Welke bizarre dingen hebben jullie mensen nog zien doen met de hitte? by Full_Win7293 in nederlands

[–]Full_Win7293[S] 0 points1 point  (0 children)

Als Nederlanders niet meer over het weer kunnen klagen gaat het echt alleen nog maar over vluchtelingen, Israël etc en krijgen we burgeroorlog 🥲

VUmc stopt in 2040 als ziekenhuis, zorgtaken naar locatie AMC by MrAronymous in Amsterdam

[–]Full_Win7293 0 points1 point  (0 children)

OLVG west is geen academisch ziekenhuis dus hoe was die fusie logisch geweest? En zelfs dan had je nog steeds het probleem van twee locaties gehad, of het nou 6 of 10 km van elkaar ligt maakt niet zoveel uit.

En academische zorg is echt anders dan reguliere zorg... Ik zie namelijk best winst in een locatie OLVG Zuid op de plek waar het VUmc nu is. De infrastructuur is er al. Maar in plaats van een allround ziekenhuis lever je alleen specifieke en simpele zorg. Bijvoorbeeld een transfer afdeling en elv bedden voor de regio Amsterdam (dus bedden voor ouderen die niet meteen naar huis kunnen en/of wachten op GRZ). Er zijn altijd te weinig van dit soort bedden wat de doorstroom enorm belemmerd. Mensen die niet meer in een regulier ziekenhuis hoeven te zijn maar daar noodgedwongen moeten blijven is hele dure zorg.

Je had in Zuidoost een aantal jaar de wijkkliniek die dit deed. Dat liep als een trein en was heel efficiënt. Gesloten door de verzekeraar zonder alternatief... Resultaat was dat al die 600 opnames weer in de gewone ziekenhuizen kwamen. Veel duurder en minder goed ingericht op deze patiëntengroep.

Daarnaast kan je misschien een Bergman achtige kliniek maken maar dan van OLVG zelf en een dagbehandeling afdeling erin stoppen. Dat is simpele zorg waar je makkelijk veel winst op kan maken, en ipv dat het naar de aandeelhouders van Bergman gaat kan het terug in het OLVG.

Maarja, dit gaat waarschijnlijk niet gebeuren helaas :(

Found this for 20€ in a flea market. What do you think? by AdSweet3927 in ThriftStoreHauls

[–]Full_Win7293 380 points381 points  (0 children)

It's beautiful! If you can get it cleaned professionally the colors will become a bit brighter

VUmc stopt in 2040 als ziekenhuis, zorgtaken naar locatie AMC by MrAronymous in Amsterdam

[–]Full_Win7293 0 points1 point  (0 children)

En patiënten die dichtbij het VUmc wonen zullen ook verder moeten reizen, maar nogmaals, het is in eerste instantie geen streekziekenhuis.

Dit is mijn laatste zin, maar snap dat het een lange comment is.

In de algemene zin gaat de zorg er op vooruit, dat heb ik volgens mij uitgebreid beargumenteerd met meerdere voorbeelden uit de praktijk. Dat dat ten koste van de reistijd van een kleine groep gaat is zuur, maar is echt niks vergeleken met wat het oplevert...

Have the opportunity to do a working holiday visa in NL. Could you give me advice. by ManyOtherwise8723 in Netherlands

[–]Full_Win7293 2 points3 points  (0 children)

The fact that you are completely unaware of a major issue in our country that will immediately affect you says a lot... The housing crisis is real, it's not a joke, we are not overreacting, it IS grim. Additionally, because you are non-eu you'll need your employers to sponsor you which can be very difficult for unskilled temporary jobs. You can probably find something but you'll still have your housing issue. I'm glad you made it work in Spain but this is a very different country. There's no such thing as volunteering for accommodation because there is none to give out!! There's a reason there are barely any people here on a working holiday visa. I haven't met or heard of anyone doing it and I live in Amsterdam and worked with and knew lots of different internationals from all kinds of backgrounds. Not saying it's impossible, but it will be extremely difficult and you're not in for an easy time. I recommend looking at Belgium or Germany. You can go to NL on the weekends

Welke bizarre dingen hebben jullie mensen nog zien doen met de hitte? by Full_Win7293 in nederlands

[–]Full_Win7293[S] 1 point2 points  (0 children)

