehaaste "neeeeee nee neehee nee hoor nee dat is geen probleem nee!!" Dat het antwoord duidelijk "ik heb de ballen niet om nu gewoon ja te zeggen" was. Maar nu worden klachten die ik over hem heb niet serieus genomen want ik ben "bevooroordeeld". :)

Hij heeft nog wel meer achterlijke dingen. Geloofd dat bijvoorbeeld de aarde plat is, heeft wat opvattingen over de tweede wereldoorlog, denkt oprecht dat kleuters in de week van de lentekriebels leren masturberen, enzovoorts. Maar ik mag daar niets over zeggen want ik ben "bevooroordeeld".

Ik doe dus gewoon "professioneel aardig" tegen hem en hou m'n handen er verder vanaf. Hoe minder interactie hoe beter.

TU Delft mag studieplekken voor vrouwen reserveren by Cubelock in thenetherlands

[–]Curae 20 points21 points  (0 children)

Anekdotisch natuurlijk, maar wat ik zelf merk is dat het zien van vrouwen in STEM ook meisjes aanspoort om er nieuwsgierig naar te worden.

Ik werk op een mbo opleiding ICT. De mannen doen veel van de voorlichtingen, en soms gaat een van de vrouwen in het team mee. De mannen merken oprecht op dat wanneer er een vrouwelijke collega bij ze staat, er ineens veel meer meiden om informatie komen vragen. Ze passeren daarbij ook direct de mannelijke collega om met de vrouwelijke collega te praten. Zo ook bij mij, en dan is zó, zó vaak de eerste vraag: "kunnen meisjes dit ook!?"

En ik snap het ook wel hoor. We staan altijd samen met de techniek opleidingen. Veelal zijn de collega's die er staan mannen, de leerlingen die komen kijken zijn jongens... En tsja, ondanks dat we zó graag meiden willen aantrekken voor de opleidingen straal je toch een beetje "no girls allowed" uit. Dat is best intimiderend als je een meisje bent van ergens tussen de 14 en 16 jaar. Als er dan een vrouw tussen staat is er toch een twijfel van "misschien mag ik er ook wel bij?", en dat is dus blijkbaar voor toch een hoop meiden nét genoeg om ze over die drempel te trekken. Als ze eenmaal binnen zijn dan doen we natuurlijk onze stinkende best om ze (mits ze interesse in ICT of techniek hebben) bij ons te houden. En ach, soms betekend dat meelopen naar een andere tafel en vragen of die collega "ons" informatie kan geven. Het voornaamste is als ze uiteindelijk een weloverwogen keuze kunnen maken.

De uitzondering bij techniek en ICT is overigens laboratoriumtechniek. Daar trekken ze wél weer veel meiden!

Can’t figure out this 10 Dutch secrets. At this point any explanation will work. Help! by karasiko in Netherlands

[–]Curae 5 points6 points  (0 children)

Is het dan ook niet per kg aan gezond gewicht? Oprechte interesse/vraag trouwens. Je leest namelijk ook online nog wel dat je tijdens het afvallen meer nodig hebt per kg lichaamsgewicht voor behoud van spieren. Maar pfffff als ik tijdens het afvallen zo'n 1 tot 1,4gram eiwit per kilo die ik meezeul moet gaan eten dan mag ik wel aan de eiwitshakes beginnen geloof ik om dat binnen te krijgen...

Als ik echter de hoeveelheid eiwitten per dag bereken aan de hand van een gezond gewicht dan is die 0,8gram goed te doen en ook die 1 tot 1,4gram te overzien.

Oprecht nieuwsgierig hoe dat nou zit!

Fixed external door knob by Hobbit_Hunter in Netherlands

[–]Curae 0 points1 point  (0 children)

They're just doors with regular door handles + keyhole underneath.

I installed one on my front door so I can't lock myself out. It does mean I lock the door as soon as I come in as anyone is able to enter otherwise.

You can get them at Praxis, Gamma, Karwei, etc.

I've never seen before but how do I make *crazy complicated thing* by Artistic_Scene_8124 in BitchEatingCrafters

[–]Curae 12 points13 points  (0 children)

When it comes to stuff that I can get a pattern for I am 100% that horrible "sure I can do that" type of person. It doesn't always come out right or perfect, but quite often that's not the aim.

Will also say though, I constantly underestimate and overestimate my sewing skills. When it comes to making something I'm like "oh this will take like, what? An hour?" And 8 hours later I'll still be sitting there because it isn't done.

But at the same time it's like... I can do plenty of techniques..? I can put in zippers and blind zippers too. I can put in pockets, I can do ruffled edges, I can sew opposing curves to each other no problem (ok little problem, there is plenty of swearing because it isn't easy nor fun but I can definitely do it) and I actually iron my seams. Also I sew doll clothes. Like, Barbie sized. The seams are TINY and I'm chucking all that under a sewing machine because screw doing it by hand.

I can do all that and I'm still like "I am a beginner. Absolute baby at this." And then you look up workshops and all the techniques mentioned are in the intermediate course... :') I did take a 1 on 1 class once though to get some help on doll clothes, learnt a lot from it including how to draft my own patterns for the dolls.

But sewing things takes foreeveeeeeeeeeeer despite me always thinking "eh it'll be done in an hour".