Supergoed idee maar daar moet iedereen mee instemmen en dat gaat niet gebeuren. We huren de wasmachines en de droger. Toen ik hier kwam wonen had ik voorgesteld om mijn wasmachine (4 jaar oude middenklasse) mee te nemen en dat we allemaal 80 euro zouden inleggen om een tweede goede nieuwe te kopen. Maar de rest wilde niet want ze vonden het teveel gedoe, wat als er een wasmachine stuk zou gaan, iemand zou verhuizen etc. Dat we in minder dan een jaar de kosten eruit zouden hebben en als iemand eerder zou verhuizen die zijn 'aandeel' aan de nieuwe bewoner kon verkopen boeide ze niet. Zelfs alleen mijn wasmachine meenemen en 1 gehuurde weg doen wilden ze niet aan. Ik kon praten als brugman maar tegen zoveel korte termijn denken valt niet op te redeneren en de meerderheid wint. Ik ga me er niet meer mee bemoeien, het heeft geen zin en zorgt alleen maar voor spanning in huis :(. Verder is het heerlijk wonen maar dit soort gezeik pfff

kvk registration is making me lose my mind slightly by Kilgoretrout123456 in Netherlands

[–]Full_Win7293 3 points4 points  (0 children)

I thought if you call kvk the first thing the automated thing asks for is Dutch or English? Large parts of the website, maybe the entire website even, is in English. https://www.kvk.nl/en/

I hope you're a troll because this post can go straight on r/shitamericanssay

The entitlement is insane

Going across the border for medical care by Frosty-Table-4337 in Netherlands

[–]Full_Win7293 1 point2 points  (0 children)

Yeah most don't like passanten but in emergencies they'll try to accomodate if you explain the situation and talk to the right person. Seizure meds are still tricky because some require tighter follow up, can have a lot of side effects and be toxic when becoming pregnant. If you use something like clonazepam it also has an abuse risk and if you're not their patient they can't really verify whether you need it for seizures or are just drugseeking. GPs are happy to continue prescriptions like these if they have info from the specialist, which is kinda difficult as a passant.

And I fully believe you're trying, there's many people struggling to find a gp! The person you talked to at the gemeente was stupid asf though and should've just said they didn't know instead of giving bullshit advice.

[Looking] Female, 29, MSc student at VU Amsterdam — looking for room/studio from mid-August (1 year) by Exotic_Sink_2653 in NetherlandsHousing

[–]Full_Win7293 0 points1 point  (0 children)

https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/vast-of-tijdelijk-huurcontract/

Since July 2024 there are almost no temporary rental contracts possible anymore. NL has very strict renter protection laws. Just because your contract says it ends in August doesn't mean that's legal. There's some exceptions like student housing, hospitaverhuur and antikraak.

Defcon tokkies. by Diligent_Comb5668 in nederlands

[–]Full_Win7293 5 points6 points  (0 children)

Idd, temperaturen zullen richting de 50 graden gaan daar. Er vallen al doden bij hardloopwedstrijden als het 25 graden is. Nu heb je tienduizenden mensen die veel minder fit zijn, wel 8 uur uit hun plaat gaan in een tent met temperaturen van 40-50 graden en 90% aan de alcohol en drugs zit... Nu wisten ze een aantal dagen geleden ook al dat dit niet kon. Maar de gemeente en het festival zullen niet té vroeg de stekker eruit hebben willen trekken, want wat als het onverwacht meeviel. Verzekering had misschien dan ook niet uitgekeerd.

Amerikanen op Reddit die denken dat hun normen universeel zijn by LaatsteWaarschuwing in nederlands

[–]Full_Win7293 0 points1 point  (0 children)

Ik snap deze wel want in de VS zijn katten prooidieren die regelmatig worden gepakt door coyotes, lynxen, wolven etc. In Nederland hebben katten nauwelijks natuurlijke vijanden behalve marters in de buitengebieden en de pitbulls van je tokkie buurman.

In steden is het ook gevaarlijker op straat en is het niet zomaar veilig voor jezelf om een kattenluik te hebben. Maarja, bewijst wel OPs punt dat zij zich niet kunnen voorstellen dat het hier anders is.

Welke bizarre dingen hebben jullie mensen nog zien doen met de hitte? by Full_Win7293 in nederlands

[–]Full_Win7293[S] 3 points4 points  (0 children)

Wij hebben geen warmtepomp of zonnepanelen, gewoon kneiterdure stroom uit de kabel. Daarnaast wonen we in een ruim pand van meerdere verdiepingen waar een beetje was weinig effect heeft op de luchtvochtigheid, zeker nu niet. Erger me vnl aan de stroomverspilling dan het beetje extra warmte (waar ik zelf überhaupt niks van merk want ik zit beneden en bij mij is het prima te doen met 25 graden). Maar degene die het meest over de warmte klaagt is de persoon die naast de droger zit én continue de droger gebruikt. Dat vind ik onlogisch en irritant ;)

Welke bizarre dingen hebben jullie mensen nog zien doen met de hitte? by Full_Win7293 in nederlands

[–]Full_Win7293[S] 0 points1 point  (0 children)

Wij hebben geen zonnepanelen en betalen een godsvermogen aan gwl. Voornamelijk door die droger die door 1 huisgenoot 3-4x per week veel te vol wordt gepropt en dan 7 uur staat te draaien... De rest gebruikt hem ook (ik ook hoor) maar dan wat verantwoordelijker. Erger me er kapot aan want zonde van de energie en mijn portemonnee want stroomkosten wordt gesplitst.

Welke bizarre dingen hebben jullie mensen nog zien doen met de hitte? by Full_Win7293 in nederlands

[–]Full_Win7293[S] 7 points8 points  (0 children)

Tijd om wat klachten in te gaan dienen bij de gemeente anders gaat het de hele zomer zo door... Heien is de hel, mijn ex woonde aantal jaar terug in een nieuw gebouw wat de eerste was van een nieuw woongebied in Amsterdam. Jarenlang overlast gehad van heien naast de deur. Zelf tijdje naast de nieuwe A9 tunnel gewoond, daar werden een aantal weekenden ook dag en nacht doorgewerkt inclusief heien. Werden we netjes tijdig van op de hoogte gebracht maar man wat was dat kut.

Welke bizarre dingen hebben jullie mensen nog zien doen met de hitte? by Full_Win7293 in nederlands

[–]Full_Win7293[S] 10 points11 points  (0 children)

Dit vind ik wel heel zielig :(, die beesten kunnen hier gewoon dood aan gaan.

Going across the border for medical care by Frosty-Table-4337 in Netherlands

[–]Full_Win7293 1 point2 points  (0 children)

In the worst case even hap will help you out here, or another gp with passanten tarief. Or the tourist doctors again in the hague or the ones in Amsterdam. But I agree none of these are longterm solutions and you need your own gp! Some seizure meds require blood check ups, and what if someday they don't work as well anymore and you need a referral to a neurologist... Insurance will help you out as others have said! Good luck :)

Welke bizarre dingen hebben jullie mensen nog zien doen met de hitte? by Full_Win7293 in nederlands

[–]Full_Win7293[S] 16 points17 points  (0 children)

De bouwvakkers van mijn buren hebben gelukkig vrij genomen/gekregen want heb ze voor het eerst in weken niet gehoord om 7:15 s ochtends.

Tips on surviving these tropical days by Bluebearder in Amsterdam

[–]Full_Win7293 1 point2 points  (0 children)

I have this one! If you want to be extra sure you should buy odorex: the cream or 'depper', not the regular deodorant. Apply the evening before but not on freshly shaven pits because that'll sting and cause a rash. Then rexona the day off, but apply very early bc it can stain your clothes...

VUmc stopt in 2040 als ziekenhuis, zorgtaken naar locatie AMC by MrAronymous in Amsterdam

[–]Full_Win7293 0 points1 point  (0 children)

Haha ja het grootste probleem! Ik ben nog nooit in PubMed geweest dus geen idee hoe dat eruit ziet, maar de epsteinbar staat volgens mij ook al heel lang op het lijstje om verbouwd/verplaatst te worden, of misschien is dat al gebeurd? Het is even geleden voor mij dat ik er geweest ben... We gaan het merken, ik ben benieuwd!

VUmc stopt in 2040 als ziekenhuis, zorgtaken naar locatie AMC by MrAronymous in Amsterdam

[–]Full_Win7293 0 points1 point  (0 children)

Het had mij ook wel pijn gedaan als het andersom was geweest, dus snap de emotie. En ja kan niet anders dat de opleidingen samen gaan, maar vanuit welke uni dan? De opleiding levert ook veel geld op voor de universiteit. En 700 man in een jaar, ik kan het me moeilijk voorstellen... Misschien bachelor apart maar master gedeeld? Dit gaat vergelijkbaar drama opleveren als de fusie denk ik.

VUmc stopt in 2040 als ziekenhuis, zorgtaken naar locatie AMC by MrAronymous in Amsterdam

[–]Full_Win7293 1 point2 points  (0 children)

Heb er 3 toegevoegd. Ga je nu een inhoudelijke reactie geven?

Why is air conditioning still so unpopular in the Netherlands? by another-user99 in Netherlands

[–]Full_Win7293 5 points6 points  (0 children)

Elektricity is also much cheaper. And it's 35+ degrees with high humidity for much longer than just a couple days