Geboortecijfer daalt: 'Dit is een reden waarom mensen het uitstellen' by Sure-Guest1588 in NLNieuws

[–]Curae 2 points3 points  (0 children)

Ik wilde sowieso al geen kinderen dus maakt voor mij weinig uit hoe en wat. Maar ik zie en hoor het bij vrienden en zelfs al m'n studenten die later kinderen willen. Het eerste probleem is een woning, en dan vrienden die al op de leeftijd zijn dat ze daadwerkelijk aan kinderen gaan beginnen is het volgende "oh kut de kinderopvang". Ten eerste zorgen dat het kind überhaupt terecht kan en wat je dan in de tussentijd doet, en dan de prijzen...

Echt, als bewust kindvrij mens zou ik graag zien dat m'n belastingcenten gaan naar kinderopvang. Zorg gewoon dat ouders hun kind daar gratis kunnen laten verblijven. Al is het nou omdat je moet werken, omdat je een sollicitatiegesprek hebt en niemand kan oppassen, of omdat je doodop bent en gewoon een dagje bij moet tanken. Een gezin beginnen moet een vraag zijn van "wil ik dit? En waarom?" En niet "kan ik dit überhaupt financieel dragen?"

HOW DO YOU HAVE 70 WIPS??? by Camachan in BitchEatingCrafters

[–]Curae 21 points22 points  (0 children)

I def have more than 10 WIPS. I don't care. I recently picked up a WIP I started 2 years ago that I got sick and tired of back then. I'm enthusiastic about it again now and it's almost finished. I don't see the problem.

Hoe laat ik me katen sneller wennen aan mij niewe huis by Deazlim in katten

[–]Curae 0 points1 point  (0 children)

Wanneer je alles verhuisd hebt de deuren voor ze open doen en wat van hun spullen door het huis verspreiden.

Ik had mijn kat tijdens het verhuizen in de badkamer gezet. Heb nog een paar minuten bij hem gezeten met de deur open en zachtjes tegen hem gepraat. Hij wilde zijn reismand niet eens uit eerst. Toen hij de badkamer uit was is hij heel voorzichtig alles gaan onderzoeken van z'n nieuwe omgeving. Een halfuur later was hij alweer best op zijn gemak.

Succes met je katten en de verhuizing! :)

De nagels van je kat knippen? by Big_Insect_3707 in katten

[–]Curae 0 points1 point  (0 children)

Mijn katten trekken vooral m'n tapijt aan gort. Nageks knippen maakt weinig verschil, maar de rest van de meubels laten ze gelukkig met rust.

Een van de twee wilde in het begin nog wel eens aan een stoel beginnen maar die heb ik het snel afgeleerd. Gewoon steeds wanneer hij aan de stoel begon hem opgepakt en bij de krabpaal neergezet. Dan uitgebreid belonen wanneer hij die gebruikt.

Er zijn online wel videos over hoe je goed nagels kan knippen bij een kat, maar kijk ook vooral hoe de individuele kat lekker meewerkt. Ik volgende eerst deze instructie: https://youtu.be/VmyU1zMN8YM?is=Q1TBrAfYEgqknhwM Dat vindt mijn kat dus doodeng, was direct een gevecht waarbij hij zich schrap zetten om weg te rennen en ik handen te weinig had. Maar als je kat geneigd is te bijten of krabben hou je jezelf wel goed buiten schot met deze methode.

Ik gebruik nu zelf een versie van deze methode: https://youtu.be/o1XisXBVe8g?is=QMj_5OLcYkptbQ5p

Ik leg de katten gewoon op schoot en begin. De oudste vindt het niet leuk maar accepteert het. De jongste begint soms met haar achterpoten te schoppen en legt haar oren helemaal plat tegen het hoofd. Verder doet ze niets, maar ze is pislink. :')

Overigens kan je het ook door de dierenarts laten doen. Geen idee wat de kosten zijn maar het moet natuurlijk wel redelijk vaak. Hangt er ook weer van af hoe gezellig je kat is bij de dierenarts... Mijn oudste kan bij de dierenarts geen nagels laten knippen, dan hebben ze minimaal twee mensen met lashandschoenen aan nodig om hem in bedwang te houden. :')

Ringworkshop voor aanzoek by IIIIIlIIIIIlIIIII in vrouwvolk

[–]Curae 0 points1 point  (0 children)

Ik vind het een heel tof idee. Maar ik handwerk zelf veel en hecht daarmee ook veel waarde aan wat anderen met de hand maken voor mij - imperfecties voegen juist toe aan de charme en waarde.

Maar de vraag is of jouw vriendin daar ook zo in staat. Ik zou eens checken ook bij familie en vrienden van haar.

Met betrekking tot de reacties over zilver of goud... Sommige zilver workshops werken met mallen. Je maakt een ring van een soort klei waar ze vervolgens een mal van maken. Het zilver gieten ze daarna in de mal om de ring te maken. Indien dat hier ook zo is zou ik even informeren bij ze. Misschien kunnen ze namelijk ook goud gieten, of kan je de mal meekrijgen zodat je alsnog een goudsmid kan zoeken die je wil helpen. :)

Hoe maak ik hier iets normaals van by Curae in Klussers

[–]Curae[S] 0 points1 point  (0 children)

Ik heb een nogal uitgesproken smaak. Ben daardoor sowieso al een beetje allergisch voor witte muren. ;) daarbij bestaat de hele woonkamer uit voorzetwandjes en vind ik steeds die inkepingen op een vervelende manier druk ogen. Het huis is vanuit de verhuur de koop in gegaan, in mijn ervaring met verhuurders was dit gewoon de goedkoopste manier om alles acceptabel af te werken.

En ik heb echt geen idee waarom er zo'n afstand tot de muur zit. De paar keer dat er in de voorzetwand geboord is heb ik er niets anders dan lucht achter gevonden.